Nu bliver Opel også ransaget: Efter tre år vil Dieselgate ingen ende tage
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nu bliver Opel også ransaget: Efter tre år vil Dieselgate ingen ende tage

Opel Insignia er blandt de modeller, som tysk politi efterforsker Illustration: Wikipedia

Tysk politi begyndte i morges en razzia hos den tyske bilfabrikant Opel i de to byer Kaiserslauten og Rüsselheim på grund af mistanke om udledningssvindel med dieselbiler. Det skriver Reuters.

Læs også: Tyske bilproducenter skal undersøges for hemmelig aftale

Opel efterforskes for at have brugt software til at manipulere med udstødningsrens i 95.000 biler af modellerne Insignia, Zafira og Cascada, der alle har Euro 6-motorer, fortæller Frankfurts anklagemyndighed.

Politi i delstaten Hessen bekræfter ligeledes razziaen, mens Opel i en udtalelse fortæller, at efterforskningen omhandler 'emissioner', og at politi er til stede på Opels områder.

Første politiundersøgelse af Opel

Det tyske transportministerium bekræftede i juli en høring mod Opel, der ifølge flere medier skyldtes mistanke om manipulation med flere diesel-modellers rensningssystem til udstødningen.

Opel indrømmede i 2016, at producentens Zafira-model brugte motorsoftware, der slukkede for udstødningsrens i nogle tilfælde, men insisterede på, at der var tale om et 'juridisk smuthul.'

Læs også: NOx-fiks til nye Skodaer gjorde blot problemet værre

Den såkaldte dieselskandale blev udløst i 2015, da det kom frem, at Volkswagen havde brugt et såkaldt snydesoftware til at manipulere med udstødningsrens for de sundhedsskadelige NOx-gasser under udledningstest for mere end 10 mio. dieselbiler.

En lang række andre europæiske bilfabrikanter viste sig ligeledes at have sendt dieselbiler på markedet, som forurener mange gange mere, end normerne tillader. Opel har derimod ikke før nu været under politiundersøgelse for decideret svindel eller været tvunget til at trække biler tilbage fra markedet.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Gad vide hvad der sker denne gang?
Er der snart nogen tysk producent tilbage som ikke har haft fingrene i krukken?
Gad vide hvad konsekvensen bliver denne gang?

Retorisk spørgsmål, for der bliver nemlig ikke nogen alvorlig konsekvens.
Opel lover bedring, og præsentere et par håbløse koncept-elbiler, og alt forbliver ved det gamle.
Den tyske bilindustri er nemlig urørlig - ligesom Danske Bank herhjemme...

  • 4
  • 0

Allerede da VW blev anklaget første gang skrev jeg, at de øvrige bilfabrikker nok have gjort det samme.
Og det er ikke kun tyske mærker ! Indtil nu har f.eks. også Nissan indrømmet at have snydt

  • 4
  • 0

De tyske tiltag er ren og skær populisme, som dækker over utilstrækkelig lovgivning på området. Pt. er det kun bevist at VW havde etableret en indretning som decideret aktiverer rensningsanlægget under test og som ikke er aktiveret den øvrige tid.
Oprindeligt har der været enighed mellem Kraftfahrtbundesamt i Flensborg og bilindustrien, at man må slå rensningsanlægget fra, hvis det er nødvendigt for at undgå skader på motorerne.
I flere årtier har man benyttet sig af Exhaust Gas Recirculation (EGR) til at reducere NOx udledningen. Denne teknologi indebærer at der kan opstå skader ved lave temperaturer på udstødningsgasser eller høj motorbelastning, som kan gøre det nødvendigt at slå rensningen fra. Derved kan der opstå høje NOx værdier i disse driftssituationer, som ikke er del af typegodkendelsen.
Grundlæggende har det været lovligt at slå rensningsanlægget fra, alle bilproducenter har benyttet sig af denne mulighed. Nogle bilproducenter har udnyttet manglende præcise regler, ud over det man mener burde være rimeligt. Når tyske producenter kommer i søgelyset skyldes det, bevist snyd hos VW, men også fordi de er det eneste tysk politik direkte kan tage indflydelse på. Andre bilproducenter afviser enhver deltagelse i diskussionen, selvom der er mistanke om at feks. Fiat bruger samme software som VW eller Volvo-dieselbiler har højeste NOx værdier i konkrete driftssituationer.
Tysk politik er kommet under pres fordi miljøforeningen Deutsche Umwelthilfe, som har ca. 250 medlemmer, benytter målinger af NOx i forskellige byer til at klage og derigennem har fået domstolenes ord for at myndighederne skal gennemføre kørselsforbud for dieselbiler i flere byer. Overskridelser af NOx værdierne skyldes at politikken ikke har skænket problemet nok opmærksomhed og dermed selv har bidraget til at problemet kunne vokse sig så stort. Man kan feks. ikke forklare, hvorfor NOx-koncentrationen på en erhvervsarbejdsplads må være 950mg/m3, mens kortvarige overskridelser NOx i trafikken over 40mg/m3, påkræver kørselsforbud i byerne.
Her er bilindustrien en kærkommen mulighed for at aflede fra egne politiske fejl.

  • 6
  • 0