Norsk ulykkesbro skal sprænges i luften
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Norsk ulykkesbro skal sprænges i luften

Den ene side af Skjeggestad-broen står ikke til at redde, efter at et jordskred i sidste uge forårsagede et knæk i vejbanen. De norske trafikmyndigheder har undersøgt forholdene på stedet og besluttet, at den ulykkesramte bro skal rives ned ved hjælp af sprængstof.

»Vi har brugt weekenden på at undersøge forholdene med boringer og fotograferinger med droner, og ud fra det har vi besluttet, hvad der skal gøres ved broen,« siger Ingunn Foss fra det norske vejvæsen ifølge Teknisk Ukeblad.

Og beslutningen er altså landet på at sprænge den vestlige del af broen. Øst- og vestsiderne af broen står i princippet som to selvstændige broer.

Grunden til, at man har valgt at bruge sprængstof, er, at den resterende del af broens vestside er i overhængende fare for at styrte sammen. Derfor er det et farligt sted at arbejde - faktisk så farligt, at man ikke i første omgang vil bruge mennesker til opgaven.

Læs også: Brokollaps: 80 lignende broer skal tjekkes

Således skal en robot på 14 ton armere sprængstoffet, når broen skal sprænges. Faren ved projektet gøres heller ikke mindre af, at sprængstoffet kan udløse nye jordskred.

»Det er der en vis risiko for, og derfor skal sprængningen foregå ved hjælp af robotter og kraner. Vi går ikke ned til broen. Det er en høj risiko for, at den kan kollapse, og af hensyn til sikkerheden er dette den bedste metode,« Siger Børre Stensvold, der er brodirektør i det norske vejvæsen.

Kollapset forrige mandag blev netop udløst af et jordskred, da en privatperson med en bulldozer havde forsøgt at plane et område under broen.

De norske myndigheder regner med at gå i gang med nedrivningsarbejdet allerede i næste uge.

Læs også: Norge kortlægger fundamentet for 17.000 broer efter kollaps

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Risikerer man ikke at hele området bliver flydende?

Jeg ved det ikke - er der et alternativ til at sprænge den væk?

Sagt på en anden - og mere direkte - måde: Den del af broen er tabt, nu handler det om at skadesminimere og komme videre.

Bjørn

  • 2
  • 0

Ja og samtidig undgå at nogen kommer til skade.

Det sidste du har lyst til er at køre hen til en ustabil bro som den med tryklufthamre mm hvor du kan risikere at vibrationerne fra maskiner og /eller værktøj får den til at styrte helt sammen mens du er tæt på.

De var heldige ved at ingen kom til skade da den satte sig, så det vil være vanvittigt at udsætte nedrivningsfolkene for fare når man ved at undergrunden nu er ustabil.

  • 2
  • 0

"Norsk ulykkesbro". Hvilke ulykker har den skabt?

"Skal sprænges i luften." Hvad er det sensationelle ved det. Det er en ganske normal procedure ved nedbrydning af betonbyggerier.

Trist at et blad, der engang var et teknisk velfunderet blad, nu begynder at bruge Ekstra Blads overskrifter.

  • 0
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten