Norsk batterifærge har sejlet Sognefjorden tynd

Norsk batterifærge har sejlet Sognefjorden tynd

I 2015 besluttede det norske storting, at der skulle ses nærmere på 52 færgeoverfarter i de norske fjorde for at begrænse emissioner. Første elektriske færger var samme år blevet sat i drift på Sognefjorden, og rederiet er i dag glad for batterifærgen.

De norske fjorde er smukke, og når de skal krydses, sker det ofte med små færger. Det er måske charmerende at tøffe over sådan en fjord i en hyggelig færge drevet af dieselmotorer. Men hvad nu, hvis overfarten kunne gøres uden støj, røg og rystelser?

Tidligere analyser viste, at mindst 52 af de norske færgeruter kunne skiftes ud med rent elektriske færger, hvor batterierne bliver opladet, hver gang færgen er i havn. I 2013 blev det første projekt sat i søen, og i maj 2015 lagde færgen Ampere fra land. Færgen blev bestilt i 2013 efter et udbud, som rederiet Norled vandt.

17 overfarter om dagen

Hele kontrol- og styringssystemet er leveret af Siemens, mens de 10 ton batterier er leveret af canadiske Corvus Energy, der har specialiseret sig i batteriløsninger til søs. Fremdriften sker med to styk Rolls-Royce Azipull, og hastigheden er 10-12 knob.

Hver gang den norske batterifærge Ampere anløber, går opladningen automatisk i gang. Der lades i 10 minutter med 300 kW på de 10 ton batterier, som kan indeholde 1.000 kWh. Foto: Siemens

Læs også: Vandkølede batterier sikrer lynladning af elfærger på Øresund

I dag krydser Ampere Sognefjorden 17 gange hver dag og forbinder dermed E39 mellem Lavik og Oppedal. Færgen er 80,8 meter lang og 20,8 meter bred.

Ampere kan tage 120 biler og 360 passagerer, overfarten tager 20 minutter. Batterisystemet er på 1.000 kWh, og hver gang færgen er i havn, når den at lade i 10 minutter med 300 kW.

Sejler mindst lige så godt som en konventionel færge

At det blev Norge, som fik den første moderne elektriske færge, er ikke en tilfældighed. Vejen til batterifærger blev politisk banet i Norge i 2014, hvor det blev officiel politik, at småfærgerne i fremtiden skulle være uden emissioner af nogen art. På det tidspunkt var bygningen af Ampere allerede i gang.

Læs også: Siemens: Rentabelt at indføre elfærger i Norge

Lars Jacob Engelsen, der er vicedirektør hos Norled, fortæller, at der har været stor tilfredshed med elfærgen. Generelt har den i selve driften fungeret mindst lige så godt som en konventionel færge, men det er først og fremmest på omkostningerne til energi, at fordelen ses:

»Da vi projekterede Ampere, var fuel-prisen meget høj, og vi kunne se besparelser på op til 80 procent. I dag er prisen faldet, men besparelserne er stadig store,« siger han.

Læs også: Ærø-færge skal sejle på vindmøllestrøm

Når det gælder vedligeholdelsesomkostningerne, vurderer Lars Jacob Engelsen, at de også ligger en del lavere end på konventionelle færger.

Besparelser giver plads til investeringer

Stortingets interesse for de mange norske færgeruter skyldes et ønske om at mindske forureningen i kystområderne, og det opnås med batteridrevne færger. Men Lars Jacob Engelsen understreger også, at batterifærger med deres lave driftsomkostninger nu giver rederierne mulighed for at udskifte mange af de gamle færger:

»Gennemsnitsalderen for de små norske færger er omkring 25 år, så mange står for at skulle udskiftes. Den nye teknologi gør, at udskiftningen både giver en positiv miljøeffekt og en besparelse på driftsomkostningerne - og dertil kommer en bedre komfort for de rejsende,« siger han.

Kommentarer (7)

De fleste steder kan det økonomisk betale sig, og alle steder kan det betale sig hvis man også kigger på miljøet.

Lad os nu bare få vores transport sektor over på EL!

Det skal være vind og sol der skal drive vores el, og SIMENS mener at vi skal købe kabler for 1.100mia kroner for at kunne udnytte den vedvarende energi. for den pris kan vi købe 4,4TWh batterier der kan placeres i biler og hjem, og samlet kunne holde hele danmarks elforbrug kørende i 7 dage.

Batterierne bliver billigere år for år, så en process over nogle år kunne sikker mere end halvere prisen, og gøre os til et meget grønt land :-)

  • 3
  • 0