Nu er plastichjul ikke længere kun til legetøjsbiler

Glem alt om aluminium, magnesium og kulfiber. Hvis det står til tyske BASF bliver fremtidens letvægtsfælg lavet i plastic. BASF har udviklet en særlig komposit, der gør fælgene lige så stærke som traditionelle aluminiumsfælge, men som samtidig vejer 30 procent mindre.

Hver fælg vejer 6 kg mod en sammenlignelig aluminiumsfælg, der normalt vejer ca. 9 kg. Selvom vægten er lavere, er prisen dog mellem 10 og 20 procent højere end en tilsvarende aluminiumsfælg. Men det kan dog meget vel ændre sig, hvis fælgen kommer i masseproduktion, som det er planen.

Fælgen er bygget op af to komponenter: en bærende del som er selve fælgen, og så en hjulkapsel uden på, der kan males i den farve, bilproducenten ønsker sig. BASF kalder deres plasticblanding for ultramid, og den består bl.a. af millioner af lange tråde af glasfibre, som er med til at gøre fælgen holdbar nok.

Den største udfordring, BASF står over for, er, at overbevise købere og producenter om, at en fælg af plastic er holdbar nok. Derfor har Daimler, som står bag bilmærket Smart, haft fælgen igennem den sædvanlige række af test. Det gælder både stresstest, en holdbarhedstest hvor fælgen bliver sluppet fra et tårn, og en test hvor man afprøver, hvor godt fælgen holder til at overføre kræfter, som rigeligt skulle modsvare hverdagens misbrug.

Smart Forvision

Plasticfælgen er kun en del af et større projekt, hvor Daimler og BASF har forsøgt at optimere alle aspekterne uden om selve drivlinjen på en elbil. Deres resultat hedder Smart Forvision og er baseret på den elektriske udgave bybilen Smartcar. Udgangspunktet var, at bilens batteri er svær at optimere, og derfor så man i stedet på alle de ting, som dræner batteriet i stedet for at forlænge rækkevidden.

Bilen er lakeret med en maling, der reflekterer infrarød stråling, så bilen ikke bliver så varm om sommeren. Samtidig er dørene isoleret med en ny effektiv isoleringsskum, så bilen bedre kan holde på varmen på kolde dage.

Ligeledes har man optimeret sædevarmen, så der kun er varmelegemer i den nedre del af ryglænet, hvor kroppen bedste optager varme. Alt i alt skulle forbedringerne optimere elbilens rækkevidde med omkring 20 procent.

Dokumentation

Læs mere om polymerfælgen

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hullerne I BASF hjul kan samle an masse skidt mudder sten og komme ud af balance

Tror ikke hjulkapslen kan afhjælpe dette fuldt ud

Rillerne skulle have været vinklet så de smed skiddet ud af sig selv, eller der skulle være permanent limet låg

  • 0
  • 0

BASF hjulene samler næppe mere skidt en en aluminiumsfælg opbygget på tilsvarende måde. Og den slags er set derude.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten