Nu får Odense sin letbane
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nu får Odense sin letbane

Den nye finanslov, som regeringen indgik forlig med Venstre og de Konservative om tirsdag aften, sender 1,1 milliarder statslige kroner til et letbaneprojekt i Odense. Pengene skal finansiere en del af anlægsudgifterne, som i alt lyder på 2,4 milliarder kroner.

Odense Kommune regner med at påbegynde arbejdet på den 14 kilometer lange letbane allerede i 2016, hvorefter den vil stå færdig i 2020. Letbanen får i alt 26 stationer og tog, der kører med intervaller på ti minutter.

Ifølge beregninger fra Odense Kommune vil 35.600 passagerer dagligt gøre brug af letbanen i 2024. Det løber op på 11 millioner passagerer om året.

Læs også: Langsom letbane i Odense skaber tusindvis af job

Det er blandt andet på den baggrund, at det brede flertal på Christiansborg har tildelt penge til projektet. Ved at styrke den offentlige transport i Odense håber politikerne på, at flere borgere vil lade bilen stå til fordel for en tur i den mere miljøvenlige eldrevne letbane.

Det statslige tilskud vil blive udbetalt i perioden 2015 til 2020. De driftsrelaterede anlægsudgifter, dvs. kontrolcenter, togsæt osv, på 600 millioner kroner, skal Odense Kommune betale.

35.600 passagerer om dagen giver ca. 13 mio. om året.
Så prognosemagerne har nok kun regnet med ca. halvdelen af 35.600 i weekenden, så passer tallene nogenlunde.
Men det er jo sådanne tjek man forventer, at journalister på Ingeniøren selv foretager og bare skriver pressemeddelelser af.

  • 1
  • 2

Jeg kender Odense både som billist og cyklist.
Der er ingen afstande i Odense, som ikke kan klares på under 30 minutter på cykel.
Pengene havde været bedre brugt på at forbedre det allerede gode cykelstisystem i Odense, i stedet for at skabe endnu flere forhindringer for bilerne, i forsøget på via køernes længde at få Odense til at fremtræde som en storby.

  • 8
  • 8

Det er ikke nogen dans på roser. Nærmere gennemtænkt efter den danske devise: Det er helt logisk at gøre A og ikke B, så vi gør B.

Byen er pænt sagt heller ikke behandlet videre pænt gennem tiden - og trafikalt er jeg komplet uenig med dig, Ebbe.

Men - har ikke nærlæst analyser eller beskrivelser af projektet, så det vil jeg undlade mig at udtale mig om.

  • 6
  • 2