Novo Nordisk vinder også på de sociale medier

Kunne du tænke dig en lifechanging career? Sådan en, hvor du gør en forskel for andres liv og er med til at ændre verden?

Så skal du søge job hos Novo Nordisk. I hvert fald hvis du følger budskabet i video­fortællingen om brasilianske Ellen, indiske Vinay og danske Sif, der gør karriere hos den danske medicinalkæmpe i hver sin del af verden.

De tre er blandt hundredvis af ansatte, der på sociale medier er med til sætte ansigt på en karriere i virksomheden og forme Novo Nordisks image. Et image, der igen i år brager ind på 1.-pladsen i Profilanalysen og for 16. år i træk cementerer Novo Nordisks status som Danmarks mest attraktive arbejdsplads blandt ingeniører og inge­niørstuderende.

Illustration: Casper Dalhoff

En af dem, der har øjnene rettet mod en mulig karriere i Novo Nordisk, er biotekingeniør Anne-Mette Meisner Hviid. Hun er i øjeblikket på barsel, men færdiggør til december sin ph.d. og skal derefter ud på arbejdsmarkedet. Vi har allieret os med hende for at få et indtryk af vindervirksomhedens employer branding-strategi set fra jobsøger-siden.

»Novo er helt sikkert en af de virksomheder, jeg har i tankerne i forhold til en fremtidig karriere, og jeg følger dem meget aktivt for tiden,« fortæller Anne-Mette Hviid, der har bidt mærke i, at de ansatte har en meget fremtrædende rolle i Novo Nordisks tilstedeværelse på sociale medier.

Storytelling

»At gøre en forskel for andre mennesker er vigtigt for mig. Det er en af mine stærkeste værdier, at jeg virkelig gerne vil gøre noget godt for andre mennesker,« lyder det fra vice president Sif Groth Rønn i videofortællingen om ‘life-changing careers’ i Novo Nordisk. Den kan ses på LinkedIn, hvor næsten 400.000 brugere følger Novo Nordisk og ivrigt interagerer med virksomhedens opslag.

På LinkedIn følger også Anne-Mette Hviid med i Novos opdateringer.

»Det er tydeligt, at det er meget fokus på Novo Nordisk som arbejdsplads på LinkedIn, og det, der især falder mig i øjnene, er det engagement, Novo har i medarbejderne, som skinner tydeligt igennem i deres opslag,« siger Anne-Mette Hviid.

Passion og ansvar

At Novo Nordisk benytter sig af storytelling gennem sine ansatte til at brande sig på sociale medier, er ingen hemmelighed. Videoer under overskrifter som ‘Life-changing careers’ og ‘I am Novo Nordisk’, hvor de ansatte fortæller om deres arbejde, er med til at give et indtryk af en virksomhed, hvor der er plads til at tænke stort og udleve sin passion.

For Anne-Mette Hviid er netop passion drivkraften i ideen om Novo Nordisk som fremtidig arbejdsplads, og den passion, hun mærker gennem Novos tilstedeværelse på sociale medier rammer hende, fortæller hun:

»Når jeg ser Novos ivrige opdateringer om, hvordan de hele tiden arbejder for at forbedre deres produkter, afspejler det for mig den store passion, som virksomheden bliver drevet med.«

Samtidig oplever Anne-Mette Hviid, at ansvar er en værdi, der går igen i virksomhedens opdateringer. Hvad end der er tale om ansvar over for ansatte, kunder, miljø eller omverdenen generelt.

»Jeg faldt for eksempel over et opslag på Facebook, hvor Novo sætter spot på den stigende fedmeepidemi i Mexico. Det virker, som om man er reelt bekymret for de her menneskers problemer. Det vidner bare om en virksomhed, som tager et kæmpe ansvar, og det har jeg lyst til at være en del af,« siger hun.

Har fat i de unge

Profilanalysen afslører, at det navnlig er de unge, der følger med i Novo Nordisks gøren og laden på de sociale medier. Mens kun 13 procent af de uddannede ingeniører tilkendegiver et kendskab til virksomheden på de sociale medier, gælder det for omkring en tredjedel af de ingeniørstuderende.

På Facebook-siden ‘Novo Nordisk Careers’, der har mere end 48.000 ‘synes godt om’-tilkendegivelser, bliver der da også lagt vægt på rekruttering af de unge gennem virksomhedens Graduate-program, som henvender sig til dem, der for nylig har afsluttet en kandidatgrad som eksempelvis civilingeniør.

På Facebook-siden kan du blandt andet møde nuværende og tidligere graduates, komme med indenfor til det seneste graduate-seminar hos Novo Nordisk i København og se, hvad virksomhedens øvrige medarbejdere sætter mest pris på ved deres arbejdsplads, når de fortæller det med statements på blå hjerter i karton.

Ud over Facebook-siden kan du også følge med i livet som graduate på Graduate-bloggen, hvor der bliver blogget om alt, fra hvordan du skriver en stærk graduate-ansøgning, til hvad du skal pakke i rejsetasken til det to-dages graduate-seminar, hvor Novo vælger sine kommende kandidater.

Favner bredt

Er du diabetiker og savner et par fif til, hvordan du kontrollerer blodsukkeret, mens du mæsker dig i påskens overdådige frokostbord? Har du lyst til at komme med til foredrag om gærens gådefulde univers? Eller synes du, at det kunne være interessant at vide mere om blødersygdom?

Hvis du følger Novo Nordisk på de sociale medier, handler det om meget andet end graduate-programmer, jobopslag og virksomhedsnyheder. Og det nyder Anne-Mette Hviid:

»Novo forstår virkelig at favne bredt, og der er derfor altid noget relevant indhold. Og så synes jeg, at det er fedt, at Novo Nordisk på trods af at være ‘in the sickness business’ giver plads til sjov med ansvar.«

Især opslagene fra det professionelle cykelhold bestående af diabetespatienter, ‘Team Novo Nordisk’, der har knap to millioner følgere på Facebook og 211.000 på Twitter, giver hende lyst til at ‘joine in’, som hun siger.

Involverer ansatte

Under overskriften MeetTheHERO, som fungerede som hashtag på sociale medier, lancerede Novo Nordisk op til ‘World Hemophilia Day’ den 17. april en kampagne, der skulle øge opmærksomheden om blødersygdomme og udbrede viden om dem.

Heltene var de mennesker, der hver dag beskæftiger sig med blødersygdomme – som patient, som pårørende eller som forsker. Kampagnen indebar bl.a. videoer med hæmofili-forskere fra Novo Nordisk og hæmofilipatienter og infografikker med fakta om hæmofili.

Samtidig involverede Novo Nordisk sine medarbejdere i kampagnen på globalt niveau: I kantinen i København var dugene og maden rød, i Madrid sendte de ansatte røde, hjerteformede balloner til vejrs, og i Plainsboro havde de ansatte taget røde slips på.

Det overordnede image af Novo Nordisk som virksomhed og imaget af Novo Nordisk som arbejdsplads smelter på den måde sammen.

»Novo Nordisk formår at skabe en rød tråd mellem det, de er, både over for kunder, samfund og medarbejdere, og det tiltaler mig,« siger Anne-Mette Hviid, der ikke er i tvivl om, hvorfor hun godt kunne se sig selv gøre karriere hos Novo Nordisk, når hun ser sig omkring på virksomhedens sociale kanaler:

»Novo gør en dyd ud af at deltage aktivt i at fejre sine medarbejderes succeser. Det vrimler frem med personlige portrætter af enkelte medarbejdere og jubilæumslykønskninger. Jeg har et tydeligt indtryk af, at Novo virkelig engagerer sig i sine ansatte, og at man bliver værdsat. Sådan et sted vil jeg gerne arbejde.«

Læs magasinet Profil 2016
Profil 2016

Download Excel-ark med Profilanalysen 2016 HER