Norsk rederi bygger verdens første brintdrevne fragtskib

PLUS.
To Flettner-rotorer vil i lange perioder være nok til at drive 5.500 ton-skibet fremad med 8 knob langs den planlagte rute Østlandet-Rogaland. Fem containere (med plads til +5) agter indeholder trykbeholdere med H2 til ABC/CMB-motoren. Illustration: Norwegian Ship Design TNSDC/Ulvan

Egil Ulvans Rederi fra Trondheim vandt kontrakten med Heidelberg Cement og Felleskjøpet om at bygge og drive et bulkskib uden emission i 15 år.

Bulkskibet får en lastekapacitet på 5.500 ton og skal fragte korn, sten og byggematerialer langs kysten, kun drevet af brint og rotorsejl. Med en specieltlavet sænkekøl og Flettner-rotor skal skibet kunne
Få adgang til PLUS-indhold og e-avisen
Læs videre med et digitalt abonnement på Ingeniøren PLUS.
De første 30 dage er gratis.
Dit medlemsskab giver dig adgang
Som medlem af IDA er Ingeniøren PLUS en del af dit medlemskab. Log ind med Mit IDA for at aktivere adgangen til PLUS-indhold.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk.