Norge går elbil-amok: 6 ud af 7 mest solgte biler er nu elektriske

4. juli 2017 kl. 14:59213
Norge går elbil-amok: 6 ud af 7 mest solgte biler er nu elektriske
Volkswagens e-Golf var den mest solgte elbil i Norge i juni. Hele 874 eksemplarer afsatte forhandlerne. Illustration: PR-foto.
Elbilerne udgjorde mere end en fjerdedel af bilsalget i juni og har nu for første gang lagt sig i spidsen som den mest populære biltype hos vores nordlige naboer.
Artiklen er ældre end 30 dage

Der er godt gang i elbilssalget i Norge, og i juni måned satte broderlandet (igen) en ny rekord, da elbilerne blev den mest solgte biltype. Både benzin-, diesel- og hybridbiler fik altså baghjul af de batteridrevne slæder.

Mest solgte biler i Norge, juni 2017

  1. VW Golf: 1258
    (ud af disse var 874 VW e-Golf)
  2. Tesla Model X: 609
  3. Renault Zoe: 428
    4: BMW i3: 420
  4. VW Passat: 393
  5. Opel Ampera-e: 389
  6. Nissan Leaf: 384
  7. Skoda Octavia: 364
  8. Mitsubishi Outlander: 358
  9. Toyota RAV4: 350
    Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken

I alt blev der solgt 3948 elbiler, hvilket svarer til 27,7 procent ud af det samlede bilsalg. Medregner man plugin-hybriderne udgjorde de elektriske biler hele 42,2 procent af salget i årets sjette måned.

Det skriver det norske bilmagasin Bilnorge.no.

Læs også: Rekordsalg af elbiler i Norge

Artiklen fortsætter efter annoncen

Samtidig var hele seks ud af syv af de mest populære modeller også elbiler med Volkswagens e-Golf, Tesla Model X og Renault Zoe i top.

Dermed udleder bilerne fra juni kun 78 g CO2/km i gennemsnit. Det er markant mindre end de 95 g/km, som EU vil opnå i 2021, og også mindre end Norges egen målsætning om 85 g/km i gennemsnit.

I Norge er elbiler fritaget for 25 procent moms indtil 2025. Før januar 2017 har der været gratis parkering for elbiler, men nu er det op til kommunerne, om de vil opkræve parkeringsafgift. Oslo og en række andre kommuner har dog stadig gratis parkering for elbiler.

Tre procent af den samlede bilpark i Norge består nu af eldrevne biler.

Danske elbiler på promillegrænsen

Herhjemme har elbilssalget ikke ligefrem vokseværk.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I årets første fem måneder blev der blot solgt 61 elbiler. Og i maj var tallet kun ni, hvilket svarer til 0,04 procent af de 22.320 personbiler, som blev indregistreret.

Læs også: Ny aftale skal sikre 5.000 elbiler på de danske veje

Dansk Statistik kan ikke oplyse om det præcise antal solgte elbiler for juni endnu, men tallet er dog lidt højere end de ni i maj, lyder det.

Den 1. januar 2017 var der indregistreret 8.662 elbiler i Danmark ud af en samlet bilpark på 2.465.538 biler.

213 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
213
20. august 2017 kl. 01:08

Men du vil jo slet ikke have en elbil,
du foreslår at benzin og dieselbiler skal fritages for afgift. DER! er det din kæde fuldstændig hopper af, og du går imod andres liv, for at du selv kan bestemme, og det betyder da ikke noget hvad vi i Danmark gør, i den store sammenhæng.
At du slet ikke forstår at det er egoisme, er foruroligende.
Co2 udledning? klimål? nærmiljø ??

Som forholdene er nu findes der ikke en elbil til mig.

Jeg går aldeles ikke imod andres liv. Jeg kunne bare godt tænke mig bilpriser som i for eksempel Sverige, hvor de mig bekendt ikke går imod andres liv.

Sidst jeg så tal for biler i Danmark havde vi knap 2,5 millioner. Det er jo nul og nix set i forhold til verdens bestand af biler. Matematik y'know.

Klimamål - joh men enhver bør kunne erkende at det er hensigtserklæringer som al mulig anden politik. Der bliver konstant givet løfter meget langt ud i fremtiden. Utroligt at man så nagelfast tror på så konkrete beskrivelser årtier frem.

Jeg har tidligere nævnt eksemplet med NATO, som medlemmerne er forpligtet til at spendere to procent af BNP på. Det kan man allerede i dag se at mange af medlemmerne ikke bruger. Så meget for politiske løfter. Ja du ser selv hvad der sker for elbiler, solceller oghvadharvi . . . .

Nærmiljø skriver du. I langt størstedelen af Danmark er der ingen problemer med den dieselos. En del har dog valgt at bosætte sig i tætbebygede lokalområder som for eksempel København, og dermed valgt røgen med. Tjah - hvad kan man gøre ved det?!

212
18. august 2017 kl. 22:06

Det er også muligt at sette højre fod ned,så den venstre,lidt længre frem. Det kaldes at gå og svært udbredt og anerkendt. Det er faktisk eneste måde at komme frem på i folkemylder og fodgængerfeldt. Dessuden tager det tit toppen af stresset. Det er analogt og tager lidt tid.

211
12. august 2017 kl. 12:06

@Thomas Pedersen Re: Baggrund

Il:"Du mener ikke køreegenskaber, kvik acceleration, lavt støjniveau bemærkes ved prøveturen ? eller tages med i betragtning af Nordmænd?

Intet om selve bilerne er nævnt i lommeanalysen af hvorfor Nordmænd vælger elbil

Der står heller ikke noget om at der kun er erfaringer fra Nordmænd der ikke har elbil allerede, eller det er før, førstegangskøberens betragtninger. Faktisk er det formuleret som det kun er folk der har udtalt sig om de andre, dem der har mange penge, og vil tage en "måske dyr fornøjelse" med elbil"**

.

TP:"Jo, det bemærkede jeg såmænd også selv, da jeg prøvede en i3. Men det hører med til at være glad for sin elbil, at man har oplevet, at rækkevidde og opladning ikke er noget problem, og det klarer man ikke på en prøvetur."

"Ser man på, hvor mange elbiler der var solgt i Norge for 2 år siden, og hvor mange der er solg siden da, så virker det rimelig logisk, at de fleste elbilskøbere i den periode har været førstegangskøbere. Ellers sidder der nogle få mennesker med ret mange elbiler hver.".

"Ved utgangen av 2010 var det drøyt 3.300 elbiler i Norge. Seks og et halvt år senere er det cirka 120.000, og naboen har i praksis solgt mange elbiler."

"Naboeffekten har spilt en særdeles viktig rolle for den raske veksten i antall elbiler i Norge."

*"Fornøyde elbileiere forteller gjerne om sine erfaringer til naboer, venner, kolleger og bekjente. Norsk elbilforenings siste spørreundersøkelse, Elbilisten 2017, med over 12.000 respondenter,viser at elbileierne i gjennomsnitt har inspirert 2,4 andre til å kjøpe elbil."

https://elbil.no/naboen-har-vaert-avgjorende-for-elbilsuksessen/

210
29. juli 2017 kl. 16:50

Skal vi have ondt af dig?
Men du vil jo slet ikke have en elbil,

Skal vi have ondt af dig? Men du vil jo slet ikke have en elbil,

Nåh-ja, som sagt skal man ikke have ondt af mig, men det forekommer mig at nogen bør have ondt af - - hmm - nogle andre fordi elbilerne ikke vælter frem i Danmark med samme fart som i Norge?

Jeg drømmer faktisk lidt om en elbil, men den findes mig bekendt ikke. Det skulle være en klon af Tesla Roadster og NextEV Nio EP9, men kommaet på prisen skal holde flyttedag.

https://carreleasedates2017.com/2017-tesla-roadster/

https://www.nio.io/ep9

En to-personers kunne sagtens gøre det, og Nio'en har en par detaljer, som andre fabrikanter burde lade sig inspirere af. Det ser endda ud til at køreegenskaberne er gode.

209
29. juli 2017 kl. 16:37

Til dig og Raymond van Wonterghem: Fik I læst disse linier:
"Kan man så finde flere som mig? Hmm – man kunne for eksempel lodde den nationale stemning på fraværet af indignation over elbilernes konkurrencedygtighed."

Det er jo komplet blank, du har stadig ikke forstået en brik

"Man skal overhovedet ikke have ondt af mig fordi jeg ikke har råd til en elbil. Jeg kunne måske kom skridt nærmere, hvis kineserne måtte tilbyde en billig en, men den går heller ikke, hvis man skal forstå IB ret (?)"

Gå lige over og se i den anden tråd, hvor jeg 2!!! gange har givet dig skriftlig forklaringn på de 2!!! linier der er skrevet helt klart, uden mulighed for fejlfortolkning, og alligevel bliver du ved med at tro jeg har et skjult budskab

Jeg er sikker på at du har en fin livserfaring, men intet du har skrevet i denne tråd har vidnet on dette, tværtimod virker det som harddisken har været helt fyldt op for mange år siden

208
29. juli 2017 kl. 16:24

Og heldigvis gælder det for os alle sammen. Så derfor er der ingen af os det behøver at gøre noget, da alle de andre gør det! Eller, hov....

Mange af os har særlige interesser som vi i nogen grad plager vore omgivelser med i sociale sammenhænge. Til gengæld synes jeg at det er dårlig stil at true de andre med økonomiske sanktioner, såfremt de ikke også hopper på den vogn.

Det er fint nok at udvikle og tilbyde elbiler, og interessen skal nok komme hos bilkøberne, men lad det komme af frivillighedens vej.

207
29. juli 2017 kl. 16:18

Tak Hans Jørgen,
jeg forstod for længe siden at du er midtpunktet i dit liv, og du inkluderer ikke det store fælleskab(ej heller det lille) i din verden</p>
<p>Og der er ingen der har sagt at du skal købe en elbil, alligevel bliver du ved med at skrive igen, og igen, og igen, om at du ikke har råd, at det ikke er en fordel for dig, at den ikke er konkurencedygtig i forhold til en benzinbil.</p>
<p>Skal vi have ondt af dig?</p>
<p>Starte en indsamling?</p>
<p>Der er mange der ikke har råd til en elbil....måske de venter et par år....måske de ikke køber en så....måske de slet ikke vil have en...hvem ved</p>
<p>Men du vil jo slet ikke have en elbil,
du foreslår at benzin og dieselbiler skal fritages for afgift. DER! er det din kæde fuldstændig hopper af, og du går imod andres liv, for at du selv kan bestemme, og det betyder da ikke noget hvad vi i Danmark gør, i den store sammenhæng.
At du slet ikke forstår at det er egoisme, er foruroligende.
Co2 udledning? klimål? nærmiljø ??</p>
<p>Du kører rundt i fejlfortolkninger, selv det helt rene skrevne ord og livets simple overordnede sammenhænge går hen over hovedet på dig.

Til dig og Raymond van Wonterghem: Fik I læst disse linier: "Kan man så finde flere som mig? Hmm – man kunne for eksempel lodde den nationale stemning på fraværet af indignation over elbilernes konkurrencedygtighed." ??

Man skal overhovedet ikke have ondt af mig fordi jeg ikke har råd til en elbil. Jeg kunne måske kom skridt nærmere, hvis kineserne måtte tilbyde en billig en, men den går heller ikke, hvis man skal forstå IB ret (?)

Næh - min deltagelse her i debatten skyldes primært at man punker os for at køre i vore diesel- og benzinbiler, som vi har råd til.

Så hører vi at folk nærmest dør som fluer på grund af dem. Er bekymringen for det mon ikke størst for de som har VALGT at bo i lokalområder som for eksempel København? Jeg mener - jeg flyttede til en by med en lufthavn, men har jeg så ret til at klage over støjen?

204
29. juli 2017 kl. 15:46

Tak Hans Jørgen, jeg forstod for længe siden at du er midtpunktet i dit liv, og du inkluderer ikke det store fælleskab(ej heller det lille) i din verden

Og der er ingen der har sagt at du skal købe en elbil, alligevel bliver du ved med at skrive igen, og igen, og igen, om at du ikke har råd, at det ikke er en fordel for dig, at den ikke er konkurencedygtig i forhold til en benzinbil.

Skal vi have ondt af dig?

Starte en indsamling?

Der er mange der ikke har råd til en elbil....måske de venter et par år....måske de ikke køber en så....måske de slet ikke vil have en...hvem ved

Men du vil jo slet ikke have en elbil, du foreslår at benzin og dieselbiler skal fritages for afgift. DER! er det din kæde fuldstændig hopper af, og du går imod andres liv, for at du selv kan bestemme, og det betyder da ikke noget hvad vi i Danmark gør, i den store sammenhæng. At du slet ikke forstår at det er egoisme, er foruroligende. Co2 udledning? klimål? nærmiljø ??

Du kører rundt i fejlfortolkninger, selv det helt rene skrevne ord og livets simple overordnede sammenhænge går hen over hovedet på dig.

202
29. juli 2017 kl. 13:03

Jeg er glad for at i er her, misforstå mig ikke, det er altid godt at prøve at forstå andre mennesker, og hvordan de tænker

Jamen så skal jeg da gerne prøve at kaste lidt lys over mine vinkler.

Dit indlæg illustrerer at en diskussion IRL ville være en stor gevinst. Der overfortolkes i stor stil på skrevne debatter, og de færreste kan bryste sig af ikke at gøre det. Det er sikkert fraværet af kropssproget der forårsager det. IB:”... siger der er mange der mener det samme som dem, og skyder os alle mulige selvopfundne intentioner i skoene.” - - er netop en indikator for det.

Netop opfundne intentioner, altså at blive skudt noget i skoene, som man ikke står for er intimiderende, og man er stærk fristet til at forsvare sig og få tingene på plads. Det vil jeg da også forsøge at gøre i det efterfølgende.

Meget af min argumentation udgår fra min egen verden, og derfor optræder ”jeg” mange gange. Man kunne selvfølgelig påtage sig en mere kosmopolitisk udgangspunkt, men den skulle vel også indeholde et ideal, som dermed ville være politisk. Det har jeg folk til og jeg har i reglen mulighed for indirekte at stemme på sådanne repræsentanter fra tid til anden.

Et andet politisk tema er den klassiske højre- og venstre polarisering, og her kan det vel ikke overraske læsere af mine indlæg, at jeg sætter egne valg og dermed frihed så højt på min agenda, at jeg er borgerlig af observans. Jeg oplever ofte at venstrefløjen er omklamrende og ”for alles bedste” vil tvinge mig til deres ”bedste” løsninger. Hey – hvad der er bedst for jer er ikke nødvendigvis bedst for mig. Jeg omklamrer netop ikke ”de andre” i nær samme omfang, som i; Kør elbil hvis du vil og lad mig køre i det der passer mig.

Så bliver jeg kaldt for egoistisk. Tjah – jeg er nu engang hovedpersonen i mit eget liv, og skal jeg for eksempel skifte min benzinbil ud med en elbil, så bliver prisen så høj at jeg dramatisk må omlægge mit liv, uden at jeg får mere ud af det end andre folks bedre samvittighed og nattesøvn. Det er faktisk kernen og som pådrager mig prædikatet ”egoistisk”. Desuden jeg jeg ganske sikker på at mit bidrag er uden betydning for verdens skæve gang, da jeg mindes at have hørt at klimaet ikke kender til landegrænser. Måske er det min livserfaring som bonner ind her.

Kan man så finde flere som mig? Hmm – man kunne for eksempel lodde den nationale stemning på fraværet af indignation over elbilernes konkurrencedygtighed.

Er jeg så misundelig på Tesla ejere? Nope - folk må hjertens gerne købe og køre i en Tesla og jeg er endda ikke det mindste misundelig. I det hele taget optager misundelse en uhyre lille del af mit liv. Jeg har endda aldrig prøvet at føle misundelse over naboens bil eller haft overvejelse om at ”overkøbe” ham med en bedre model. Jeg er så til gengæld hjulpet godt på vej af deres kedelige valg og høje månedlige afdrag.

Og nåh-ja, lidt humor i debatten falder desværre også på gold jord :-(

201
28. juli 2017 kl. 19:25

Mærkeligt at i ser elbiler som en så direkte, alvorlig trussel, imod jeres personlige frihed og livsfilosofi

Jamen jeg har intet imod elbiler og ser ingen trussel, men jeg ser på den anden side heller ikke den store sensation i at biler får en ny motortype eller brændstoftank :-) Det fangede blot min interesse og jeg har da også fået login på Green Mobility, fordi jeg nok snart må skifte bil, men det bliver stadig benzin næste gang, men næste gang igen bliver det sikkert el og med holder til krykke eller rollator :-)

Men jeg må da give ham ret der beskylder mig for at være dum, det er dumt at lade sig provokere af arrige skældsord som egoist og miljøsvin mm, og svare igen med drilleri, en uvane jeg har, og som blev trigget af elbilfortalernes meget selvhøjtidelige attitude. Og jeg er da selv overrasket over at jeg lod mig rive med så dette er vist den 8. kommentar til noget som egentlig ikke optager mig særligt!

Til sidst kan jeg dog ikke lade være at undre mig: Den oprindelige danske minimalistiske tilgang med Ellert, Kewet, Whisper solgte ikke , folk ville have en rigtig bil, nu er vi havnet i den modsatte grøft hvor man forsøger at trække markedet i gang oppefra, med dyre sportsvogne, så for Danmark ser jeg ikke rigtig noget i den udvikling som kan begrunde den voldsomme interesse! At kineserne kan have en helt anden tilgang og at det kan være fornuftigt at de opbygger en bilindustri fra bunden med elbiler er en anden sag.

200
28. juli 2017 kl. 18:12

A hva.
Jeg havde ligesom godt fornemmet at Tesla ejere bliver ramt af misundelse, men ligefrem at anklage Tesla ejere for mere moralske anløbne en folk der køber sort arbejde, den havde jeg ikke lige set komme.

Narh, de er allerhøjest blevet beskyldt for at være lige så moralsk anløbne som folk, der køber sort arbejde, Altid rart at vide, at man har nogen under sig, når man befinder sig i bunden af det moralske hierarki...

199
28. juli 2017 kl. 18:01

Jeg kan ikke hidse mig op over at nogen vil blære sig ved at køre Tesla, heller ikke over at man slipper for afgift, det er i mine øjne ikke værre end at købe sort arbejde

A hva. Jeg havde ligesom godt fornemmet at Tesla ejere bliver ramt af misundelse, men ligefrem at anklage Tesla ejere for mere moralske anløbne en folk der køber sort arbejde, den havde jeg ikke lige set komme.

Jeg har sagt det før, men jeg vil gerne sige det igen. Jeg har ikke købt en Tesla, da jeg har vurderet værditabet til at være større end jeg brød mig om. Derfor købte jeg en BMW i3. Men jeg vil gerne takke alle der har købt Tesla, da de igennem deres støtte til Tesla, har støttet hele elbilssagen enormt. Tesla's betydning for elbilen, har været enorm. Ikke mindst har Tesla vist at, elbiler ikke absolut behøver at være fodformede økobiler, men godt kan være en flot sportssedan. Vigtigere så har Tesla presset de etablerede bilproducenter til at tage elbilen alvorlig.

198
28. juli 2017 kl. 17:38

Jeg kan ikke hidse mig op over at nogen vil blære sig ved at køre Tesla, heller ikke over at man slipper for afgift, det er i mine øjne ikke værre end at købe sort arbejde

Hold da op hvor er du dum at høre på, jeg har formodentlig betalt betydeligt mere registreringsafgifter i mit liv end dig, er du så et dårligere menneske end mig - det burde ligesom være lidt konsekvensen af dit udsagn. Jeg har heller ikke behov for at blære mig med min Tesla, hvorfor skulle jeg? Må man kun advokere for fossilfri transport(og alt det andet fossilfrie), hvis IKKE man ejer en Tesla? er du ikke en lille smule ensporet.

Og kæden springer fuldstændig af, når du ikke rigtig forstår (selvom du pipper lidt om det), at alt nyt kun bliver billigt, hvis der kommer volumen i produktionen og det har altid været firstmower'ne som har betalt for muligheden for volumenproduktion - Det er den politik som Elon Musk anlagde med Tesla, først en Roaster som betalte for udviklingen af Model S, som så betalte udviklingen og produktionsudstyret for Model 3 - Du vil gerne start på niveau 3, men det kan man ikke og det gik jeg ud fra at du vidste.

197
28. juli 2017 kl. 17:24

denne side om elbiler: Norge går elbil-amok: 6 ud af 7 mest solgte biler er nu elektriske, bliver angrebet af både Hans Jørgen og Jens Arne , fra deres første indlæg her, senere bl.a. med beskyldninger om at vi (elbilsrealisterne? dem der snakker om elbiler?) vil trække vores holdninger og meninger ned over dem.

Jeg troede egentlig at vi bare snakkede om elbiler og miljø ?

De argumenterer for deres frihed til selv at bestemme. Siger der er mange der mener det samme som dem, og skyder os alle mulige selvopfundne intentioner i skoene.

De er ikke kommet med nogle egentlige input, kun kritik og negative kommentarer af personer og elbiler.

Nu er vi så bl.a. blærerøve og arrige økologisk blodspyttende personer?

.

Mærkeligt at i ser elbiler som en så direkte, alvorlig trussel, imod jeres personlige frihed og livsfilosofi, at i føler jer nødsaget til en langvarig kamp, med stålsat vilje, imod alt og alle der rører sig herom?

Jeg er glad for at i er her, misforstå mig ikke, det er altid godt at prøve at forstå andre mennesker, og hvordan de tænker

195
28. juli 2017 kl. 16:03

Raymond van Wonterghem:

Alt bliver bedre imorgen, hvis der er nogen som køber i dag - Det ved du godt, ikke Jens?

Jeg kan ikke hidse mig op over at nogen vil blære sig ved at køre Tesla, heller ikke over at man slipper for afgift, det er i mine øjne ikke værre end at købe sort arbejde - der hvor jeg står af er når nogen mener at deres forbrugsvalg skulle være udtryk for et globalt hensyn, den typiske radikale idealisme der først og fremmest giver ret til at se ned på andre der har truffet andre valg!

Og så faldt det mig ind at prisen for at blære sig med ny teknik synes at være konstant, f. eks. var det for 50 år siden stereoanlæg der lige var kommet frem, og hvis de mest ivrige dengang fyrede 50.000 af på den tids topmodel, så svarer det vel nogenlunde til prisen på en Tesla i dag :-)

193
28. juli 2017 kl. 11:50

@Il Bahnsen

Det er lidt tungt at diskutere med dig. Du tonser ud af enhver tangent du kan finde for hver bemærkning jeg skriver, og dine antagelser om mit liv og levned er i vid udstrækning uigenkendelig. Det forekommer mig dog i din debattone, og her må du rette mig hvis jeg tager fejl, at du nærmest spytter økologisk blod af bar’ arrigskab over dine med- eller i dit tilfælde moddebattører når de ikke mener det samme som dig ?!

Kunne egentlig være en fest at diskutere med dig IRL :-)

192
28. juli 2017 kl. 09:28

"B: Det er vanvid at kæmpe imod med alle kræfter og stålsat vilje Vi har haft denne diskusion før, hvor du udpenslede alle dine bekræftelser af de egoistiske elbils-modstanderes kommentarer jeg havde sat op."

"HJN: En række af nedenstående bemærkninger kan jeg bekræfte. Jeg er som nævnt ikke elbilmodstander. Kunne måske tænke mig en selv, men det er simpelthen urealistisk foreløbig."

Så derfor er du imod at elbiler favoriseres

.

"B: Du forholdt dig ikke til de åbenlyse gratis fordele for dig og andre der følger med, men istedet beklagede du dig over du ikke havde råd til elbil."

"HJN: 1.Vi taler om Danmark ikke sandt? Dette er ikke Norge. 2.Sig mig håner du mig fordi jeg ikke har råd til en elbil?"

1.Så du mener at der skal udskiftes så mange fossilbrændere som i Norge før den renere luft, lavere støjniveau, og mindre co2 udslip kan nydes af alle? Ja men det er jo Danske politikeres skyld ( samt alle økonomiske, og uransagelige personlige kræfters) 2. Av!, hvor kom den fra? Lige en du må arbejde lidt med, med dig selv. Nej, jeg har venner fra alle samfundslag, også mindre bemidlede end du sikkert ville kunne forestille dig, så igen en fejl-formodning fra din side

.

"Jeg vil være opmærksom på såfremt nogen, som færdes i mit område begynder at klage over mine udledninger."

Hvorfor ikke være opmærksom nu? Hvor stort er "dit område"?

.

Jeg er ikke rabiat fossilbils hader, jeg har ikke noget imod folk der kører i store dieselbiler, de træffer de valg der er fornuftige for dem i den verden vi befinder os i. Nogle af de rammer vi agerer i, kan økonomiskt flyttes/påvirkes af politikerne.

Jeg hader kun de skyer af sort OSSSS! der blæses ud hvergang en "moderne" dieselbil fortager en hurtig overhaling, eller lægger voldsomt fra start ved lyskurven, (komplet latterligt forøvrigt) for at prøve at være hurtigere end en lille benzinbil eller en elbil.

Det synlige udtryk det manifesterer, er en grotesk udpensling om en teknologi, der burde have været henvist til museer, år tilbage. Det trækker tanker om industrialiseringens barndom frem, og vi lever i 2017!

Jeg siger ikke du eller andre skal skifte bil ud, men jo flere faktorer man er bevidst om, jo bedre valg har man mulighed for at træffe nu og i fremtiden, også til gavn for dem der ikke personligt har klaget.

.

"B: Elbilerne er jo tunge, så de kan da ikke være særligt grønne"

"HJN: Min bekymring er at tunge biler har dårligere køreegenskaber end lettere ditto."

Der kan jeg så berolige dig med at du tager fejl. Tyngdepunktet er som udgangspunkt noget af det vigtigste for køreegenskaberne. Citroen Cactus, ligesom flere andre lettere biler, er ikke særlig gode. Et af de værste eksempler i nyere tid er Mercedes A, jeg blev decideret søsyg under en tidlig prøvetur. Tyske og Svenske motorjurnalister, var ved at vælte med den (kan ikke lige huske om der faktisk var en der væltede) Den måtte kraftigt revideres, før det var sikkert at lukke den ud på vejene.(igen!?)

.

Dine andre forklaringer er gennemsyret af et perspektiv fra manglende økonomisk formåen, og deraf misundelse. Måske deraf udspringer din modvilje, og negative holdning til "elbilsrevolutionen"

.

"Jeg er helt med på at afskaffe registreringsafgifter på elbiler. Samtidig vil jeg også gerne af med samme afgifter på benzin og dieselbiler."

Virkningen af denne udmelding fra dig, er som et forstørrelsglas på din holdning, = frit valg = flere fossilbiler = FUCK!!! moder jord, alle fremtidige generationer, og al sund fornuft

Problemet er jo at først 2020-2023 bliver elbilerne billigere end fossilbilerne. Så du (og politikerne) synes det er en god ide at få så mange gammeldags, svinende, ineffektive, økonomiskt forvredne, kartelkontrolerede, svindel-biler ud på vejene i en fart.

188
27. juli 2017 kl. 10:52

Hej.

Ja Allan. Jeg burde nok ikke lade mig provokere så meget, som jeg gør, når Raymond kommer med kritik af mig. Han kommer med løgn i flere indlæg, men det vil jeg nu lade ligge. Han gider ikke engang svare på mine spørgsmål, så jeg vil hermed stoppe diskussionen efter at have sagt følgende.

Jeg kan overskue problematikkerne lige så godt som Raymond. Han burde måske lave sit eget forum og smutte over i det. Hans kritik m.h.t. vitaminer kan jeg ikke tage mig af, da han måske ikke aner noget om emnet.

Ja, det var så alt. Jeg gider ikke spilde mere tid på denne . Så jeg vil tage DIN kritik til mig Allan - og dermed droppe denne mærkelig diskussion med med Raymond.

Kærlig hilsen Jan, Projekt S og T

184
27. juli 2017 kl. 09:08

RAYMOND :
Mit sidste indlæg til dig var som sagt det sidste hele indlæg til dig. Jeg vil derfor ikke bruge et helt indlæg på diskussionen med dig. Så jeg vil kun skrive en kortere tekst til dig i mine indlæg, indtil diskussionen dør ud

Og så skrev du et langt og tomt indlæg, hvorfor svarede du ikke på spørgsmålene? Kan du ikke? Du er blevet spurgt om dem mange gange. Hvad mener du om global opvarmning, har videnskaben ret når den skriver at vi kun har få år til at vende bøtten, hvis vi skal nå det mål som på max 4 grader? Hvis du mener det ikke er korrekt, så forstår jeg dine indlæg - men helt ærligt, det er fuldstændig lige meget om en bil kan kør 18km/l eller 20km/l, når det eneste som batter er helt at fjerne fossil afbrænding - kan du overskue problematikken? Elbiler er et middel til at fjerne fossilafbrændingen, men man kan da sagtens bruge både brintbiler og synfuelsbiler til at opnå samme mål, det koster bare 4-5 gange samme energimængde og det er ligesom lidt af et problem, kan du overskue det? Så når jeg skriver positivt om elbiler, så er det i ovenstående kontekst

Og mener du, at du er bedre til at argumentere end jeg ?? Seriøst

Jeg er godt klar over at din hjerne fortæller dig noget andet, har du været ude for en trafikulykke eller anden ulykke? Men du er jo helt hen i skoven, for du argumenterer ikke, du "synes" og du "mener" bare og du reflekterer ikke over de info du får og du svarer ikke på relevante spørgsmål. Så smut du tilbage til dit projekt smørhul og fortæl folk, hvilke vitaminer de skal tage(De råd vil dine læsere så heller ikke følge, for de kan også se, at du overhovedet ingen baggrund har for give den slags råd).

183
27. juli 2017 kl. 03:56

Hej.

RAYMOND :

Mit sidste indlæg til dig var som sagt det sidste hele indlæg til dig. Jeg vil derfor ikke bruge et helt indlæg på diskussionen med dig. Så jeg vil kun skrive en kortere tekst til dig i mine indlæg, indtil diskussionen dør ud. Du gider åbenbart bruge tid på at grave et af mine indlæg til Motion-Online og et af mine fine breve til politikerne frem samt læse dem. Efter dit seneste indlæg prøvede jeg derfor at skrive dit navn på Google, Linkedin og på Facebook, så jeg kan se, hvem du er og hvad du har skrevet. Hvem er du egentlig ? Er du ham med billeder af en Tesla S elbil ? Ejer du en elbil ? Hører du med i den elbil-positive gruppe ? Har jeg gjort dig sur, fordi jeg tillader mig at kritisere elbiler, som du måske selv kører rundt i ? Jeg ejer ikke selv en elbil.

Jeg ved ikke, hvad "i-udfordret" betyder. Men jeg føler mig ikke udfordret af dig. Noget af din kritik af mig, som nu har bredt sig over FLERE debat-tråde,er useriøs og derfor intetsigende. Jeg har allerede forklaret dig, at din påstand om, at jeg ikke reflekterer over andres meninger, er direkte løgn. Gud hjælpe mig om du ikke tillader dig, at komme med stort set den samme vrøvlede og forkerte påstand igen. ... Kære Raymond. Du lyver jo.

Og mener du, at du er bedre til at argumentere end jeg ?? Seriøst ?? Både jeg og andre herinde på Ingeniøren er kommet med et eller flere fakta og argumenter om brintbiler og elbiler. Men det vil du og visse folk i den mest elbil-positive gruppe måske helst glemme. Du ved vist ikke altid, hvad du snakker om.

I debat-trådene på Ingeniørens forum skal der ikke kun være plads til fakta men også meninger. Det er ikke kun mig, der kommer med meninger i vores indlæg herinde på Ingeniøren. Og sørme om du ikke selv kom med en MENING om brintbiler i dit sidste indlæg. Hvis du ikke er tilfreds med dette og andre ting herinde, bør du - I DEN GRAD - finde dig et andet forum. Vi har ytrings-frihed herinde.

DAN :

For snart mange år siden vedtog politikere, at for hver km en benzinbil kørte over 16 km / l benzin ville den få en rabat eller fradrag i registreringsafgiften på 4.000 kr. For dieselbiler var det over 18 km / l diesel.

Nogle - og måske dig Dan ? - mener, at de 16 km /l benzin og 18 km / l diesel er forældede og ikke tidssvarende, da mange biler har et bedre brændstof-forbrug end disse 16 km / l og 18 km / l. Men her glemmer man en meget vigtig ting. Mange biler kører over 16 km / l eller 18 km / l, når vi bruger den nuværende gamle metode til at måle brændstof-forbrug. Men snart kommer der som sagt en eller to mere realistiske metoder til at måle dette. Og det vil jo sige, at bilerne ikke længere vil have de høje km/ l-værdier, som de har i dag. De vil jo køre en del kortere på literen efter den eller de nye metoder. Det er en af grundene til, at jeg synes, at 16 km / l benzin og 18 km / l diesel - muligvis - kan være relativ gode at bruge i fremtiden.

Jeg er godt klar over, at folk i den mest elbil-positive lejr måske vil give mig kritiske tommelfingre nedad for dette svar til Raymond og Dan.

Kærlig hilsen Jan, Projekt S og T

182
26. juli 2017 kl. 23:15

Il Bahnsen (IB):Igen skriver du: "jeg, jeg, jeg, "

HJN: Jeg (undskyld) forholder mig til den konkrete hverdag. Til gengæld møder jeg masser af ideologiske holdninger, som ofte er fugle på taget.

IB: Klart at vi er nogen der ikke har råd til at redde verden alene, men måske vi kunne gi en hånd?

HJN: Jeg smider ikke affald i naturen, jeg skifter til LED lys, jeg er bevidst om mit energiforbrug i huset og mange andre ting.

IB: Det er vanvid at kæmpe imod med alle kræfter og stålsat vilje Vi har haft denne diskusion før, hvor du udpenslede alle dine bekræftelser af de egoistiske elbils-modstanderes kommentarer jeg havde sat op.

HJN: En række af nedenstående bemærkninger kan jeg bekræfte. Jeg er som nævnt ikke elbilmodstander. Kunne måske tænke mig en selv, men det er simpelthen urealistisk foreløbig.

IB: Du forholdt dig ikke til de åbenlyse gratis fordele for dig og andre der følger med, men istedet beklagede du dig over du ikke havde råd til elbil.

HJN: Vi taler om Danmark ikke sandt? Dette er ikke Norge. Sig mig håner du mig fordi jeg ikke har råd til en elbil?

IB: Desuden forbeholdt du dig din ret til at udlede som du behager, hvilket du ikke vil indse er noget du trækker ned over hovedet på andre. Du er ikke alene.

HJN: Hvis jeg skal have mit liv til at hænge sammen, så behøver jeg en bil. Der er mange ting ”jeg trækker ned over hovedet på mange” i kraft af min eksistens. Jeg vil være opmærksom på såfremt nogen, som færdes i mit område begynder at klage over mine udledninger.

IB: Vil du prøve igen?....... så kan vi se om du stadig er verdens midtpunkt: . Hvorfor hører man hele tiden, meget af det selv her på ing.dk: Hvorfor skal elbilerne have mindre afgift

HJN: Elbiler skal ikke pålægges afgifter. Det skal andre biler heller ikke. Udover monumentale besparelser på administration af afgifter, så bliver det personlige bilvalg mere fri.

IB: Elbilerne er jo tunge, så de kan da ikke være særligt grønne

HJN: Min bekymring er at tunge biler har dårligere køreegenskaber end lettere ditto.

IB: Hvorfor skal jeg være med til at betale for dem

HJN: Det skal jeg vel heller ikke.

IB: Elbilerne kører og sviner jo på sort strøm

HJN: Nå.

IB: Kun de rige der har råd til Tesla

HJN: Og det mener du ikke?

IB: Elbil er for dyr for mig

HJN: Jeg har i hvert fald ikke råd til en.

IB: Elbil kører ikke langt nok til mig

HJN: Jeg kunne leve med garanterede 300 Kilometers rækkevidde.

IB: Elbil kan ikke fåes i min yndlingsfarve ...osv.

HJN: Den slags luksus kan jeg som brugtbilskøber ikke være kræsen på.

181
26. juli 2017 kl. 16:42

Egoismen er vist svær at pille ud af dig.

Jeg skal huske at minde mig selv om engang imellem at besøge debatten på ing.dk - en slags museum for det beskedne storhedsvanvid som præger det politiske spektrum fra de radikale og helt ud til alternativet.

Her kunne jeg så se det globalistiske snæversyn udstillet når jeg udråbes til egoist med indremissionsk patos fordi jeg ikke køber påstanden om at jeg har en særlig pligt til at redde verden! Men selvfølgelig - når man ved man har ret så er det nok OK at råbe egoist?

For egentlig handler debatten her vel bare om at nogle er misundelige fordi det er mislykkedes for elbillobbyen at plukke samfundet og forbrugerne lige så groft som vindmøllelobbyen havde held til?

Jan Hervig Nielsen skriver "Ingeniørens debat-forum er mest teknik" men han synes godt der må være plads til lidt politik. Jeg er helt uenig, jeg kan ikke få øje på noget teknik, kun politiske meninger. Det tekniske er ret banalt, det handler om biler, nogen synes det giver en enorm forskel hvis bilen har en elmotor i stedet for en benzinmotor, andre går ikke så højt op i det. For nogle år siden fandt man på at favorisere dieselmotorer, det fortryder man nu, nu favoriserer man elmotorer osv.

180
26. juli 2017 kl. 15:15

Jeg er stædig. ( Det er du vist også ).

Nej Jan, du er i-udfordret og det er jeg ikke. Du er ikke i stand til at reflektere over tingene og ej heller argumentere - i nogle indlæg skriver du 30 gange "Jeg mener" og "Jeg synes", det kan du bruge i andre fora, men ikke på ing.dk. Det er fuldstændig lige meget om det tager 3-5 minutter at fylde en Brintbil, når en elbil normalt er fuldt opladet hver nat - du kan ikke sammenlige tiden det tager at lade en elbil op med den tid det tager at fylde en brintbil - forstår du det? Du har heller aldrig forsøgt at forklare, hvor du havde tænkt dig at løse problemet, at der bruges 4 til 5 gange så meget energi på drift af en brintbil fremfor en elbil - forklar hvorfor det ikke er noget problem. Det går fuldstændigt galt for dig, fordi du "mener" og "synes" altid men det er ikke noget argument. Du "mener" at en bil skal være mellem 3,75m og 4,25m, det "mener/synes" du er det mest sikre - gud hjælpe mig om ikke du skriver det til folketingset, så jo Jan, du er i-udfordret.https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjt4_KpgqfVAhVDbFAKHZkfDwwQFgg7MAQ&url=http%3A%2F%2Fwww.ft.dk%2Fsamling%2F20141%2Falmdel%2Ftru%2Fbilag%2F32%2F1416917.pdf&usg=AFQjCNF6GQcVY1vEf8Nb1lpXAdgW4ioY9A.https://www.motion-online.dk/fora/index.php?/topic/63015-light-vitaminer-2015/&do=findComment&comment=1726773

179
26. juli 2017 kl. 11:43

Du kan så måske lade dig provokere af flertallet af disse danskere, og det står dig naturligvis frit for. Sådan er jeg nemlig, - du vælger dit og jeg vælger mit. Jeg angriber nemlig ikke "de andre" og kræver bål og brand over dem for at få dem til at rette ind.

Det er lidt pudsigt, for sådan læser jeg din kommentar

" Overordnet set - Det ville egentlig være forståeligt såfremt moderator satte hælen i og fjernede regulære politiske indlæg, og fastholdt at netop ing.dk burde dreje sig om teknikken. Mon ikke det oprindeligt var meningen?!

Hvis moderator ligeledes lugede ud i sure opstød, ja så ville der vist blive redigeret i indlæg fra de varmeste fortalere for elbiler. " Jeg har iøvrigt ikke haft til hensigt at aggitere for noget politiks parti, men har bare funderet over hvor jeg som borgelig vælger skal sætte mit kryds næstegang, når nu energi og miljø politik ligge mig på sinde.

Jeg synes ikke jeg har flytte mig politiks hvad angår energi og miljø politik. Men det har det bla. Venstre, og det er den forkerte vej,

178
26. juli 2017 kl. 08:05

Du kan så måske lade dig provokere af flertallet af disse danskere, og det står dig naturligvis frit for. Sådan er jeg nemlig, - du vælger dit og jeg vælger mit. Jeg angriber nemlig ikke "de andre" og kræver bål og brand over dem for at få dem til at rette ind.

Troll kan du finde på wikipedia

Igen skriver du: "jeg, jeg, jeg, "

Klart at vi er nogen der ikke har råd til at redde verden alene, men måske vi kunne gi en hånd? Det er vanvid at kæmpe imod med alle kræfter og stålsat vilje

Vi har haft denne diskusion før, hvor du udpenslede alle dine bekræftelser af de egoistiske elbils-modstanderes kommentarer jeg havde sat op. Du forholdt dig ikke til de åbenlyse gratis fordele for dig og andre der følger med, men istedet beklagede du dig over du ikke havde råd til elbil. Desuden forbeholdt du dig din ret til at udlede som du behager, hvilket du ikke vil indse er noget du trækker ned over hovedet på andre. Du er ikke alene.

Vil du prøve igen?....... så kan vi se om du stadig er verdens midtpunkt:

.

Hvorfor hører man hele tiden, meget af det selv her på ing.dk:

Hvorfor skal elbilerne have mindre afgift

Elbilerne er jo tunge, så de kan da ikke være særligt grønne

Hvorfor skal jeg være med til at betale for dem

Elbilerne kører og sviner jo på sort strøm

Kun de rige der har råd til Tesla

Elbil er for dyr for mig

Elbil kører ikke langt nok til mig

Elbil kan ikke fåes i min yndlingsfarve ...osv.

Det er til at brække sig over et så uintelligent og snævertsynet ego mange folk er belemret med

Hvad med at glæde sig over den renere luft, når du cykler eller går, og du møder en Tesla, giv føreren en thumb up og et smil, han er endda med til at du hurtigere får mulighed for at købe en elbil der tilfredsstiller netop dine behov, samt ydermere er bedre og billigere end de fossilbiler vi har nu

Er det virkeligt så svært at se bare lidt længere ud i fremtiden, ud over sin egen næse

+8 -1

176
26. juli 2017 kl. 02:50

Hej Raymond.

Tak for en god og respektfuld tone i dit sidste indlæg. Undskyld, men jeg bliver altså nødt til at reagere på dit sidste indlæg. For endnu engang kommer du med en mærkelig kritik og nogle løjerlige og "mystiske" bemærkninger. Dette her er med sikkerhed det sidste indlæg til dig i denne tråd.

Jeg synes ikke, at mit indlæg til dig angående kritik og selv-kritik var intetsigende. Måske har du blot svært ved kritik eller selv-kritik. Hvad ved jeg ? Under alle omstændigheder er du og jeg er MEGET uenige om, hvornår et indlæg er intetsigende og hvornår det ikke er. En del af din kritik af et eller flere af mine indlæg er det, som man - med et af dine ord - ville kalde intetsigende.

M.h.t. længde holdt mit sidste indlæg sig indenfor den maksimum-grænse, som jeg som privatperson har sat for mig selv. Så jeg synes ikke, at mit sidste indlæg var for langt. Du synes, at det var for langt. Nogle kan kun lide korte indlæg. Andre er positive overfor lange indlæg. Sådan er vi jo så forskellige.

Jeg er stædig. ( Det er du vist også ). Og nogle af mine holdninger og synspunkter er svære at ændre. Alligevel er jeg - stort set - uenig med det meste af din kritik. Og hvis du har sådan en kritik, bør den da ikke kun rettes mod mig. Jeg kender ikke dine holdninger, så jeg ved ikke, at din kritik også bør rettes mod dig selv. Så jeg ved ikke, om du endnu engang kaster med sten, mens du bor i et glashus.

Kritikken skal da også rettes mod visse debattører og personer i den mest elbil-positive lejr. Hører du til denne gruppe, Raymond ? Det er mit indtryk, at flere personer i denne gruppe ofte ikke tager de gode argumenter og oplysninger til sig, der kommer fra os i de andre grupper. Debattører i den mest elbil-positive lejr er ofte svære at hugge og stikke i. De kan være meget " afvisende ". Så de er MINDST lige så stædige og "afvisende", som jeg af og til kan være.

Du nævner Ils link til mig om brintbiler i en anden debat-tråd. Og så nævner du, at du og andre har givet mig lignende oplysninger tidligere. Du får det til at lyde som om, at jeg er den eneste person, der godt kan se visse positive ting ved brintbiler. Det tror jeg i den grad ikke, at jeg er. Vi er efter min fornemmelse flere i de andre grupper herinde, som mener, at flere folk i den mest elbil-positive lejr ser meget sort / hvidt på tingene m.h.t. elbiler og brintbiler.

Jeg reflekterer i den grad over de oplysninger, data og argumenter, som mine "menings-modstandere" kommer med. Så din påstand om, at jeg ikke gør det, er helt forkert. Faktisk MEGET forkert. Det er lodret løgn og sludder. Din kritik er her intetsigende.

Derimod er jeg i tvivl om, hvor meget du reflekterer over dine menings-modstanderes argumenter,oplysninger og kritik. Det er du jo den bedste til selv at vurdere. Jeg og andre har flere gange serveret gode oplysninger og argumenter om brintbiler og elbiler for jer. Reflekterer I over disse gode oplysninger og argumenter ?

Indlægget er ikke længere end min maksimum-grænse. NOK FRA MIG. TILBAGE TIL DEN ØVRIGE DEBAT.

Kærlig hilsen Jan, Projekt S og T

175
25. juli 2017 kl. 22:09

Mon ikke moderator skulle luge ud i troll's som dig først</p>
<p>Du har ikke bidraget med andet end din provokerende egoistiske og miljøfjendtlige holdning samt negative kommentarer

Måske du vil ulejlige mig og andre debattører med hvad du lægger i at kalde at kalde mig troll??

Du synes at jeg er miljøfjendtlig fordi jeg forholder mig pragmatisk og realistisk til miljøet. Læs: Jeg kan ikke bære verdens vægt på mine skuldre, og jeg er også begrænset af noget så trivielt som mit husholdningsbudget. Jeg mener ikke at mine kommentarer er specielt negative, for jeg forklarer blot hvordan hverdagen ser ud for en almindelig dansker, for jeg taler ofte om bilemner blandt folk jeg møder, og dine holdninger møder jeg i praksis kun på ing.dk - honest!

Du kan så måske lade dig provokere af flertallet af disse danskere, og det står dig naturligvis frit for. Sådan er jeg nemlig, - du vælger dit og jeg vælger mit. Jeg angriber nemlig ikke "de andre" og kræver bål og brand over dem for at få dem til at rette ind.

174
25. juli 2017 kl. 21:50

Jeg har før forsøgt at forklare dig, at vi her på sitet ikke interesserer os så meget for hvad der egoistisk set vil gavne i vores husholdning, men snarere for, hvad der vil gavne i hele vores samfund.</p>
<p>Dit modsvar til det er så blot, at vi skal interessere os for, hvad der egoistisk set vil gavne i vores eget samfund uden at interessere os for, hvad der vil gavne i hele verden.</p>
<p>Egoismen er vist svær at pille ud af dig.

  • med adresse til Jens Arne Hansen.

Da Il Bahnsen skriver noget lignende til mig, så tillader jeg mig at kommentere jer begge.

Allan Olesen skriver: ". . . . at vi her på sitet ikke interesserer os så meget for hvad der egoistisk set vil gavne . . . . " "vi her på sitet" - - ja nogle tydeligvis, men de som ikke retter ind, bør de forvises for "jeres" site?

Jeg kunne godt tænke mig en nærmere definition af grænsen imellem egoisme og "hvad der vil gavne hele verden".

173
25. juli 2017 kl. 12:45

Der er en tendens til at forivre sig når det handler om miljø og klima, derved kommer man let til at ende med gårsdagens løsninger og spilde en masse penge fordi man satsede på umoden teknologi, mens de der så tiden an fik den færdige løsning.

Jeg har før forsøgt at forklare dig, at vi her på sitet ikke interesserer os så meget for hvad der egoistisk set vil gavne i vores husholdning, men snarere for, hvad der vil gavne i hele vores samfund.

Dit modsvar til det er så blot, at vi skal interessere os for, hvad der egoistisk set vil gavne i vores eget samfund uden at interessere os for, hvad der vil gavne i hele verden.

Egoismen er vist svær at pille ud af dig.

171
25. juli 2017 kl. 11:45

Der er en tendens til at forivre sig når det handler om miljø og klima, derved kommer man let til at ende med gårsdagens løsninger og spilde en masse penge fordi man satsede på umoden teknologi, mens de der så tiden an fik den færdige løsning.

Hvis du nu rev dig løs fra dine erfaringer tilbage fra 65 og74 og kom ind i nutiden, og indså dennes virkelighed og udfordringer, ville du vide at vi har kæmpet for, og forpligtet os til at nå nogle kilmaforbedringer.

Blandt andet Klimarådet har beregnet at vi bl.a. skal have over 1.000.000 0-emmisionsbiler i 2030 for at nå disse mål

Mange der har den holdning til miljø, at det er ikke værd at bekymre sig om, er ældre menesker, hvorfor mon?, fristes man til at tænke

"Der er en tendens til at forivre sig når det handler om miljø og klima, derved kommer man let til at ende med gårsdagens løsninger og spilde en masse penge fordi man satsede på umoden teknologi, mens de der så tiden an fik den færdige løsning."

"umoden teknologi" ?
Mener du helt udviklet? Hvormeget skal udviklingskurven have fladet ud før pågældende teknologi er "moden" i dine øjne? Ca 100år som brændstofmotorerne?

Kan du ikke bare een gang komme med et konstruktivt indput? Hvor lang tid mener du vi skal vente? Kommer den (endnu ikke opfundne?) "færdige løsning", tror du, inden vore børn og børnebørn dør?

170
25. juli 2017 kl. 11:07

Det kan FDM sikkert hjælpe dig med.</p>
<p>De fleste, der diskuterer her, gør det tydeligvis ud fra et lidt længere og større perspektiv.

Kald det hvad du vil, mit perspektiv var så at Danmarks bilindustri havde sin storhedstid for snart 100 år siden, og intet tyder på at der kommer en ny! Fords og Opels fabrikker i København lukkede i 65 og 74, jeg nåede at se en af dem. Jeg mener regeringen går fornuftigt til værks, det er gjort muligt at købe elbiler, så må folk selv vælge om de vil eller ej. Der er en tendens til at forivre sig når det handler om miljø og klima, derved kommer man let til at ende med gårsdagens løsninger og spilde en masse penge fordi man satsede på umoden teknologi, mens de der så tiden an fik den færdige løsning.

166
25. juli 2017 kl. 00:01

Kære Hans Jørgen Nielsen.

Jeg har læst din interessante og spændende indlæg. Du skriver bl.a. ordret : " Det ville egentlig være forståeligt såfremt moderator satte hælen i og fjernede regulære politiske indlæg, og fastholdt at netop ing.dk burde dreje sig om teknikken. Mon ikke det oprindeligt var meningen?! "

Jeg er meget uenig i dit synspunkt. Jeg synes, at det er fint nok, at Dan, Raymond eller andre skriver lidt om et eller flere af de politiske partier.

Jeg er politisk neutral i mine såkaldte projekter. Men det vil da være dumt af mig, hvis jeg ikke nævner regeringspartiet Venstres svar til mig, hvor partiet kommer med en holdning om afgifter på elbiler. Og hvis jeg eller andre personer har fået andre svar fra de politiske partier, skal vi da have lov til at nævne dem herinde.

På samme måde skal jeg da have ytringsfrihed, så jeg kan nævne, at jeg synes, at Venstre vil have for store afgifter på almindelige elbiler om nogle år. Jeg synes, at afgifterne på elbiler skal være mindre end det, som Venstre ønsker om nogle år. Og snart får jeg nok flere svar fra nogle politikere, hvoraf jeg måske vil komme ind på et eller to af disse svar. Det vil tiden vise.

Så jeg synes, at det vil være utrolig synd, hvis "ansatte" på Ingeniøren går ind og sletter tekst med politisk indhold. Vi debattører skal blot sørge for, at det ikke tager overhånd med at skrive om det politiske. Hvis det politiske er ved at tage overhånd i en tråd, kan den "ansatte" hos Ingeniøren blot meddele, at debattørerne ikke længere bør diskutere politiske emner i den pågældende tråd. Han behøver jo ikke slette noget af det, som debattørerne skriver.

Selvom Ingeniørens debat-forum er mest teknik, skal der efter min mening også være plads til lidt snak om politiske partier. Så selvom jeg er utrolig uenig med Dan og Raymond i mange ting, synes jeg, at det er fint nok, at de begge nævner et eller flere politiske partier.

Kærlig hilsen Jan, Projekt S og T

164
24. juli 2017 kl. 23:12

Det er vel i ligeså høj grad en politisk diskussion som en teknisk.</p>
<p>Det kunne jo være du bare skulle forbi gå tråden, hvis du ikke har andet at byde ind med, end et surt opstød.
Hvad med om du kommenterede på mine politiske betragtninger.

Overordnet set - Det ville egentlig være forståeligt såfremt moderator satte hælen i og fjernede regulære politiske indlæg, og fastholdt at netop ing.dk burde dreje sig om teknikken. Mon ikke det oprindeligt var meningen?!

Hvis moderator ligeledes lugede ud i sure opstød, ja så ville der vist blive redigeret i indlæg fra de varmeste fortalere for elbiler.

163
24. juli 2017 kl. 17:12

Jamen er dette forum ikke et alt for lille rum at råbe i? Måske burde elbilentusiasterne lave en forening og udgive et blad for medlemmer og andre hvor I kunne agitere for at verden snart går under hvis ikke vi får elbiler og grøn omstilling nok. Hvad med at kalde sådan et blad "Vågn Op II" ?

Undskyld mig, men omhandler tråden ikke om hvordan salget går stryende i Norge - og vi diskuterer hvorfor det slet ikke går i DK.

Det er vel i ligeså høj grad en politisk diskussion som en teknisk.

Det kunne jo være du bare skulle forbi gå tråden, hvis du ikke har andet at byde ind med, end et surt opstød. Hvad med om du kommenterede på mine politiske betragtninger. Hvordan tror du Lars Løkke kan vinde næste valg, når han i den grad skubber "grønne" borgelig vælgere over i rød blok. Tror du med hånden på hjertet at der er nogen der skifter den anden vej. Altså at der er nogle Fra R og S der stemmer V på grund af deres miljøpolitik.

162
24. juli 2017 kl. 15:57

Så for mig og sikkert langt de fleste ingeniører handler det om det næste bilkøb og ikke så meget andet.

Det kan FDM sikkert hjælpe dig med.

De fleste, der diskuterer her, gør det tydeligvis ud fra et lidt længere og større perspektiv. Vi diskuterer ikke så meget, hvad der vil være nyttigt og realistisk for vores private husholdning her og nu. Vi diskuterer snarere, hvad der vil være nyttigt og realistisk for samfundet nu og i fremtiden.

Erfaringer/meninger fra egen husholdning kan have en vis relevans i forståelsen af, hvad der er realistisk for samfundet. Men så heller ikke mere. Går man for langt ud i den slags argumentation, er det kun støj.

161
24. juli 2017 kl. 15:39

Så for mig og sikkert langt de fleste ingeniører handler det om det næste bilkøb og ikke så meget andet. Og jeg får ikke selv råd til en stor amerikanerøse, heller ikke selv om jeg kunne få den uden afgift, så jeg må kigge efter noget andet!

Jamen så fik vi det slået fast.

Og sammen med dine andre argumenter, er det så derfor man kæmper imod den vej som har vist sig at fungere!?

"Vi skal bare blive ved med at svine, for det kan være at der dukker en endnu bedre løsning op"

"Vi er så lille et land at det betyder ikke noget at vi sviner"

Utroligt! Og virkeligt utroligt at du oven i købet går offentligt med det

160
24. juli 2017 kl. 15:19

Det gennemgående ved dette forums anti-elbilister er at de kun kan se alle hindringer, ulemper, og kortsigtede økonomiske sider, hvis de da ikke lige er direkte egoister med hensyn til hvad de (ikke) kan få ud af det
De kommer ikke med brugbare alternativer, kun klamren til status quo
Er man problemløser, innovator, udvikler af hjertet, eller kun ingeniør på papiret?

Der er vel ikke mange der har noget imod elbiler, men derfor kan man jo godt foretrække at se tiden an indtil man ser om teknologien har en fremtid! Vi husker måske hvor meget det hastede med at skifte til lavenergipærer, så snart vi havde gjort det kom LED på markedet og så var det forfra! Så kan man jo også pege på proportionerne: Danmark kontra verden, om vi i så lille et land hælder benzin på bilen eller strøm fra kul/vind/vand/atom kan verden ikke mærke! Og endelig har vi ikke nogen bilindustri selv, kun underleverandører, og de løser da sikkert problemer, innoverer osv. inden for deres nicher.

Så for mig og sikkert langt de fleste ingeniører handler det om det næste bilkøb og ikke så meget andet. Og jeg får ikke selv råd til en stor amerikanerøse, heller ikke selv om jeg kunne få den uden afgift, så jeg må kigge efter noget andet!

159
24. juli 2017 kl. 12:31

Jeg venter lidt længere med mit indlæg

158
24. juli 2017 kl. 12:03

Jamen er dette forum ikke et alt for lille rum at råbe i? Måske burde elbilentusiasterne lave en forening og udgive et blad for medlemmer og andre hvor I kunne agitere for at verden snart går under hvis ikke vi får elbiler og grøn omstilling nok. Hvad med at kalde sådan et blad "Vågn Op II" ?

Nu kan elbilerne desværre ikke redde verden alene, de er bare den bedste, indenfor rækkevide, nuværende vej til at nedbringe lokal forurening nu, samtidig med at vi får udfaset en gammel ineffektiv teknologi, og erstattet den med en bedre, mere effektiv, og (snart) billigere

Hvis ikke folk i dette forum kan forstå, alene de langsigtede økonomiske, tekniske og brugsmæssige fordele, så er det nok sandsynligvis endnu sværere? at nå ind til politikerne og hovedparten af vælgerne

Det gennemgående ved dette forums anti-elbilister er at de kun kan se alle hindringer, ulemper, og kortsigtede økonomiske sider, hvis de da ikke lige er direkte egoister med hensyn til hvad de (ikke) kan få ud af det De kommer ikke med brugbare alternativer, kun klamren til status quo

Er man problemløser, innovator, udvikler af hjertet, eller kun ingeniør på papiret?

De fleste debatter viser det tydeligt

156
24. juli 2017 kl. 11:00

De lider af fornægtelse, og satser på at sende aben videre til næste regeringssammenkog

Venstre har altid slået på at de var et ansvarligt parti, og de håber vel på at genvinde magten efter næste valg. Så det er mig lidt en gåde, hvorfor de løber væk fra presserende beslutninger velvidende at det bliver dyrere jo længere tid man venter.

Rent taktisk forstår jeg det heller ikke. Måske tror de ikke på at der er mange borgerlige vælgere, der bekymre sig om miljø og klima. Deri ligger der en kæmpe brøler Lavede Regeringen en bred grøn aftale med S, R og SF angående transport, ville de ikke tabe en eneste stemme til rød blok. Utilfredse borgerlige vælgere vil da gå til DF, hvis de skulle gå nogen steder hen. De konservatives grønne profil er fuldstændig forsvundet efter de er kommet i regering. Så hvor kan en borgerlig vælger med en grøn profil gå hen. Til S og R, og hvis man sætte det på spidsen SF.

Det er frustrerende at man idag skal ud på venstrefløjen for at finde nogle fornuftig tænkende mennesker.

154
24. juli 2017 kl. 08:26

Jeg er helt med på at afskaffe registreringsafgifter på elbiler. Samtidig vil jeg også gerne af med samme afgifter på benzin og dieselbiler.
Så kan folk som Raymond van Wonterghem ganske frit vælge hvilken bil han ønsker at købe. Ingen grund til at pege fingre af hinanden.

Nu kan man jo se, at du er aktiv medlem af Venstre, så som en god partisoldat, følger du partilinien og lader andre betale for din forurening og din ødelæggelse af klimaet. Passer din holdning ikke bedre til LA? Vi skal alle betale for vore andel af miseren og det dummeste man kan gøre er at nedsætte afgifterne på fossildrevne biler.