Nu er de sidste analoge togradioer slukket
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nu er de sidste analoge togradioer slukket

Illustration: Robert Attermann/Banedanmark

Den danske jernbanes 32 år gamle analoge radiosystem er nu endegyldigt slukket. Det skete natten til søndag, og det nye digitale system GSM-R-har siden fungeret uden problemer, fortæller Raini Urbschat, projektleder i Banedanmark.

»Det analoge radiosystem har udtjent sin værnepligt. Det er umuligt at skaffe reservedele til det, og det er stort set umuligt at finde driftsleverandører. Samtidig er Banedanmark nødt til at overgå til GSM-R for at understøtte den kommende kommunikation i det nye signalsystem,« siger han.

GSM-R er jernbaneversionen af den udbredte GSM-telefonistandard, deraf navnet GSM-Railway, og blev taget i brug i de første danske tog tilbage i 2013. Forud for den endelige overgang til det nye system er de sidste tog på banen overgået til det nye radiosystem, og Banedanmark har åbnet en ny maskinstue i Fredericia, som sammen med en tilsvarende maskinstue i København skal styre opkald og datatrafik på jernbanenettet.

»Det analoge radiosystem kunne ikke slukkes, før alle tog i Danmark anvendte en GSM-R-radio. Det gør de nu. Samtidig har vi færdiggjort et nyt core site i Fredericia og synkroniseret det med det eksisterende core site i København, så vi har et georedundant system. Det krævede en landsdækkende nedlukning af anlægget, som hurtigt skulle op igen for ikke at genere vores kunder,« siger Raini Urbschat.

Bedaget teknologi

Helt ny er GSM-R-standarden imidlertid ikke. Det er godt 20 år siden, GSM-R blev vedtaget som kommunikationsstandard for det europæiske jernbanesignalsystem ERTMS, og European Railway Agency vurderer, at supporten kan udløbe allerede i 2028. Samtidig står nye teknologier som LTE klar i kulissen, når EU skal finde en ny radiostandard for ERTMS-systemet.

Læs også: EU-krav tvinger 20 år gammel teknologi ind i danske tog

»Det betyder, at supporten fra leverandørerne kan være meget begrænset eller utroligt dyr, når det gælder vedligehold eller udskiftning af udstyr efter 2030, medmindre der ligger en specifik aftale med leverandørerne om det modsatte,« påpegede José Soler, lektor på DTU Fotonik, allerede i 2015 i Ingeniøren.

Banedanmark har sidste år oplyst til Ingeniøren, at GSM-R skal erstattes af et andet kommunikationssystem i slutningen af 2020’erne. Banedanmark har kontrakt med Nokia på support til GSM-R frem til 2035, men Raini Urbschat har ikke et bud på, hvor længe GSM-R skal tjene som radiosystem for den danske jernbane.

»Så længe GSM-R er standarden i Europa, læner vi os op ad den. Og der er ikke noget, der tyder på, at standarden skifter lige foreløbig,« siger Raini Urbschat.

Læs også: Danmark som forsøgskanin: Først om tre år er ny signalstandard til togene klar

I har tidligere meldt ud, at GSM-R skal erstattes af et andet system i slutningen af 2020’erne. Hvad er jeres seneste estimat?

»Vi har endnu ikke set et bud på, hvordan afløseren for GSM-R på jernbanen ser ud, så jeg vil ikke gætte på et årstal. Men teknologisk begynder man jo i telebranchen at overgå til LTE og 4G, og når de nye teknologier er blevet tilstrækkeligt modne og billige, kan det jo tænkes, at vore leverandør gør det samme. Men vi må jo konstatere, at jernbaneområdet med GSM-R er nogle år efter udviklingen,« siger Raini Urbschat.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten