Novo Nordisk ligger øverst i imageanalyse for 18. gang i træk
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Novo Nordisk ligger øverst i imageanalyse for 18. gang i træk

Illustration: Niels Møller

Ingeniørens profilanalyse er netop afgjort. Novo Nordisk scorede – for 18. gang i træk – højest i analysen.

»Vi havde håbet på at ligge højt, men vi er ret ydmyge over at vinde prisen, for det er et 'close race' hvert år, og man kan aldrig være sikker på at vinde den. Der er utroligt mange gode selskaber i den her analyse, og om man ligger på første eller sjette pladsen er næsten identisk,« siger en glad Michael Hallgren, som er produktionsdirektør ved Novo Nordisk, og tilføjer:

»men vi er selvfølgelig mere glade for at ligge som nummer ét.«

Analysen er delt op i en måling mellem uddannede ingeniører og en analyse blandt ingeniørstuderende. Novo Nordisk lå højest på undersøgelsen blandt ingeniører, tæt fulgt af Lego, Novozymes og DTU. Lego lå højest på listen baseret på svar for ingeniørstuderende, efterfulgt af Novo Nordisk, DTU og Danfoss.

»De mange historier, der kan fortælles fra udviklingsafdelinger og produktionsgulvet viser, at tålmodig og dygtig leg med teknologien derude er det, der er med til at skabe de store teknologispring,« sagde chefredaktør på Ingeniøren, Trine Reitz Bjerregaard, før hun uddelte prisen.

»Hos årets vinder er man nu tæt på at være klar med et nyt revolutionerende produkt – udviklingen startede helt tilbage i 1997, hvor en kemiingeniør i virksomheden skabte et nyt molekyle,« fortsatte hun.

Analysen er baseret på svar fra 4242 færdiguddannede ingeniører og 1391 ingeniørstuderende. Den er sammensat af en såkaldt imagescore som vægtes med 25% og en performancescore som vægtes med 75%.

Udfordring, erfaring og innovation.

»Det vigtigste har nok været balancen mellem erfaring og innovation. Vi er ikke et nyt firma og vi har mange folk med lang erfaring og stor faglighed, men vi har også haft held med at tænke nyt. Det er vi tilfredse med,« sagde Michael Hallgren fra scenen, hvor han fik overrakt årets pris på vegne af virksomheden.

Novo Nordisk har haft et godt år, deres aktie er steget stødt, de har udviklet nye produkter og udvider produktionen i både Kalundborg og USA. Året før havde virksomheden sine måske største vanskeligheder i et årti.

»Vi har også haft udfordringer, men det er en spændende udfordring for en ingeniør. For der kan vindes noget ved at være mere innovativ, dygtig og effektiv i sin produktion. Hvis man laver gode produkter og den tekniske del af virksomheden er stærk og kompetent følger bundlinjen nok også med op,« siger Michael Hallgren.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten