Novo Nordisk: »Medarbejderne er vores vigtigste rekrutteringspartner«

Hvornår begyndte I at tænke sociale medier ind i employer branding?

Rent strategisk gik vi i gang omkring 2012. Inden da var vi selvfølgelig startet i det små og havde prøvet os frem med nogle tiltag, men i 2012 begyndte det strategiske arbejde, og fra 2013 tog det for alvor fart. Særligt på LinkedIn.

Hvilket billede er det, I gerne vil give af Novo Nordisk som arbejdsplads på sociale medier?

Det, der understøtter hele indsatsen for employer branding, er selvfølgelig fortællingen om, hvad det er, vi laver hos Novo Nordisk. Vi taler til en målgruppe, der ønsker at gøre en forskel, når vi for eksempel fortæller om vores ‘life-changing careers’ på de forskellige platforme. Life-changing careers refererer både til den forskel, vi gør for patienter over hele verden, og til den udvikling, man som professionel kan forvente, når man bliver ansat hos Novo Nordisk. Det er fortælling, der i høj grad spiller ind, når de vælger os som arbejdsplads.

Hvad betyder medarbejderne for jeres employer brand på sociale medier?

Medarbejderne er vores vigtigste rekrutteringspartnere. Vi har i dag omkring 28.000 medarbejdere med en profil på LinkedIn, som samlet har i omegnen af to millioner first-degree connections (forbindelser, som medarbejderne er direkte forbundet til via LinkedIn, red.). Disse forbindelser repræsenterer et enormt potentiale for at rekruttere gennem medarbejdernes professionelle netværk og på den måde nå de rette kandidater. Samtidig er det i høj grad medarbejderne, der bærer budskabet om Novo Nordisk som den gode arbejdsplads med den rette troværdighed.

Mens vi i HR-afdelingen kan opfattes som sælgere, taler medarbejderne med en helt anden likviditet og troværdighed, når de eksempelvis deler et af vores jobopslag i eget netværk. Så det er klart, at vi gerne vil bruge medarbejderne til at tiltrække opmærksomhed fra de rigtige kandidater, og derfor er aktivering af medarbejdere på sociale medier også noget, vi har meget fokus på.

Når vi skaber employer branding-indhold, går medarbejderne også igen i portrætter og testimonials.

Hvor har i særligt sat ind med rekruttering via sociale medier?

Vi har især haft fokus på LinkedIn, hvor vi hele tiden efterstræber at bringe stillingsopslag ud på den mest intelligente måde, samtidig med at vi deler og skaber relevant indhold til det professionelle netværk, som vores næsten 400.000 følgere på LinkedIn udgør. Derudover har vores brug af LinkedIn gjort det muligt at spotte talent langt hurtigere og agere mere proaktivt i vores rekrutteringsindsats.

I forhold til vores graduate-rekruttering har vi også haft særlig fokus på sociale medier. Faktisk var graduate-programmet det første område, hvor vi brugte sociale platforme, og det har fungeret lidt som et sandkassemiljø, hvor vi har eksperimenteret og nydt, at vi har at gøre med en spændende målgruppe, som hele tiden ændrer sig. Målgruppen for vores graduate-programmer er meget aktive på de sociale medier og vores graduate-blog. Indsatsen har bevirket, at vores graduate-program er blevet et stærkt individuelt brand i det unge segment.

Hvor har I ellers kunnet måle succes?

Vi kan se, at flere og flere ansættelser i en eller anden grad er berørt af sociale medier. Blandt andet ved vi, at 47 procent af dem, der ender med at blive ansat hos Novo Nordisk nu, har fulgt os på LinkedIn, og at hver fjerde ansættelse på en eller anden måde er påvirket af vores tilstedeværelse LinkedIn.

Samtidig kan vi se, at vores reach (antal personer, der har modtaget visninger af et sideopslag, red.) og engagement (antal personer, der interagerer med dine opslag, red) stiger, i takt med at vi bliver bedre til at formidle relevant indhold til vores sociale platforme.

Hvor kommer jeres fokus til at ligge i fremtiden?

Vi kommer fremover til at fokusere på medarbejderne som ambassadører i endnu højere grad. Vi arbejder på at sætte organisationen ‘fri’ i den forstand, at vi vil gøre det nemmere for medarbejderne at dele interne historier på en hensigtsmæssig måde. For eksempel ved at give dem mulighed for at fremsende en god historie, som vi så kan dele på vores corporate-platforme. På den måde kobler vi tingene sammen, drager nytte af medarbejdernes indhold og skaber synergier.

Fremover vil vi også fokusere mere på at bruge Facebook som employer-branding-kanal, hvor vi i dag nok fokuserer mest på corporate branding. Corporate branding og employer branding går hånd i hånd, og vi har allerede i dag et stærkt internt samarbejde, men i fremtiden vil vi blive endnu bedre til at koble tingene sammen. I sidste ende er det også indholdet, du vinder på. Hvis det er tørt og kedeligt, opnår du aldrig den reach og det engagement, du gerne vil have.

Hvorfor overhovedet bruge kræfter på employer branding via sociale medier?

Vi kan se, at det skaber resultater. De sociale medier er en vigtig del af vores digitale økosystem. Vi har nu mulighed for at gå mere målrettet efter det talent, vi har brug for, og samtidig genererer vores aktiviteter på de sociale platforme en vigtig trafik til vores karriere-sites og øvrige websites.

Læs magasinet Profil 2016
Profil 2016

Download Excel-ark med Profilanalysen 2016 HER