Nu bliver din wifi-router en mobilmast

WiFi kommer i fremtidige telefoner til at indgå som en netværksteknologi på linje med 3G og 4G. Her ses symbolet for WiFi-tale på én af TDC's test-telefoner. Foto: Christian Østergaard

Danske mobilselskaber vil nu hverve din wifi-router i kampen mod afskærmede vinduer og netværkshuller. TDC og 3 har allerede taget teknologien i brug på testtelefoner og venter kun på mobilproducenternes godkendelse.

Alt imens mobilselskaberne installerer nye mobilmaster, lukker bygninger stadigt færre radiosignaler ind gennem vinduer og vægge. Som Ingeniøren tidligere har beskrevet betyder det, at mobiltelefoner reelt kan være ubrugelige i helt nye bygninger.

Det er dette problem, flere teleselskaber nu vil løse ved hjælp af wifi-calling, også kendt som Voice over Wifi. Teknologien gør det muligt at koble sig på mobilnetværket gennem et hvilket som helst wifi-signal, så man også kan tale i telefon bag afskærmede vinduer eller langt ude på landet.

Ingen vil sige, om kunderne skal betale mere

Både 3 og TDC lover nu, at deres kunder vil kunne bruge funktionen inden årets udgang. Den bliver dog kun tilgængelig på meget få telefoner, og ingen af selskaberne vil endnu afsløre, om kunderne skal betale ekstra for funktionen.

Læs også: Nye huse blokerer for mobilsignalet

Voice over Wifi kommer til at fungere som en integreret teknologi på linje med 3G og 4G i de telefoner, der understøtter det. På den måde kan telefonen uden videre skifte mellem de forskellige teknologier midt i et opkald. Det er en af grundene til , at funktionen adskiller sig fra Skype, Google Hangouts, Viber og andre Apps, der tilbyder opkald over wifi-signalet, påpeger mobildirektør i TDC Jesper Oldenburg.

»Du skal ikke logge ind på noget og vælge mellem Skype, Viber osv., afhængig af hvem du skal ringe til,« påpeger han.

»Vi ved, at hvis det ikke er enkelt at bruge, så bliver det ikke brugt,« fortsætter Jesper Oldenburg og pointerer, at det er, hvad den internationale brancheorganisation GSMA kalder 'The green button experience' med henvisning til, at brugeren kun skal benytte sig af den grønne opkaldsknap på telefonen.

Indendørs dækning er for ringe

Hverken TDC eller 3 lægger skjul på, at funktionen bliver indført for at lukke huller i mobilnettet. Mens mobilnetværkene hos alle de danske mobiludbydere er forholdsvis dækkende udendørs, står det nemlig ringere til indendørs.

Ifølge TDC’s egne tal dækker deres netværk eksempelvis 99,5 pct. af Danmarks udendørsareal, men kun 97 pct. af indendørsarealet. Hertil kommer, at langt de fleste danskere bruger hovedparten af deres tid indendørs.

Læs også: Regeringen: Slut med dårligt mobilsignal i nye huse

Ingen telefoner klar til funktionen

Selv om de nye modeller fra Samsung, Apple og andre mobilproducenter alle understøtter Voice over wifi, kan funktionen ikke bruges før producenterne har aktiveret den for hver enkelt mobilnetværk. Det betyder, at eksempelvis TDC og 3 hver især skal teste, at telefoner fra eksempelvis Apple kan bruge deres specifikke Voice over Wifi-løsning.

Både 3 og TDC oplyser, at de er færdige med disse test, i hvert fald for de første telefonproducenters hardware. Det er derfor op til telefonprducenterne at lave deres egne test og på den baggrund lave en såkaldt operatør-fil, der ‘låser op’ for funktionen på TDC’s eller 3’s netværk.

Hos TDC har man prioriteret at blive hurtigt færdige med Apple og Samsungs modeller, mens 3 er mindre specifikke, men har arbejdet med både Apple-telefoner og telefoner, der kører på styresystemer fra Android og Windows.

Hos TDC forventer Jesper Oldenburg, at Samsung inden længe vil give sit blå stempel til wifi-opkald på TDC’s netværk, mens Apple forventes at gøre det samme i løbet af et par måneder. Herudover skal selskabet finde ud af, hvordan funktionen skal indgå i mobilpakkerne. Hos 3 vil netværksansvarlig Stefan Ring Støhrmann ikke sætte en dato på lanceringen af funktionen, men selskabet forventer, at den vil være brugbar i løbet af 2016.

Læs også: Ericsson vil forbedre indendørs mobildækning med ny antenne

Alle telefoner, der lever op til den såkaldte kategori 6-standard, kan indstilles til at understøtte wifi-opkald. For Samsung gælder det begge S6-telefoner, mens alle Appletelefoner fra og med Iphone 5S kan understøtte funktionen.

De danske udbydere er langtfra de første i verden til at indføre wifi-opkald, men teknologien er stadig så ny, at selskaberne ikke blot kan leve op til en standard for at kunne aktivere funktionen på telefonerne.

På Apples telefoner er funktionen eksempelvis aktiveret på 12 forskellige udbydere fordelt på Canada, Hongkong, Storbritannien, USA, Saudi-Arabien og Schweiz, fremgår det af selskabets hjemmeside.

TDC blokerer udenlandsk wifi

Løsningen gør det ikke kun muligt at tale fra et hvilket som helst dansk wifi-signal, men også at tale fra udlandet uden at skulle bruge et udenlandsk mobilnet, som ofte kan medføre heftige priser.

Mens 3 selv fremhæver denne funktion i wifi-calling, er TDC mere afvisende over for muligheden. Her er Voice over Wifi: »primært et værktøj til at sikre vores kunder en bedre dækning i Danmark,« påpeger Jesper Oldenburg, der derudover ikke vil forklare hvorfor funktionen ikke vil være tilgængelig i udlandet.

Derfor vil TDC filtrere de udenlandske IP-adresser fra i wifi-kaldene, så det for TDC-kunder stadig er nødvendigt at betale prisen for at roame på et udenlandsk netværk - eller at gå tilbage til Skype eller en anden opkalds-app, der kan tale over wifi.

Kommentarer (25)

Derfor vil TDC filtrere de udenlandske IP-adresser fra i WiFi-kaldene, så det for TDC-kunder stadig er nødvendigt at betale prisen for at roame på et udenlandsk netværk - eller at gå tilbage til Skype eller en anden opkalds-app, der kan tale over WiFi."

Eller bare VPN.

  • 7
  • 0

Helt ærligt...

Nu skal folket betale teleselskaberne for at stjæle "folkets frekvensspektrum" for folkets egne penge ?

Kalkulen hos telco'erne er helt klar: Udstyret står der, kunderne betaler allerede for båndbredden, så vi kan levere telefoni uden at det koster os en bønne. Dertil kan vi spare penge på udbygningen af telemaster og mobilnet.

Hvis TDC og 3 har tænkt sig at bruge deres kunders WiFi på denne måde bør det som et absolut minimum medføre en halvering af prisen for internet forbindelsen.

  • 33
  • 6

"Ingen vil sige, om kunderne skal betale mere"

Kunderne skal da vel have rabat hvis de stiller båndbredde fra sit i forvejen dyre netværk til rådighed for at teleselskaberne skal spare penge ved at undgå at skulle investere for mobil dækning indendøres?

TDC tjener åbenbart meget på de meget dyre roaming priser; det indtægter vil de jo selvføleglig ikke ricikere at tabe.

  • 17
  • 0

Lige så smart som Skype - der har gjort det i mange år : )

  • 2
  • 6

Ja, det er sandt. Dog kræver teknologien, at telefonen kan lave en sikker VPN-forbindelse til TDC's/3's server. Om det udelukker, at man kan "snyde" teleselskabet med en anden VPN skal jeg ikke kunne sige.

  • 1
  • 0

I en artikel på en anden side står der at wifi calling kun virker når man er på en wifi forbindelse som bruger en fast forbindelse som en dsl eller fiber forbindelse som opkobling. Der står også at det ikke vil virke på mobilt bredbånd.
Derfor kan det tænkes at latency kunne være et kriterie for om man kan bruge sit wifi til wifi calling. Dette vil jo også afskære brug i udlandet på nær i vores nærmeste nabolande via VPN.

  • 2
  • 2

Hej Elias

TDC oplyser, at de tester "forbindelsens kvalitet" før den bliver benyttet (uden at være mere specifikke end det), så det lyder meget plausibelt, at det kræver en forholdsvis lav latency.

Mvh Christian, Ingeniøren

  • 4
  • 2

Det er ikke noget nyt - det har været der i et stykke tid.

Vi bor i et meget signalfattigt område, hvor man med lidt god vilje kan fange et signal, hvis man kravler op på taget, og sætter mobilen op i vejret. Så vi kontaktede Telenor, og fik tilsendt netværksbaserede sim-kort, som kan ringe over wifi (vi har TDC-fibernet). Desværre er det også det eneste man kan, så vi har lige leveret dem tilbage for en måned siden, da hverken sms eller andre funktioner virker (det glemte de at fortælle).

Og prisen er 99,- EKSTRA pr. simkort om måneden hos Telenor for den løsning.

Vi glæder os til TDC sætter den nye mast op i byen, inden for et års tid...

  • 4
  • 2

Helt ærligt...

Nu skal folket betale teleselskaberne for at stjæle "folkets frekvensspektrum" for folkets egne penge ?

Kalkulen hos telco'erne er helt klar: Udstyret står der, kunderne betaler allerede for båndbredden, så vi kan levere telefoni uden at det koster os en bønne. Dertil kan vi spare penge på udbygningen af telemaster og mobilnet.

Helt ærligt, er det ikke blot surmuleri over en længe ventet "killerfeature"?

Hvordan kan teleselskaberne stjæle "folkets frekvensspektrum"? Betyder det, at Internet4U stjæler folkets frekvensspektum i Slagelse og omegn, når de leverer fast trådløst bredbånd til alle dem uden ordenlig kablet internetforbindelse?
Ulicenseret frekvenser er ikke folkets eje - det er frit for enhver at benytte indenfor de fastsatte rammer (og det gælder også de virksomheder).

Man kunne også vende den rundt, i stedet for at påstå at teleselskaberne laver en kalkule for at profit-optimere. Ude i virkeligheden kunne der også sidde nogle folk hos teleselskaberne, som godt kan se, at det er fysisk umuligt at levere indendørs radiodækning i nyere energieffektive byggerier og til bygninger langt ude på landet.

I min hjemby har vi en nyopført bygning til Udbetaling-Danmark - én af de bygninger, der står klar til at modtage nogle af de mange statsansatte, der bliver tvunget til flyttet væk fra Nordsjælland.

Både TT-netværket, TDC og 3 har mobilmaster under 300 meter fra bygningen (TDC og TT-netværket har begge to indenfor 300 meter fra bygningen), og der er perfekt dækning udenfor bygningen.
Men så snart man går gennem hoveddøren, så forsvinder alt signal og ens telefon går fra 5 streger 4G til 1 streg 2G - og når man kommer længere ind i bygningen, så står der "intet netværk" på telefonens display.

Den slags energieffektive bygninger kommer der flere og flere af i Danmark, og selv hvis teleselskaberne fordoblede antallet af mobilmaster, så ville der ikke kunne leveret indendørs dækningen i alle bygninger uden en "mobilmast" indenfor i bygningerne. Her er Wi-Fi en klar vinder til Hr. og Fru Danmark, mens lidt større virksomheder kan få leveret en picocelle fra teleselskabet.

Voice over Wi-Fi er en feature, som brugerne kan bruge - eller lade være med at bruge. Jeg er sikker på, at denne feature bliver gratis hos de fleste teleselskaber ligesom i udlandet.

Det er naivt at tro, at Voice over Wi-Fi i udbredt grad kan erstatte udbygning af teleselskabernes makronetværk.

Hvis TDC og 3 har tænkt sig at bruge deres kunders WiFi på denne måde bør det som et absolut minimum medføre en halvering af prisen for internet forbindelsen.

Er det ikke samme klagesang visse dele af telebranchen har brugt om Netflix og YouTube? Teleselskaberne er trætte af at Netflix og YouTube tjener penge på at "misbruge" teleselskabernes netværk. Så Netflix og YouTube skal til lommerne?

Hvad med Skype? Skal Skype også betale brugerne, når en Skype forbindelse bliver etableret over mobilnettet fremfor brugerens egen Wi-Fi netværk? Her er det på sin plads at nævne det ramaskrig det gav, da Telia i Sverige indførte muligheden for separat fakturering for Skypeforbrug over mobilnettet: http://www.version2.dk/artikel/telia-afvis...

  • 4
  • 8

Hvorfor skal det altid sammenlignes med Skype og Viper, hvorfor ikke mobiltelefoni over SIP. Det er en mere elegant løsning, hvor man bruger sig eget mobilnummer og kan kontaktes på dette også.
Det er tilmed integreret i de fleste smartphones i dag.

Det eneste ekstra man opnår ved voice over wifi er at handover er understøttet.
Men det kan komme på bekostning af flere problemer med at få telefonen til at virke. Den store fordel ved mobiltelefoni har længe været at protokollerne er meget standardiserede og dermed spiller udstyret bare bedre sammen. Jo flere teknologier man lægger på, jo flere fejlmuligheder er der.

Angående det med at betale, så ved jeg at folk er villige til at betale op til flere hundrede kroner i måneden for overhovedet at kunne kommunikere. Der er selvfølgelig nogen som vil øffe over, at andre kan tale næsten alt det de vil for under en hund. Men altså for blot 20 år siden, var mobiltelefoner kun lige på vej ud til folket.

Jeg tror ikke at voice over wifi vil være ret meget andet end en overgangsteknologi, som løser nogle begrænsninger i netværket.

I øvrigt har jeg fået et sjovt produkt som kan sættes op overalt og som vil virke de fleste steder hvor mobiler ikke virker. Tricket er at den kun bruger 2G, har en større antenne og så sidder den fast. Hvis ikke telefoner var så små og de altid skulle på internettet, så ville der stortset ikke være nogen som havde problemer. Men i dag er tale over en mobiltelefon nærmest ved at blive en niche!

  • 3
  • 2

Vores virksomhed sidder med en smuk udsigt over Øresund - på en fancy adresse i Klampenborg. Vi bruger "3" til vores erhvervstelefoner.

Vi har meget ringe mobildækning, pga. bakker og skov (og at ingen i området ønsker at se på "grimme" mobilmaster). Det betyder at vi konstant skifter mellem at være på dansk (mobilmasten er ca.1km væk) og svensk netværk (20km væk).

Danmark har reelt forbud mod brug af såkaldte Femtocel systemer, der fungerer som en lille telefonmast, sat op indendørs - kørende på ens netforbindelse. Dette fordi man så bliver et telefonselskab og skal have "sendetilladelse". Man bruger sådanne systemer i bl.a. England. "3" bruger det i England, men må ikke i Danmark. - Det er en politisk beslutning baseret på et oldnordisk teknologisk grundlag.

Men der er også muligheden for at opsætte en lokal repeater ala dem som sidder i tunneller. Men sådan en løsning koster ca. 40.000.-.

"3" har under pres derfor tilbudt os at få en gratis Wifi løsning til vores omstillingssystem. Wifi systemet er altså allerede til rådighed i Danmark - og har været det i et års tid. Problemet er bare at det er meget bøvlet og nærmest umuligt at benytte sig af i virkeligheden. Da vores signal skifter mellem at være på Sverige, Danmark, Wifi, Edge, 2G, 3G i løbet af dagen alt efter hvor man befinder sig i bygningen, så kokser det helt sammen. Vi aner ikke hvilken forbindelse vi er på hvornår, systemet klikker til og fra hele tiden - hvilket igen får vores telefonomstilling til at flippe ud. Det giver ikke tilfredse kunder.

Så man må håbe at 3, TDC og så videre lancerer et stabilt produkt, som kommer til at virke, uden at man opdager om man er på Wifi eller "udendørs" netværk. Vi er ikke imponerede over de løsninger som tilbydes i dag. En gammel Edisonteknologisk løsning vil for vores vedkommende helt klart overgå alle eksisterende mobilforbindelser.

  • 3
  • 1

Danmark har reelt forbud mod brug af såkaldte Femtocel systemer, der fungerer som en lille telefonmast, sat op indendørs - kørende på ens netforbindelse. Dette fordi man så bliver et telefonselskab og skal have "sendetilladelse". Man bruger sådanne systemer i bl.a. England. "3" bruger det i England, men må ikke i Danmark. - Det er en politisk beslutning baseret på et oldnordisk teknologisk grundlag.

Det er noget sludder. Du kan kontakte dit teleselskab, og bede dem om hjælpe. Både TDC, Telenor, Telia og 3 stiller til større erhvervskunder femtoceller (eller picoceller) til rådighed.

Flere små serviceprovidere (til erhverv) på TDCs net sælger også femtoceller til deres kunder.

Hvorfor 3 ikke vil stille en femtocelle til rådighed for jer, det ved jeg ikke, men de fleste teleselskaber tilbyder altså den service til erhvervskunder.

Men VoWifi vil kunne være en løsning på det skrækeksempel du beskriver. Så snart der er Wi-Fi, så vil telefonen vælge Wi-Fi fremfor mobilnetværket.

Du må som almindelige dansker ikke benytte licenseret frekvenser, og derfor skal du have en "sendetilladelse". Sådan er systemet skruet sammen, og det er ganske fornuftigt, at amatører ikke leger radioingeniører til skade for alle andre i området.

  • 5
  • 0

Og de herrer vil mene at denne latency på et udenlandsk hotspot vil være væsentligt forringet i forhold til en udenlandsk telefonmast? Det giver jo ingen mening.

  • 0
  • 4

Hvorfor skal det altid sammenlignes med Skype og Viper, hvorfor ikke mobiltelefoni over SIP. Det er en mere elegant løsning, hvor man bruger sig eget mobilnummer og kan kontaktes på dette også.
Det er tilmed integreret i de fleste smartphones i dag.


Jeg er vildt enig med dig, SIP, der ikke er lukket inde af teleselskaber og ISP'er, virker for mig altid ligemeget hvor jeg er, det er på 3G, 3.5G+ og LTE og så på WiFi, hvad skal man dog vikles ind i selskabernes lukkede systemer. Jeg har flere SIP udbyder på min mobil i Android std. telefon appen og det virker bare godt.

Folk tænker bare så omvendt for de er låst af tanken at alt telefoni skal forgå gennem samme selskab som sælger abonnementet. Jeg har et taltetidkort og køber data til, jeg har ikke ringet ud over mobil telefonen siden i august 2015. Jeg køber data for kr.30, hver måned og når ikke at bruge dem, fordi jeg for det meste har WiFi alle de steder jeg kommer. Og skal jeg væk i længere tid i Skandinavien har jeg jo mit eget NET1 LTE450 WiFi med mig.

Og SIP virker perfekt.

  • 4
  • 0

Ok, så i virkeligheden er det her mere eller mindre bare VoLTE (Voice over LTE).

GSM og UMTS netværkene er designet til taleopkald via en kredsløbskoblet backbone, men denne backbone er fjernet i LTE netværket. De fleste netværk i dag laver CS-fallback for at foretage opkald, altså "hopper tilbage" på et UMTS eller GSM netværk når du skal ringe eller bliver ringet op. (Ganske forsimplet men giver pointen.)

Hele idéen bag VoLTE er at man i det rent pakkebaserede LTE netværk tilføjer en "komponent" (mange logiske komponenter, hvor meget fysisk udstyr det er er lidt lige meget) kaldet IMS (IP Multimedia Subsystem) for at kunne foretage taleopkald på LTE netværket. IMS består af nogen modificerede SIP proxier og står også for registrering, og VoLTE opkald er egentlig bare normal SIP, men, med en dedikeret allokering i radio netværket. (Igen, også forsimplet, men ja.) Telenor, TDC og nogen andre herhjemme kører tests med VoLTE.

Det som TDC laver er egentlig bare en remote adgang til IMS, altså adgang til IMS via noget andet end deres eget LTE netværk. Det kunne for så vidt også være adgang via hotel WiFi i Japan, hvilket ville give jer en noget mindre telefonregning!
At TDC så igen sælger ud af deres kunders kapacitet til andre kunder er vel ikke noget nyt? Jeg er ikke enig med dem, men det er ikke noget nyt.

Det er forresten en gammel tanke som hedder VoLGA, (Voice over LTE Generic Access).

  • 3
  • 1

Nicholas Ipsen

Jeg har aldrig udtalt mig om at wifi calling som teknologi ikke virker ved høj latency, fx ved brug i udlandet eller ved brug af en mobil forbindelse til at forsyne wifi hotspotet. Det skulle vist virke ved udenlandske operatøre der tilbyder wifi calling.
Jeg har kun skrevet hvad jeg har læst andet sted og derfor udledt at TDC måske har sat høje krav til latency for at forhindre visse former for brug af wifi calling, såsom brug i udlandet eller brug på ikke kablede internetforbindelser. Det er i hvert fald en nem måde at undgå brug af VPN til at "snyde" systemet til at tro at telefonen er placeret i Danmark.

Nå det er sagt så tror jeg ikke at 3 har samme form for begrænsning i udlandet da de lever godt af at tilbyde "gratis" tale og data i udlandet i forvejen.

  • 1
  • 0

Uanset om det er i udlandet eller i DK, så må man forvente ekko problemer.
Det stiller store krav til echo canceleren i telefonen, og visse modeller vil måske være direkte uegnede.

Håndfri anlæg i bilen vil det være helt slemt med, men det er nok sjældent at de bruger wifi :)

  • 0
  • 1

Der bliver interessant at se hvordan operatørene i Danmark vil håndtere 1-1-2, specielt hvis de tillader at denne funktion bliver tilgængelig i udlandet.

  • 1
  • 0

VoLTE er ikke helt så simpelt som du beskriver det. Der er en del der skal optimeres i forhold til "Mobility hand-over" mellem de forskellige celler samt når man kommer til et grænse område for hvor LTE dækningen ender og hvor der kun er UMTS dækning.
At sammenligne VoLTE med VoWiFi er en meget forsimplet fortolkning. VoLTE giver dig en garanti for kvalitet (QoS), hvorimod med VoWiFi er der ingen garanti for kvaliteten af dit taleopkald.
Desuden giver VoLTE dig lokationsbaseret tjenester så som dem som bruges ved 1-1-2 opkald hvorimod VoWiFi kun giver dig lokationsbaseret tjenester i forhold til aGPS (som indendørs nok ikke er det bedste). Amerikanske operatører kræver derfor at når man tilmelder sig WiFi calling at man samtidig godkender at VoWiFi 9-1-1 kald bliver routed i forhold til den standard adresse men indtaster under registreringen.

  • 3
  • 0

@lars

VoLTE er latterligt meget mere kompliceret end det jeg beskrev, og derfor har jeg også undladt de forskellige komponenter, deriblandt E-CSCF, da det ikke var min pointe at beskrive detaljerne i VoLTE. Det er der andre der har skrevet lange lange bøger om.

Min pointe var derimod at det TDC laver er at plugge folk udefra ind i IMS, selvfølgeligt med de ting der kommer fra at bruge "eksterne" forbindelser, som fraværet af QoS.

Jeg synes også det er lidt hårdt at skulle kaste folk ud i mobility mangement i VoLTE, da det i sig selv kræver at beskrive mobility management i LTE, UMTS og til dels også GSM. Det er der også skrevet bøger om.

Hvis der forresten af en eller anden grund skulle være nogen der var interesserede i omtalte bøger:
"From GSM to LTE-Advanced" - ISBN: 978-1-118-86195-0
"Voice over LTE (VoLTE)" - ISBN: 1119945763, 9781119945765

  • 1
  • 0

1-1-2- håndteres på samme måde som IP telefoni, enten er nummeret registreret på en af de vist nok 8 alarmcentraler, eller også ryger man i en IVR menu hvor man bliver bedt om at indtaste sit postnummer.

Så har man sikkert et problem hvis man står i udlandet. Jeg ved dog ikke om man kan taste f.eks. +46112, har dog aldrig prøvet det af.

  • 1
  • 0

Der har været nævnt flere eksempler på kommunikations redskaber.

Kunne man ikke lave en master-app der automatisk vælger den billigste metode?
Jeg vælger bare min kontakt, appen checker kvaliteten af mit netværk og ringer så op gennem skype eller VoLTE eller GSM.
Man kunne måske enda vælge vigtigheden af opkaldet; er der bare for at sludre kunne man acceptere en dårlige forbindelse.

Hvis der er lokalt WiFi skal den undersøge hvad det koster at få en forbindelse og evt selv melde sig til.

Kombineret med digitalt sim kort, så den også kan vælge udbyder alt efter tid på dagen og abonnementsordning, så må der være et marked for dette produkt

  • 1
  • 0