Nu åbner afløseren for italiensk katastrofebro

Den nye motorvejsbro i Genova har ovale søjler af beton og et 1.067 meter langt brodæk hovedsageligt af stål. Broen er opført på 15 måneder, selvom byggeriet blev ramt af både oversvømmelser og corona. Illustration: Rina

Knapt to år efter et brokollaps, der kostede 43 bilister livet i den norditalienske by Genova, åbner en ny bro på samme sted. Det skriver det italienske nyhedsbureau Ansa.

Læs også: Italiensk motorvejsbro kollapset over byområde

Byggeriet af den nye motorvejsbro er omgærdet af store følelser - for ofrenes familier, for byen Genova og for hele Italien, hvor kollapset blev et eksempel på forfaldet i landets infrastruktur og et symbol for landets politiske og økonomiske problemer.

Læs også: Italienske ingeniører: Tusindvis af broer bør udskiftes

Derfor kalder den italienske premierminister Guiseppe Conte ifølge Ansa også den hastige genopførsel »et symbol på det nye italien, der atter rejser sig.«

Den gamle bro - kaldet Ponte Morandi efter den ingeniør, der designede den, var en vigtig forbindelse på A10 motorvejen, der går gennem Genova. Alene af den grund var det vigtigt for de italienske myndigheder hurtigt at få bygget en afløser. Og byggeriet er da også gået stærkt. Ifølge ingeniørrådgivningsselskabet Rina, der har arbejdet som projektleder for Commissario Ricostruzione Genova, begyndte planlægningen af nedrivningen af resterne af den gamle bro og genopbygningen af den nye bro allerede i december 2018, hvor man valgte den genovesiske arkitekt Renzo Pianos genopbygningsforslag. I februar 2019 begyndte entreprenørerne at afmontere brodækket for den del af broen, der er en bjælkebrokonstruktion. Derefter blev broens søjler fjernet. I juni 2019 kom turen så til den del af broen, der var en skråstagsbrokonstruktion. Her valgte man at sprænge konstruktionen ned.

Læs også: Sådan skal ny bro hele både by og borgere i Genova

Før eksplosionen var entreprenøren allerede i april begyndt at støbe fundamenter til den nye bros søjler, og i oktober 2019 kunne den første sektion af det 1.067 meter lange nye bjælkebrodæk løftes på plads. 27. april i år var hovedkonstruktionen på plads. Siden har entreprenørerne færdigapteret broen med belysning, autoværn, rækværk, solceller og ikke mindst en masse sensorer, der skal overvåge broens tilstand, så man ikke igen ender med at overse eller ignorere tegn på slid.

Se timelapse af nedrivning og genopbygning her:

Nedrivningen har ifølge CNN kostet 670 mio kr, og den nye bro knap 1,5 mia. kr.

Trodsede corona og oversvømmelser

Før broen åbner i dag - efter kun 15 måneders effektiv byggetid - på trods af både oversvømmelser og corona - er den imidlertid også blevet udsat for tunge fysiske test. Således blev 56 lastbiler - hver med en vægt på 44 ton - sendt i - langsomtkørende - kortege over broen.

Video fra testen:

Endnu er det ikke blevet afgjort, hvem - om nogen - der var skyld i at den gamle bro kollapsede. Der er fremlagt flere undersøgelser - blandt andet en udfærdiget af forskere fra de forsknings- og testinstitution Empa og Eidgenössische Technische Hochschule (ETH) - begge fra Schweiz. Forskernes rapport viste, at kablerne i broens stag, der var konstrueret af forspændt beton, var tæret halvt igennem. En del af stagene var blevet forstærket - men ikke på den sektion, som kollapsede.

Morandi-broen efter kollapset 14. august 2018. Illustration: Allesandro Vella / Twitter

Læs også: Schweiziske eksperter: Kabler i italiensk katastrofebro var tæret halvt igennem

På nuværende tidspunkt er 74 personer blevet undersøgt og 120 eksperter og 75 vidner blevet afhørt. Ifølge BBC forventes selve undersøgelsen at blive afsluttet i indeværende år, hvorefter en decideret retssag forventes berammet i 2021.

Læs også: Italiensk katastrofebro: Ingen sikkerhedsvurdering, dårlig vedligholdelse og fatal fejlvurdering af stagene

Regeringspartiet Femstjernebevægelsen har imidlertid ikke ville vente på retssagens udfald. Partiet konkluderede hurtigt, at selskabet Atlantia, der ejes af Benetton-familien, var skyld i misligholdelse af broen. Atlantia havde nemlig købt sig ind i det privatiserede selskab Autostrade per l'Italia, som stod for driften af broen. Det politiske pres har fået Benetton-familien til at indgå en aftale med regeringen om at sælge deres aktieandel til den statsejede bank Cassa Depositi e Prestiti. På den måde vil staten få aktiemajoriteten og dermed kontrollen med Autostrade.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Som softwaremand, der ikke har forstand på design og konstruktion af broer, synes jeg det gik hurtigt. Mange andre broer tager meget længere tid både at designe og bygge. Har man nu taget højde for alt der skal tages højde for?

  • 2
  • 1

Der er sandsynligvis anvendt et kedt design, som allerede står et andet sted, hvorved at fundamentet, sandsynligvis bliver den største udfordring.

Siger ingeniøren med MEGET lidt viden om broer.

Det er uden tvivl imponerende hvad man kan, når man vil!

  • 2
  • 0

Ponte Morandi

*Riccardo Morandi ("Ponte" betyder "Bro"på italiensk) - Men ellers helt korrekt - Riccardo Morandis broer er berygtede...

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten