NOx-skandalen kan blive guld værd for lokale værksteder

De 91.000 danske VW-ejere, der risikerer at få en nedgraderet udgave få deres Volkswagen retur efter en tvungen NOx-reparation, behøver ikke fortvivle. For over det ganske land står en stribe værksteder klar med udstyr, der kan rulle nedgraderingen tilbage.

Hos Stage3 i Ringkøbing er man klar til at tage udfordringen op.

»Vi kan det samme som VW,« fastslår Mikkel Amdy.

»Nu ved vi ganske vist ikke, hvordan VW har tænkt sig at løse problemet. Men ændrer de motorsoftwaren, kan vi ændre den tilbage,« siger han.

Stage3 tilhører en af de såkaldte chiptunere: værksteder, der har specialiseret sig i at optimere bilers motorydelse med ny software i bilernes motorstyring.

Mikkel Amdy fra Stage3 viser her, hvordan han indlæser ny software i en almindelig dieselbil.

Måske lovligt

Chiptunerne opererer i en gråzone i den danske lovgivning, fordi deres arbejde nemt kan føre til, at de chiptunede biler ikke længere overholder den typegodkendelse, bilerne er født med.

En bekendtgørelse fra 2006 beskriver reglerne omkring chiptuning, og at de chiptunede biler efterfølgende skal kontrolleres ved syn. Loven er yderligere blevet strammet i 2012.

Læs også: Mange værksteder snyder med dieselbilers NOx-filter

Men da de danske synshaller ikke kontrollerer, hvorvidt en bil er chippet eller ej ved de periodiske eftersyn, og heller ikke har udstyr til at teste NOx-forureningen, er der som sådan frit spil for både kunder og værksteder.

Advokat i FDM Casper Schad minder dog om, at det altid er ejeren af bilen, der ifølge færdselsloven bærer ansvaret for, at køretøjet er i lovlig stand. Det er derfor ejeren, og ikke værkstedet, der af myndighederne holdes til ansvar for en ulovligt chiptunet bil - men som ingen kontrollerer.

VW-ejere kan derfor med ro i sindet køre videre og forurene med deres nye gamle Volkswagen efter et besøg hos en af landets chiptunere.

Et simpelt indgreb med fortrydelsesret

Proceduren er enkel. Uden så meget som at løfte på motorhjelmen tilslutter mekanikeren en almindelig computer til bilens servicestik i kabinen, det såkaldte OBD-stik (OnBoard Diagnostics) og indlæser den nye software. Vupti! Så er din Volkswagen så god som gammel.

»Teknisk set er det ikke noget problem at lægge ny software ind i bilen, hvis VW ændrer den software, der ligger nu,« forklarer Thomas Landberg fra Chiptuning.nu i Hjallerup.

Skulle du fortryde indgrebet, tilbyder flere af værkstederne - uden beregning - at tilbageføre den originale software. Chip-it, som udfører chiptuning i Køge og på Amager, skriver således på deres hjemmeside:

‘Gratis tilbageførelse af standard software’ og ‘Hvis din tuning bliver slettet ved service, indlæser vi den igen gratis.’

Prisen for af få indlæst ny software ligger på omkring 3.000 koner, erfarer Ingeniøren.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Man kender begrebet synshjul etc., så mange biler bliver synet med lovlige hjul. På de rigtige værksteder kan man nok leje et sæt hjul for en dag, ligesom det er enkelt at tilbagestille softwaren for et syns skyld! Da værkstederne er stolte af at omgå regler og bilfabrikantens anvisninger, tror jeg ikke loven tæller særligt meget her.

  • 2
  • 0

Det er muligt at det er et simpelt indgreb, og firmaerne står klar til at gøre "det onde" ved det danske miljø, på kapitalismens hellige alter.

Det skal modarbejdes. Så må staten til at anskaffe sig noget mere udstyr til NOx test, og så ellers uddele bøder ang. mass.

Kan folk ikke lide hvad det er VW har solgt dem, så må de jo søge erstatning.

  • 12
  • 4

Det gælder naturligvis kun hvis du har betalt for en chiptuning og derefter ønsker standard softwaren retur.

  • 0
  • 0

Hvis det er så nemt at chiptune, er det lige så enkelt at udstyre en bilinspektør med en bærbar computer, og kontrollere biler ved færdselskontrol. Man bør nok udstyre bilinspektøren med en boltsaks ved samme lejlighed.

Fremad rettet bør man stile krav om en form for spærring af motorstyringen, og en logger så man kan se hvilke ændringer der er udført.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten