Nu beskyldes også BMW for diesel-snyd
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nu beskyldes også BMW for diesel-snyd

Illustration: Simon Annen/DUH

Indtil nu har BMW ikke været involveret i nogen af udledningsskandalerne, som har ramt den europæiske bilindustri. Men nu er det slut.

Beskyldninger om snyd med NOx-tal stammer fra miljøorganisationen Deutsche Umwelthilfe (DUH). De har testet en BMW 320d og er kommet frem til, at bilen har software designet til at give bedre resultater i laboratoriet end i virkeligheden.

DUH hævder, at bilen udleder 7,2 gange mere NOx under virkelig kørsel end på et dynamometer i laboratorium. Dette fordi recirkuleringen af udstødningen (EGR) deaktiveres under visse forhold.

Hvorvidt EGR er slået til afhænger af hastigheden og drejningsmomentet, skriver de i en pressemeddelelse. En softwareekspert forklarer, at EGR slås fra, når omdrejningstallet passerer 3500 omdrejninger i minuttet, og at denne funktion er kodet ind i softwaren.

I praksis bliver dele af udstødningsrensningen deaktiveret ved 47 kilometer i timen i andet gear, 70 i tredje gear og 112 i femte gear. Resultaterne er publiceret i en rapport, som DUH har offentliggjort.

Bevidst snyd

DUH mener, at dette falder ind under, hvad den europæiske typegodkendelsesregulering betegner som et ‘defeat device’, software bevidst lavet til at snyde typegodkendelsen.

Aktivering af den slags funktioner er ikke tilladt, med mindre det er nødvendigt for at beskytte motoren. Når tilstanden automatisk aktiveres ved et bestemt omdrejningstal, er det klart snyd, mener DUH.

DUHs målinger fra otte tests viser, at udledningen i alle tests ligger over grænseverdien på 80 mg NOx per kilometer. Illustration: DUH

Bilen - som har en to-liters Euro 6-dieselmotor - havde i gennemsnit en udledning, som var 2,6 gange højere end de tilladte 80 milligram NOx per kilometer i otte tests udført på veje. Når hastigheden blev øget 10 procent steg udledningen til 7,2 gange det tilladte. Under test på et dynamometer holdt udledningen sig midlertidigt under det tilladte niveau.

BMW benægter at have gjort noget galt, skriver Reuters. De hævder, at de holder sig til reglerne, at de ikke har manipuleret udledningen, og at udstødningssystemet er aktivt både på dynamometer og under egentlig kørsel.

BMW’s udviklingschef Klaus Fröhlich har ifølge Reuters afvist påstandene som en smædekampagne mod bilproducenten, og sagt, at de vil modbevise beskyldningerne. DUH kræver nu, at det tyske transportministerium ser nærmere på sagen.

EU vil have mere kontrol

Samtidig som BMW nu beskyldes for snyd, er det kommet frem, at EU ønsker mere kontrol over typegodkendelse af biler i unionen. Det får Tyskland og Italien til at sætte sig på bagbenene.

I dag fungerer systemet således, at enhver typegodkendelse som laves i et EU-land i udgangspunktet automatisk gælder for hele EU og EØS. Hvis en typegodkendelse skal trækkes tilbage, har EU ingen magt til at gøre det. Kun landet, som har udstedt godkendelsen, kan trække den tilbage.

Efter udledningsskandalerne, som er blevet afsløret de sidste år, har EU arbejdet for at få større kontrol og øge sanktionsmuligheder over for bilproducenterne.

Ifølge dokumenter som nyhedsbureauet Reuters har set, arbejdes der på et lovforslag, som giver EU-Kommissionen ret til at udføre revision af nationale typegodkendelsesmyndigheder.

Uenighed blandt medlemslande

Tilfældige kontroller er ikke på bordet, men der lægges op til, at kommissionen skal kunne udføre undersøgelser et vis antal dage i en tidsperiode. Akkurat dette er der dog ifølge Reuters ikke enighed om.

Frankrig er efter sigende indstillet på at tillade to dage med revision hvert femte år. Tyskland ønsker imidlertidig ingen sådanne kontrolmekanismer. De ser enhver form for revision som unødvendigt bureaukrati.

Dette ifølge et brev sendt til kommissionen, som nyhedsbureauet har set. Otte andre lande - heriblandt Italien - skal derudover have ytret ønsker om ikke at give kommissionen så store magtbeføjelser.

DUH's testbil var udstyret med udstyr som måler udledningen under kørsel på veje. Illustration: Simon Annen/DUH

En anonym diplomat siger til Reuters, at ingen ønsker, at EU-kommissionen skal stikke næsen i de nationale typegodkendelsesorganers anliggender, men at det er vanskeligt at sige nej efter dieselskandalen.

Et andet forslag, som indebærer, at EU får magt til at pålægge tilbagekaldelse af biler ligger klar til godkendelse.

Ønske om at indføre strengere efterkontrol

Derudover foreligger der et lovforslag om, at medlemslandene skal gennemføre udledningstests under virkelig kørsel. Forslaget indebærer at mindst et af 40.000 registrerede køretøjer hvert år kontrolleres nærmere, og 20 procent af undersøgelserne skal inkludere udledningstests.

Der sker intet

Kom nu i gang, politi! USA har vist vejen med årelange fængselsstraf

Det bliver ret dyrt i nye fængsler.
Forbryderne er dem der har købt dieselbiler fordi deres valgte repræsentanter har fiflet med afgifter.
En benzinbil med fuel til ca 250000 km er billigere end diesel ditto uden afgifter.

Det USA har gang i svarer til at sætte pistolfabrikanter i fængsel når der dræbes med private håndvåben (plus 50 per dag?)

  • 4
  • 10

Så vidt jeg ved har BMW ikke solgt dieselbiler udenfor EU i større antal. Derfor bliver straffen begrænset. Foreløbig har dieselgate koster VW 30 mia USD i USA alene, men det er kun fordi de har solgt rimelig mange dieselbiler i USA. I EU holdes håndden over svindlerne, og kunderne køber bare en ny VW. .... Om jeg begriber det.

  • 11
  • 2

Der findes to forskellige kategorier af ting, som bilfabrikanterne har gjort for at få NOx-udledningen reduceret på papiret:

1 Installeret software, der slår NOx-reduktionen fra, når bilen ikke bliver testet.

2 Installeret software, der slår NOx-reduktionen fra i nogle tilfælde, hvor EU-reglerne ud fra nogle meget løse formuleringer tillader, at NOx-reduktionen slås fra.

Den første kategori er det, som VW er blevet knaldet for.

Lige nu ved vi ikke, om BMW's software falder ind under den første eller den anden kategori. Og dermed ved vi ikke, om BMW har gjort noget ulovligt. Vi har kun nogle forskeres ord for, at de synes, at BMW's software falder ind under den første kategori.

Problemet her er transparens. Vi har vel lov at håbe, at den myndighed, der har givet typegodkendelsen, også har skullet oplyses om algoritmen for frakobling af NOx-reduktionen. Men vi bilkøbere skal ikke oplyses om det - og dermed har vi ingen mulighed for at vide, om vi kører i en bil, der helt lovligt kan slå NOx-reduktionen fra det meste af tiden.

  • 18
  • 1

der helt lovligt kan slå NOx-reduktionen fra det meste af tiden.

Som jeg læser artiklen er det først over 3500 omdrejninger i minuttet at den gør noget med en EGR-funktion.
Nu har jeg ikke selv kørt sådan en BMW 320D som nævnes, men den kører vel stort set aldrig med så højt omdrejningstal.
Så det er vel næppe "det meste af tiden", som du skriver.

Det ændrer ikke på om det eventuelt er snyd eller ej. Det ved jeg intet om.
Men uanset det skal vel også debatudsagn være rimeligt korrekte.
Er der nogen der har kørt en sådan bil der kan bidrage med omdrejningstal?

  • 7
  • 0

Da jeg kørte i min 320d, kørte jeg sjældent over 2500o/min, og så vidt jeg husker det gik den tæt på 170km/h i 6gear ved 3000o/min.
Så det var kun ved overhalninger, eller anden kraftig accelleration at man kom op over 3500o/min.

Jeg kan ikke tro at man tester ved 80km/h og i et gear der giver 3500 o/min, så der må være noget andet end omdrejningerne der spiller ind.
Der står også noget om momentforhold, så det kan være at gasgivning også spiller ind, men så er det ikke ved konstant hastighed, men acceleration.

Som også nævnt oven over, så har VW solgt mange dieselbiler i USA under slogan Clean diesel, og fremført diesel som det bedste og mest miljøvenlige fremdriftsmiddel til biler der findes, og det er unættelig noget svineri, når de har snydt hurtigere end 10 heste kan løbe.
Når det er sagt, så kan man bare se ud fra efterfølgende undersøgelser at VW langtfra er den værste sviner.
Noget godt er der dog kommet ud af skandalen, og det er at der er kommet fokus på emnet, og at det ikke længere kan skjules. Det har ellers været NOx's fordel, at det ikke kan ses, i modsætning til sodpartiklerne.

  • 8
  • 0

Nu har jeg ikke selv kørt sådan en BMW 320D som nævnes, men den kører vel stort set aldrig med så højt omdrejningstal.
Så det er vel næppe "det meste af tiden", som du skriver.

Jeg synes, det fremgik ret klart, at min kommentar om "det meste af tiden" var møntet generelt på, at bilfabrikanter ser ud til nærmest at have fået fri adgang til at definere forudsætningerne for lovlig frakobling af NOx-reduktionen, og at vi forbrugere ikke kan se, hvor meget den enkelte fabrikant har udnyttet dette smuthul.

Kommentaren havde intet specifikt med BMW at gøre. Tværtimod synes jeg, at BMW-historien er i småtingsafdelingen i forhold til det, man hører om andre fabrikanter. F.eks. slår nogle biler NOx-reduktionen fra, når udetemperaturen kommer under 6 °C - hvilket i Danmark vil sige en stor del af vinterperioden.

Min første tanke, da jeg læste om de 3500 RPM var faktisk: Hvorfor skulle de dog gøre det for at snyde? Det er alligevel nok de færreste, der kører motoren op i de omdrejninger, da den har næsten lige så mange heste ved færre omdrejninger. Så jeg gætter egentlig på, at det har en reel teknisk årsag.

  • 6
  • 0

Jeg kører i en 320d, og ved 3500o/min i 8. gear (automatgear) vil den køre over 200 km/t, så det er næppe noget som forekommer specielt ofte.

Der er da ingen som kører en diesel ved 3500 o/min under andet end kraftig acceleration, og så er det under alle omstændigheder meget kortvarigt.

Ved konstant hastighed 80 km/t i 8. gear ligger den omkring 1200 o/min, ved 110 omkring 1600-1700 o/min.

  • 7
  • 0

I stedet for "bare" at give BMW en bøde som bare gør advokaterne rigere, så burde man vel tvinge dem til at installere "BlueMotion" eller hvad det nu hedder hos BMW på de pågældende biler.
Med en rigtig SCR installeret fjernes der jo NOx'er ved alle omdrejninger og under alle belastningsforhold for bilen. Man gør altså noget godt for miljøet.
Med de nuværende tiltag ændrer man bare på om bilen snyder på rullefeltet eller ej.

  • 1
  • 2

I stedet for "bare" at give BMW en bøde som bare gør advokaterne rigere, så burde man vel tvinge dem til at installere "BlueMotion" eller hvad det nu hedder hos BMW på de pågældende biler.


Det vil jo kræve, at BMW har brudt reglerne. Det ved vi ikke endnu, om de har.

Vi ved kun, at vi har et alt for slapt regelsæt, som giver vide rammer for at frakoble NOx-reduktionen uden at overtræde reglerne. Så længe en bilfabrikant holder sig inden for disse rammer, har han ikke gjort noget ulovligt og skal naturligvis ikke straffes.

Det er de politikere og embedsmænd, der har lavet elendige regler, der bør straffes.

  • 4
  • 0

Den eneste straf, der batter, er ganske simpel og kan indledes i morgen uden tab af reel livskvalitet: kør videre i din bil, udskyd dit køb af ny bil i nogle år, til de har indset nødvendigheden af at lave biler, der ikke gør os syge og forkorter vores liv. Hvis din bil falder helt fra hinanden så køb en brugt benzinbil uden GDI, hvis du ikke kan finde den el- eller pluginhybrid, der lever op til dine ønsker, krav og budget.

  • 9
  • 0

Er det overhovedet gavnligt at køre med fuld EGR ved høje omdr.?
Den "beskidte" luft der genbruges forhøjer forbrændings temperaturen, hvilket giver flere micropartikler, hvis der produceres flere micropartikler ved at forsøge at fjerne partiklerne, kan det være renere at lade udstødningen gå direkte ud, istedet for at prøve at rense den.

  • 1
  • 3

Ja, det er ulovligt.

Er det bare ubetinget, altid ulovligt?

Er der ikke noget med, at nogle af disse "mekanismer/metoder" - herunder måske EGR - lovligt kan "frakobles" i nogle situationer? F.eks. koldt vejr?

Jeg har ingen viden om hvordan eller hvorfor det er sådan.
Men hvis det er en del af de officielle regler, så må nogen kloge myndighedsfolk vel have forholdt sig til at det er ansvarligt - og fornuftigt.

  • 0
  • 0

Man burde give myndighederne en over nakken.

Synes det er ærgerligt med det fokus der er på fabrikanterne. Vi alle ved at folk der skærer hjørner og kan slippe af med det gør det.

Se nu bare på motorsport. Så har man også opstillet nogle regler, men der er man slet ikke så naiv som offentlige myndigheder, der tager man stikprøver, tjekker køretøjet fysisk og inddrager data osv.

Jeg forstår simpelthen ikke at et myndighedsorgan kan ligge med hovedet på hovedpuden og så når nogle eksterne folk tjekker op på det arbejde der reelt burde have været fortaget, at myndighederne så går fri. Jeg forstår ikke logikken.

Selv i Danmark har vi myndigheder som tjekker andre myndigheder, fordi man ved at ingen gør noget 100%. Så jeg undres godt nok i den her situation. Det er da ærgerligt at de andre har snydt, men står slet ikke så slemt som de myndigheder man burde stole på, slet ikke kan stoles på, og først reagerer når andre siger noget er galt...

  • 2
  • 0

Nu har jeg prøvet at læse undersøgelsen igennem , men mit tysk lader noget tilbage at ønske.
Som jeg ser det, består undersøgelsen af en række målinger, som er fortaget på den samme bil, på den samme stækning, men med stærkt varierende resultat.
Det slår mig dog at udledningerne i bykørsel ligger tæt på grænseværdierne, selvom det er lidt svært at se pga. scala indelingen, og det er vel især i byerne at NOx er et problem.

En anden ting, som slår mig, er at det åbenbart er en anden undersøgelse der har vist, at BMW slår EGR ventilen fra ved 3500o/min.
Denne undersøgelses resultat har derfor ikke umiddelbart noget at gøre med udkobling af EGR ventilen, med mindre man har kørt hidsigt.

At man får markant mere NOx når hastigheden stiger 10% forstår jeg ikke, da man i alle tilfælde ligger langt under 3500o/min.

Så spørsmål, er ikke om der er blevet snydt med softwaren til EGR ventilen, men om der er blevet snydt(optimeret) med motorstyringen til test, eller at en bil med 20.000km bare er blevet så meget ringere.

Uanset hvad, så har Diesel et problem, da alle undersøgelser af diesel biler i det virkelige liv, viser at næsten alle udleder markant mere NOx end tilladt.

  • 4
  • 1

Med min tidligere kommentar prøvede jeg på at forklare, at EGR ventilen måske ikke altid, skal prøve på at genbruge så meget som muligt.
Det at de har fundet ud af at BMW lukker den på tidspunkter, behøver ikke være grunden til at den udleder 7 gange så meget, der findes 100 andre knapper der kan skrues på end lige EGR systemet.

Den nye typegodkendelse kan uden problem omfatte en bundgas test fra 1000-max omdr. det er der intet der forhindrer, bilen skal så gerne holde sin lovede effekt, så man kan bekræfte at bil producenten ikke drosler motoren, for at forbedre udledningen i test øjeblikket.

Kan ikke se nogle steder i rapporten at der skrives om åbne eller lukkede EGR ventiler, hvor er dette beskrevet?

  • 0
  • 0

Det KAN da ikke komme bag på nogen.
Alle, der ved noget om små dieselmotorer ved jo, at de ikke kan køre efter normerne, medmindre de har så meget udenoms-udstyr, som fylder mere end selve motoren.
Selvføjgelig er BMW også med i klassen, ligesom alle de andre dieselmotorfabrikanter.
Man mangler bare at afsløre nogle stykker endnu; men lur mig; de ER der.

  • 1
  • 1

Siden bilfabrikanterne snyder med udledningerne, kunne man få den tanke at det skyldes problemer med at opnå de opstillede mål, opstillet af ikke tilstrækkeligt sagkyndige embedsmænd og kvinder.

  • 1
  • 2

uberrraaallles.
Kan I høre folkeskaren. Det er en smuk sang :)

Hvis I vil sende en besked så tøv evt med at købe en ny tysker og evt forudbestil en Tesla Model 3, der går alligevel 2 år før I får den og det er sikkert en god periode at sende dem en besked. Og så kan I ligeså godt købe Teslaen når den kommer for det har mange fordele og det er en rigtig god følelse. Optimisme, entusiasme. Det er bare et lysere sind man har når man gør det rigtige.
Og I kan lade være at stemme på venstre som er købt af nogle som hader elbiler. Og hvem kunne det dog være...
Kom lidt ind i kampen. I skulle være Danmarks bedste. Vi er en skamplet i forhold til Norge.

  • 2
  • 6