Norge bygger verdens største træbro
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Norge bygger verdens største træbro

Broen over Norges største sø, Mjøsen, skal udskiftes. Og selv om kun ganske få nye broer i Norge bliver bygget i træ, har nordmændene besluttet at bygge den nye, 1.400 meter lange bro i træ.

Broen får spænd på 100 meter og fire kørespor, og de første tre skitser er nu på plads, skriver Teknisk Ukeblad.

Fordelen ved træ er, at materialet kan findes lokalt, og at træ lagrer CO2, men ulempen er til gengæld, at det, den norske vane tro, vil blive imprægneret med creosot, der ellers er forbudt i flere EU-lande. Alligevel mener projektlederne, at træet har fordelene på sin side i det store miljøregnskab.

Læs også: Se skitserne af verdens længste træbro

De tre projektforslag bliver kaldt Mjøsviadukten, Extradosed og Mjøsbølgen, hvor førstnævnte har et underliggende bærende spær. Extradosed har underliggende spær, som bæres af skråstag, og Mjøsbølgen har sideliggende bærevægge.

Det svære valg

En norsk ingeniør, som har været med til at tegne alle tre løsninger, forklarer, at Mjøsviaduktens udformning gør det nemmere at placere bærevæggene, fordi man ikke kommer i karambolage med køresporene.

Extradosed-løsningen vil her blive lidt dyrere, mens Mjøsbølgen bliver en anelse mere kompliceret, forklarer ingeniøren, som hedder Per Kristian Ekeberg og kommer fra Norconsult. Derfor foretrækker han selv Mjøsviadukten, som er mest ligetil, siger han.

En af de deltagende arkitekter foretrækker imidlertid Extradosed, ikke mindst set ud fra et visuelt synspunkt. Træ får nemlig lov at erstatte traditionelle stål- og betonkonstruktioner og får derfor et helt nyt udtryk. Dog synes han, at Mjøsbølgen bliver lige lovlig tung i det at se på.

Om broen så rent faktisk når et spænd på 100 meter, vides ikke endnu. Projektleder Taale Stensbye vil meget gerne op på de 100 meter, men finder det mere sandsynligt at lande på 70 meter, hvorved man egentlig bare kan tage et eksisterende design og øge den op til 1.400 meter, forklarer han.

»Vi betragter et spænd på 100 meter som muligt, men det er ikke kun at øge spændet, der skal udviklingsarbejde til. Produktion og montage bliver også krævende. Der er ikke pramme med kraner tilgængelige på Mjøsen, men det gælder jo også for andre konstruktioner og materialer,« siger Taale Stensbye til Teknisk Ukeblad.

Det norske vejdirektorat regner med, at brobyggeriet vil koste mellem 877 millioner og 1,1 milliarder kroner at bygge med Mjøsviadukten som den billigste og Extradosed som den dyreste.

Blandt alternativerne har også en buebro været på banen. Problemet er blot, at spændet sandsynligvis er for stort, og derfor vil kræve for mange fundamenter.

Kommer finansieringen på plads, skal byggeriet gå i gang i 2017 med projektering i 2014.

Dokumentation

Artikel i Teknisk Ukeblad

Emner : Broer
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten