En lejlighed i den norske by Tørnberg blev hærget af en brand, da der gik ild i et elløbehjul. Det får nu politiet og brandmyndigheder i Norge til at komme med en advarsel om at sætte elløbehjul til opladning inden døre og om natten.
Det skriver TV 2 blandt flere medier.
En beboer reagerede hurtigt og lukkede døren ind til det rum, hvor det brændte, da han opdagede, at elløbehjulet stod i flammer. Det forhindrede branden i at brede sig til andre boliger.
»Da vi kom, gik to røgdykkere ind og fik slået branden inde i boligen ned. Alle personer, som kunne været truet af branden, blev evakueret,« siger Steinar Holm, til TV2. Han er chef for brandvæsnet i regionen Vestfold, hvor Tønsberg er hovedbyen.
De norske brandmyndigheder anbefaler nu, at opladning ikke sker indendørs, at en person altid er til stede under opladningen, og at de ikke oplades om natten.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Hvordan mon det ser ud, når der om 10 år holder en (måske kinesisk) elbil i hver 3'ede garage ?
Ja, det er da nøjagtig min anke. Mange ting bryder i brand verden over. Dette er en ikke-nyhed, alene bragt fordi ordet el-løbehjul indgår. Det er ikke el-løbehjulet der er historien her og som du og jeg selv også nævner, benyttes store og små batteripakker i alskens produkter i dag. Jeg ser ingen grund til at Ing skal bringe denne historie hvis ikke for endnu engang at bedrive usaglig hetz mod el-løbehjul.
Må jeg foreslå man sætter en brandalarm til 100 kroner op i det rum løbehjulet oplades i, hvis man ikke vil eller kan lade det op udendørs? Måske det råd har lidt mere med virkeligheden at gøre og så har det den uheldige konsekvens brandalarmen også sikrer mod brande opstået af 117 andre årsager. Og hvad med en brandslukker i alle tilfælde? Hvordan kan en brnadmyndighed overse det indlysende råd?
Det er også sådan ca. jeg gør når jeg oplader batterier til værktøj, plæneklipper og båd.
Bemærk dog at en li-ion brand ikke kan slukkes. Batteriet afgiver selv den ilt som nærer branden. Går der ild i et li-ion batteri, så ud ad vinduet med det hvis muligt.
Lifepo4 udgaven er speciel ved ikke at afgive ilt til forbrændingen, hvilket gør det væsentligt mere sikkert.
Men hvor mange brande forårsages af li-ion batterier. Jeg tror at det er meget få. Til gengæld er det meget alvorligt i et fly, fordi branden ikke kan slukkes.
"De norske brandmyndigheder anbefaler nu, at opladning ikke sker indendørs, at en person altid er til stede under opladningen, og at de ikke oplades om natten."
Glimrende råd fra en brandmand. Personen som sidder "brandvagt" skal sørge for at holde sig vågen og have blikket rettet mod løbehjulet hele tiden. Nordmænd!
Må jeg foreslå man sætter en brandalarm til 100 kroner op i det rum løbehjulet oplades i, hvis man ikke vil eller kan lade det op udendørs? Måske det råd har lidt mere med virkeligheden at gøre og så har det den uheldige konsekvens brandalarmen også sikrer mod brande opstået af 117 andre årsager. Og hvad med en brandslukker i alle tilfælde? Hvordan kan en brnadmyndighed overse det indlysende råd?
jeg havde ærligt forventet, at Ingeniøren have saglighed nok til at gå spadestikket dybere og advare om Li-ion batterier i almindelighed
Der er ingen grund til at advare om li-ion i almindelighed. Der er millioner af dem i alt fra elbiler, havemaskiner, elværktøj mm. og så længe de ikke mishandles bryder de ikke i brand. Læg dertil lithium-polymer batterier i mobiltelefoner, laptops mm. som er endnu mere følsomme over for mishandling, alligevel er de sikre når de styres korrekt.
En god indbygget BMS kombineret med en god lader gør batterierne sikre. Og selv en dårlig lader kan ikke ødelægge et batteri som er sikret med en BMS. Men jeg har set billigt legetøj med li-ion helt uden BMS, i kombination med en primitiv lader er det opskriften på selvantændelse.
PS. batteriet i en Tesla er bygget op af adskillige tusinde 18500 li-ion celler (runde, lidt større end en AA celle), og hvis bare en af dem bryder i brand ryger hele bilen med. Men det sker vist ikke så tit. Der sidder formentlig en meget effektiv BMS i bil/batteri.
Kender ikke til hvilken type løbehjul det handler om, men det er ikke en nyhed at billige kina løbehjul, segway/segboard kopier, dårlige fjernstyrede droner osv. med Li-ion batterier kan være farlige. Noget af grunden til at der er Li-ion fly transport forbud, har sikkert noget med dårlige batterier at gøre. Har med batterier at gøre en gang imellem, og der er kæmpe forskel på hvordan de er indpakkede, nogle er bare i en pose med lidt folie omkring, andre er i en hård plastik kasse, som er stærk nok til at overleve en batteri ekplosion, uden at åbne sig og nogle er enda atex godkendte til olieplatforme. Så det er kun viljen og prisen der mangler, hvis man laver et usikkert batteri. Har hørt om en person, der oplader børnenes billige Segboard ting inde i pejsen, for ikke at brænde huset ned, på grund af et dårligt batteri.Og er det så specielle Li-ion batterier ifht. de 10-20 andre apparater, man har i huset med Li-ion batterier?
Der er efterhånden flere artikler fra ING, der angriber el-løbehjul i stedet for den bagvedliggende årsag. Denne er endnu et eksempel. Det er jo ikke fordi batteriet sad på et el-løbehjul at det brød i brand. Denne type batteri findes i en række andre el-artikler og jeg havde ærligt forventet, at Ingeniøren have saglighed nok til at gå spadestikket dybere og advare om Li-ion batterier i almindelighed.
Helt personligt plejer jeg ikke at køre rundt på min laptop udenfor i snesjap - det kan tænkes at Li-ion batterier i et løbehjul bliver udsat for belastninger der er markant større end batterier i laptops, telefoner etc., og de derfor er endnu mere udsatte for thermal runaway.
Sådan er det jo også med havemaskiner, hvor man efterhånden kan få ret kraftige batterier til.
Min plæneklipper har f.eks. et 80V, 5 Ah batteri. Det lader jeg jo og opbevarer i bryggerset for at kunne holde det i stuetemperatur.
Pointen var derfor sådan set mere, at råder man folk til ikke at lade elløbehjul indendørs generelt, overser man jo både en række andre maskiner med lige så voldsomme batterier, og man får ikke styr på, specifikt hvilke elløbehjul og batterier, der er farlige.
Og er det så specielle Li-ion batterier ifht. de 10-20 andre apparater, man har i huset med Li-ion batterier?
Helt personligt plejer jeg ikke at køre rundt på min laptop udenfor i snesjap - det kan tænkes at Li-ion batterier i et løbehjul bliver udsat for belastninger der er markant større end batterier i laptops, telefoner etc., og de derfor er endnu mere udsatte for thermal runaway.
Nej, de er ikke specielle. Almindelige li-ion kan mishandles til en tilstand hvor de selvdestruerer ved thermal runaway. Det gælder hvis de oplades til for høj spænding eller aflades for dybt.
Derfor er li-ion pakker normalt udstyret med et battery management system, BMS, som overvåger alle celler i batteriet, balancerer sådan at celler i serie har samme ladetilstand og afbryder hvis en af cellerne er på vej til overopladning eller dybdeafladning. Dertil skal laderen “forstå” hvad det er for et batteri den lader, og kunne detektere ladetilstanden.
Det forekommer sandsynligt at der i dette tilfælde er sparet på BMS og/eller lader.
I øvrigt findes der en variant af li-ion som er meget mere robust mod mishandling: lifepo4. Men den er dyrere, og har lavere energitæthed.
De batterier der bruges til el-løbehjul er Li-ion typer.
Og er det så specielle Li-ion batterier ifht. de 10-20 andre apparater, man har i huset med Li-ion batterier?
De batterier der bruges til el-løbehjul er Li-ion typer. De har mange fordele men også et par store svagheder. De tåler ikke overopladning, hvis de kortslutter internt har det en selvforstærkende effekt og de kan i forhold til andre batteritype levere en meget stor strøm. Hvis der er problemer med kvaliteten af selve battericellerne så kan de kortslutte, spørg bare Boeing. Denne kortslutning medfører kraftig varmeudvikling så omgivelserne kan begynde og brænde. Varmeudviklingen kan ikke 'slukkes', man må vente til at strømmen er brugt. Her gør størrelse på battteriet en væsentlig forskel. Et løbehjul er et prisfølsomt produkt. Hvis ladeudstyret ikke er lavet rigtigt så er der en risiko for at batteriet overbelastes når det oplades. Hvis man ville bruge andre batterityper så blev løbehjulet meget tungere så det er ikke løsningen.
En lejlighed i den norske by Tørnberg blev hærget af en brand, da der gik ild i et elløbehjul. Det får nu politiet og brandmyndigheder i Norge til at komme med en advarsel om at sætte elløbehjul til opladning inden døre og om natten.
Er der noget specielt ved elløbehjul, der gør dem farlige at oplade?