Norge sætter kursen for førerløse skibe

Norge sætter kursen for førerløse skibe

Norsk industri satser på moderne skibsteknologi og afser helt testområde for ikke at skulle vente på tilladelser. Målet er at være ledende indenfor førerløse skibe.

I samarbejde med Norges maritime industri lancerer Kystverket, Norges kystadministration, et initiativ, som skal søsætte Norge som førende nation inden for selvsejlende skibe og maritim teknologi. Det skriver norske Tekniske Ukeblad (TU).

Ifølge indspillet til den nye nationale transportplan for 2018-2029 skal enten Trondheimsfjorden eller et andet maritimt miljø i samme landsdel, Trøndelag, være testområde for norsk skibsteknologi.

»Det er sjovt, hvis Norge kan være førende på autonome skibe. Vi diskuterer med Søfartsdirektoratet, hvordan vi kan realisere det hurtigst muligt,« forklarer Trond Langemyr, direktør for afdelingen for søfartssikkerhed i Kystverket.

I industrien bifalder man satsningen. Walter Qvam, koncerndirektør for Kongsberg Gruppen, der blandt andet beskæftiger sig med teknologiske systemer til navigation og automation, glæder sig over initiativet, som han ser som svar på den stigende interesse for automation og fjernstyrede operationer.

»Det er vigtigt for Norge og udviklingen i norsk industri, at man tager denne type initiativ, så man også i fremtiden kan indtage en international samt ledende position, især på områder, hvor norsk industri har særlige forudsætninger for at lykkes,« pointerer direktøren overfor TU og tilføjer:

»Planer som denne er et godt eksempel på, hvordan man kan fremme udviklingen af industrien til at imødekomme fremtidens behov.«

En af fordelene ved at have et testområde er, at projekter slipper for langvarige tilladelsesprocesser.

Trondheim klar til forskning i førerløs skibsfart

Fjorden i Trondheim har faktisk i forskellige perioder fungeret som testområde for flere firmaer.

Både Norges tekniske og naturvidenskabelige universitet (NTNU) og researchinstituttet Marintek har haft projekter, hvor de har arbejdet med førerløse skibe.

»Har vi et fast område, må anden skibstrafik respektere og tage hensyn til det. Det giver os et trygt område, hvor vi kan udføre tests,« fremhæver professor ved Marintek Ørnulf Rødseth.

Instituttet Marintek har blandt andet været del af EU-projektet Munin, som blev afsluttet for nylig. Her lød konklusionen, at førerløse skibe er en mulighed inden 2023.

Forskningscentret NTNU Amos tæt på Trondheim agter at opgradere deres biologiske station til et testcenter for ubemandede undervandsfartøjer.

Kystverket lytter til industrien

Teknologisk set er det muligt at sætte fuldskala førerløse skibe i vandet før 2023, men det tager tid at få lovgivning, aftaler og regler på plads.

Allerede nu taler Kystverket om at udpege flere testområder. Forskellige funktioner som navigation eller antikollision må udføres i forskellige områder – åbnet hav, smalle farvande, sejlruter med tæt trafik og ind- og udsejling af havne.

»Det kan hænde, vi må definerer flere områder ud fra de forskellige testønsker fra industrien,« erklærer Trond Langemyr fra Kystverket.

Ros af norske ambitioner

Leder for Blue Ocean Team i Rolls-Royce og projektet Advanced Autonomous Waterborne Application Initiative (AAWA) Esa Jokioinen roser de norske planer om at bane vej for fuldskalaforsøg.

Han påpeger, at det bedste ville være at vælge specielle ruter eller områder, hvor tests kan gennemføres med menneskelig overvågning og mulighed for at gribe ind ved behov.

»En vigtig del af fuldskalatests vil være at forstå, hvordan autonome skibe fungerer sammen med konventionelle, bemandede skibe og fartøjer. Området skal være stort nok til, at vi kan opleve forskellige forhold og trafikscenarier,« uddyber Esa Jokioinen.

Tests med autonome biler viser, at ulykker sker, fordi køretøjer med chauffører ikke følger trafikreglerne slavisk, sådan som en programmeret bil gør. Det samme kan gælde for førerløse skibe, skriver TU.

En realistisk tidshorisont for, hvornår det første testområdet kan indvies, lyder på seks måneder.

Kommentarer (0)