Norsk rapport: Brandfarlige elbiler kræver sprinkleranlæg i parkeringskældre

Det tager fem minutter at slukke en brand i en benzinbil, men en time at slukke branden i en elbil. Det stiller nye krav til, hvordan parkeringskældre skal indrettes, og hvor elbilerne kan holde, konkluderer en rapport til de norske myndigheder.

En brand i en elbil er kompliceret og kan tage op mod en time at slukke, hvilket er en særlig udfordring i et lukket rum som en parkeringskælder – både på grund af røg og på grund af faren for, at branden spreder sig til omkringstående elbiler.

Derfor anbefaler en ny rapport fra SP Fire Research et minimumskrav om at installere sprinkleranlæg i parkeringsanlæg og derudover minimumsafstande mellem biler samt en vurdering af, om elbiler skal parkeres nær udgangen. Det skriver Teknisk Ukeblad.

Rapporten er bestilt af Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) og Direktoratet for byggekvalitet (DiBK), fordi DSB regner med at se flere elbiler på de norske veje fremover. Antallet ventes at passere 100.000 i år.

»Elbilbestanden er meget ny, så der sker ikke meget med disse biler. Det er først, når antallet øges, og bilbestanden ældes, at de store tals lov bliver gældende. Så kan der komme udfordringer med disse biler,« siger Josten Ween Grav, chefingeniør hos DSB, til Teknisk Ukeblad.

Risiko for dominoeffekt

Elbilers lithiumbatterier har en særlig risiko for at udvikle en såkaldt thermal runaway, hvor cellerne antændes i en kædereaktion. En kemisk reaktion i batteriet producerer ilt, der gør det umuligt at kvæle branden. Den kan opstå på grund af en ydre påvirkning - hvorfor rapporten anbefaler minimumsafstand mellem bilerne og sprinkleranlæg.

»Hvis det begynder at brænde i bilerne rundt om, vil opvarmning af elbilen kunne skabe en thermal runaway. Thermal runaway starter ved 130-180 grader, og sprinkleranlægget vil være egnet til at forsinke temperaturstigningen og give brandvæsnet et bedre udgangspunkt,« siger Josten Ween Grav.

Hvis først en thermal runaway opstår, er det svært at få has på branden.

Rapporten peger på en amerikansk undersøgelse, der viser, at en brand i en elbil tager mellem 36 og 60 minutter at slukke. En brand i en benzinbil kan slukkes på 5 minutter.

Norsk elbilforening: Rapport skaber unødvendig frygt

Den norske Elbilforeningen mener, at rapporten opildner til overdreven frygt for brand i elbiler.

»Anbefalingen er baseret på, at vi har for lidt viden om brandudvikling i en elbil. Det kan være, at beboerforeninger laver et forbud for at være på den sikre side,« siger Peter Haugneland, kommunikationschef i Elbilforeningen, til Teknisk Ukeblad.

Han efterlyser mere viden om emnet og understreger, at der ikke findes statistik, der viser, at elbiler oftere bryder i brand, eller at brandene er farligere end andre bilbrande.

»Vi må ikke overdrive risikoen. Der brænder trods alt mange benzin- og dieselbiler i løbet af et år, og der er ingen, der foreslår et forbud med dem,« uddyber han.

Mere viden efterlyses

I øjeblikket udvikler DSB et instruktionssystem, der giver information om biltype og batteriteknologi, for at give brandvæsnet mere viden til at slukke elbilbrande.

Mangel på viden er ifølge rapporten et gennemgående problem. Ud over at se på brande i elbiler skeler den også til gasbiler.

Konklusionen er, at der er ukendte problemstillinger med hensyn til brandsikkerhed for både elbiler og gasbiler - specielt i lukkede rum.

Kommentarer (7)

Vi har rigelig viden om skadevirkningerne ved konventionelle brændstof-biler. De sviner helt overdrevet og der er ufattelige mængder af leve-år der går tabt pga. dem. Nu har vi tilstrækkelig viden til at begrænse dem i tætbefolkede områder.

I den anden hånd har vi el-biler hvor vores viden er begrænset. Vi ved ikke hvor mange tunghør mennesker der vil blive kørt ned af dem. Vi ved ikke om de brænder oftere og vildere. Vi ved ikke om de på anden vis har uhensigtsmæssige sider.

På baggrund af ovenstående, er det vanskeligt at forstå, hvorfor vi skal lave ekstra tiltag for at sikre mod el-bilerne. Prøv nu at agere på den viden vi allerede har i overflod. Det andet virker fjollet og ude af proportion.

  • 6
  • 4

Som skrevet i en af kommentarerne under "Ny testprocedure skaber usikkerhed om elbilers forbrugstal", gemmer det sig nok en lille aversion imod el-biler. Det kunne godt klæde Ingeniøren at være have en lidt mere neutral holdning. Men der er vel også store interesser i at bevare det bestående (læs: servicekrævende forbrændingsmotorer vs. el-motorer)

  • 3
  • 6

Vores forhold til forbrændingsmotoren og hvad hertil hører er historisk betinget. Var benzinbilen blevet introduceret i dag havde den næppe fået en varm velkomst og dieselbiler var forhåbentlig blevet forbudt.

Det er naturligt og rimeligt nok at være lidt i defensiven overfor nye teknologier. Især når de implementeres så hurtigt som det er tilfældet i disse år.

Jeg synes det er urimeligt at påråbe negativ særbehandling af elbiler... er trodsalt afgiftsfritaget (nu kun næsten).
Det er evident at brand i batteribiler er forekommende og væsentligt mere besværlige at håndtere en tilsvarende i en ICE bil. Brande i traditionelle (parkerede) biler skyldes forøvrigt næsten altid elektriske fejl.

  • 3
  • 1

Måske man lige skulle tage den lidt med ro inden man begynder at udtænke regler mod elbiler.
Om et batteri kan brænde afhænger helt af, hvilken batteritype der er tale om. Lithium-ion-batteri er p.t. den foretrukne batteritype i elbiler og de kan brænde (nogle typer i hvert tilfælde).
Det er intet der taler for, at lithium-ion-batteri også i fremtiden vil være den foretrukne batteritype.

  • 2
  • 0

el-biler hvor vores viden er begrænset

Desværre er vores viden om 'brand' i elbiler ikke begrænset. Der er allerede nu rigeligt med analyser af forløbet af sådanne 'brande'. Mest kendt er nok de to 'brande' i Boeing's Dreamliner fly. Det vigtige er at vide, at der ikke er tale om en brand, men at batteriet kortslutter internt under afgivelse af masser af varme. Det store problem er, at den kraftige varmeafgivelse der sker kommer inde fra selve batteriet og at det er næsten umuligt at stoppe den. Hvis man fjerner ilten, så slukker en almindelig brand, men 'branden' i et Litium batteri er upåvirket deraf. Da dette kræver en helt ny håndtering af sådanne brande er det rimeligt at der udvikles passende redningsmetoder så brandfolk ikke kommer til at løbe en større risiko. Grundet de favorable ordninger der har været / er for elbiler, især i Norge har de en ganske stor bestand af elbiler, især Tesla'er. Det må man så lære at håndtere.

  • 1
  • 0

Som skrevet i en af kommentarerne under "Ny testprocedure skaber usikkerhed om elbilers forbrugstal", gemmer det sig nok en lille aversion imod el-biler. Det kunne godt klæde Ingeniøren at være have en lidt mere neutral holdning. Men der er vel også store interesser i at bevare det bestående (læs: servicekrævende forbrændingsmotorer vs. el-motorer)


Denne artikel siger som sådan intet om el-biler. Men den påpeger uhensigtsmæssigheder ved batteri-biler.
Der er efterhånden masser af viden om brændende batteri drevne apparater, især telefoner & bærbare pc'er. Da batteribiler er størrelsesordner større batterimæssigt er dette en relevant debat.

Endnu en grund til at fremme rigtige elbiler, eller i hvert tilfælde det der kommer tættest på ren el-drift og derfor et lille batteri.

Jo mindre et batteri er, jo nemmere er det at sikre mod brand. Og jo nemmere er det at sikre at det bliver udskiftet før det i sig selv bliver en risiko.

  • 0
  • 0