Norge på vej med autonome elfærger

Illustration: Multi Maritime

Første skridt mod selvsejlende norske elfærger er taget af Rolls-Royce. De har udviklet et system, de kalder 'auto crossing-system'. Det er lavet til at overtage styringen på fjordkrydsende færger, skriver Teknisk Ukeblad.

Systemet kontrollerer færgernes acceleration, opbremsning, fart og rute. Det vil tilpasse sig vind, strøm, vejr og andre forhold og herigennem sørge for et jævnt energiforbrug.

Det er især energiforbruget, systemet skal optimere. For selv om mange kaptajner er vældig dygtige, kan et automatisk system sørge for, at drift og fart bliver optimalt på alle ture.

Læs også: Siemens: Rentabelt at indføre elfærger i Norge

Sejltiden på ruten Anda-Lote vil være ti minutter i fart og ti minutter til opladning. Batteriet er på 1.000 KWh.

Der vil dog stadig være en kaptajn om bord til at overvåge auto crossing-systemet og manuelt manøvrere færgen til kaj. Og så er han også god at have om bord til om nødvendigt at tage over.

Men næste generation af systemet skal imidlertid også automatisere denne del. Er kaptajnen af en eller anden grund ikke i stand til at styre færgen, skal automatpiloten kunne standse fartøjet i god afstand til land og holde positionen, så længe som det nu er nødvendigt.

Læs også: Svensk elfærge lader på ti minutter

Med tiden skal systemet foruden antikollisionsudstyr også indbefatte sensorer, der kan detektere andre objekter på ruten.

Læs også: Danske indlandsfærger kan få stor gevinst ved eldrift

De nye elfærger skal gerne være færdige og kunne leveres til Fjord1 i løbet af dette efterår.

De er udviklet af norske Multi Maritime i samarbejde med Fjord1. Planen er, at de skal være i drift fra januar 2018. De vil have plads til 120 biler og 12 vogntog.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"foruden et antikollitionsudstyr" :-)

Glædeligt at også skibsfarten nu ser ud til at konvertere til autonom el-drift.

  • 0
  • 0

Sejltiden på ruten Anda-Lote vil være ti minutter i fart og ti minutter til opladning. Batteriet er på 1.000 KWh.

De har nok ikke tænkt sig at forbruge 1 MWh på 10 minutter, så hvor stort mon energiforbruget egentligt er mellem opladninger?

  • 0
  • 0

Selvstyrende/autonome færger? Så bliver sejlplanen lige så uforudsigelig som DSBs regionaltog?

Tænk sig en færge, udstyret med elektronikken fra et IC4 tog.

  • 0
  • 0

De har nok ikke tænkt sig at forbruge 1 MWh på 10 minutter, så hvor stort mon energiforbruget egentligt er mellem opladninger?

Den vil nok ikke bruge så meget, når man sammenligner med HH overfarten, som i løbet af hhv 5,5 eller 9 minutter "tanker" 1.200kWh: https://ing.dk/artikel/vandkolede-batterie...

Tycho Brahe er ca. dobbelt så stor, og sejlturen ca. dobbelt så lang, så et (ukvalificeret) gæt vil være at de skal bruge ca. 300kWh per ben, svarende til der kun aflades ca. 30%.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten