Nu beskyldes også BMW for diesel-snyd
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nu beskyldes også BMW for diesel-snyd

Illustration: Simon Annen/DUH

Indtil nu har BMW ikke været involveret i nogen af udledningsskandalerne, som har ramt den europæiske bilindustri. Men nu er det slut.

Beskyldninger om snyd med NOx-tal stammer fra miljøorganisationen Deutsche Umwelthilfe (DUH). De har testet en BMW 320d og er kommet frem til, at bilen har software designet til at give bedre resultater i laboratoriet end i virkeligheden.

DUH hævder, at bilen udleder 7,2 gange mere NOx under virkelig kørsel end på et dynamometer i laboratorium. Dette fordi recirkuleringen af udstødningen (EGR) deaktiveres under visse forhold.

Hvorvidt EGR er slået til afhænger af hastigheden og drejningsmomentet, skriver de i en pressemeddelelse. En softwareekspert forklarer, at EGR slås fra, når omdrejningstallet passerer 3500 omdrejninger i minuttet, og at denne funktion er kodet ind i softwaren.

I praksis bliver dele af udstødningsrensningen deaktiveret ved 47 kilometer i timen i andet gear, 70 i tredje gear og 112 i femte gear. Resultaterne er publiceret i en rapport, som DUH har offentliggjort.

Bevidst snyd

DUH mener, at dette falder ind under, hvad den europæiske typegodkendelsesregulering betegner som et ‘defeat device’, software bevidst lavet til at snyde typegodkendelsen.

Aktivering af den slags funktioner er ikke tilladt, med mindre det er nødvendigt for at beskytte motoren. Når tilstanden automatisk aktiveres ved et bestemt omdrejningstal, er det klart snyd, mener DUH.

DUHs målinger fra otte tests viser, at udledningen i alle tests ligger over grænseverdien på 80 mg NOx per kilometer. Illustration: DUH

Bilen - som har en to-liters Euro 6-dieselmotor - havde i gennemsnit en udledning, som var 2,6 gange højere end de tilladte 80 milligram NOx per kilometer i otte tests udført på veje. Når hastigheden blev øget 10 procent steg udledningen til 7,2 gange det tilladte. Under test på et dynamometer holdt udledningen sig midlertidigt under det tilladte niveau.

BMW benægter at have gjort noget galt, skriver Reuters. De hævder, at de holder sig til reglerne, at de ikke har manipuleret udledningen, og at udstødningssystemet er aktivt både på dynamometer og under egentlig kørsel.

BMW’s udviklingschef Klaus Fröhlich har ifølge Reuters afvist påstandene som en smædekampagne mod bilproducenten, og sagt, at de vil modbevise beskyldningerne. DUH kræver nu, at det tyske transportministerium ser nærmere på sagen.

EU vil have mere kontrol

Samtidig som BMW nu beskyldes for snyd, er det kommet frem, at EU ønsker mere kontrol over typegodkendelse af biler i unionen. Det får Tyskland og Italien til at sætte sig på bagbenene.

I dag fungerer systemet således, at enhver typegodkendelse som laves i et EU-land i udgangspunktet automatisk gælder for hele EU og EØS. Hvis en typegodkendelse skal trækkes tilbage, har EU ingen magt til at gøre det. Kun landet, som har udstedt godkendelsen, kan trække den tilbage.

Efter udledningsskandalerne, som er blevet afsløret de sidste år, har EU arbejdet for at få større kontrol og øge sanktionsmuligheder over for bilproducenterne.

Ifølge dokumenter som nyhedsbureauet Reuters har set, arbejdes der på et lovforslag, som giver EU-Kommissionen ret til at udføre revision af nationale typegodkendelsesmyndigheder.

Uenighed blandt medlemslande

Tilfældige kontroller er ikke på bordet, men der lægges op til, at kommissionen skal kunne udføre undersøgelser et vis antal dage i en tidsperiode. Akkurat dette er der dog ifølge Reuters ikke enighed om.

Frankrig er efter sigende indstillet på at tillade to dage med revision hvert femte år. Tyskland ønsker imidlertidig ingen sådanne kontrolmekanismer. De ser enhver form for revision som unødvendigt bureaukrati.

Dette ifølge et brev sendt til kommissionen, som nyhedsbureauet har set. Otte andre lande - heriblandt Italien - skal derudover have ytret ønsker om ikke at give kommissionen så store magtbeføjelser.

DUH's testbil var udstyret med udstyr som måler udledningen under kørsel på veje. Illustration: Simon Annen/DUH

En anonym diplomat siger til Reuters, at ingen ønsker, at EU-kommissionen skal stikke næsen i de nationale typegodkendelsesorganers anliggender, men at det er vanskeligt at sige nej efter dieselskandalen.

Et andet forslag, som indebærer, at EU får magt til at pålægge tilbagekaldelse af biler ligger klar til godkendelse.

Ønske om at indføre strengere efterkontrol

Derudover foreligger der et lovforslag om, at medlemslandene skal gennemføre udledningstests under virkelig kørsel. Forslaget indebærer at mindst et af 40.000 registrerede køretøjer hvert år kontrolleres nærmere, og 20 procent af undersøgelserne skal inkludere udledningstests.

Der sker intet

Kom nu i gang, politi! USA har vist vejen med årelange fængselsstraf

Det bliver ret dyrt i nye fængsler.
Forbryderne er dem der har købt dieselbiler fordi deres valgte repræsentanter har fiflet med afgifter.
En benzinbil med fuel til ca 250000 km er billigere end diesel ditto uden afgifter.

Det USA har gang i svarer til at sætte pistolfabrikanter i fængsel når der dræbes med private håndvåben (plus 50 per dag?)

  • 4
  • 10