USA og Tyskland gør tre ubemandede undervandsfartøjer af typen Remus 6000 klar til at søge efter det forsvundne fly MH370. Det skriver tu.no.
De autonome undervandsfartøjer kan dykke ned til 6.000 meters dybde og bliver produceret af det norskejede Hydroid. Fartøjerne er samme type, som tidligere fandt Air France-vraget på 4.000 meter i Atlanterhavet.
Se Ingeniørens fokus om Malaysia Airlines MH370
Tiltaget er resultatet af et samarbejde mellem forskere fra det tyske Helmholtz Oceanographic Institute og de amerikanske kolleger i Woods Hole Oceanographic Institute i Massachusetts.
»Med sonar fra tre ubåde vil vi være i stand til at afsøge et meget større område,« siger Peter Herzig, direktør for Helmholtz-instituttet, til Der Spiegel.
Det var med hjælp af netop et særligt sonarsystem med kameraer, at det lykkedes de autonome undervandsfartøjer at finde vragdelene fra Air France-flyet.
Remus 6000 kan ved hjælp af to 11 kWh genopladelige lithium-ion-batterier teoretisk holde sig i vandet i op til 16 timer. I virkeligheden er batteritiden afhængig af opsætningen, og den reelle operationstid vil formentlig være noget kortere.
Kommunikationen sker blandt andet ved hjælp af wifi, Iridiums satellitnetværk og et akustisk modem.
Vi bygger bro med stærke vidensmedier, relevante events, nærværende netværk og Teknologiens Jobfinder, hvor vi forbinder kandidater og virksomheder.
Læs her om vores forskellige abonnementstyper
Med vores nyhedsbreve får du et fagligt overblik og adgang til levende debat mellem fagfolk.
Teknologiens Mediehus tilbyder en bred vifte af muligheder for annoncering over for ingeniører og it-professionelle.
Tech Relations leverer effektiv formidling af dit budskab til ingeniører og it-professionelle.
Danmarks største jobplatform for ingeniører, it-professionelle og tekniske specialister.
Kalvebod Brygge 33. 1560 København V
Adm. direktør
Christina Blaagaard Collignon
Chefredaktør
Trine Reitz Bjerregaard