Nu bliver det ulovligt med dinglelygter til cyklen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nu bliver det ulovligt med dinglelygter til cyklen

Illustration: Wikipedia.

Rettet: Fra den 1. november 2012 er det slut med cykellygter, der hænger og dingler, eller hvor baglygten ikke er lige så skarp som forlygten.

Trafikstyrelsen har nemlig fået gennemtrumfet nye regler for cykellygter, der skal højne trafiksikkerheden ved at undgå, at cyklisterne lader deres elastiklygter hænge og flagre.

Lygterne skal nemlig fremover monteres, så de lyser lige frem og lige bagud, være synlige på mindst 300 meters afstand og kunne lyse på lovlig vis i mindst fem timer, hvilket forhandlere skal markere tydeligt. Dog skal forlygten monteres med en lille hældning, så den ikke blænder forud, hvis man cykler i et område uden vejbelysning.

»De nye regler, der træder i kraft til november, vil være en markant forbedring af trafiksikkerheden for cyklister, når vi får krav om, at lygterne skal lyse fremad eller bagud og ikke ned i asfalten, som vi desværre ofte ser det i dag,« siger kontorchef i Trafikstyrelsen, Ib Rasmussen, i en pressemeddelelse.

»Desuden vil de nye regler om information om brugstid for batterilygter gøre det lettere for cyklisten at vælge en lygte, der passer til hans/hendes behov. Og så får vi fjernet de dårligste - der måske kun lyste lovligt i 20 minutter - fra markedet,« siger han.

Læs også: Trafikstyrelsen: Nu skal det være slut med sløve cykellygter i en elastik

Kravet bliver, at både for- og baglygte skal kunne lyse med mindst fire candela forfra eller bagfra, 0,4 candela målt 20 grader til hver side og 0,05 candela målt 80 grader til hver side. Candela henviser til den gamle måleenhed for vokslys, så en candela er derfor lysstyrken på et sådant lys, mens f.eks. en gammel 100W glødepære svarer til 120 candela.

Dette skal fungere i mindst fem timer med tændt-slukket-intervaller a to timer og ved en køleskabstemperatur på fem plusgrader. Dette gælder dog ikke for f.eks. induktionslygter.

Lygterne må gerne blinke, dog skal frekvensen være på mindst 120 blink i minuttet.

Foruden reglerne til selve lygterne bliver det også muligt at installere blinkende gule lygter i pedalerne, som giver ekstra synlighed - dog skal der også stadig være reflekser i pedalerne.

BL568
[scribd:80904305]

Emner : Lys
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er da helt hen i vejret at angive helt nye regler i en målestok som slet ikke følger med noget der har med nutiden at gøre.
Hvad angår regler for blink, så er det fint at sætte en frekvens på, men der har da lidt at sige, hvis den blinker 2 gange på et sekund, så skal man bare sikre sig at den lige kommer op på det krævede, det vil give spekulation i at holde lyset tændt så lidt af tiden som muligt for at spare på batteriet i stedet for fokus på mest mulig synlighed.

Forskere kan få en gruppe aber til at komme med lige så gode forslag.

  • 0
  • 0

Hvorfor ikke lave lygterne så de automatisk slukker når de ikke længere afgiver det krævede lys, de kunne så i stedet afgive en lyd der gjorde opmærksom på det.

  • 0
  • 0

Hvad angår regler for blink, så er det fint at sætte en frekvens på, men der har da lidt at sige, hvis den blinker 2 gange på et sekund, så skal man bare sikre sig at den lige kommer op på det krævede, det vil give spekulation i at holde lyset tændt så lidt af tiden som muligt for at spare på batteriet i stedet for fokus på mest mulig synlighed.

Ja, den må godt blinke 2 gange i sekundet. Som billist lægger man ofte mest mærke til de cykellygter der blinker kontra dem der lyser konstant.

  • 0
  • 0

Er induktionslygterne glemt?
Dem jeg har på cyklen, blinker i takt med hvor hurtigt jeg cykler.
De kan ikke lyse i mindst fem timer, da de slukker når magneten har passeret lygten. Og jeg skal køre en gevaldig tur, for at få dem til at lyse i så lang tid...

Henrik V

  • 0
  • 0

Hej Henrik, jeg fik ikke lige den bid med, men der står i bekendtgørelsen, at "For en batteridrevet lygte, undtagenlygte, hvor opladningen sker under kørsel, gælder tillige, atden skal have en brugstid på mindst 5 timer." Vh. Mie, ing.dk

  • 0
  • 0

Problemet med disse elastiklygter har mest været at batterierne var for dårlige i forhold til at give det fornødne lys (og at cyklister har brugt dem meget længere end de kunne lyse). Kvaliteten af lyset kunne alene ordnes ved at sætte de fornødne standarder.

Elastiklygterne har jo ellers den fordel at de er nemme at have i lommen, og fleksible at sætte på cyklen/cyklisten i forhold til evt. bagage man har med.

Nu risikerer man bare at folk bliver ulovliggjort selvom de har en lygte der lyser tilstrækkeligt, men som ikke er fastmonteret. Eller ikke bruger lygter, for man har ikke lige fået fastgjort lygten/lygteholderen.

"§ 1 Stk. 5. For- og baglygte på cykel og ... skal være fastgjort til køretøjet på en måde, dersikrer, at lygten ikke ændrer indstilling under kørslen ogskal være monteret således, at lygtens kernestråler pegerhenholdsvis lige fremad og lige bagud."

Selv i dag er der jo nogle der monterer lygteholderen på f.eks. sadelstangen, og så kan man ikke se baglygten når man har bagage på bagagebæreren. Den slags forebygger denne regel jo ikke.

Håber fortsat at der produceres gode elastiklygter

mvh

  • 0
  • 0

Det er en sjov virkelighed mange cykelbrugere befinder sig i når man tager i betragtning at hvor ekstremt udsatte de er - især i mørke og på landet.

Herude i det nordlige Udkantsdanmark ser jeg forældre, der sender deres børn afsted med de der legetøjslamper på mørke og smalle landeveje.

Det er utroligt at det er nødvendigt med regler og bøder for at få de pågældende til at tage lidt vare på sig selv og vores alle sammens sygesikringspenge og sociale ydelser ved bortfald af forsørger mm.

Men når det så er sådan det skal være, så var det ikke for tidligt.

  • 0
  • 0

"Trafikstyrelsen har nemlig fået gennemtrumfet nye regler for cykellygter, der skal højne trafiksikkerheden, og som vil fjerne elastiklygterne fra hylderne. "

De er vel ikke fjernet fra hylderne. Det er vel bare blevet et krav at de skal monteres korrekt (spændes fast med elastikken og ikke bare hænge i den). Eller eller hvordan skal det forstås?

  • 0
  • 0

Hej,
På mig virker det udspecificerede forbud overflødigt. Reglerne var angiveligt før, at for og baglygterne skulle kunne ses hhv. 300 m frem og 150 m bagud - er det ikke lidt svært hvis den peger ned i jorden?

  • Martin
  • 0
  • 0

Det er vel bare blevet et krav at de skal monteres korrekt (spændes fast med elastikken og ikke bare hænge i den). Eller eller hvordan skal det forstås?

Nemlig. De er ikke beregnede til at hænge og dingle i elastikken. Ser man efter, er undersiden konkav, sådan at de kan stødes op til et stelrør (eller til styret for forlygtens vedkommende). Derefter skal elastikken trækkes omkring stelrøret (eller styret) og op omkring forsiden af lygten.
Så når lygterne hænger og dingler i elastikken er det vel ikke lygtens men dovne eller uvidende cyklisters fejl.

Besynderligt at lovgive på et så misforstået grundlag.

  • 0
  • 0

Blinkende gule lygter i pedalerne er så effektivt, at det burde være lovpligtigt på alle nye cykler. Det er simpelt, stabilt, effektivt, billigt og løber aldrig tør for batteri.

(PS: Nej - jeg forhandler ikke produktet :-)

  • 0
  • 0

Blinkende gule lygter i pedalerne er så effektivt, at det burde være lovpligtigt på alle nye cykler. Det er simpelt, stabilt, effektivt, billigt og løber aldrig tør for batteri.

(PS: Nej - jeg forhandler ikke produktet :-)

Ved ikke om det er lovligt men har du et link til produktet ??

  • 0
  • 0

Ah, mon ikke de fleste elastiklygter med et CR2032 batteri falder for femtimers reglen og/eller 20/80 gradersreglen og dermed fjernes fra hylderne?

Kan vi få et link til pedal-lygter?

Det er iøvrigt utroligt at folk vil sætte deres liv på spil ved at cykle uden lys eller med dårligt lys. På en dårligt oplyst vej i regn er en mørk cyklist fuldkommen usynlig uanset hvor grundigt man forsøger at kigge efter.
Induktionslygter mener jeg iøvrigt også kun er at betragte som basislys, der sikrer at man ikke er totalt mørk, hvis man glemmer sine almindelige lygter. Deres lave placering gør at man ikke kan se dem når cyklisten er tæt på, selvom de lyser kraftigt nok.

  • 0
  • 0

Induktionslygter mener jeg iøvrigt også kun er at betragte som basislys, der sikrer at man ikke er totalt mørk, hvis man glemmer sine almindelige lygter. Deres lave placering gør at man ikke kan se dem når cyklisten er tæt på, selvom de lyser kraftigt nok.

Netop til den lave placering: Jeg savner, at nogen producerer dem med lygtehuset adskilt fra spolen (hint: ledningen er en gammel opfindelse), så man kan montere lygten mere hensigtsmæssigt, mens spolen stadig sidder nede ved hjulet. Det er jo bare en anden måde at lave en dynamolygte.

  • 0
  • 0

Baglygterne har altid et placeringsproblem.

Enten er de for langt nede, eller også vil bagage være i vejen.
Hvis køretøjerne er så tæt på, at induktionslygten er usynlig, burde de kunne se cyklisten ret klart, og placering er ret praktisk, selv med cykeltasker.

Fordelene ved induktionslygter er, at de er permanente, robuste og kræver lidt energi, og blinkeeffekten er stor i forhold til konstante lys.

Problemet med induktionslygter til pedalerne er de mange typer (Look, SPD, Speedplay og Egg Beater bare for at nævne nogle).
Kun hvis induktionslygterne kan sættes på "vilkårlige" pedaler, er de interessante.

Ude på Lars-Tyndskids Markvej er mange godkendte lygter mindre værd, end store og rene reflekser, men lygterne er stadig en hjælp.

  • 0
  • 0

Ah, mon ikke de fleste elastiklygter med et CR2032 batteri falder for femtimers reglen og/eller 20/80 gradersreglen og dermed fjernes fra hylderne?

Tvivler meget på de falder for 5 timers reglen. De billige (20kr klassen) jeg har haft har typisk holdt over en måned med 20-25 min brug hver dag.

Men om de holder lysstyrken ved 20 og 80 grader skal jeg ikke kunne sige.

  • 0
  • 0

Blinkende gule lygter i pedalerne er så effektivt, at det burde være lovpligtigt på alle nye cykler. Det er simpelt, stabilt, effektivt, billigt og løber aldrig tør for batteri.

(PS: Nej - jeg forhandler ikke produktet :-)

1) Man kan ikke se om cyklen kommer den ene eller anden vej
2) lygternes vinkel ændres mens cyklisten træder i pedalerne
3) ved visse vinklinger vil fodtøj o.lign. helt sikkert blokere for lyset

Synes du virkelig det skal være i orden at bruge dem som primære lygter? Jeg synes det lyder som noget der burde forbydes helt, jo mindre man kunne garantere* at de altid lyste hvidt fremad, rødt bagud, og kun tillade dem som et supplement.

  • eksempelvis ved at gøre det umuligt at sætte foden på den ene side af pedalen -- med de følger det nu engang har
  • 0
  • 0

Det virker på mig som en ganske OK formulering, hvor der er fokuseret på hvilken funktion lygterne skal have. Det er derfor frit an benytte vilkårlige lygter, så længe deres konstruktion og brug overholder kravene.

Men det må også være væsentligt, som enkelte ovenfor også påpeger, at formålet med at sætte lygterne på er ikke, at man skal overholde loven, men derimod at man er synlig i trafikken.

  • 0
  • 0

Det hele er meget enkelt: et problem som ingeniører ikke fatter! Størstedelen af dem jeg kører forbi kan ikke finde ud af at monteret lygten på billedet rigtigt. De vikler elastikken hele vejen rund om lygten så den hænger løst i elastikken og peger direkte ned i jorden. Så er det jo ikke mærkelig den ikke lyser nok fremad, med den fokuserede lyskegle en LED giver. Jeg har faktisk sagt det til flere når man fx holder for rødt. Der er overraskende få der ved at elastikken kan sidde fast forrest på lygten således at den kan holde fast om styret og herefter pege fremad.

Jeg var helt forbavset da jeg fandt ud af at det faktisk er fordi folk ikke ved hvordan den skal monteres og ikke bare normal dovenskab.

Egentligt lidt dumt da jeg synes at de små LED lygter gør et godt job når de er sat til at blinke og monteret rigtigt. Specielt når man tager størrelsen i betragtning.

  • 0
  • 0

Jeg undrer mig over, at man har sat vinkler på de to svage lysstyrker, men ikke på de 4 candela.

Det betyder jo, at man i princippet kan overholde kravet med en lygte, som kun udsender de 4 candela i en lasertynd stråle, som kun i tilfælde af rent held vil ramme en medtrafikants øjne. Alle andre vil bare se de 0,4 Candela, som lygten skal udsende 20 grader til siderne.

Hvis der f.eks. havde været et krav om 4 candela i en kegle på 5 grader til alle sider, havde kravet givet mening.

Det må i øvrigt stadig være utroligt svage lygter, der skal til for at opfylde kravet. Så vidt jeg kan hovedregne mig frem til, skal der for at overholde kravet om 20 grader og 0,4 candela bruges cirka 0,12 lumen. For at overholde kravet om 80 grader og 0,05 candela, skal der bruges yderligere cirka 0,25 lumen. Til de 0 grader og 4 candela skal der i princippet bruges 0 lumen, men hvis vi er lidt large og laver kravet om til 5 grader og 4 candela, skal der bruges 0,08 lumen. Det giver totalt 0,45 lumen.

Til sammenligning giver en 3,5 W LED lommelygte cirka 180 lumen - altså 400 gange den krævede lysmængde. Så kan man få så godt styr over optikken, at der i enhver retning kun akkurat udsendes den krævede mængde lys, kan man klare sig med under 0,01 W.

Med hensyn til monteringen af de små elastiklygter er det rigtigt nok, at forlygten let kan monteres på styret og lyse i den rigtige retning. Men det er aldrig lykkedes mig at finde et velegnet sted til baglygten. Sadelpinden er så skrå, at lygten kommer til at lyse nedad. Bagagebæreren er så tynd, at man ikke kan få lygten til at hænge fast. Havde man gjort udfræsningen bag på lygten skrå med samme vinkel som en sadelpind, havde der ikke været noget problem.

  • 0
  • 0

Nu har jeg tilfældigvis læst lidt på standarden EN 12966, som blandt andet beskriver udstrålingsvinkler på variable LED skilte i trafikken.

Jeg kan kun give dig ret i at angivelsen af grænseværdierne er en smule mystisk. Der burde nemlig have været intervaller hvori cykellygten har en minimum og maksimum udstråling.

I praksis ser det ud til at de har ønsket lysdioder med en udstrålingvinkel på ca. 40 grader.

Jeg har kigget lidt på diverse hvide lysdioder der ca. overholder kravene, og de bruger 20 mA @ 3,3 V eller 66 mW

  • 0
  • 0

Trafikstyrelsen kommer med denne lovgivning for at beskytte cykelisterne og ikke mindst deres medtrafikanter. Det er Rasmus Post også inde på.

Så i stedet for at fokusere så meget på SI-enheder og teknikker - er der så nogen herinde der kan anbefale nogle gode cykellygter, som vil overholde de nye minimumskrav - men også gerne nogle som er bedre?

Jeg fandt muligvis en kandidat, google på "Pava/Hiro".

  • 0
  • 0

Hvad er det lige pointen er ved at kræve "at lygterne skal lyse fremad eller bagud og ikke ned i asfalten, som vi desværre ofte ser det i dag"?

Det er da ikke særligt smart at blænde bilisterne (deres lys må sjovt nok af samme grund ikke lyse lige frem), og hvis lygten lyser lige frem kan man jo ikke se hvad man kører ind i på vejen. En lygte skal da lyse ned på vejen et passende antal meter foran cyklen, så man har tid til at reagere.

  • 0
  • 0

Jeg mener at cyklister (og/eller deres forældre) selv bør tage langt større ansvar for deres egen sikkerhed i mørket. Nok en naiv tankegang, men hvem har større interesse i at passe på sig selv end én selv?

Jeg cykler på job året rundt (2x20 km) og har naturligvis monteret anstændigt lys på cyklen, da jeg flere gange har oplevet at blive overset i højere grad end at jeg selv ikke har kunne se vejen frem for mig, selvom jeg kører en lang strækning på landet.

Mit lys foran er på hele 900 lumen og kan få selv den mest stædige billist til at blænde ned på flere hundrede meters afstand.

Se tilsvarende model her: http://www.ricardo.ch/kaufen/sports/radspo...

Batteriet til forlyset er gemt af vejen i en modificeret drikkedunk som nemt kobles til oplader når jeg er hjemme i garagen.

Mit baglys er også en diodelampe men med lavere styrke. Jeg har monteret den i min sadeltaske hvor det opladelige batteri ligger tørt og godt.

Den er superskarp og tager pippet fra enhver som vover at stirre direkte ind i lyset, men jeg oplever tydeligt, at alle biler trækker pænt udenom eller venter på mere plads bag mig hvis vejen er smal.

Se den her: http://www.youtube.com/watch?v=PmFGqUeGq-Q...

  • 0
  • 0

Du glemte at læse den efterfølgende sætning i artiklen.

Hvilken? Denne:

Desuden vil de nye regler om information om brugstid for batterilygter gøre det lettere for cyklisten at vælge en lygte, der passer til hans/hendes behov. Og så får vi fjernet de dårligste – der måske kun lyste lovligt i 20 minutter – fra markedet

jeg kan ikke se, hvad det har med sagen at gøre?

  • 0
  • 0

Nej, denne:

Dog skal forlygten monteres med en lille hældning, så den ikke blænder forud, hvis man cykler i et område uden vejbelysning.

  • 0
  • 0

Trafikstyrelsen kommer med denne lovgivning for at beskytte cykelisterne og ikke mindst deres medtrafikanter. Det er Rasmus Post også inde på.

Så i stedet for at fokusere så meget på SI-enheder og teknikker
[...]

Det var dog en besynderlig og malplaceret reprimande. Vi påpeger jo netop, at den nye lovgivning ikke gør ret meget for at beskytte cyklisterne:

  1. Kravene kan opfyldes med en lygte, der er så svag, at den er til grin.
    (Min 100 kroners forlygte fra cykelhandleren er cirka 50 gange kraftigere, end loven kræver.)

  2. Kravene er udformet, så man kan designe en lygte, der giver den ønskede max. lysstyrke i en så snæver lysstråle, at den ikke gør nogen gavn.

  • 0
  • 0

Opfinderen af dette hjulringslys hvis man kan kalde det det, søgte startkapital en ihværksætterside. I løbet af kort tid var de mange tusinde dollars, der var brug for hjemme, da de fleste besøgende som så konceptet og prototypen alle ville se den sat det i produktion og derfor forudbestilte og betalte forud.

Hvis det bare havde været en 360 gr. lysende ring ville det ikke havde været noget særligt, det kan alle lave, men at at man kan få lille del af ringens lys til at være meget præcist fremafrettet når cykelhjulet drejer vildt rundt, lyder og ser ud som en fysisk umulighed.

Hvis jeg havde en cykel (!) måtte jeg bare være ejer af den teknologi. og prisen på ca 1000 kr er heller ikke afskrækkende, når man ser på hvad man får for de penge. (Det er langt mindre hvad mit T Hansen Xenon lys til min bil koster)

Det er bare så vildt blæret at se på, og næsten som en biting giver det jo en væsentlig større trafik sikkerhed i mørket, tværgående trafik.

Respekt for at en vild ide også blev til virkelighed!

Se selv det lysende cykelhjul og se om du kan finde ud af, hvordan han har lykkes med det.

http://www.revolights.com/

  • 0
  • 0

Hvis jeg husker rigtigt så er Candela et mål for al lys, sfæren rundt, der kommer fra en lyskilde. Så det må give mere mening at stille kravet i Lumen der definerer lys i en given retning: Candela pr. streradian.

  • 0
  • 0

Nej, denne:

[quote]Dog skal forlygten monteres med en lille hældning, så den ikke blænder forud, hvis man cykler i et område uden vejbelysning.

[/quote]

Så du mener, at det er fint, at bilisterne bliver blændet i byerne?!?

  • 0
  • 0

Selv i dag er der jo nogle der monterer lygteholderen på f.eks. sadelstangen, og så kan man ikke se baglygten når man har bagage på bagagebæreren. Den slags forebygger denne regel jo ikke.

Jo- Der står: Skal være synlige på 300 meters afstand.

Ergo en sportstaske på baggagebæreren efter lygtetændingstid, giver en bøde såfremt den tændte lygte er dækket af et objekt!

  • 0
  • 0

Hvis jeg husker rigtigt så er Candela et mål for al lys, sfæren rundt, der kommer fra en lyskilde. Så det må give mere mening at stille kravet i Lumen der definerer lys i en given retning: Candela pr. streradian.

Det er modsat. Lumen er summen af alt lys i alle retninger. Candela er intensitetet i en bestemt retning.

Dvs. at hvis du monterer en reflektor på en pære, så alt lyset sendes i en bestemt retning, vil du stadig have samme antal lumen, men antal candela i den retning vil stige.

  • 0
  • 0

Hvor langt ned i detaljen er overmagten parat til at gå for at skrabe penge ind til fællesskabet. Det skal nok snart koste penge at slå en prut for at reducere svovlbrinte- og methan-emmisionen.

  • 0
  • 0

Istedet for at lave så svært forståelige regler, burde trafikstyrelsen hellere have krævet at der var 3 LED i en cykellygte. For selvom den er monteret korrekt har jeg som bilist altid haft umådeligt svært ved at se cyklister med den viste type lygte.

  • 0
  • 0

Der findes også rigtig gode lygter, baseret på en enkelt kraftig LED med reflektor. Så det er netop god stil fra lovgivernes side, at (prøve på at) sætte tal på det lys, der komme ud af lygten - uanset den anvendte teknologi (Glødelampe/halogen/LED/whatever, antal lyskilder...)

  • 0
  • 0

Man kan få absolut alle cykellygter til at dingle, hvis man fx hænger dem i en snor.
Spørgsmålet må vel være, om den dingler, eller om den ikke gør.
Jeg har ikke problemer med mine fastsiddende 'dinglelygter'.

  • 0
  • 0

Hvis der skal etableres en task force hos politiet, som skal have til hovedopgave at håndhæve en ny lov om cyklisters lygter, skal det først defineres en standard for hvor stor dinglefrekvensen og-amplituden må være, før der udskrives en bøde.

Alt på et køretøj vibrerer med en vis frekvens og amplitude, og det må så først være op til Folketinget at få fastlagt EU-standarder og grænsværdier for det. Dernæst skal der indkøbes apparater, som kan måle disse værdier.

Disse apparater skal så kalibreres af et kontrolfirma, så man kan være sikker på, at apparaterne måler rigtigt. Kontrolfirmaet skal være akkrediteret af et uafhængigt organ for at sikre, at stardarderne inden for området overholdes.

Task Forcen kan ikke blot sende en betjent ud og sige: "A TØVS DEN DINGLER FOR MØJ - DET KOSTER DIG TUSIND KRONER - BASTA".

  • 0
  • 0

Nu har jeg ikke gennemlæst debatten, men umiddelbart studser jeg særdeles over det stykke i lovgivningen:

Ȥ 16. stk 2. ...For lygte, der kan indstilles til at blinke og til at lyse med
fast lys eller til at have forskellige lysstyrker, gælder kravet
om brugstid ved indstillingen, der medfører den korteste
brugstid. Brugstiden måles, som tændt og slukket intervaller
hver af 2 timers varighed, ved +5º celsius og med nominel
batterispænding ved starttidspunktet.

Nu er jeg en meget sikkerhedsbevidst cyklist, der har anskaffet sig en 1000 lumens-lygte. Den er specificeret til at lyse i 3 timer ved max lysstyrke, som egentlig kun er til ubelyste veje, men den ved lavere indstilling, der stadig er langt stærkere end de små elastiklygter, kan lyse i 30 timer. Denne 700-kronerslygte bliver altså ulovlig, fordi den ikke kan lyse nok... Hm...

  • 0
  • 0

I går aftes skulle jeg dreje til højre.
Jeg var i bil (undskyld).
Skråt bagude fornemmer jeg bevægelse.
Det er en cykel.
Jeg holder naturligvis tilbage.
Da cyklisten er kørt indenom og er er drejet til højre (uden at give tegn, naturligvis), ser jeg cykellygterne. De lyser bagud. Baglygten er fastmonteret på sadelpinden og lyser næsten ikke. Forlygten, der bestemt heller ikke udsender noget lyshav, bevæger sig mellem at lyse nedad og bagud.
Hvis en lovændring kan hjælpe omtalte cyklist ud af den livsfare, han glad og gerne bevæger sig rundt i, er det ingen dårlig idé.

  • 0
  • 0

I går aftes skulle jeg dreje til højre.
Jeg var i bil (undskyld).
Skråt bagude fornemmer jeg bevægelse.
Det er en cykel.
Jeg holder naturligvis tilbage.
Da cyklisten er kørt indenom og er er drejet til højre (uden at give tegn, naturligvis), ser jeg cykellygterne. De lyser bagud. Baglygten er fastmonteret på sadelpinden og lyser næsten ikke. Forlygten, der bestemt heller ikke udsender noget lyshav, bevæger sig mellem at lyse nedad og bagud.
Hvis en lovændring kan hjælpe omtalte cyklist ud af den livsfare, han glad og gerne bevæger sig rundt i, er det ingen dårlig idé.

Ak, det er ikke let at være en latterlig personage.

Hvis man f.eks. er på cykel (så er man definitorisk en sådan i mange bilisters øjne), og kører frem mod et kryds hvor man skal til højre, så bør man vide at for det tilfælde at bilisten skulle blive opmærksom på at han har været ved at kollidere med én, så er det en ganske god idé at man end ikke i det allerkorteste momemt har ladet sin svingningsafvisende arm afvige fra den lovpåskrevne vandrette stilling.

Stillingen skal, bør det bemærkes, især holdes ufortrødent i situationer hvor mindre forhindringer i kørebaneforløbet skal forceres. At lappet asfalt, riste, is og sne og ind imellem chokerende mængder knust glas (hvorfra?) til tider kan synes at have en ganske særlig evne til at ophobe sig på de for cyklister beregnede dele af vejen må på ingen måde bringe cyklisten i den forledelse at tro at han kan bringe sig lettere, hurtigere eller mere sikkert frem til sit mål ved at tage begge hænder i brug til styringen af sit apparat! Og især - her synes særligt mange cyklister at være specielt durkdrevne i deres lovforagt - bør korrekt påbegyndelse og gennemførelse af selve svingmanøvren - det at læne sig til siden og bringe apparatet sikkert gennem kurven - ikke et sekund afbryde den ufortrødne tegngivning. Heller ikke det at en fodgænger kunne finde ud af at træde (på hvilken vis end!) ud i det dertil indrettede fodgængerfelt (eller lidt ved siden af det) må gøre det, bremsning eller ej! Og naturligvis skal der også gives tegn, medens man holder stille! ( ;o) )

(jeg synes du skrev - sådan ca. - at du blev opmærksom på en cyklist, som du ikke lige havde set ;) )

Dette kun om den "glade" cyklists "manglende tegngivning". Jeg går absolut ikke ind for hverken svage eller forkert monterede cykellygter. Men jeg er en stor fan af "kørelys", også selv om jeg erkender at de har deres mindre gode sider. Og jeg støtter de debattører, der skriver at der er tale om særlovgivning.

  • 0
  • 0

Hvilke krav er der til lyset på cykler, hvis fører er standset ved rødt lys?
Baglygten med integrerede reflekser lyser jo stadigvæk, når man står stille, men en navdynamo, som frembringer fint lys under kørslen, frembringer jo ingenting, når man står stille. Vil sådan en navdynamo være lovlig uden backup akkumulator ?

  • 0
  • 0

Ak, så må jeg ikke længe køre med min gode gamle nefablænder (1,5 volt svagtlysende batteri-forlygte) på cyklen længere.

Venlig hilsen Gerda Vilholm

  • 0
  • 0

Ja Gerda, Jeg sender hermed mine medfølende tanker til dig og din familie. I bliver nød til at slukke for den og begrave NEFA'en og lade den hvile i fred.
Jeg håber, den har gjort en forskel for dig i den tid, den var lovlig.

  • 0
  • 0

Hvorfor ikke lave lygterne så de automatisk slukker når de ikke længere afgiver det krævede lys, de kunne så i stedet afgive en lyd der gjorde opmærksom på det.

Det er nok ikke optimalt, hvis den beslutter sig for at slukke 20 sekunder før en stor lastbil kommer bagfra og skal til at overhale dig på en smal landevej i regnvejr :-/
Lyden er en god idé, for er den tilstrækkeligt irriterende, så skifter man sikkert hurtigt lygten eller batterierne, men den skal blive ved med at lyse - andet vil være potentielt katastrofalt i mange situationer.

  • 0
  • 0

Jeg undrer mig også over 5-timers kravet. Forstå mig rigtigt - det er et meget godt tiltag for at få belyst cyklisterne, men skal Bent betjent og jeg i tvivlstilfælde stå resten af aftenen og lidt af natten med for at afgøre om min cykellygte nu også kan lyse i 5 timer?
Jeg har et par gode og lysstærke lommelygter med tilhørende monteringsklemmer til cykelstyret. Må jeg ikke anvende dem som cykellygter?

  • 0
  • 0