Nu advarer europæiske Volvo-biler hinanden om glatte veje og trafikuheld
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nu advarer europæiske Volvo-biler hinanden om glatte veje og trafikuheld

Illustration: Volvo Cars

Hvis du trykker advarselsknappen i bund på en ny Volvo, så sender du samtidig en advarsel ud til alle andre Volvo-bilister i nærheden, så de har en chance for at slippe foden fra speederen i god tid, før de drejer om hjørnet og møder et trafikuheld eller motorvejskø.

Alle nye Volvo-biler der er produceret fra uge 20 i år og sælges i Europa får nemlig automatisk integreret Volvos sikkerhedssystem Hazard Light Alert and Slippery Road Alert. Det blev første gang introduceret første gang i 2016 i Sverige og Norge på Volvo’s biler i 90-serien.

»At biler deler sikkerhedsdata med hinanden kan være med til at undgå uheld. Volvo-ejere bidrager til at gøre vejene mere sikre for andre bilister, der har adgang til informationerne. Samtidig drager de også fordel af tidlige advarsler om mulige risici på vejen forude,« siger Malin Ekholm, chef for Volvo Cars Safety Centre i en pressemeddelelse.

I det øjeblik en Volvo tænder advarselsblinket, sender Hazard Light Alert systemet et signal til alle tilsluttede Volvo’er, der befinder sig i nærheden, og som har adgang til skytjenesten. Derved bliver førere advaret og er bedre i stand til at undgå mulige uheld, især når trafikken drejer om hjørner eller bevæger sig i bakket terræn.

Læs også: Nu kan din bil trackes med 99 procents præcision

Samler data om vejrforhold

Ligesom Google Maps i dag indsamler data om trafik-køer i realtid, og integrerer det i ruteplanlægningsværktøjet, vil Volvo også udnytte at de indsamler realtidsdata fra tusindvis af biler. Det betyder at funktionen Slippery Road Alert gør føreren mere opmærksom på både vejforhold her og nu og forhold på vejen længere fremme ved at indsamle anonym information om vejbanen fra biler forude og advare førere, der nærmer sig et område, hvor vejbanen er glat.

Volvo kan beregne vejforholdene, fordi de løbende indsamler data om bilens styring, bremse- og accelationssensorer, som løbende bliver sendt i skyen, hvor data behandles og analyseres.

Har man allerede en Volvo i dag, kan de seneste års modeller også retrofittes med det nye sikkerhedssystem. Volvo oplyser, at Hazard Light Alert and Slippery Road Alert kan fås til alle Volvo’er, der er bygget på Scalable Product Architecture (SPA) eller Compact Modular Architecture (CMA) fra modelår 2016 og frem.

Læs også: Parkering: Københavns Kommune vælger software over sensorer

Udover det nye sikkerhedssystem har Volvo annonceret, at de vil begrænse hastigheden i alle Volvo’er til 180 km/t fra 2020, ligesom bilproducenten planlægger at installere kameraer i bilerne og andre sensorer, der overvåger føreren og gør det muligt for bilen at gribe ind, hvis en tydeligt beruset eller distræt fører risikerer et alvorligt uheld.

EU varsler nye intelligente sikkerhedskrav

Al den data som Volvo-bilerne løbende kommer til at indsamle bliver behandlet og analyseret i Volvos efterhånden store data-bibliotek, The E.V.A. Initiative, som i dag består af data om fx biluheld siden 1950’erne, og er tilgængelig for andre aktører i bilindustrien.

Sideløbende med Volvos beslutning om at gøre sikkerhedssystemet obligatorisk i alle nye europæiske Volvo-biler, har EU-Kommissionen og EU-parlamentet sagt ja til en lang række nye sikkerhedsfunktioner, som bliver obligatoriske i alle nye biler fra 2022, blandt andet intelligent hastighedstilpasning, mulighed for eftermontering af alkolås; trætheds- og opmærksomhedsadvarsel; avanceret førerdistraktionsadvarsel; nødbremsesystem; bakdetektion, nødsystem til vognbaneassistance og kollisionsdatarekorder ("black box").

Læs også: EU klar med kompromis: Hastighedsbegrænsning i biler bliver valgfri

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Som med Facebook og alle de lækerings skandaler, så kommer der vel også snart biler der rapporterer hvor bilen har opholdt sig, og i hvor lang tid osv.

  • 7
  • 1

Som med Facebook og alle de lækerings skandaler, så kommer der vel også snart biler der rapporterer hvor bilen har opholdt sig, og i hvor lang tid osv.


Alle nye biler rapporterer allerede til producenten løbend bl.a. med oplysninger om hvor de er og hvordan de har det - de har indbygget GPS - og det er ved at blive et lovkrav fra EU og har vist været det i USA i noget tid. Volvo har så valgt at gøre noget gavnligt for ejerne ud af de data.

  • 4
  • 1

Hvorfor skulle man dog vælge en bil der ikke har dette ekstra lag af sikkerhed. Måske den vigtigste sikkerheds detalje ved biler i nyere tid.
Langt de fleste af de farlige situationer jeg har været i som bil/mc trafikant kunne være undgået hvis jeg var blevet advaret i forvejen.

  • 1
  • 2

Mulighed for målrettede reklamer. Hvis man ofte er i byggemarkeder kan man f.eks. få gode håndværker tilbud i sit facebook feed/google/youtube mv.
Kineserne får yderligere lidt ekstra lokationsdata i deres baser osv. osv.

  • 1
  • 0

Støjbekæmpelse:
En lille håndfuld "falske biler" og alle kan kun køre 20km/t da de tror det er glat.

Det gælder om at se muligheder frem for problemer.

  • 3
  • 0

Det er da en faliterklæring for samfundet og industrien, at dette bare indføres for Volvo.


Du kan være ganske rolig. En så indlysende ide vil meget hurtigt brede sig, den får de ikke lov til at have for sig selv.
Når det er prøvet lidt af i praksis kan det oven i købet være at man finder ud af at gøre det til en universial ting der virker på alle mobil telefoner, så alle kan få besked at trafikken er gået brat i stå på motervejen 500 meter fremme fordi en svane har forvildet sig ind på motorvejen.
Oplevet i virkeligheden på tysk motorvej lige efter et sving så man ikke kunne se den holdene lastbil før i allesidste øjeblik.
Eller den gang det havde regnet meget tungt hele dagen på de tyske motorveje. Kø Kø Kø og meget langsom kørsel. Lige pludselig klare det en lille smule op, og køen opløses. Alle inklusiv mig selv træder sømmet i bund og råber "endeligt".
Det går ovenikøbet ned af bakke hu hej hvor det går. Nede i bunden af bakken er det lige pludseligt meget tåget og alle skal nu bremse ned, nogen fra 200 km/t med meget vand på kørebanen.
Det gik med nød og næppe godt men jeg tænkte i lang tid på de arme djævle der kom efter os. Kunne de bare have været advaret.

  • 3
  • 0