Norsk producent klar med elfærger der skal lynoplades
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Norsk producent klar med elfærger der skal lynoplades

100 færgestrækninger i Norge er oplagte mål for brug af elfærger.

Det mener i hvert fald færgeproducenten Fjellstrand, som efter halvandet års udvikling er klar med tegningerne til en hybridfærge. Den skal primært drives af lithium-ion-batterier, sekundært af to dieselgeneratorer, som tager over, hvis batterierne er flade.

Foreløbig venter virksomheden stadigvæk på den første konkrete ordre og ikke mindst penge til at bygge en pilotfærge, skriver avisen Teknisk Ukeblad.

Ideen er en række færger til kortere ruter, dvs. til at krydse en fjord, med plads til omkring 50-80 biler og 100-200 passagerer. Den vil koste rundt regnet 100 millioner norske kroner, svarende til ca. 95 millioner danske. Det er ifølge Fjellstrand dyrere end en traditionel dieselfærge, men de mener, at den kan tjene sig ind på et par år på grund af sparede driftsudgifter.

Desuden slår virksomheden selvfølgelig på miljøfordelene ved, at der ikke skal køres lastbiler med brændstof ud til færgerne seks-syv gange om dagen.

I stedet er det meningen, at elfærgerne kan nå en lille lynopladning i færgehavnen inden næste afgang, og så lades helt op om natten, når strømmen er billigere. Måske vil vandkraft være en mulig energiform til ladestationerne.

Endnu mangler Fjellstrand kun den sidste ting, nemlig batteristyringssystemet, der bl.a. skal tilrettelægges, så batterierne ikke eksploderer eller bryder i brand.

Dokumentation

Fjellstrands hjemmeside
Artikel i Teknisk Ukeblad

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Et tåbeligt eksperiment, der er dødsfødt fra starten af.

Hvis alle havde den holdning ville vi nok stadig rende rundt og slå hinanden i hovedet med køller. Dejligt med sådan en optimisme Claus, især når man ikke har sat sig grundigt ind i projektet :0)

  • 0
  • 0

Desuden slår virksomheden selvfølgelig på miljøfordelene ved, at der ikke skal køres lastbiler med brændstof ud til færgerne seks-syv gange om dagen.

I modsætning til færger, der kan sejle helt eller halvt rundt om jorden på en optankning, må det være lidt af en niche hvor det er noget nemmere at ligge en fast elforbindelse ned til færgelejerne end at transportere dieselolie (eller gas i rørledninger?) ned til færgen.

De må have udset sig netop de færger, der sejler ret kort tid mellem opladningerne, og derfor kun behøver et relativt lille energilager, hvis de altid udnytter tiden i land til ladning.

Det er ifølge Fjellstrand dyrere end en traditionel dieselfærge, men de mener, at den kan tjene sig ind på et par år på grund af sparede driftsudgifter.

Interessant hvis tilbagebetalingstiden holder! Mon elprisen er så meget lavere end diesel og gas i Norge at det giver årlige millionbesparelser? (eller hvad er det lige at prisforskellen på færgerne bliver?

PS: det må da blive nogle rimelig tyste færger PPS: Gad vide hvad de vælger af stik til lynladningen, og som kan modstå saltvandståger!

  • 0
  • 0

Hvis de mangler batteristyringssystemet er de vel ikke klar til produktion??

Det er et modefænomen, at alt pludseligt skal drives af batterier - batterier som ingen endnu kan producere til overkommelige priser.

  • 0
  • 0

Det lyder som en ganske fornuftigt ide.

Der er ganske mange norske færgeoverfarter med en overfartstid 5-10 min, hvilket med en frekvens på 15-30 min giver tid til opladning.

Plads og vægt er ikke et kæmpeproblem på en færge i modsætning til for eksempel biler.

Netop pga pladsen kan færgen gøres til en flydende testbænk for forskellige batterityper og styringer.

Norske myndigheder har både penge og velvillighed til at støtte grønne projekter. Så udover at det måske kan føre til noget mere, kan selve projektet være en god forretning for Fjellstrand.

  • 0
  • 0

Hver gang jeg kører rundt i Vestlandet (Möre Romsdal, Sunnmöre etc.) nyder jeg alle de små færger der fører over på den anden side af fjordene. På en og samme dag har jeg været oppe på 9 færgeture.

Det ville være en perfekt løsning til alle de ofte meget korte ruter.

Med hensyn til styresystement er problemet løst. De skal bare kontakte Lithium Balance A/S i Danmark. Så skal de nok komme ud at sejle.

  • 0
  • 0

Interessant hvis tilbagebetalingstiden holder! Mon elprisen er så meget lavere end diesel og gas i Norge at det giver årlige millionbesparelser? (eller hvad er det lige at prisforskellen på færgerne bliver?

Elprisen i Norge er meget lav: den består næsten kun af distributionen.

  • 0
  • 0

Elprisen i Norge er så lav, at folk bruger elvarme!

En færgemotor udnytter kun ca. 35-40% af brændværdien til fremdrift, hvorimod man vel kan forvente 90% fra batterisystemer, så her bliver regnestykket for eldrift 2,5 gange bedre end det er for elvarme.

Som andre har været inde på er et skib velegnet til batterier mht. vægt og plads. Det er energikapaciteten, der er det store problem, men altså ikke på korte overfarter. Det er endda ikke en gang nødvendigt at bruge dyre Li-Ion batterier med høj energitæthed.

Samtidig kan man lettere og billigere bruge azipods, som giver store fordele (også på virkningsgrad) ved manøvrering, som en færge jo har meget af.

Det er muligt, at batteri-drift er på mode for tiden, ligesom alt skal holdes op imod dets indflydelse på klimaet. Men eldrift har altså også nogle store fordele. F.eks. kommer der ingen emissioner. Og uanset hvor rene dieselmotorer til biler er blevet, så ved alle, at en færge slår en ordentlig prut, når den gasser op. Store dieselmotorer forurener forholdsmæssigt mere end små. Ikke fordi det er en naturlov, men pga. forskellen i udviklingsbudgetter.

  • 0
  • 0

De efterlyste informationer om norske energipriser fremgår af link til Teknisk Ukeblad i artiklen herover. "En ferje med et drivstofforbruk på om lag 80 liter per driftstime vil, ut fra en pris på 4,20 kroner per liter (MGO) ha årlige drivstoffutgifter på om lag 2,3 millioner NOK. Dersom vi tar utgangspunkt i en gjennomsnittlig strømpris på 0,50 kroner per kWh og 0,35 kroner i nettleie per kWh, vil en batteriferje ha årlige energiutgifter på om lag 1,8 millioner NOK.

I bruk vil en batteriferje være svært miljøvennlig og ikke gi utslipp til luft. Til sammenligning vil en vanlig dieselferje med drivstofforbruk på 80 liter per driftstime slippe ut 1500 tonn CO2 årlig."

Jeg finder prisforskellen mindre end forventet.

  • 0
  • 0

kun behøver et relativt lille energilager

Nikolai, hvis du mener energien til at drive en færge er 'relativt lille', kan man kun sige: alt er relativt.

Projektet ligner lidt osmose-elværket, et andet norsk fantasi-projekt som blev beskrevet i ing.dk.Ligesom elbilen bliver de aldrig til noget, men de holder gang i myten om at 'grøn teknologi' redder Verden. Danmark har støttet den slags i mange årtier, og vi er stadig dem der sviner aller mest.

  • 0
  • 0

Jeg finder prisforskellen mindre end forventet.

Til gengæld skal du gange med rigtig mange færger hele vejen op langs kysten...

Jeg synes det lyder som et fornuftigt forskningsprojekt med en horizont på 10-20 år.

Poul-Henning

  • 0
  • 0

Dette er et fornuftigt forskningsområde. jeg finder prisforskellen mindre end forventet, da jeg forventer en noget bedre energieffektivitet ved eldrift. Færgefart over kort afstand indeholder meget manøvretid og en forholdsvis meget tid i havn kun med hjælpekraftlast. Det bør give gode betingelser for energibesparelse på mekanisk transmission og tomgangskørsel. Der er ikke så mange erfaringer at trække på for ombygninger endnu. Det er i meget mindre målestok, men DFDS Canal Tours ombyggede "Den Grimme Ælling" til eldrift i 2009 og fik noget der ligner mere end en halvering af energiomkostningen selv beregnet med billig norsk diesel og el.

  • 0
  • 0

det lyder som et fornuftigt forskningsprojekt med en horizont på 10-20 år

Det var godt nok diplomatisk sagt. Skal vi ikke bare blive enige om at det er batterierne der ligesom mangler, og at lige PT er det uvidst om fremtidens lagringskilde for energi bliver syntetisk fremstillede organiske forbindelser, brint, batterier eller noget tredie?

  • 0
  • 0

Batterier.... jeg får bare pludselig en indskydelse - en kabelfærge er jo et kendt begreb - godt nok et langt kabel og det er jo ikke nok med 4x16 kvadrat - men en sjov tanke

  • 0
  • 0

Batterier.... jeg får bare pludselig en indskydelse - en kabelfærge er jo et kendt begreb - godt nok et langt kabel og det er jo ikke nok med 4x16 kvadrat - men en sjov tanke

Eller hvad med en kabelfærge med spillene placeret på landjorden?

  • 0
  • 0

Jeg syntes det lyder som en fornuftig ide. Med de stadig stigende emmision restriktioner bliver den konversionelle diesel løsning stadig dyrere og dyrere grundet større krav til motoren plus udstødnings systemet også er ved at være en ret så betragtelige post. Endvidere er bliver der også større og større lydkrav til disse færger. På mange af de forbindelser der er i Norge vil det være en oplagt løsning. Der er også kommet fokus på det i Danmark, og der er da også nogle kortere færge overfarter hvor det kan være en løsning. Men jeg vil ikke kalde det ny teknologi - det er jo ikke meget anderledes end hvad ubådene har benyttet sig af i jeg ved ikke hvor mange år. Der er da også flere firmaer der har en løsning til sådan et system.

  • 0
  • 0

[quote]Batterier.... jeg får bare pludselig en indskydelse - en kabelfærge er jo et kendt begreb - godt nok et langt kabel og det er jo ikke nok med 4x16 kvadrat - men en sjov tanke

Eller hvad med en kabelfærge med spillene placeret på landjorden?[/quote] Og i har tænkt på at det kan være meget dybe fjorde med vanskelige strømforhold, tværgående trafik, periodisk pak-is m.m.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten