Status

  • Ing.dk er under ombygning - vi er tilbage mandag med nyt udseende. Henover weekenden er alt vores indhold åbent, men man kan ikke logge ind og debattere.

Norge sætter en stopper for byggeri af limtræsbroer

PLUS.
Mens Havarikommissionen dykker ned i årsagerne til, at Tretten Bro kollapsede, bliver Norges andre limtræsbroer undersøgt for fejl. De foreløbige resultater overrasker landet, der ellers er kendt for solid infrastruktur. Illustration: Statens Vegvesen/Per Kollstad

En undersøgelse af Norges gitterbroer i limtræ har afsløret generelle problemer med bæreevnen, og Vegdirektoratet vil ikke tillade flere af samme type, før kravene er strammet.

Det skriver den øverste vejmyndighed Statens Vegvesen i en pressemeddelelse.

Efter Tretten Bro styrtede sammen i Gudbrandsdalen i august, blev yderligere 14 broer med lignende design lukket for at få konstruktionerne og projektmaterialet gransket.

Indtil nu er ni broer gennemgået, og heraf er bæreevnen fundet utilstrækkelig i syv.

To af dem er åbnet igen med begrænsninger i trafikken, mens de fem andre fejlramte først åbner igen, når der er foretaget forstærkninger.

Sundbyveien Bro i nærheden af Oslo Lufthavn er en af de lukkede broer, som skal forstærkes.
Det er en kombineret stål- og limtræsbro af typen, der på norsk kaldes en fagverksbru - på dansk gitterbro, ligesom den kollapsede Tretten Bro:

Størstedelen af bæreevnen i de norske fagverksbroer er i gitterkonstruktionen. Et af problemerne ved konstruktionstypen er ifølge norske ingeniører, at der i de bærende elementer anvendes både stål og limtræ, som udvikler sig forskelligt ved opvarmning. Det svækker samlingerne i gitteret over tid. Illustration: Statens Vegvesen

»Den hidtidige gennemgang har afsløret forskellige afvigelser i forbindelse med design og konstruktion for flere af broerne,« er afdelingsdirektør Nils Audun Karbø citeret for i pressemeddelelsen.

Tidligere har Statens Vegvesen oplyst, at der er lavet fejl i projekteringen af to af limtræsbroerne, hvilket har medført, at samlinger i gitterkonstruktionen i de to broer er underdimensioneret.

Hvilke krav der skal strammes, før det igen bliver tilladt at opføre lignende broer, tager Statens Vegvesen og Vegdirektoratet stilling til, når den norske Havarikommission er færdig med at afdække årsagerne til kollapset af Tretten Bro.

En fuld lastet lastbil med anhænger og en personbil befandt sig på Tretten Bro, da den kollapsede i august. Illustration: Statens Vegvesen/Erik Larstuen

Ifølge fagmediet Teknisk Ukeblad var der et konkret nyt gitterbro-projekt undervejs, da broen over Gudbrandsdalen kollapsede.

I det tilfælde er designet nu lavet om.

Ingeniøren arbejder på at få flere detaljer om karakteren af fejlene.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Måske det der mangler er et mere effektivt kontrolsystem, samt nogle byggetekniske retningslinjer?

  • 2
  • 3

Tror at der var mange klimabevidste, som var tilfredse med at træ kunne erstatte andre klimabelastende materialer som stål og beton, ved bygning af broer til vejtrafik. I dag er de alle blevet en erfaring rigere og helt sikkert skuffede over de bristede forhåbninger. Det bliver med garanti ikke sidste gang at vi ser at bestræbelserne for at støtte en mere grøn dagsorden, ender i fiasko og skuffelse og et klimaregnskab som går i minus, på det aktuelle projekt. Min holdning er at man skal huske sin faglige kritiske sans. Men heller ikke SÅ kritisk at der ikke bliver givet plads til at forsøge og eksperimentere.

  • 17
  • 7

Vi har jo lige set hvor godt det går med den går velafprøvede beton byggeri til højhuse i København. Jeg tror ikke at jeg ville ha satset på broer til trafik som træbyggeri, men jeg er sikker på at det vil kunne lade sig gøre. Og når man laver beregningsfejl, dimensionerer for sparsommelig eller fusker med materialet så går det galt. Lige meget om nyt eller afprøvet .

Og når man forsøger sig i noget nyt så skal man opjustere kontrollen: hyppig og ekstra detaljeret.

  • 5
  • 2

Kommentar til Matthias Scholz:

Og når man forsøger sig i noget nyt så skal man opjustere kontrollen: hyppig og ekstra detaljeret.

Det er en stor misforståelse at tro at "Forøget Kontrol" kan kompensere for et forkert materialevalg og et dårligt design. Den helt afgørende fejl ved dette brobyggeri er, at der på kort tid blev bygget et stort antal broer hvor designet kun kan betegnes som et Eksperiment. Og at man ikke gav sig tid til at afvente om Eksperimentet levede op til de meget høje forventninger om Levetid og Holdbarhed.

  • 2
  • 1

Naaaa. Jeg mener kun at det er ikke der jeg ville starte hvis jeg gik efter CO2 reduktion

Men træbroer har eksisteret længe. De er smukke. Selv hvis de kun ville holde i kortere tid, så er det et organisk materiale som kan nemt nedbrydes, hvis man har beskyttet konstruktiv i stedet for kemisk.

Men de gamle broer har ofte stået I århundrede. Og bare tænk på jernbane broerne i den vilde vesten. Vi kan altså ikke sige at det er fuldstændig nyt med tung trafik over træbroer. De har nok ikke allesammen overlevet så længe og vedligeholdelsen er kompleks. Men jeg ville ikke kalde det for en dårlig ide. Bare lidt udfordrende i forhold til gevindsten lige nu.

  • 4
  • 0

Så er vi jo enig og jeg må erkende at jeg har nok brugt de forkerte ord. Med hyppig kontrol mente jeg målinger og observationer med korte afstand for at tidlig se problemer som kan rettes eller skal nytænkes inden broen kan bruges videre og konceptet anvendes bredt.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten