Norge slukker FM-signal i 2017
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Norge slukker FM-signal i 2017

Kun to uger efter, at den svenske Post- og Telestyrelse frarådede at gå over til radiostandarden DAB+ beslutter regeringen i nabolandet Norge nu at droppe landets FM-signaler allerede i 2017.

Den norske regering satte i 2011 en række kriterier, der skulle være opfyldt inden januar 2015, for at planerne om afvikling af FM-nettet kunne fortsætte. Blandt kriterierne er blandt andet, at det digitale radionet skulle være tilgængeligt for befolkningen og at det skulle skabe merværdi i forhold til FM-nettet.

Læs også: Svenskerne sår tvivl om fremtidens DAB-radio

Det er fordi disse kriterier nu er opfyldt, at den norske regering nu stadfæster sine planer om at sløjfe FM-nettet i 2017. Særligt den sidste del af kriterierne; merværdien, udpeges af regeringen som årsag til at skifte til DAB.

»Hvor FM-nettet kun havde plads til fem landsdækkende kanaler, tilbyder DAB allerede 22 landsdækkende kanaler med plads til næsten tyve kanaler mere. Desuden har over halvdelen af befolkningen allerede fået et lokalradiotilbud på DAB med stort potentiale for mange nye lokale kanaler,« siger den norske kulturminister Thorhild Widvey i en pressemeddelelse.

Læs også: Brøler: Frekvenser til DAB-radio var allerede givet til hospitaler

Ud over den øgede kanalmængde lægger hun blandt andet vægt på, at den nyere standard giver bedre muligheder i beredskabsøjemed, hvor DAB-signalet ifølge regeringen dækker bedre i de mange norske tunneller, ligesom teknologien er mindre sårbar i de tilfælde, enkelte sendere bliver ødelagt i en nødsituation.

Endelig er omkostningerne pr. landsdækkende kanal otte gange så høje for FM-nettet som for DAB-nettet, pointerer regeringen. Det vil ifølge deres beregninger give en besparelse i størrelsesordenen 200 mio. norske kroner om året.

Læs også: Hver anden DAB-radio bliver ubrugelig om et år

I Danmark er planen fortsat at slukke for FM-nettet i 2019, hvorefter DAB+-standarden skal overtage. De planer møder dog voldsom kritik, da udskiftning af samtlige danske radioer, særligt bilradioer vil blive dyrt for forbrugerne.

FDM peger eksempelvis på, at det vil koste et tocifret milliardbeløb at udskifte samtlige danske bilradioer.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"I Danmark er planen fortsat at slukke for FM-nettet i 2019, hvorefter DAB+-standarden skal overtage. De planer møder dog voldsom kritik, da udskiftning af samtlige danske radioer, særligt bilradioer vil blive dyrt for forbrugerne."

Det er altså forkert. Der er en hel række forudsætninger, som skal være opfyld i Danmark, før FM-nettet bilver slukket.

Jeg er lidt i tvivl om denne køreplan stadigvæk er gældende eller om den er blevet revideret: http://www.kulturstyrelsen.dk/fileadmin/us...

  • 0
  • 2

[citat]FDM peger eksempelvis på, at det vil koste et tocifret milliardbeløb at udskifte samtlige danske bilradioer.[/citat]
Bilen er faktisk det eneste sted jeg hører radio.
Men mon det kommer til at koste så meget?

Hvad kan en lille boks koste som:

Modtager 6-10 DAB kanaler og videresender dem på 6-10 frekvenser.
Som bonus, så kan man lægge bluetooth i den

Mit eget gæt er < 500 Kr hvis der kommer et marked.

  • 1
  • 3

Lydkvaliteten er elendig sammenlignet med et godt FM signal.
Brug DAB til nyheder, beredskabsmeddelelser og lignende eller, endnu bedre, kom med et system der forbedrer kvaliteten i stedet for det bras der i dag hedder DAB.
Det er godt nok digitalt men med alt for få bit til rådighed.
Det kan undre at Norge fremmer DAB, deres egen rapport om systemets fortrædeligheder i Oslo området taget i betragtning.

  • 3
  • 0

Mit eget gæt er < 500 Kr hvis der kommer et marked.

Nej, det sker ikke, bla fordi den løsning ikke skalerer med antallet af DAB/DAB+kanaler.
I Norge er der 1 landsdækkende og 1 regional mux (landsdækkene) og nogle steder yderligere en lokal mux. Herudover er der en endnu ikke idriftsat national mux.

Det ville kræve en stor regnekraft at modtage alle kanaler i alle muxer og man kan næppe finde FM kanaler til alle kanaler og slet ikke FM kanaler man fx må bruge før FM slukkes i Norge eller i området op mod Sverige, hvor FM fortsætter længe endnu.

Der er pt. 21 kanaler der er landsdækkende + lokale. Selv hvis man teknisk kunne finde frekvenser og strøm til en sådan omsætter, så vil der mangle nærmere to nuller end et nul bag din 500 kr pris.

http://wohnort.org/dab/norway.html

Der findes DAB/DAB+ modtagere, der sender på én FM kanal, men hvor man på DAB/DAB+ modtagren vælger kanal og FM radioen så blot virker som en trådløs højtaler (evt. to højtalere)

Nu sendes DAB på lige over den dobbelte frekvens (225-230MHz i Norge) af FM og bilantennerne er tilpasset til netop FMs ca 100 MHz. I biler med fx coatede ruder kan det nødvendiggøre en antennemodifikation eller en ny antenne for at fange signalet.

De fleste biler har nu en integreret radio og display enhed, der fx er tilkoblet bak-gear og bakke alarmer.

Ved køb af en ny bil (samme udbredte mærke som jeg kører) koster det 1895 kr ekstra, at få en DAB/DAB+ radio i stedet for en alm FM installation.

Lars :)

  • 1
  • 1

Det er godt nok digitalt men med alt for få bit til rådighed.
Det kan undre at Norge fremmer DAB, deres egen rapport om systemets fortrædeligheder i Oslo området taget i betragtning.

Det er en stor misforståelse at DAB/DAB+ radiosignalet er digitalt.
Ja, man kan let få den opfattelse, at mange tror, at bare det er digitalt, så er der ikke forskel på den ene og den anden transmissions protocol - det er vel 0 eller 1 del hele, der udsendes.

Der er ikke skygge af sandhed i denne opfattelse. Der sendes også sjældent enkelte bit, men symboler i hyppigst i 4tals, 16tals, 64tals eller 256tals systemer.

Det der udsendes er et helt normalt analogt signal i en 1/4 VHF bånd III 7 MHz fjernsynskanal (fx en af 11A, 11B, 11C og 11D, der hver bruger 1,75 MHz inkl. afstand mellem hver kanal.)

Der er intet digitalt ved signalet, før det er frekvensanalyseret typisk med en hurtig Fourier transformation.
Der er heller ikke noget, der er brugbart digitalt, før alle transmissionsfejl er fundet og rettet.

Nu har Norge har det særlige problem med fjelde overalt og rigtigt mange og lange tunneler. Lige netop her har DAB/DAB+ den fordel over FM, at DAB ikke påvirkes af flere echo signaler i samme omfang som FM gør.

Det er også ret let at opsætte en eller flere repeatere i fx en tunnel, da DAB anvender Single Frequency Network (SFN) og samme frekvens kan anvendes.
Man kan nok med nogen tuning, lave en FM repeater, der også kører på samme frekvens, men det er langt fra enkelt.

Lars :)

  • 2
  • 2

Cirka 1100 kroner

"...men det kræver at man ikke har ti tommelfingre, og er ferm til det. Alternativt koster det nok et par timer hos en autoelektriker, at få den monteret."

Det er let 1100+ moms oven i prisen.

Husk de fleste bilejere er helt uvillige til at rode med bil - uanset deres antal tommelfingre. Vi kører altid vores biler til værkstedet, når noget skal ordnes - eller lader Falck hente den, når det er helt galt.

Personlig er det helt ude af min forestillingsverden bare at skifte et hjul - så begynde på at kravle rund inde i biler og afmontere paneler, montere noget spøjst 'tingel-tangel' og så håbe på at panelerne igen kan komme til at sidde pænt og rigtigt - glem det - og glem det helt - for hr og fru bilejer som flest.

Vi køber en bil for at den skal holde længe og køre helt uden problemer, Det er mere end rigeligt, at vi selv skal tanke den op.

Lars :)

  • 1
  • 1

Vi bor uhyggeligt radiodødt det er med meget besvær og fintuning, jeg overhovedet kan trække P1 ind, (24-7 går an- men jeg bryder mig ikke om "flere-taler-i-munden-på-hinanden" programmer, og musik hører jeg aldrig i radioen).

Jeg har overvejet at købe en DAB-radio, men det er en investering, jeg ikke lige har lyst til: Jeg ved ikke om, den overhovedet vil virke hér...

Jeg hører aldrig musik via min pc/tablets- lyden er for ringe! Vi har så SONOS- men lyden kommer ud igennem en gammeldags forstærker og par gamle (B&O) højttalere. Som hørehæmmet skal lydkvaliteten være meget meget god! Det er digital lyd fra pc/blærbar/tablets sjældent- og der er grænser for, hvor meget jeg gider sidde med høretelefoner (af den gammeldags model- ørepropdimser kan jeg ikke bruge).

Men hvis DR holder fast i forslaget (de bandes jævnligt ude, da P1 kan høres fra klokken 8.00-18.05 "#¤%!! )- så...

Iøvrigt bruger jeg fortsat meget tekst-tv- noget som mange andre lande har forladt! :-)

Mvh
Tine- radiofan

  • 3
  • 1

Der findes små adaptere der sender DAB/DAB+ over FM/USB/AUX til en almindelig bilradio. Nogle er uden skærm, med kun en stationsvælgerknap. Stationen vises på bilradioens skærm (via RDS, ligesom FM kanalerne). Der dekodes een DAB kanal som sendes over een FM kanal. Hvad angår kvaliteten, giver 256 kbit/s DAB kvalitet svarende til CD, men de fleste stationer sender musikradio kun ved 128kbit/s, sammenlignelig med FM. Og eftersom audiosignalet i DAB er digitalt kodet, er DAB en digital teknik, selv om radiosignalet (bærebølgen) er analogt. Det er langtfra nødvendigt at rette ALLE transmissionsfejl for at få brugbar lyd- i analog radio lever vi fint med masser af støj og forvrængning.
Angående modtagelse i "radiodøde" områder, er min erfaring at vi modtager DAB fint med den indbyggede antenne i at hus hvor FM signalet kun kan modtages støjfrit med en tagantenne.

  • 0
  • 0

Angående modtagelse i "radiodøde" områder, er min erfaring at vi modtager DAB fint med den indbyggede antenne i at hus hvor FM signalet kun kan modtages støjfrit med en tagantenne.

Sådanne steder findes klart, hvor DAB masten er tæt på og FM masten langt væk. Husk er er ganske mange flere DAB master end de kun 15-18 store FM sendemaster.

Men DAB/DAB+ signalet er som mest ikke så godt som de meget gode FM signaler her i landet er. Man har i flere omgange skruet op for DAB sendestyrken, skiftet frekvenser og opført flere master.
Den oprindelige forståelse af DAB signalets robusthed, var baseret på overoptimistiske teoretiske forudsætninger, der slet ikke havde/har hold i det meste af virkeligheden.

DAB/DAB+'s transmissionsform er alt andet end robust.

Lars :)

  • 1
  • 2

Hardwaren koster næppe mere end en 10'er pr kanal.
Resten er indpakning og håndtering.

Jo hardware til en sådan boks er ganske meget dyrere og det koster ganske meget strøm at modtage hver eneste kanal. Det koster også at modulere og udsende flere FM kanaler samtidigt.

Den radio som Johnny Olesen linker til på recordere.dk koster 1100 kr + montering. Det er ca 6-10 gange den boks du skal have for blot dine 6-10 kanaler.
Men skal der være nogen fornuft i at overgå til et system med pt. 21 kanalers + lokalradioer, så vil man da næppe tro på at markedsføre en boks til kun 6-10, blot fordi du ikke kommer udenfor dit lille område og kun høre dit indskrænkede kanalvalg - hvad hører dine børn, når de låner bilen ?

Min bilradio har i øvrigt 3 paneler af 6 kanaler = 18 forvalg. Jeg skal da have et regneark for at holde styr på 18 frekvenser både ud af din DAB boks og ind i hvert af mine forvalg. It's not going to happen.

Den boks som man håber folk vil købe er af en type med en FM kanal og DAB/DAB+ tuning og en vis signalering via RDS modulering.

I Uk advarer online-shops i øvrigt mod manglende DAB radiosignal inde i biler med coatede ruder.

Lars :)

  • 1
  • 2

Jo hardware til en sådan boks er ganske meget dyrere og det koster ganske meget strøm at modtage hver eneste kanal. Det koster også at modulere og udsende flere FM kanaler samtidigt.

Den radio som Johnny Olesen linker til på recordere.dk koster 1100 kr + montering. Det er ca 6-10 gange den boks du skal have for blot dine 6-10 kanaler.

Strøm er der nok af i en bil.
Og på Alibaba kan du købe en hel mobiltelefon i credit card størrelse for 12$
Altså, en modtager og en sender til en slutkunde pris på 12$ Det er strengt taget hvad du har brug for for hver kanal. Lad så det ligge, at mobilen bruger langt højere frekvenser, hvilket næppe gør det billigere at lave mobilen.

GSM er så er meget udbredt teknologi, og følgelig er prisen banket i bund. Det er derfor jeg sætter markedet som den afgørende faktor, ikke teknologien, den er der helt klart.

  • 0
  • 0

Er der ikke også en sammenhæng imellem kvaliteten af modtager og mængden af kanaler der er presset ind på samme båndbredde? Vi har jo netop flere kanaler end nogensinde før og alt bliver lavet så billigt som muligt. Desuden så er støjen jo ikke blevet mindre. Mange melder at de før kunne modtage og sende noget over større afstande med deres amatørradioer, hvilket jo bestemt ikke længere er tilfældet.
F.eks ynder jeg at lytte til 24/7, hvilket desværre har lidt hyletone i baggrunden hele tiden. Det hjalp at finde en antenne fra en berlingo og smide på min 406'er - over dobbelt så lang i forhold til standard antennen = bedre signal modtagelse. Og netop ved taleradio, syntes jeg det kan være lige så irriterende at lytte til den grove forvrængning der er blevet så populær med langt det meste moderne udstyr, som desværre nok bare er resultatet af at - we want more for less.
Tror den er 40 år gammel den RankArena, som jeg har koblet til nogle 20 år gamle B&W højttalere, som min mor har stående i sin lille systue - det spiller ubeskriveligt meget bedre end det elendige plasticskrammel, som man generelt ser rundt omkring. Og den modtager fint diverse stationer og lyden er behagelig, tydelig og derved let forståelig. Også når hun sidder og hygger sig med lidt klassisk musik om aftenen, så fyldes rummet med atmosfære. Langt de fleste plastickasser, som kan fås i dag står bare og skriger i hjørnet og det første man tænker er - hvor er volumen eller "kill" switchen. Det begynder lidt at minde om f.eks indien, bedetårne i tyrkiet eller kåd knægt i basboombil - max power på volumenknappen, så er alt godt.
Forstår godt problematikken - folk køber det, derfor eksistere det. Hvilket også er derfor at jeg forsøger at gribe i egen barm og købe kvalitet der holder, passe godt på det samt hjælpe min omgangskreds(dem der vil hjælpes) med at få kvalitet og gode oplevelser med deres udstyr. Men det er jo svært når der så bliver slukket for signalet.

  • 2
  • 2

Jeg bruger min telefon dagligt i bilen. Jeg streamer musik fra telefonen, eller fra nettet - og min autoradio har bluetooth interface som integrerer smukt med telefonen, så jeg stort set kan betjene hele telefonen fra bilen.

Det fungerer (stort set) upåklageligt - bortset fra mobilhullerne rundt omkring - men til praktisk brug er det ok. Jeg har udvalgt mig omkring 50 udmærkede flow radiostationer rundt omkring på jordkloden, BBC er en af dem - og det er udmærket at lytte til. Med dem pre-set i telefonen er det nemt at vælge, og lagt sammen med min egen musik så spiller det bare helt fint. Telefonen ligger gemt væk i midterkonsollen, og kommer det et opkald kan jeg selvfølgelig også tage det.

Jeg ser egentlig udviklingen som positiv. Lukningen af det analoge TV system og overgang til DVB-x har betydet en mangedobling af streaming af underholdning. Jeg er ret overbevist om, at det samme vil ske når man lukker FM. "Kunderne" får øjnene op for, at verden er større og udbudet bredere og bedre rundt omkring i verden. Og man finder ud af, at man faktisk godt kan køre til København uden trafikradio (jeg har fået nok af chokoladekryds og bilkys, og nyder langt hellere musik i stedet for de ustandselige afbrydelser).

Så ok for mig - Sluk bare FM. Og brug pengene til at få de sidste mobilhuller dækket. Og send så trafikinfo i cellebaserede SMSer, så jeg får de beskeder som jeg har brug for - og kun dem. Og så pyt med at min navigator mister sit TMC signal. Der kommer alligevel ikke noget relevant den vej - i Danmark - i hvert fald.

  • 0
  • 3

Kan man købe en 43 cm. lang dab-tuner uden højttalere, der kan tilsluttes husets Hi-Fi anlæg? Steen

  • 2
  • 0

Der er jo mange aspekter i denne sag og man kan ikke sige, at der udelukkende er tale om fremskridt.
Ligesom i Danmark er der 100.000-vis af FM modtagere, stereoanlæg i hjemmene, og i bilerne, der pludselig bliver ubrugelige. Man går bare ud fra, at må forbrugerne til lommerne for et klare det problem!
Man regner med en besparelse på flere 100 millioner kroner, det er jeg tvivlsom overfor.
Alle de nye kanaler skal jo bemandes og drives og det bliver ikke billigt, men selvfølgelig, det er jo nok en anden kasse.

  • 0
  • 0

Ligesom i Danmark er der 100.000-vis af FM modtagere, stereoanlæg i hjemmene, og i bilerne, der pludselig bliver ubrugelige. Man går bare ud fra, at må forbrugerne til lommerne for et klare det problem!

Millionvis - mindst mellem 1 og 2 pr indbygger, hvis der ikke er flere.
Det er imidlertid bilerne, der er meget afgørende, fordi så mange faste radioer er opkoblet over kabel-tv nettene eller over fibernet.

Man regner med en besparelse på flere 100 millioner kroner, det er jeg tvivlsom overfor.
Alle de nye kanaler skal jo bemandes og drives og det bliver ikke billigt, men selvfølgelig, det er jo nok en anden kasse.

Man kan inter bygge i dag, der kræver bemanding - alt skal være 100% automatiseret.

Nu er der helt særlige forhold i Norge omkring alle deres mange fjelde og dybe dale. Netop her giver COFDM sending som giver mulighed for SFN drift som DAB/DAB+ benytter en særlig fordel.
At DAB/DAB+ så er en meget ringe udførelse af denne modulation og driftsform er en anden sag.

I modsætning til Danmark, hvor 14-15 store sendere og 4-6 hjælpesendere giver FM dækning over hele landet (+et par ekstra for regionsopdelt P4) er der mange flere FM sendere i Norge.
Erfaringen fra andre lande har været at DAB-Lobbyen kraftigt har overvurderet dækningen og undervurderet det nødvendig antal DAB sendemaster.
Men Norge er et land, hvor der skal være mange sendermaster uanset om det er DAB eller FM.

Lars :)

  • 0
  • 1

Kan man købe en 43 cm. lang dab-tuner uden højttalere, der kan tilsluttes husets Hi-Fi anlæg? Steen

Det er faktisk svært at finde, men der findes en hel række løse DAB+ tunere, som er noget mindre end 43 cm. Mærker som Argon, NAD og Scansonic har f.eks. små DAB+ tunere i prisklassen 800-1000 kroner.

Markedet for 43 cm Hi-Fi er efterhånden ret lille, og derfor er der heller ikke så mange 43 cm DAB+ receivere /tunere på markedet. Men Hi-Fi klubben har et par receivere med mulighed for DAB+, hvis man insisterer på en 43 cm løsning.

  • 0
  • 0

Jo hardware til en sådan boks er ganske meget dyrere og det koster ganske meget strøm at modtage hver eneste kanal. Det koster også at modulere og udsende flere FM kanaler samtidigt.

Den radio som Johnny Olesen linker til på recordere.dk koster 1100 kr + montering. Det er ca 6-10 gange den boks du skal have for blot dine 6-10 kanaler.
Men skal der være nogen fornuft i at overgå til et system med pt. 21 kanalers + lokalradioer, så vil man da næppe tro på at markedsføre en boks til kun 6-10, blot fordi du ikke kommer udenfor dit lille område og kun høre dit indskrænkede kanalvalg - hvad hører dine børn, når de låner bilen ?

Min bilradio har i øvrigt 3 paneler af 6 kanaler = 18 forvalg. Jeg skal da have et regneark for at holde styr på 18 frekvenser både ud af din DAB boks og ind i hvert af mine forvalg. It's not going to happen.

Den boks som man håber folk vil købe er af en type med en FM kanal og DAB/DAB+ tuning og en vis signalering via RDS modulering.

I Uk advarer online-shops i øvrigt mod manglende DAB radiosignal inde i biler med coatede ruder.

Lars :)

Skal vi ikke lige slå fast, at Kjeld Flarup Christensen forslag om 6-10 tunere ingen gang har på jorden. Selvfølgelig skal man ikke have 6 DAB+ tunere til at modulere 6 FM kanaler.

Den løsning som undertegnede linkede til tidligere i tråden fungerer på den måde, at der er én tuner, som fanger én DAB/DAB+ kanal af gangen, og hvis man vil skifte kanal, så gøres det med en medfølgende fjernbetjening. Man kan så via RDS infomationerne på FM-radioen, se hvilken kanal den skjulte DAB/DAB+ tuner fanger.

Coatede ruder er et problem i de fleste nyere biler. Det er også et problem for f.eks. GPS modtagere, og derfor er der normalt et bestemt område at bilruder, som ikke har denne coating. I mange biler er der ingen coating på baggrunde, og her er det oplagt at sætte en DAB antenne.

  • 0
  • 0

Sådanne steder findes klart, hvor DAB masten er tæt på og FM masten langt væk. Husk er er ganske mange flere DAB master end de kun 15-18 store FM sendemaster.

Jeg mente ellers der var 23 FM sendere/repeatere til udsendelse af de landsdækkende 5 landsdækkende FM kanaler + P4 regionerne???

Hvor mange ekstra DAB antenner til DRs landsdækkende MUX er der egenligt i forhold til FM?

Er det ikke kun noget med 60 DAB master, som dækker hele landet? Altså skal der omkring 60 master til at give danskerne adgang til mellem 24-32 digitale DAB+ kanaler i stedet for 5-6 FM kanaler. Og yderligere 12-16 stykker, hvis man vil have de kommercielle regionale kanaler med på samme sendenet?

  • 0
  • 0

Hvor mange ekstra DAB antenner til DRs landsdækkende MUX er der egenligt i forhold til FM?

Der er 17 master til at dække med de landsdækkende FM kanaler P1/P2 P3 og 24 master til at sikre den regionale P4 dækning.

Der er 65 mastepositioner til DAB1 (12C) og DAB2 (8B+11C+13B). Antallet for DAB3 kender jeg ikke, men der vil klart være brug for flere master for at sikre den regionale dækning med DAB3.
Det må forventes, at man også vil sende DAB1 og DAB2 fra de nye master, hvis/når DAB3 udbygges
DAB's dækningen er jo ikke for god alle steder - hverken inde eller i biler.

Det ligner omkring 3,5 -4 gange flere DAB master i forhold til FM - under danske forhold.

Det er i sidste ende et spørgsmål om økonomien. På sendesiden er omkostningen måske langsigtet lidt lavere ved DAB, hvis man kan få betaling fra alle 16 kanaler.

Men det er på bekostning af en hårdt komprimeret lyd og en hullet DAB dækning.

På modtagersiden er der reelle ekstra omkostninger ved DAB, fordi der ikke er og næppe kan komme et rigtigt volumen-marked for DAB chips. Simple FM modtagere er omvendt nærmest gratis at bygge.

DAB modtagere vil bruge langt mere strøm end FM modtagere. Det er og vil fortsat være både et praktisk og et omkostningsproblem for batteridrevne enheder. Strømforbruget er for den enkelte modtager ganske lille, hvis man kan få strøm fra nettet/bilen, men samlet set er DAB/DAB+ næppe en mere grøn løsning end FM er.

Masternes placering kan findes via links på denne side.
https://erhvervsstyrelsen.dk/frekvenser-ti...

Lars :)

PS! Bemærk at sendestyrken i Watt ikke direkte angiver strømforbruget for senderen. Sendestyrken er kort sagt den tilførte RF effekt ganget med antenneforstærkningen. Den tilførte effekt er typisk flere gange lavere end den angivne sendestyrke.
På den anden side er der tab i sendrens elektronik - mere for DAB end for FM.

  • 1
  • 0

Der er 17 master til at dække med de landsdækkende FM kanaler P1/P2 P3 og 24 master til at sikre den regionale P4 dækning.

Der er 65 mastepositioner til DAB1 (12C) og DAB2 (8B+11C+13B). Antallet for DAB3 kender jeg ikke, men der vil klart være brug for flere master for at sikre den regionale dækning med DAB3.
Det må forventes, at man også vil sende DAB1 og DAB2 fra de nye master, hvis/når DAB3 udbygges
DAB's dækningen er jo ikke for god alle steder - hverken inde eller i biler.

Ang. DAB blok 3 så er der intet krav omkring dækning mig bekendt, så der kommer nødvendigvis ikke flere DAB sendere - man kan vælge at benytte de eksisterende, hvis det passer nogenlunde geografisk.

Men det er stadigvæk 24 master til FM og 65 master til DAB.

Det er i sidste ende et spørgsmål om økonomien. På sendesiden er omkostningen måske langsigtet lidt lavere ved DAB, hvis man kan få betaling fra alle 16 kanaler.

Ja, men så spørgsmålet om hvor meget dyre/billigere DAB+ bliver for radiostationerne, hvis man fravælger samsending med FM?

Det store problem er at de DAB blok 3 skal betales af de stationer, som benytter den regionale blok. Det er selve udbuddet af blok 3, som skaber dette problem.
Omkring Aarhus og København ser økonomien fin ud, mens resten af landet får svært ved at nå op på 16 kanaler, og derved bliver økonomien i opbygning og drift elendig i nogle områder.

Det er ikke teknologien, men embedsmændene som har fejlet på dette punkt - alle lokalradioer burde betale hver deres andel til opbygning af et landsdækkende regionalt opdelt DAB+ blok.

  • 0
  • 0

....man kan vælge at benytte de eksisterende, hvis det passer nogenlunde geografisk.

Men det er stadigvæk 24 master til FM og 65 master til DAB.

Men nu passer geografien slet ikke alle steder, hvor de regionale blokke mødes. DAB2 sender fx allerede P4-Trekanten, P4_Østjylland og P4-MidtVest i både mux 8B og 13B (Syd- og Nordjylland).
Det er naturligvis en måde at undgå flere master, men så må man regne med en mindre kapacitet.
Der er nok allerede et problem med dækning på det vestlige og nordvestlige Fyn, hvis udsigten er mod vest og Jylland. P4 Fyn sendes kun fra Sønder Højrup syd for Odense( og fra Svendborg+Ærø) og mange steder på det vestlige Fyn kommer det bedste DAB signal fra Vejle eller Juelsminde - der ikke sender P4 Fyn.

Der er faktisk en FM sender i Erritsø (lige syd for Fredericia), der netop sende P4-Fyn til Lillebæltskysten.

Hvor DAB's SFN mulighed giver en statistisk set bedre dækning mellem to sendere, er DAB nøjagtigt det samme som FM, hvor to SFN områder støder sammen - man skal skifte frekvens.
FM senderne er bare så kraftige og høje, at der stort set overalt er et godt overlap mellem sådanne områder.

Men for at skaffe fuld P4-FM dækning med DAB, så skal der ret sikkert flere master a'la Erritsø til eller også man må leve med en yderligere nedsat kapacitet i DAB3.

Ja, men så spørgsmålet om hvor meget dyre/billigere DAB+ bliver for radiostationerne, hvis man fravælger samsending med FM?

Nu ser jeg økonomien fra samfundets/borgenes side. Hvis samfundsøkonomien samlet set er så meget bedre med en ny teknologi, at man helt entydigt må vælge den - så kan man smøre de private med tilskud eller afgiftsfritagelse eller, som jeg - a priori - vil foretrække, bare indskrive i loven, at det skal de.

Men det er yderst tvivlsom, at DAB skal afløse vor gode FM radiosystem. Skal FM afløses, er der langt bedre digitale systemer - både mht pris og ydelse - på markedet eller tæt på markedet.

Det store problem er at de DAB blok 3 skal betales af de stationer, som benytter den regionale blok. Det er selve udbuddet af blok 3, som skaber dette problem.
Omkring Aarhus og København ser økonomien fin ud, mens resten af landet får svært ved at nå op på 16 kanaler, og derved bliver økonomien i opbygning og drift elendig i nogle områder.

Når man skal vurdere noget nyt, kan man ikke med fornuft gøre andet end at sammenligne omkostningerne ved de nye med nytte af det nye. Med de regionale kommercielle kanaler er det jo meget klart, hvad de samlede omkostninger ved DAB3 er på fx Fyn. Nytten er jo ret direkte antallet af lytte minutter som en regional kanal kan opnå og heraf følger direkte de mulige reklameindtægter.

Når man så ofte dividere omkostninger ved fx DAB med det maksimale antal kanaler, så laver man en systematisk undervurdering af omkostningen ved at drive et multikanal system.
Med DAB3 har man endog den store fordel at DR og staten allerede har etableret og betalt 2 DAB sendenet, så en god del af grundstrukturen ikke burde betales to gange.

Tænk hvis et flyselskab lavede budgetter med forudsat 100% belægning på alle afgange - der ville jo gå ren SAS i regnskaberne.

Det er ikke teknologien, men embedsmændene som har fejlet på dette punkt - alle lokalradioer burde betale hver deres andel til opbygning af et landsdækkende regionalt opdelt DAB+ blok.

Nej her er jeg helt uenig - hvis embedsmændene har lavet fejl, så er det i ikke reelt at ville forstå og gå i dybden med fx Kenneth Wenzel's forslag om DVB-T2Lite og viderebringe politikerne den økonomiske forståelse af at en DVB-T2Lite mux

  1. kan overføre 3 gange så mange radiokanaler, hvis man anvender samme sendestyrke og sendemaster som til DAB+ -
  2. kan overføre det samme antal kanaler som DAB+, med med en robusthed svarende til at DAB+ sendes med 4-5 gange højere sendestyrke.
  3. kan sende med en kombination af billigere bit-rate og langt bedre dækning - selv mellem enkelte kanaler.

Man kunne med ét DVB-T2Lite net og 3-4 T-DAB frekvenser, som det nu bruges af DAB2 (evt. med en ekstra frekvens på Fyn), sende alt det foreslåede i både DAB1, DAB2 og et kommende DAB3 net.

Det er der en kombination af stor økonomi og stor forbedring af dækningen i - og så kunne FM måske nok for en troværdig konkurrent på radiomarkedet.

Lars :)

  • 0
  • 0

Når jeg udtrykker min skepsis overfor de forventede besparelser, ser jeg ikke specielt på de omkostninger der kræves for at holde udstyret igang. Nej, jeg tænker på, de personaleomkostninger et øget kanal/programudbud fører med sig.
Radioværter og bagland er jo ikke gratis!

Hvor skulle der være radioværter?

Mange radiostationer kører 100% automatisk ud fra nogle playlister som genereres et rotationsprincip fastsat at én medarbejder. Dertil kan deres så tilføjes nyheder i timeinterval - nyheder som man kan købe "ude i byen" og selvfølgelig reklamerne.

Det dyreste er vel afgifterne til KODA og selve sendenettet.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten