Norge regner med markant færre flyvetimer med F-35 end Danmark
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Norge regner med markant færre flyvetimer med F-35 end Danmark

f-35 kampfly lockheed
Foto: Lockheed Martin

I Norge regner man med et betydeligt lavere antal flyvetimer med F-35 end herhjemme, hvor regeringen antager, at hvert F-35 årligt kan præstere 250 flyvetimer. Norske Forsvarsdepartementet regner med 8.050 flyvetimer fordelt på 48 nye F-35, hvilket svarer til blot 167 flyvetimer per fly om året, oplyser Forsvarsdepartementet til Ingeniøren.

'I øjeblikket er tallet 8.050 timer for de 48 fly, vi planlægger at købe i Norge,' skriver Endre Lunde, kommunikationsrådgiver i Forsvarsdepartementets kampflyprogram.

Venstre-regeringens antagelse om 250 flyvetimer med F-35 er væsentlig, fordi den danner grundlag for regeringens konklusion om, at 27 nye kampfly kan løse samme opgaver som Danmarks 30 operative F-16-fly. De estimerede flyvetimer er frembragt af konsulenthuset McKinsey, som i mangel af operativ erfaring med F-35 har benyttet 'ikke kendte kilder', og tallet står i kontrast til de blot 165 timer om året, de danske F-16 har leveret.

Læs også: Analyse: Et tvivlsomt beslutningsgrundlag for Danmarks største våbenkøb

Antagelsen om 250 flyvetimer har derfor mødt hård kritik fra partierne i forsvarsforligskredsen, som i disse dage forhandler om netop antallet af nye kampfly. Konservatives Rasmus Jarlov har meldt ud, at han ikke tror på beregningerne, mens Dansk Folkepartis Marie Krarup kalder regeringens estimat for bekymrende.

Udregnet anderledes

Norske Forsvarsdepartementet har oven i købet opjusteret antallet af flytimer med F-35, siden ministeriet i 2012 sendte sit kampflyudspil til det norske storting. Dengang regnede ministeriet med at få 7.900 flyvetimer ud af de 48 nye kampfly, svarende til bare 165 flyvetimer per fly om året.

I Norge er antallet af flyvetimer udregnet anderledes end i Danmark, oplyser Forsvarsdepartementet. Her udtrykker tallet ikke et dimensioneret antal flyvetimer for F-35, men i stedet Norges behov for flyvetimer, som så skal indkasseres med de 48 nye F-35. Endre Lunde påpeger også, at det norske forsvar regner med at kunne få flere flyvetimer ud af deres F-35, hvis det bliver nødvendigt. Eksempelvis forventer Forsvarsdepartementet at øge antallet af flyvetimer i perioder med større øvelser og operationer.

'Vi ved, at flyet om nødvendigt er i stand til at flyve meget mere end dette. For eksempel har de to første norske fly på Luke Air Force Base fløjet over 250 timer under de første seks måneders træning,' skriver Endre Lunde.

43 kampfly med ændrede forbehold

Som Ingeniøren skriver i dag, har Forsvarsministeriet i Danmark anvendt tallet til at regne på alternativscenarier for kampflybehovet. Ifølge de beregninger stiger regeringens anbefalede 27 nye F-35 til hele 43, hvis ministeriet regner med samme antal flyvetimer som nordmændene og med de samme arbejdsforhold for piloterne, som de har i dag. I Forsvarsministeriets notat er selve antallet af flyvetimer for Norge 'militært klassificeret', selv om tallet har indgået i den norske offentlige debat siden 2012.

Læs også: Danmark har brug for 43 nye kampfly, hvis regeringens forbehold skrælles væk

Sammen med yderligere fem nye F-35 i løbet af kampflyenes levetid bringer det de samlede omkostninger i flyenes levetid op på 70,7 milliarder kroner over for 56,4 milliarder kroner i regeringens udspil til de aktuelle forhandlinger i forsvarsforligskredsen.

Ingeniøren har onsdag eftermiddag bedt Forsvarsministeriet om en kommentar og afventer fortsat svar.

Kommentarer (5)

Hvis ellers flyet virker efter hensigten, afhænger antallet af flyvetimer, som det kan levere, af, hvor mange mekanikere, piloter og reservedele man har tilrådighed.

USN flyver f.eks. 330 timer med Super Hornet.

Men, hvis man sparer piloter, mekanikere og reservedele væk, kan et fly ikke flyve mange timer uanset, hvor godt det er.

  • 11
  • 0

Det er så en sag der pustes op uden indhold.

Danmark køber fly baseret på et andet grundlag end det norske.

Danmark regner på, hvor mange timer man årligt skal bruge flyene, hvor Norge .ønsker en større sikkerhedsbuffer til det samme altså køber flere fly(deres pengepung er også noget større).

De har faktisk haft skåret knap 30% af deres oprindelige timebehov, men kun fjernet 4 stel, Samtidig nedlagde man alle baser på nær Ørland. Man kunne herved reducere udgifter fordi, de timer man fjernede nu skal udføres i simulatoren. Så totaludgiften for det dyre F-35 program var åbenbart også for høj - selv for Norge .

Sverige f.eks. flyver kun 120 timer pr. Gripen stel. Det kunne sagtens hæves til det dobbelte eller tredobbelte, men også her, har man vurderet, det er tilstrækkelig og måske/delvis af denne grund bygger man kun 70 Gripen NG, til erstatning for de 97 Gripen, man pt. har.

Havde vi valgt Super Hornet, havde vi haft samme diskussion med modsat fortegn.

Så dette har intet med de enkelte flykandidater at gøre - det er udelukkende en prioritering fra land til land, hvor mange timer man ønsker det enkelte stel skal præstere.

  • 3
  • 0