Novo Nordisk: Ingeniørernes image-darling for 8. år i træk

Ingeniørerne elsker simpelthen Novo Nordisk. Det står klart efter at medicinalkoncernen for ottende år i træk kan kalde sig vinder af Mediehuset Ingeniørens image-analyse, Profil 2008.

De godt 3.000 ingeniører og ingeniørstuderende, som deltog i undersøgelsen, udpegede Novo som vinder i syv ud af ti kategorier, blandt andet når det gælder ledelse, karrieremuligheder og faglige udfordringer.

Dermed er der et langt spring ned til andenpladsen, hvor Danfoss kun har én topplacering, inden for hensyn til omgivelserne. Nummer tre blev rådgiverfirmaet Rambøll, der springer seks pladser frem på listen.

Efter den ottende sejr i træk i træk handler det for Novo Nordisks øverste personalechef, HR-direktør Lars Christian Lassen, om ikke at blive for selvfed.

»Vi skal være tilfredse med os selv, men vi skal også blive ved med at sætte nye standarder og hvert år se på, hvordan vi så kan gøre tingene endnu bedre,« siger han.

Personalechefen fremhæver selv Novos fokus på social, etisk og miljømæssig ansvarlighed, et gedigent værdisæt og gode muligheder for at blive udviklet og udfordret som medarbejder som de væsentligste årsager til topplaceringen.

For to år siden så Novos image endnu bedre ud, for da var der lutter topplaceringer. Nu har DTU overhalet inden for medarbejderindflydelse og innovation.. Det sidste punkt forstår Lars Christian Lassen godt.

»Hvis jeg selv skulle finde noget på imagesiden at sætte en finger på, så ville det blive innovation. Ikke fordi vi ikke er innovative, men fordi vi satser på den lange bane,« siger HR-direktøren, der stadig føler at førstepladsen er på sin plads.

»Hvis vi ikke ligger nummer et, er det, fordi nogle andre har været rigtigt dygtige og vundet en førsteplads. Og så vil vi da kun være interesserede i at studere dem og tage ved lære,« siger Lars Christian Lassen.

Hvad skaber Novo Nordisks image-succes?

Stil spørgsmål til Lars Christian Lassen og lær af Novo Nordisks erfaringer med HR og employer branding.

Skriv til community@ing.dk inden 27. maj - spørgsmål og svar bringes efterfølgende på ing.dk.

Læs også det fulde interview med Novo Nordisks globale HR-direktør i magasinet Profil, der udkommer fredag.

Klik her og se listen med alle 111 virksomheder »

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

-når vi stemmer om hvem der har det bedste image?

Jeg har selv været ansat i et af topfirmaerne og kunne ikke helt se den fine karakter afspejlet i mit lille hjørne af organisationen. Dette skyldes nok at når organisationerne bliver så store som Danfoss, Novo Nordisk, Vestas etc. skabes der en selvstændig kultur med sit helt eget værdisæt i de enkelte enheder eller fabrikker. Denne afspejler nødvendigvis ikke imaget eller topledelsens billede af hvordan virksomheden drives i de enkelte afdelinger.

Et øjeblik sad jeg og undrede mig over Novo Nordisks topplacering fordi jeg selv 5-6 gange igennem mit arbejdsliv har søgt job hos dem. 1. gang var jeg til samtale, men dette var hos et rekrutteringsbureau (valgte dog ikke at gå videre til anden samtale, men det var mit valg). Alle øvrige gange har jeg aldrig hørt noget ud over bekræftelse af at de havde modtaget min ansøgning. Ikke et brev eller lignende med at stillingen var besat til anden side og vupti; så mener jeg at deres image er opreklameret.

Dette er jo ikke et udtryk for at Novo Nordisk eller deres rekrutteringsproces er noget skidt, men skyldes sikkert en leder i den pågældende afdeling hvis kernekompetence er andet end rekruttering. Vedkommende har været fokuseret på den rette kandidat og alle andre er blevet glemt. Jeg kunne sikkert komme til det samme hvis jeg var i samme situation...

Tilbage til overskriften, hvad betyder et image når alt kommer til alt? At de har fine helsides annoncer i et tillæg? At de er dygtige til at illustrere deres fremskridt og resultater? I virkeligheden er det jo blot et udtryk for "the power of marketing."

I mit univers er det langt vigtigere at vide hvordan ledelseskulturen er, personaleomsætning, tilbud om videreuddannelse baseret på historik frem for målsætning og måske det vigtigste: hvordan bliver mit arbejde anerkendt af lederen og den øvrige organisation. Dette sidstnævnte punkt er et af de vigtigste i ethvert menneskes trivsel, men det er svært at kvantificere eller spørge om. Desværre er disse vigtige forhold svære at skrive ind i et image eller et brand uden det bliver overfladisk.

Jeg tror stadigvæk på Novo Nordisk er en god arbejdsplads og jeg håber da for alle de mennesker der arbejder der, at ressourcerne bliver brugt på dem og ikke på smart PR og marketing. Jeg synes bare at det er så vigtigt ikke at lade sig forblænde af et brand og en imageundersøgelse næste gang der skal søges job.

  • 0
  • 0

Tja, undersøgelsen erklærer vel helt åbent at det er image man har undersøgt og ikke det faktiske arbejdsklima. Flertallet af de adspurgte har vel næppe heller første håndserfaringer med ret mange virksomheder. Slet ikke de adspurgte studerende som udgør næsten 1/3. Mon ikke en del af Novo Nordisk succes simpelhen skyldes at de har vundet før og undgået skandaler?

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten