Nu er billige brændselsceller klar til personbiler

Det er lykkedes for at hold danske virksomheder i samarbejde at få banket omkostningerne ved brændselsceller så meget ned, at teknologien kan blive fordelagtig i forbindelse med elbiler.

Bag projektet står blandt andet Serenergy, der udvikler brændselsceller og Metha Energy, der sammen med Lithium Balance har proppet teknologien i en Fiat Scudo. Bilen skal bruges til at præsentere konceptet i forbindelse med klimatopmødet i København, Cop15.

»Vi er i stand til at reducere omkostningerne i hver celle med en tredjedel, og samtidig er vi i stand til at øge effektiviteten fra hver celle markant, og de to faktorer: øget energioutput og reducering af omkostningsbasen, gør, at vi rammer et økonomisk leje, der gør det kommercielt realiserbart,« siger administrerende direktør i Metha Energy, Jesper Toft til ing.dk.

Metha Energy har i samarbejde med Serenergy og Lithium Balance udviklet koncept for elbil, der lades op af brændselsceller og proppet teknologien i en Fiat Scuda minibus. Illustration: Metha Energy

Ifølge selskabets beregninger vil prisen per kilowatt komme ned på omkring 300 dollars eller 1.500 kroner med dagens kurs.

»Det er en pris per kilowatt, der svarer til det, der er efterspurgt i bilbranchen, men den vigtigste parameter er, at der er tale om en energiform, der kan distribueres,« siger direktøren.

Bilen kører dog ikke på brændselscellerne direkte, men oplader de batterier, som elbilen i forvejen er udstyret med. På denne måde kan en elbils aktionsradius øges til 500 kilometer og en optankning kan overstås på et par minutter, og det er blandt andet disse faktorer, som, Jesper Toft tror, bliver afgørende for kommende elbilkunder.

»Vi vil ikke udkonkurrere elbilen. Vi vil tværtimod støtte den. Alle elbiler har jo en batteribase, men problemet er, at batterierne tager lang tid at lade op, og de holder ikke særligt længe, så vi sætter en batterioplader ind, der kører på metanol, så man kan lade batterierne op, mens man kører, og bruger dem,« siger han.

Ifølge selskabet kan man bruge overskydende elektricitet fra eksempelvis vindmøller til at producere strøm, der kan udvinde metanol af biomasse. Fortsat ifølge selskabet vil det være muligt at reducere udslippet af CO2 med 70 procent i forhold til en benzindrevet bil.

Endnu er det ikke lykkedes selskabet at sikre sig en kanonordre på teknologien, men vil satse massivt på at komme i kontakt med interesserede partnere i forbindelse med klimatopmødet Cop15 i København, der starter i næste uge.

»Vi vil dels foreslå nogle udviklingssamarbejder med bilindustrien, men derudover er vi interesserede i det, vi kalder, industrielle integratorer som eksempelvis Bosch og Samsung, der er dem, der i dag leverer elsystemer til biler. Vi ser os i vid udstrækning som leverandør til dem, for de er nok i den sidste ende bedre til at lave de pågældende styresystemer til batteribasen, end vi er,« siger Jesper Toft.

En del af teknologien bag det nye koncept er beskyttet af patentrettigheder, men Jesper Toft er da i stand til at løfte en flig af hemmeligheden bag det nye koncept.

»En normal brændselscelle består af to dipolarplader og en membran, men vi har været i stand til at fjerne den ene dipolarplade i hver celle. Derudover har vi et patent på, hvordan varmen distribueres homogent over hele pladens overflade, hvilket øger energiskabelsen væsentligt,« siger han.

Elbilen fra Metha Energy vil kører rundt i København fra næste uge og to uger frem.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hmm, 300$ per kW, vi skal bruge 25kW, så har vi nok til motorvejen, og hvis der er lidt landevej før miljø zonen kan vi trille ind med fulde batterier og slukket brændselscelle.

300*25=7.500$

7.500$*5=37.500kr

Hvad koster en ny supereffektiv generator motor(range extender)?

Nu står der 70% mindre CO² end en benzindrevet bil, men en generator kan jo også laves til at køre på træsprit, vil den også være bedre på forbrug og forurening her?

  • 0
  • 0

men en generator kan jo også laves til at køre på træsprit, vil den også være bedre på forbrug og forurening her?

Hvis der bruges en ren brintbrændselscelle, så skal methanolen reformeres inden den kommer ind, hvilket sænker effektiviteten. El-effektiviteten af brændselscellen alene ligger vist omkring 50%, men jeg tvivler på at den samlede effektivitet fra methanol til strøm er lavere end med en alm. stempelmotor til strøm, som ligger i omegnen af 35%, når den direkte skal trække en generator.

Det er løse tal fra ryggraden, så jeg kan tage fejl.

Vh Troels

  • 0
  • 0

Nu då allt fler inser att CO2-hotet var människoskapt, hur går det då

Uanset om CO2 har stor eller lille klimaeffekt, så skal væk fra fossile brændstoffer, da de slipper op i en overskuelig fremtid.

Ifølge selskabets beregninger vil prisen per kilowatt komme ned på omkring 300 dollars eller 1500 kroner med dagens kurs.

Det er formentlig installeret effekt, men hva' med levetiden? Hvad er prisen pr. kWh i cellens levetid + prisen pr. kWh for træspritten.

Er der nogen, der kan regne elvirkningsgraden på den forbrugte el til fremstillingen af Methanolen ud? Ikke helt enkelt, da Methanolen jo reelt er et blandingsprodukt af el og biomasse.

  • 0
  • 0

Er der nogen, der kan regne elvirkningsgraden på den forbrugte el til fremstillingen af Methanolen ud? Ikke helt enkelt, da Methanolen jo reelt er et blandingsprodukt af el og biomasse.

Prisen på methanol er en ganske god indikator, vil jeg mene.

Vh Troels

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten