Novo-fond giver million til naturvidenskabslærere

Fire lærere har hver modtaget 250.000 kroner fra Novo Nordisk Fonden for en ekstraordinær indsats for naturvidenskabelig undervisning. Én af dem er biologilæreren Vibeke Birkmann, der er en af biotekkens helt store drivkræfter.

I 38 år har Vibeke Birkmann været ansat som biologilærer på Greve Gymnasium. Til august går hun på pension, og med sig tager hun både hæder og ære. Vibeke Birkmann er nemlig en af to vindere af prisen som årets gymnasielærer, Gymnasielærerprisen, som Novo Nordisk Fonden netop har uddelt for anden gang.

Prisen gives til lærere, der har ydet en ekstraordinær indsats inden for den biologiske naturvidenskabelige undervisning, og med den følger 250.000 kroner. De 200.000 går til at styrke undervisningen i biologi, kemi og bioteknologi på det pågældende gymnasium, mens de resterende 50.000 går til læreren selv.

Vibeken Birkmann er en helt særlig drivkræft inden for både biologi og faget bioteknologi, som hun var med til at starte op på Greve Gymnasium i 2008 og siden har undervist i.

»Biotek er et af Danmarks største eksportfag. Se bare på Novo Nordisk, Lundbeck og Novozymes. Selvfølgelige vil jeg gerne være med til at inspirere en mange til at vælge en uddannelse inden for bioteknologi,« siger hun.

At Vibeke Birkmann er passioneret omkring både sit fag og sit arbejde skinner hurtigt igennem. Ikke bare var hun en af drivkræfterne bag opstarten af det nye fag, hun har også spillet en stor rolle i efteruddannelse for biologilærere, og så er hun en af de frivillige kræfter bag den store internationale biologikonkurrence for gymnasieelever ‘Biologiolympiaden’, som i år afholdes på Aarhus Universitet med deltagelse af omkring 600 personer fra 65 lande.

Pensionen, og de 50.000 kroner hun nu har at forsøde den med, har hun da heller ikke skænket mange tanker. Måske skal de gå til et kursus i molekylær gastronomi i udlandet.

»Men lige nu er det vigtigere for mig at finde ud af, hvad eleverne kan få for de 200.000 kroner,« fastslår hun.

Dette er langt fra afgjort endnu, men Vibeke Birkmann har en idé om at indrette et fødevarelaboratorium, et såkaldt gastro-lab, hvor eleverne kan omsætte teori til praksis med forsøg.

»Så kan de for eksempel lave øl, ost og bage brød og smage på det, de laver. En oplevelse de lærer meget af,« lyder det begejstret fra Vibeke Birkmann.

Forsøg, forsøg, forsøg

Greve Gymnasium er et af mange gymnasier, der siden 2008 har udbudt faget bioteknologi, som både er en studieretning og et fag. Vælger eleverne bioteknologi, følger fysik på B-niveau og matematik på A-niveau nemlig med i pakken.

Det betyder, at studieretningen giver adgang til rigtig mange uddannelser, hvilket faget biologi alene på A-niveau ikke gjorde, da stuedieretningen blev oprettet. Det er ifølge Vibeke Birkmann en af årsagerne til, at faget lynhurtigt blev populært.

I 2008 var der i Vibeke Birkmanns biotek-klasse ni elever. Året efter kunne Greve Gymnasium melde om fuld studieretning på biotek-linjen. 30 elever var på.

Biotek-faget er en kombination af biologi og kemi. Vibeke Birkmann tror, at den kombination tiltaler eleverne. Selvom teorien fylder meget, er der nemlig også plads til masser af forsøg. Faktisk er det fastsat, at 25 procent af undervisningen skal bruges på det.

»Så brygger vi for eksempel øl, laver yoghurt og gensplejser bakterier,« fortæller Vibeke Birkmann.

Samtidig har eleverne rig mulighed for at komme ud, fordi universiteter som DTU og Københavns Universitet tilbyder masser af spændende forsøg inden for deres vægge.

Fremtid for biotek-fag er usikker

Selvom bioteknologi har eksisteret som fag siden 2008, er dets fremtid usikker, da det endnu kun udbydes på forsøgsbasis. Den nuværende regeringen droppede i foråret at forhandle en ny gymnasiereform på plads, og nu bliver det op til den kommende regering at få styr på reformen - herunder at beslutte om bioteknologi i fremtiden skal eksistere som fag.

Det håber Vibeke Birkmann naturligvis, for når hun 1. august går på pension, står gode kræfter klar til at udfylde det hul, hun efterlader i den naturvidenskabelige undervisning på Greve Gymnasium.

Udover Vibeke Birkmann modtog også Christian Gothard Rix fra Rødkilde Gymnasium i Vejle årets Gymnasielærerpris og en check på 250.000 fra Novo Nordisk Fonden. Christian Rix har blandt andet fået godkendt en genmodificeret gærstammer, som eleverne kan bruge til vurdering af muligt hormonforstyrrende stoffer eller ølbrygning.

Udover Gymnasielærerprisen uddeles også to tilsvarende naturfagslærerpriser til lærere i folkeskolen, der gør en særlig indsats for naturvidenskabelig undervisning. Med dem følger ligeledes 250.000 kroner.

Naturfagslærerprisen blev første gang givet i år og gik til natur/teknik-lærer Annelise Kjær fra Ådalsskolen i Esbjerg og naturfagslærer Tommy Rasmussen fra Trekronerskolen i Roskilde.

Engineer the future er en alliance af organisationer, virksomheder og uddannelsessteder med Ingeniøren som mediepartner. ETF skal synliggøre den værdi, teknologi skaber for Danmark. Artiklen er sponsoreret af ETF. Læs andre artikler om danske ingeniører og teknologieksperter på ing.dk/etf