Novo opkøber høreapparatvirksomheden Sonion for milliardbeløb
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Novo opkøber høreapparatvirksomheden Sonion for milliardbeløb

Novo A/S har netop offentliggjort et køb af Sonion, der specialiserer sig i mikro-akustiske komponenter, der kan bruges i høreapparater, in-ear høretelefoner og specialdesignede headsets.

Men hvad får fonden, der med ejerskabet af Novo Nordisk og Novozymes er kendt for insulinproduktion og enzymer, til at satse på en virksomhed, der udvikler og designer komponenter til høreapparater? Ifølge Eivind Kolding, administrerende direktør i Novo A/S, ligger investeringen sig tæt op af fondens interesse for life science.

»Det er ikke et krav i vores strategi at det, vi investerer i, skal have en tæt tilknytning til det, vi laver i Novo,« fastslår Eivind Kolding over for Ingeniøren og fortsætter:

»For Novo er Sonion en del af den større life science-industri, vi aktivt investerer i. Vi har i forvejen investeringer i mange medtech-selskaber - de er bare meget mindre. Før nu har vi ikke lavet en stor investering inden for området, og det er vi glade for at kunne nu.«

Nyt fokus på medtech

Eivind Kolding lufter muligheden for, at Novo A/S i fremtiden vil lave flere investeringer inden for medtech-sektoren, som Sonion er en del af.

»I og med Sonion er den første medtech virksomhed, vi ejer, håber vi at vi - næste gang vi har en mulighed for at lave en medtech-investering - kan trække på den viden og know-how, vi får fra Sonion.«

Eivind Kolding lægger ikke skjul på, at det er den unikke viden og medarbejderne i Sonion, der gjorde virksomheden interessant for den danske medicinalfond.

»Sonion er en super interessant virksomhed. De har et stort fokus på forskning og udvikling, hvor de investerer 10 procent af omsætningen. De er førende inden for området, og der er stor udvikling i markedet.«

Sonions R&D-afdelinger ligger i Danmark og i Holland, mens produktionen finder sted i Vietnam og Filippinerne. Virksomheden blev stiftet i 1974 i Roskilde under navnet Microtronic. Og den danske historie har også spillet ind, indrømmer Eivind Kolding:

»Vi synes også, det var lidt sjovt at komme ind i en virksomhed, hvor Danmark står så stærkt,« siger han med henvisning til, at Sonion - ifølge virksomheden selv - er en af blot to virksomheder i verden, der laver lige præcis det, de gør.

Sonion skal udvikle sig hos Novo

Ifølge Berlingske Business har købet kostet omkring 3,5-4 milliarder kroner. Novo A/S købte Sonion fra kapitalfonden Altor, der har ejet Sonion i en håndfuld år. Novo A/S kom i dialog med Altor om Sonion, da Altor ville frasælge virksomheden.

Modsat kapitalfonden Altors ejerskab vil det nye ejerskab være langsigtet, lyder det fra Eivind Kolding. Det vil betyde, at virksomheden vil kunne udvikles til at blive endnu stærkere, med solid sparring fra de erfarne kræfter bag Novo.

»Der er ingen tvivl om, at Sonion skal fortsætte med at udvikle sig. Det, vi kan gøre som langsigtede ejere, er at gå ind i en tættere dialog om længere rækkende planer. Vi skal være sparringspartnere på det innovative niveau og hjælpe med tilkøb, men den daglige drift skal den eksisterende ledelse stå for,« påpeger Eivind Kolding og fortsætter:

»De gør et godt stykke arbejde, og det er derfor, vi meget gerne vil ind i virksomheder som Sonion, hvor der er et stort forsknings og udviklingselement, fordi vi gerne vil være blandt de mest innovative i den branche, vi kommer ind i.«

Læs også: Verdens mindste mikrofon vinder Ingeniørens Produktpris 2002

Sonion har ad flere omgange været nomineret til Ingeniørens Produktpris - virksomheden vandt prisen i 2002.

Herved er det muligt, at dette firma, i kraftig medvind, kan gavne andre (tekniske) områder end 'kampen imod diabetes'. Det kan synes lidt snævert nogle gange, når man udelukkende fokuserer kraftigt på 'det man er god til', her diabetes. Hvor mange studerende har det ikke drejet over i mikrobiologi. Japanske virksomheder er typisk koncerner med rigtig mange vidt forskellige facetter. Nej, Sonion laver ikke høreapparater. Det er sådan set endnu bedre: de kan blive underleverandør til mange, der gør.

  • 0
  • 0