Nu bliver den sidste smuldrende motorvejsbro skiftet ud

Efter mange års forfald bliver den vestlige af de to tvillingebroer, der leder Hillerødmotorvejen over Skovdiget og Bagsværd Hovedgade, skiftet ud.

Med omkring 50.000 biler i døgnet er Hillerødmotorvejen ved Skovdiget en af landets tættest trafikerede vejstrækninger.

Pengene til at udskifte den smuldrende bro ved S-togsstationen Skovbrynet blev sat af i forbindelse med sidste uges trafikaftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti og de radikale.

Aftalen var mest en opfølgning på et tidligere forlig, men partierne blev også enige om at bevilge 243 millioner kroner, så den sidste af de fire makværksbroer fra 60'erne kan blive erstattet af en ny.

Det var Vejdirektoratets driftschef, Niels Christian Skov Nielsen, som sidste år i oktober fældede dødsdommen over broen, da han i Ingeniøren sagde:

»Broerne blev født dårlige. De var dårlig udført, og det var dårlig kvalitet. Betonkvaliteten er dårlig - det samme er armeringskvaliteten. Tingene ruster derude.«

Niels Christian Skov Nielsen afviste imidlertid, at broen skulle have problemer med bæreevnen.

Nu går planlægning og projektering af den nye bro i gang, og anlægsarbejdet ventes afsluttet i 2010.

Hillerødmotorvejens to store broer, Fiskebæk- og Skovdigebroerne, blev bygget i slutningen af 1960'erne. Men allerede i 1972, en tidlig februarmorgen, styrtede midtersektion af den tosporede Fiskebækbro ved Furesøen uden varsel sammen med et hult drøn.

Mistanken faldt på bropillernes fundament, de såkaldte frankipæle. Og sammenstyrtningen medførte, at også østbroen ved Skovdiget blev totalrenoveret, mens det kun var vestbroens fundament, der i starten af 1980'erne blev udskiftet.

Derimod fik overbygningen på vestbroen lov til at fortsætte nedsmuldringen, dog under intensiv overvågning.