Notat: Metro til Rødovre koster 8,9 milliarder

Et konsulentnota viser, at 6,3 kilometer metro fra Flintholm til Rødovre Station kan anlægges for 8,9 milliarder kroner. Kommunen sætter gang i flere undersøgelser for at få metroen på skinner i 2040.

Drømmen om en metro, der kan bringe Rødovre tættere på hovedstaden, lever i bedste velgående i den lille, tætbefolkede kommune vest for København.

Nu har konsulentfirmaet Tetraplan på kommunens bestilling udarbejdet en rapport om økonomien i en sådan linjeføring. Den foreslåede metrostrækning på 6,3 kilometer tager udgangspunkt i et afgreningkammer ved trafikknudepunktet Flintholm og passerer undervejs Rødovre Centrum, det kommende byudviklingsområde Irma Byen og Rødovre S-togsstation. Prisen bliver 8,9 milliarder kroner, og projektet kan først forventes realiseret i 2040.

En underjordisk metrolinje til Rødovre Station er tidligere fremhævet i Transportministeriets screeningsrapport 'Øget banebetjening i hovedstadsområdet inden for Ring 3'. Linjen kan betjene et forholdvist tætbebygget område i Vanløse og Rødovre, der i dag ligger et stykke vej fra eksisterende S-tog og den fremtidige letbane ved Ringvej 3.

Selvom tidshorisonten ikke ligger til højrebenet, har muligheden for metro vakt begejstring på Rødovre Rådhus.

Tetraplan har undersøgt en forlængelse af den eksisterende M2-linje, der i dag har endestation ved Vanløse. Forlængelsen til Rødovre Station byder på fem nye stationer, når og hvis den åbner engang i fremtiden.

»Jeg tror fuldt og fast på en metro til Rødovre. Vi ser det i de store byer i udlandet, hvor der har været metro i en lang årrække. Her er metroen forlænget med metrolinjer langt uden for de centrale bydele. Vi ser det allerede på Amager, hvor afstanden fra centrum ikke er kortere end til Rødovre. Det er oplagt at få en skinnebåret offentlig transportlinje til Rødovre, som er den tredje tættest befolkede kommune i landet,« har kommunens tekniske direktør, Hans Christian Olsen, tidligere udtalt i Rødovre Lokalnyt.

Læs også: VIDEO: Fremtidens flydende vindmøller testes i bassin

Rødovre Kommune oplever for tiden befolkningsvækst. I den kommende bydel ved Korsdalsvej, Irma Byen, kan der i fremtiden udvikles boliger til 3.500 nye indbyggere. Desuden er der planer for fremtidig byudvikling ved både Rødovre Centeret og Rødovre Station. På den baggrund genoptog kommunen i 2014 undersøgelsen af den mulige linjeføring fra Flintholm til Rødovre Station.

Tetraplan anslår, at de fem nye stationer i 2040 kan få 16.600 påstigere, heraf godt halvdelen ved Rødovre Centrum. Turen fra Flintholm til Rødovre Station kan overstås på knap fire minutter. Det årlige driftsoverskud på metrostrækningen vil være 8 mio. kr. årligt, som er en del mindre end på de nuværende metrolinjer.

Foruden driftindtægter og forventede grundværdigstigninger forventer Tetraplan at halvdelen af metroen kan finansieres af staten. Beregningerne i rapporten er kun vejledende og bygger på de opstillede forudsætninger for 2040 i forbindelse med den netop vedtagede metrolinje til Ny Ellebjerg.

Læs også: Metro for milliarder skal dække hele hovedstaden

I København har det indtil nu været vanskeligt for driftsindtægter alene at finansiere metroen. Den 22,2 milliarder dyre Cityringen, som bliver metrolinjen med den bedste driftsøkonomi, vil for to tredjedels vedkommende finansieres ved grundsalg i Nordhavnen og salget af Københavns Energi.

På Rødovre Rådhus er flere politikere dog optimistiske på projektets vegne. Medlem af miljø- og teknikudvalget, Michael Berg (S), har til Lokalnyt tidligere omtalt projektet som 'den vigtigste politiske sag'. Den holdning deles af kommunens tekniske direktør.

»Det vil givet være det projekt, der vil give det største udviklingspotentiale for Rødovre i mange år frem. Så ja, der vil komme metro til Rødovre, men der er tale om langtidsplanlægning,« har Hans Christian Olsen udtalt til Rødovre Kommunes personaleblad, ‘Den røde tråd’.

Det indledende notat fra Tetraplan skal primært ses som vejledende, indtil en mere udførlig redegørelse af drift- og finansiering ligger klar. I første omgang har Rødovre Kommune sat 200.000 kroner af til videre undersøgelse af projektet i 2015.

Kommentarer (30)

Jeg kan stadig ikke forstå hvorfor der ikke er en metro på midtamager, hvor amagerbrogade er overbelastet.

Ligeledes vil det give mening at forlænge metroen fra lufthavnen til Dragør - enten øst om lufthavnen, eller under lufthavnen. Dragør har ikke brug for metro mere end hvert 10 min, men det vil være et stort løft for byen.

Til sidst er er Gladsaxe som også burder få en form for transport - der er et stort hul i skinnenettet i det område.

  • 4
  • 2

I 2040 er der ingen der kører med Metro eller tog længere = spild af penge.

  • 3
  • 8

Så S-banen Vanløse-Herlev-Ballerup-Frederikssund skal lukkes for at smide penge efter en Metro istedet? Nej, behold Metroen inde i byen. Planlæg med eksisterende S-tog, metroen må have en ende(station).

Ja, prøv lige at tænk over hvis man gjorde det, med en underjordisk metro til Ballerup, og sløjfede s-togs skinner og banelegmer til Vanløse, så ville alt have nemmere ved at passer de gamle banestrækninger, og tænk på alle de lejligheder og huse, der ville slippe for tog rumlen i baghaven.

  • 2
  • 2

Citat: "Desuden er der planer for fremtidig byudvikling ved både Rødovre Centeret og Rødovre Station"

De er betjent med S-tog, og er dermed et tyndt argument for en metro.

For et par år siden var jeg i Rødovre for at se to højhuse blive sprængt i luften, der var ingen planer om nye huse som kunne indeholde i nærheden af så mange mennesker. Så længe udviklingen går den vej, bliver Rødovre ikke en metromagnet.

Indbyggertallet i Rødovre er faldet med cirka 8.000 mennesker fra år 1967.

Kilde: https://www.rk.dk/om-os/tal-og-fakta-om-ro...

  • 5
  • 0

I 2040 er der ingen der kører med Metro eller tog længere ...


Ingen - som i **slet ingen* - er vel nok lidt optimistisk tidligt.

Men der er en afgørende mulighed for, at langt de fleste om 25-35 år - udover på cykel - vil køre rundt i selvkørende bybiler - der anvender el eller brint eller ?.
Behovet for yderligere udbygning af banesystemer i byerne vil være indlysende ikke eksisterende længe før (afskrivningstiden vil blive alt for kort)

Det er nok lidt anderledes på de længere banestrækninger, men pas på kære investorer og politikere.

Lars :)

  • 1
  • 1

Citat: "Rødovre Kommune opleve befolkningsvækst"

Ja, hvis minus 8.000 personer siden 1967 kan betegnes som "vækst".

Rødovre kommunes indbyggertal år 1967: 45.521 personer.
Rødovre kommunes indbyggertal år 2015: 37.723 personer.

Kilde: Rødovre kommune
https://www.rk.dk/om-os/tal-og-fakta-om-ro...

Dog er det sandt, at Rødovres befolkningstal set i forhold til bondestenalderen har udviklet sig eksplosivt :-)

  • 3
  • 0

Hvorfor skal S-tog erstattes af metro. Hvorfor føres metro sydover så den ender ved siden af en S-tog station, i stedet for en nordlig retning, hvor der ikke er noget S-tog. Man får indtrykket af nogen har drømt metro overalt. Vi har faktisk en god metro kaldet S-tog. Men ok, der sidder jo ikke nogen fra København kommune, og scorer kassen på det.
Man kunne jo bare bruge modellen fra supercykelstierne. Døbe S-tog om til metro, også stille sig op og sige ny har vi opført en metro linie.
En supercykelsti er en række af huller i noget asfalt som har fået et pænt navn. Stien er stadig den samme middelmådige kvalitet, som før navneskiftet.

  • 3
  • 1

"I 2040 er der ingen der kører med Metro eller tog længere = spild af penge."

til den tid kan man bruge metroen til at skyde vare containere ind til Kbh Centrum, og dermed slippe for tung transport inde i centrum. Man kan bygge indkøbs centre der hvor metro stationerne ligger i dag.
Man kunne også lave et cykel motorvejs sti system, men i 2040 har alle en elektrisk cykel, og er lige glade med banaliteter som modvind, bakker, kulde, varme og regn. Når man ikke gider underholde sig med at køre El-cykel kan man lade sig transportere af robot biler.
Rødovre Kommune har i øvrigt den absolut ringeste og dårligst vedligeholdte del af Roskildevej cykelstien, så de er slet ikke værdige til at komme i betragtning til fremtiden.
FÅ DET NU LAVET VI SKAL KØRE PÅ DEN CYKELSTI DE NÆSTE 1000 ÅR...grrr

  • 0
  • 4

Inden for ganske få år vil selvkørende små "biler" bestilles via mobilos når man har behov for transport - kører fra dør til dør - ganske "gratis" betalt over skatten eller som en del af ens telefonabbonement - vil blive lige så almindelige som mobiler og internettet idag.
Offentlige transportmidler i byer vil uddø.

Tror jeg :-)

  • 1
  • 3

Det er bedre at have metro eller et ligende system hvor ruten benyttes, ja du bliver ikke kørt fra dør til dør men man kan begrænse vejene og bruge dem til noget fornuftigt. Enten beboelse, boder, spil, lege, park ovs.

  • 1
  • 1

Der var da en ganske udmærket forbindelse fra Rødovre og ind mod København: Roskildevej, før den blev trafiksaneret, således at der ikke længere er 2 ligeudgående baner på hele strækningen til Søndre Fasanvejskrydset.

Vi kender det fra planned obsoleteness, hvor velfungerende produkter udfases for at tvinge kunderne til at købe et dyrere produkt.

  • 3
  • 1

Kilometertal - Station:

00,00 Dragør Havn
05,03 Indenrigsterminalen
06,08 Amager Landevej/Saltværksvej
07,04 Amagerbrogade/Greisvej
08,12 Amagerbrogade/Parmagade (Amager Hospital)
08,71 Amagerbrogade/Øresundsvej(Amager Bio)
09,38 Amagerbro st
10,59 Christianshavns St
11,48 Kongens Nytorv St
12,51 Nørreport st
14,03 Tagensvej/Nørre Allé (Rigshospitalet)
14,90 Nørrebros Rundel st.
15,43 Nørrebroparken st
15,93 Nørrebro st
17,05 Hulgårdsvej/Borup Allé
17,57 Bellahøjvej
18,41 Brønshøj Torv
19,37 Frederikssundsvej/Åkandevej
20,50 Ruten - Tingbjerg
22,12 Høje Gladsaxe
22,41 Gladsaxe Trafikplads

Ny og eksisterende metro med kilometertal:

00,00 - 09,38 Ny Metro, Dragør Havn - Amagerbro st.
09,00 - 12,51 Eksisterende Metro, Amagerbro st. - Nørreport st.
12,51 - 14,90 Ny Metro Nørreport st - Nørrebros Rundel via Rigshospitalet
14,90 - 15,93 Eksisterende Metro Nørrebros Rundel -Nørrebro st.
15,93 - 22,41 Ny Metro Nørrebro st.- Gladsaxe Trafikplads

18,25 Ialt Ny Metrolinie
04,16 Ialt Eksisterende Metrolinie

Kilometertallene kan afvige en smule. Opmålt på Google Maps.

  • 0
  • 3

Forslag: Metrolinie Dragør-Gladsaxe Trafikplads

Jeg må indrømme, at jeg har troet at al tale om Metro og Rødovre var bragesnak og Dragør ren sarkasme.

Denne verden skal hænge sammen økonomisk - hvis det ikke hænger helt sammen privatøkonomisk, så må det være et helt ubetinget krav, at der der er en samlet samfundsøkonomisk gevinst.

Her er vi langt ude over tegneserieniveau.

Get real.

Lars :)

  • 1
  • 1

Jeg må indrømme, at jeg har troet at al tale om Metro og Rødovre var bragesnak og Dragør ren sarkasme.

Denne verden skal hænge sammen økonomisk - hvis det ikke hænger helt sammen privatøkonomisk, så må det være et helt ubetinget krav, at der der er en samlet samfundsøkonomisk gevinst.

Her er vi langt ude over tegneserieniveau.

Get real.

Lars :)


Hej Lars
Det er særdeles befolkningstætte områder en sådan ny metro vil dække. Den eneste ikke-befolkningstunge strækning, er de ca. 5 km under Lufthavnen. Beboerne i Dragør, amagerkanere i øvrigt, beboere i Nordvest og Gladsaxe betaler også skatter og har også krav på en ordentlig betjening. Og nu er der ikke noget i vejen for at bygge den nye metrolinie i mindre etaper, hvis der er bedre økonomi i det. Den strækning der trænger sig mest på, er, metro til Brønshøj og Nørrebro st - Brønshøj Torv er en strækning på 2,48 km. Det burde være økonomisk overkommeligt. Hele strækningen Nørrebro st. - Gladsaxe Trafikplads er på 6,48 km, heller ikke helt uoverkommeligt, derved vil store bydele uden S-tog og Metro i dag blive dækket ind. I øvrigt ville det blive en lukerativ fødelinie til Metro Cityringen. Med Gladsaxe Trafikplads vil der være forbindelse til den nye letbane Lyngby st - Ishøj st.

  • 1
  • 2

Beboerne i Dragør, amagerkanere i øvrigt, beboere i Nordvest og Gladsaxe betaler også skatter og har også krav på en ordentlig betjening.

Nej man har ikke og skal da bestemt ikke have krav. Du taler jo netop som en 'rage til sig' borgmester - fy-da-føj.

Man skal betale skat fordi man har evnen.
Hvis man vil bo i Dragør, må man også leve med de transportmidler, der kører der eller flytte. Vi skal - håber jeg - vel ikke til også at vrøvle om udkant mht. Dragør?

I Gladsaxe er der forbindelser med både bus og S-tog.

Begge steder er der vel offentlig transport, der svarer rimeligt til trafiktilbuddet.

Landets offentlige investeringer skal sikre landets konkurrencedygtighed. Det er det omvendte der helt sikkert sker, når der end ikke kan argumenteres med et positivt samfundsafkast - og med alt det man tager med på indtægtssiden, kunne man meget godt tvivle på om man ikke systematisk overvurderer fx værdien af privat fritid for alle.

Lars :)

"Ask not what your country can do for you, ask what you can do for your country"/JFK

  • 1
  • 1

Hvis man vil bo i Dragør, må man også leve med de transportmidler, der kører der eller flytte. Vi skal - håber jeg - vel ikke til også at vrøvle om udkant mht. Dragør?

I Gladsaxe er der forbindelser med både bus og S-tog.

Begge steder er der vel offentlig transport, der svarer rimeligt til trafiktilbuddet.


Det samme kunne man vel sige om Amager i øvrigt, eller hvad? Og hvad er det for noget pjat med tog og metro til Lufthavnen. I gamle dage tog man bussen, der tog hundrede år og eftermiddag om turen fra Hovedbanen.
S-tog i Gladsaxe?
Ja, men i den ende af Gladsaxe skal man gå flere km for at komme til en S-togsstation, både fra Høje Gladsaxe og Gladsaxe Trafikplads.

  • 0
  • 0

Det samme kunne man vel sige om Amager i øvrigt, eller hvad?

Ja om hele eller i det mindste det meste af metroen - den er en hamrende stor samfundsmæssig underskudsforretning. (læs fx produktivitetskommisionens rapport med henvisninger)

Men videre udbygninger af investeringstung offentlig trafik som bla metroer, er mere end tvivlsomt, når de første selvkørende biler allerede har kørt i Danmark.

Lars :)

  • 1
  • 2

Ja om hele eller i det mindste det meste af metroen - den er en hamrende stor samfundsmæssig underskudsforretning. (læs fx produktivitetskommisionens rapport med henvisninger)

Netop - og partsindlæg fra både Rødovre Kommune og (især) Københavns Kommunes screening af mer metro skal tages med et stort kilo salt (men hold lige tæt kontakt lige din læge inden :o) )

Målt på skalaen for hvor man får mest kollektiv transport for de penge er der rigtig mange andre projekter, der burde løses først.

Selvkørende biler tror jeg imidlertid stadigvæk ikke på før de har lært at håndtere etiske problemstillinger; E.g: Er uheldet ved at ske, er det da bedre at ramme cyklisten med cykelhjelm (større chance for at slippe fra med livet i behold) - eller cyklisten uden (har jo selv valgt at tage chancen).

  • 0
  • 0

Netop - og partsindlæg fra både Rødovre Kommune og (især) Københavns Kommunes screening af mer metro skal tages med et stort kilo salt (men hold lige tæt kontakt lige din læge inden :o) )

Det er helt unødvendigt at spørge lægen, ét kilo har den størrelse ét kilo har, men her skal det tages med langt større mængder salt - flere tons - der så indlysende er dødelige.

Udsagn fra folk med pengeinteresser eller særinteresser, skal man som udgangspunkt slet ikke stole på.

Der er for ofte ikke nogen selvstændig mening eller samfundmæssig fornuft i, at et byggefirma gerne vil have en stor ordre og snakker for sin syge moster, eller at en politiker i et bestemt område siger næsten hvad som helst, for at få en - i gamle dage en overflødig jernbanestation til en mikroskopisk og ligegyldig landsby med 82 stemmer.

Det holdt jo heller ikke med alle de jernbaner, vel Slagelse-Næstved eller på Bornholm eller til Grindsted eller til et utal af andre steder, hvor pengene kunne have gjort langt mere gavn på næsten alle andre måder.

Men dengang for typisk 75-125 år siden, var tog fremtiden. Man kunne ikke se andet, Nej man ville nok ofte ikke se andet.

...det (er) da bedre at ramme cyklisten med cykelhjelm - .... (end) cyklisten uden

Det er helt uden betydning hvem man rammer, det vælger en bilist stort set aldrig selv. Det er kun et spørgsmål om den samlede sikkerhed ved personlig vs. automatisk bilkørsel.

Men der går adskillige år, men 25-35 år med yderligere udvikling er altså længe, når der allerede arbejdes så intensivt på opgaven og man allerede har løsninger, der kan klare sig meget fint på en normal vej med andre biler.

Lars :)

  • 0
  • 1

Det er helt uden betydning hvem man rammer, det vælger en bilist stort set aldrig selv. Det er kun et spørgsmål om den samlede sikkerhed ved personlig vs. automatisk bilkørsel.

Du skal stadigvæk fortælle den selvkørende bil hvilket valg den skal træffe.

I princippet enig med resten - om end jeg da ser jernbanen og kollektiv trafik har en fremtid på måske en generation ud i fremtiden (hvem ved....)...

  • 0
  • 0