Norsk elfly nødlander i sø få timer efter demo-flyvning med minister
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Norsk elfly nødlander i sø få timer efter demo-flyvning med minister

Avinors elektriske fly ved en tidligere flyvning over Oslo. Illustration: Eirik Førde / Avinor

Norges eneste elfly endte i går på hovedet i en sø som kulmination på en dag med demonstrationsflyvninger fra Gullknapp-lufthavnen i Arendal i den sydligste del af landet.

De to ombordværende slap begge uskadte fra nødlandingen, som blev nødvendig, da motoren på det slovensk byggede Alpha Electro G2-fly svigtede. Årsagen er endnu ikke klarlagt.

Læs også: Biler, fly, skibe og tog: Transporten bliver elektrisk og førerløs

»Flyets motorkraft blev så reduceret, at det ikke var muligt at nå frem til lufthavnen. Derfor foretog de en kontrolleret sikkerhedslanding, som heldigvis gik godt. Hvorfor flyet mistede motorkraft, må undersøgelser vise,« siger Avinors pressetalsmand, Lasse Vangstein, til Ingeniørens norske søstermedie, tu.no.

Flyet landede på en lille sø, væltede delvist rundt, og de ombordværende kunne klatre ud via vingen. De blev hentet af en lægehelikopter for at blive undersøgt for kvæstelser.

Her oplever journalister fra Footprint elflyet få timer før nødlandingen.

Det lette propelfly er endnu ikke godkendt til almindelig civil flyvning af EASA, European Aviation Safety Agency, men det norske lufthavnsvæsen, Avinor, har indkøbt et eksemplar for at afprøve teknologien. Under gårsdagens demonstrationsflyvninger var det da også Avinors direktør, Dag Falk-Petersen, som var pilot.

»Vi var på vej mod lufthavnen, da vi fik indikationer på, at der var noget galt med motorkraften. Herefter mindskedes motorens effekt og forsvandt helt. Så jeg måtte kalde mayday og prøve at finde et sted at lande. Der var meget skov, så jeg fandt en dam, som vi landede på,« siger Dag Falk-Petersen til vg.no.

Han vurderer at flyet havde en hastighed på omkring 70 kilometer i timen, da det satte ned på vandet. Flyet er udstyret med en nødfaldskærm, som kan slås ud, hvis det går helt galt. Men den blev ikke brugt i går.

Miljøminister: Elfly er fremtiden

Dag Falke-Petersen understreger, at alle passagerer på forhånd vidste, at flyvning var på egen risiko, idet der er tale om et eksperimentalfly. Han kalder motorsvigtet for et nederlag.

»Det skete ikke på grund af strømmangel. Men det er ikke godt,« siger han til NRK.

Passageren var departementschef Marthe Johansen Horrigmo fra Kommunal- og moderniseringsministeriet, som til vg.no roser Avinor-chefens optræden.

»Jeg var jo bange, Dags ro gjorde, at jeg ikke gik i panik. Det gik rigtig godt,« siger hun.

De to holdt et improviseret pressemøde efter nødlandingen.

Marthe Johansen Horrigmo var dog ikke dagens fornemste passager. Få timer før var det klima- og miljøminister Ola Elvestuen, som sad ved siden af Avinor-direktøren. Og han fastslår, at han ikke vil tøve med at sætte sig op i et elfly igen.

»Det er vanskeligt for mig at sige noget om årsagen, men det ændrer ikke på, at elfly er en vigtig del af fremtiden for luftfart,« siger han til det norske nyhedsbureau NTB.

Sidste år gik det også galt for et eksemplar af det lette propelfly, som bygges af Pipistrel – dengang i Holland. Her blev den eneste ombordværende dræbt, da flyet havarerede under indflyvning og brød i brand.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Her var det ikke batteriet der svigtede men batterier er et problem. Der er i går en artikel i IEEE Spectrum om ZeroAvia hvis løsning er baseret på Fuel Cells. Deres analyser viser at det er den eneste mulighed hvis man skal opnå tilstrækkelig rækkevidde. Hvis man bruger mere end 30% af kapaciteten af et Litium batteri så slider det voldsomt på batteriets levetid.

  • 3
  • 6

Ting tager tid, nu begynder elbilerne så småt at blive udbredt, men inden de for alvor får fat er der også gået 40 år fra ellerten så dagens lys, så mon ikke der går lige så lang tid før man kan forvente at kunne sætte sig sikkert i et eldrevet fly?

  • 5
  • 3

Ting tager tid, nu begynder elbilerne så småt at blive udbredt, men inden de for alvor får fat er der også gået 40 år fra ellerten så dagens lys, så mon ikke der går lige så lang tid før man kan forvente at kunne sætte sig sikkert i et eldrevet fly?

Det findes der et meget klart svar på. Og svaret er, at nej det kommer til at gå langt hurtigeree.
De første 9 passager elly er allerede solgt og går i almindelig rutefart fra 2022. De første 150 passagermodeller er planlagt til at gå i drift slut 2020erne.

  • 3
  • 9
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten