Novos restaffald leverer naturgas til 5.000 husstande

18. juni 2018 kl. 11:5115
Novos restaffald leverer naturgas til 5.000 husstande
Illustration: Ørsted.
300.000 ton restprodukter fra Novo Nordisk og Novozymes omdannes nu i Østdanmarks største biogasanlæg.
Artiklen er ældre end 30 dage

Energiselskabet Ørsted og biogasentrepenøren Bigadan indvier og idriftsætter mandag et stort biogasanlæg, som skal omdanne restprodukter fra insulin- og enzym-produktionen hos Novo Nordisk og Novozymes til bionaturgas og gødning.

Det nye biogasanlæg i Kalundborg skal årligt behandle ca. 300.000 ton biomasse fra Novo Nordisk og Novozymes.

Læs også: Restaffaldet fra enzym- og insulinproduktion skal både bruges til biogas og gødning

Biomassen omdannes til biogas, der igen opgraderes til bionaturgas, som sendes ud på det lokale gasnet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Restaffaldet fra Novo Nordisk og Novozymes til Ørsteds og Bigadans biogasanlæg findes i en fast form som her og i en mere flydende udgave. Begge dele ankommer til anlægget i lastbiler. Illustration: Ørsted.

Med det nuværende biomasseindtag kan anlægget producere cirka 8 mio. kubikmeter bionaturgas, hvilket svarer til naturgasforbruget hos cirka 5.000 husstande.

Det giver en CO2-besparelse på ca. 17.000 ton CO2 om året.

Kan udvides til det dobbelte

Anlægget består i dag af tre store forgasnings-tanke, men der er mulighed for at udvide til seks, ligesom det aktuelle opgraderingsanlæg kan producere op til 25 mio. kbm bionaturgas om året.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Anlægget er bygget til at kunne behandle de to virksomheders organiske affald, men udvider de for eksempel, kan vores anlæg følge med op i kapacitet. Ligesom vi også har mulighed for at tage restprodukter fra andre parter ind i produktionen,« forklarer pressemedarbejder Carsten Birkeland-Kjær.

Læs også: Dong og Bigadan sysler med millioninvestering i biogas

Når restprodukterne har været igennem biogasanlægget, bliver de anvendt som gødning på marker, ligesom det allerede sker i dag.

Det betyder, at alle næringsstoffer, der passerer anlægget, vil blive nyttiggjort til gødningsformål.

Del af Kalundborg Symbiose

Biogasanlægget er en del af det 45 år gamle Kalundborg Symbiose, der forbinder industrier og offentlige og private aktører med hinanden med cirkulær produktion og bæredygtighed som omdrejningspunkt.

Læs også: Flisfyret Asnæsværk vil gøre Novo-fabrik CO2-neutral

Ifølge Michael Hallgren, produktionsdirektør på Novo Nordisk Kalundborg og bestyrelsesformand for Kalundborg Symbiose, er der – med biogasanlægget – i dag 25 forskellige strømme i symbiosen, hvoraf mange har eksisteret i årevis.

»I partnerskabet har vi høje ambitioner for den fortsatte udvikling af det cirkulære system – og det nye biogasanlæg er et rigtigt godt eksempel på dette. Sammen har vi her skabt en bæredygtig løsning, der samtidig er en god optimering for vores produktion,« siger han i en pressemeddelelse.

Ørsted og partneren Bigadan påbegyndte byggeriet af biogasanlægget i foråret 2017.

Bigadan, som har mere end 30 års erfaring inden for biogasindustrien, skal drive anlægget.

15 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
15
26. juni 2018 kl. 16:00

Oplever du virkelig +1-2 lastbil i timen som et problem?

Jeps! Jeg bor på landet, lige efter et 90° sving, op ad bakke. Her er allerede en maskinstation og et maskinværksted. Jeg får i forvejen mere end rigeligt med dieselhørm. Må jeg, til hver en tid, bede om nogle brændeovne i stedet. ;-)

13
19. juni 2018 kl. 18:35

Fra Novo til Biogasanlægget er der 4,2 km

Ville en rørledning så ikke udkonkurrere 9000+ lastbilstog, ret hurtigt? Ikke kun på energien men, især på de trafikale gener? Måske endda som langt mindre, helt lokale gener fra "tung udstødning".

  • Jeg ville være ked af, at skulle leve lokalt med de mere end 9000 ekstra lastbiler!
7
18. juni 2018 kl. 16:47

var det ikke bedre at brænde gassen af i den fliskedel man alligevel for fjernvarme fra? hvad med de 40MW Statoil sender ud til fugle pga af mærkelige afgifter i DK?

6
18. juni 2018 kl. 16:44

Tak for svar, Karsten

ikke større end 2 ltr. diesel pr. læs.

Dét lyder som meget lidt!

  • Er du sikker på det?

Jeg forestiller mig, man ikke flytter ~33 tons ret langt på 2 liter diesel. Nærmere 20 liter. Måske endda 200 liter?

5
18. juni 2018 kl. 16:10

Optimalt burde disse lastbiler jo køre på den producerede gas!
Ellers udvandes (CO2-) fordelen vel betragteligt?
Oder?

John - NEJ

300.000 kræver ca. 9.000 lastbilfulde, og da 80-90% af transporten sker i Kalundborg og opland, er forbruget nok ikke større end 2 ltr. diesel pr. læs.

Eller 18.000 ltr/ år ialt

Biogasanlægget producerer 8.000.000 Nm3 oprenset naturgas/ år

Hvis vi sætter 1 Nm3 gas ~ 1 ltr. diesel bliver resultatet 0,23% til lastbil transport

4
18. juni 2018 kl. 15:51

Hvis det blev kørt på forbrændingen til kraftvarme? Er miljø fordelen så egentligt noget der er værd at snakke om?

1 GJ i kraftvarmen giver ca 500MJ varme og 400MJ strøm, som kan blive til 1000MJ Varme Altså 1,9GJ nyttiggjort energi

1GJ i gennem biogasanlæg giver et vist tab før der kommer ud som gas, derefter skal det brændes af i 'mit' naturgasfyr. Vi ender med pænt under 900MJ nyttiggjort energi.

3
18. juni 2018 kl. 15:36

Billedtekst: "Restaffaldet fra Novo Nordisk og Novozymes til Ørsteds og Bigadans biogasanlæg findes i en fast form som her og i en mere flydende udgave. Begge dele ankommer til anlægget i lastbiler." Jeg kan ikke lige umiddelbart gennemskue hvor mange lastbiler det drejer sig om men, det er sikkert nogle tusinde. Optimalt burde disse lastbiler jo køre på den producerede gas! Ellers udvandes (CO2-) fordelen vel betragteligt? Oder?

1
18. juni 2018 kl. 15:02

300.000 ton restprodukter til bionaturgas til 5.000 husstande. Det er 60 tons pr husstand. Rart nok, at man ikke selv skal håndtere det. Hvordan opgraderes fra biogas til naturgaskvalitet? Tilføres energi i form ef elektricitet eller brint? Eller scrubbes CO2 ud af biogassen?