Nu har Toyota også problemer med styretøjet

Problemerne fortsætter hos Toyota, der sent fredag aften meddelte, at firmaet ser sig nødsaget til at kalde 8.000 Toyota Tacoma årgang 2010 ind til et sikkerhedstjek.

Toyota Tacoma er en populær firehjulstrækker, hvor der under produktionen af den forreste drivaksel er opstået revner i nogle af akslerne.

Disse revner kan betyde, at bilen ikke kan styres, fordi drivakslen ikke fungerer.

Tilbagekaldelsen er blot det seneste af Toyotas problemer efter uger, hvor problemerne ellers har omfattet speederen på en lang række biler samt bremserne på visse hybridbiler.

Ifølge CNN og flere andre medier omfatter produktionsfejlen indtil videre kun biler til det nordamerikanske marked.

Dokumentation

CNN om fejlen
Toyota om tilbagekaldelsen

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Disse revner kan betyde, at bilen ikke kan styres, fordi drivakslen ikke fungerer." Hvor har skriveren det fra? Det står hverken i CNN indslaget eller hos Toyota. Tværtimod står der at kunderne vil få et brev om problemet fra midt-Marts og fremad, så direkte livsfarligt kan det nok ikke være. En drivaksel har intet at gøre med styretøjet. Om igen.

Bent.

  • 0
  • 0

Fra Toyota: "As those vehicles are used, the cracks may eventually lead to the separation of the drive shaft at the joint portion." "Toyota will notify owners by first class mail starting in mid-March, 2010." Mon ikke formuleringen ville være lidt anderledes hvis bilen ikke kunne styre?

Bent.

  • 0
  • 0

"As those vehicles are used, the cracks may eventually lead to the separation of the drive shaft at the joint portion." ... Mon ikke formuleringen ville være lidt anderledes hvis bilen ikke kunne styre?

Det står enhver frit for at gætte om formuleringerne, som du gør her.

Men når du nu er så sikker i din sag:

Har du gjort dig nogle overvejelser over, hvad der mon sker med styringen, hvis en drivaksel på forakslen på en bil med uafhængig affjedring "skiller ad" i en samling?

  • 0
  • 0

Nej, det har jeg ikke, for det har jeg ikke nok information til at kunne bedømme. Derimod er ing.dk åbenbart i stand til (grebet fuldstændig ud af den blå luft) at postulere at bilen ikke kan styre hvis der sker noget med drivakslen. Hvor kommer det fra? Det er squ useriøst om noget er! Hvorfor skal ing.dk gisne, gætte og formode? Er det journalistik? Nej, vel?

Men det sker igen og igen. Et tænkt eksempel: en spændingsregulator i en set-top box bliver lidt for varm, og kunderne tilbydes en ombytning af boxen. I ing.dk ville det ret sikkert straks bliver gearet til: "Set-top boxe får din lejlighed til at brænde ned" (eller måske hele ejendommen).

Bent.

  • 0
  • 0

Nej, det har jeg ikke, for det har jeg ikke nok information til at kunne bedømme.

Nå! Men jeg har information nok til at bedømme, at en knækket drivaksel / smadret kardanled kan være alvorlig for styringen.

Det har jeg fra en bil med en opbygning svarende til Toyotaens, hvor netop det var sket. Og jeg kan love dig for at styringen var vanskelig for den pågældende bilist.

  • 0
  • 0

Nå! Men jeg har information nok til at bedømme, at en knækket drivaksel / smadret kardanled kan være alvorlig for styringen.

OK, så du er ekspert i Toyota Tacomas forhjulsophæng/drivaksel? Du har sikkert skilt en ad og samlet igen, eller? Og du ved præcis hvor akslen knækker så den laver ballade? Der står godt nok meget mellem linjerne hos Toyota og CNN. Rent gætteri, ikke andet! Jeg kan da godt forstå din fantasi om at "måske kunne noget gå galt". Men den kunne lige så godt være at drivakslen bare blev hængende, men ikke trak længere, hvilket ikke er det store problem på en firehjulstrækker.

En klog mand sagde en gang (frit citeret):

Der findes tre slags journalister: 1: ham der ser noget ske og skriver hvad han har set. 2: ham der ser noget ske, skriver om det og hvad det betyder. 3: ham der ikke har set hvad der er sket, men skriver hvad det betyder.

Bent.

  • 0
  • 0

Vi startede med at du fastslog at en drivaksel intet har med styretøjet at gøre.

Efter en større tur ud over stepperne med dine hjemmelavede eksempler fra andre fagområder skal jeg så være skydeskive for dine fordomme - frit efter hukommelsen - om journalister.

Jamen mange tak for undeholdningen - nu går jeg videre med andre sager.

  • 0
  • 0

Bent skrev: "Nej, det har jeg ikke, for det har jeg ikke nok information til at kunne bedømme." Men Rolf har imformation og viden nok til at bedømme sagen. Det har jeg i øvrigt også selv. Og jeg skal gerne fortælle Bent, hvad der sker, når en drivaksel knækker. Ifølge beskrivelsen sker der "separation of the drive shaft at the joint portion", dvs. at drivakslen adskilles ved kardanleddet. Uanset om det er ved det inderste eller yderste led, der sker adskillelse, vil drivakslens nu frie ende tæske voldsomt rundt i luften og slå meget kraftigt imod andre komponenter i hjulophæng/styretøj/chassis/karrosseri inden for akslens "rækkevidde". Herunder er der absolut risiko for, at sporstængerne kan blive beskadiget i det ret traditionelle hjulophæng, som Toyota benytter i den pågældende model. Og Bent, det er ikke noget vi tror, det er noget vi ved. Nemlig på basis af erfaringer og viden om hjulophængets og styretøjets opbygning. Jeg har selv været ude for, at en drivaksel løsnede sig fra drivflange på siden af gearkasse/differentialehuset. Heldigvis skete det ved igangsætning (det er her, de største momenter forekommer, og derfor her risikoen for havari er størst), og dermed ved ganske lav fart. På min bil sidder sporstængerne heldigvis meget højt placeret (Audi 100), så der skete ingen skade på styretøjet, og i kraft af den ganske lave fart heller ingen alvorlige skader på andre komponenter. Men larmen var voldsom, og akslens bevægelser og kollisioner med de bærende dele medførte voldsomme reaktioner i styretøjet i form af ryk i rattet. Så Bent: et havari af en drivaksel kan meget vel medføre styreproblemer. Ikke mindst i biler, hvor sporstænger og drivaksler siddet æt ved hinanden - som i den pågældende Toyota-model. Og som sagt: det er noget vi ved!

  • 0
  • 0
 

@Svend: jamen så må jeg jo konstatere at Toyota er blevet sindssyge, siden de efter de sidste skærmydsler venter en måned før de begynder at kalde bilerne ind til eftersyn. Men du ved måske også noget om det præcise tidspunkt når det bliver farligt? Har det noget med kalenderen at gøre?

Bent.

  • 0
  • 0

@ Bent Andersen.

Der findes (mindst) to slags debattører: Dem der debatterer ud fra faktisk viden, og som kan erkende at de tager fejl i en debat.

Og så dem der ligner dig til forveksling: De aner ikke en dyt (pun intended) om hvad de taler om; men kører bare derudad i bedste EB Nationen stil. Så hvad med at erkende at du tager grueligt fejl, og komme med en undskyldning for din stil (eller mangel på samme)?

Men det kræver naturligvis en voksen mand :-)

  • 0
  • 0

Kære Claus W K. Tak for de pæne ord. For nu lige at runde denne tråd af tillader jeg mig først at kopiere artikeloverskriften ind her, bare så vi husker hvad det hele drejer sig om:

"Nu har Toyota også problemer med styretøjet"

Derefter vil jeg påpege at der er kommet flere oplysninger frem. Den vigtigste er nok at den drivaksel der er problemer med sidder mellem fordelergearkassen og det forreste differentiale. http://news.pickuptrucks.com/2010/02/recal... Herefter må vi vist konkludere at ing.dk's "styreproblemer" kun er én ting:

Frit opdigtet.

Og det var vist enden på den historie.

MvH,

Bent.

PS: jeg håber ikke ing.dk får problemer med Toyota's "Legal Department"

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten