Norsk projektleder: Vi bygger verdens sikreste tunnel

Illustration: Statens Vegvesen

Når der sker ulykker i de norske tunneler, skyldes det ofte brændstofmangel, motorsvigt eller punktering. Brand- og røgudvikling forekommer kun i 5 procent af ulykkerne.

Men 5 procent er alligevel nok til, at den kommende tunnel under Romsdalsfjorden nu bliver forlænget med 2,5 kilometer vej. Ved at reducere hældningen i tunnelen formindskes risikoen for den type ulykker betragteligt, fortæller projektleder Harald Inge Johnsen fra Statens vegvesen til Teknisk Ukeblad.

5 procents hældning og bedre belysning

Alle tunneler, der bliver bygget i dag, er underlagt strenge regler fra EU’s tunnelsikkerhedsdirektiv. Da planlæggelsen af projektet i 2011 gik i gang, var disse regler ikke gældende, og man havde planlagt en stejl hældning, der ville gøre tunnelen 13,5 km lang.

Med de nye hældningsplaner må den dog maksimalt hælde 5 procent, og tunnelen bliver derfor 16 km lang. Desuden vil der være flugtvej for 250 meter og en kontinuerlig nødbelysning hele vejen.

Prisen for hver løbende meter er ca. 206.000 danske kroner, så merprisen bliver ca. 500 millioner kroner, og det samlede budget for tunnelen ender på 12 milliarder kroner.

»Det er klart, at det bliver dyrere, når hældningen bliver mindre, men der er masser af statistik, der viser, at tunnelen bliver mere sikker,« forklarer Harald Inge Johnsen til Teknisk Ukeblad.

Også belysningen og udsmykningen skal gøre tunnelen mere sikker og bidrage til, at billisterne ikke falder i søvn.

»Det er en lang tunnel, så for at gøre den mindre monoton har vi valgt at have lyse vægge og dekorerer samtidig dele af tunnelen med malerier, der viser omridset af fjeldene,« siger projektlederen.

Videoovervågning i hele tunnelen

Tunnelen bliver udstyret med fuldt overvågningsudstyr, der underretter en beredskabscentral, hvis der skulle ske noget ‘unormalt’ i tunnelen.

»Hvis en bil standser, eller en person bevæger sig rundt i tunnelen, går der en alarm, og centralen vil kunne se præcist, hvor skaden er sket. Fra centralen kan man så kommunikere direkte med den eller de, som befinder sig på stedet,« fortæller Harald Inge Johnsen, som mener, at alle de tiltag vil gøre tunnelen til verdens sikreste undersøiske tunnel.

Bilforbund er glade for udviklingen

Line Osfoss, der er rådgiver i NAF (Norges bilforbund), er meget glad for, at man har valgt at ændre hældningsgraden i tunnelen.

»Vi ved, at stigningsforhold har meget at sige for sikkerhed i tunneler. Det betyder både noget for varmeproduktionen i bremser og brandudvikling, men også for fremkommeligheden,« siger Line Osfoss og bruger Oslofjordtunnelsen som et eksempel:

»Vi oplever ofte, at tunnelen er spærret på grund af havari.«

Emner : Tunneller
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Citat: "Norsk projektleder: Vi bygger verdens sikreste tunnel"

Til sammenligning med Femerntunnelen har den norske tunnel en voldsom hældning, ingen nødspor kun nødfortove, intet servicerør til flugtvej og ingen jernbanerør som også i yderste konsekvens er potentielle flugtveje.

  • 2
  • 1

ja lyder flot

ja de beskriver en tunnel som på papiret er sikkert men endnu ikke bygget.. mens jeg har boet i Norge er taget fra 4 tuneler faldet ned på kørebanen det tunnel der går under Oslofjorden faldt der et stykke på 6 ons ned på kørebanen en aften kørte en dame i Oslo tunnelen som de mener jeg havde brugt 6,milliarder på. på det dybeste sted kørte hun ud i vand midten var fyldt op de havde ikke investeret i et simpelt kamera når man så kommer op af tunnelen kører man på en gammel landevej infrastruktur fungerer ikke i Norge. Oslofjordtunnelen ramt af 10 brande på 11 år .Lastbilchaufførerne frygter den dybe, stejle tunnel, der ikke engang er forsynet med en parallel tunnel til nødudgange. I torsdags gik det galt for tiende gang siden åbningen i 2000. Af Birgitte Marfelt 28. jun 2011 kl. 07:48 En tunnelbrand er ifølge mange tunnelfolk utænkelig. Men i torsdags, midt i myldretiden, skete det utænkelige igen: Et vogntog lastet med papir brød i brand langt nede i den 7,3 kilometer lange, dobbeltrettede, undersøiske Oslofjordtunnelen mellem Drøbak og Hurum i Norge.

Folk gik i panik, og biler stødte ind i hinanden og i tunnelvæggen. Akkompagneret af knald fra dæk og dieseleksplosioner blev 34 personer, der befandt sig i tunnelen, evakueret, og 12 bragt til hospitaler i nærheden

NORGE..55 indlagt efter tunnelbrand – Ekstra Bladet

Ingen forklaring på døds-brand i tunnel

Politiet og brand- og sprængstofeksperter arbejder stadig onsdag på at få afklaret årsagen til eksplosionsulykken i Bragernes-tunnelen i Drammen ved Oslo.

JA ET ER SIKKERT DE ER IKKE SIKRE

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten