Da Stian Thoresen købte sin første elbil, en Hyundai Kona, i vinters, opdagede han, at den app, som den koreanske bilproducent tilbyder, ikke var helt som han ønskede.
Thoresen tog derfor sagen i egne hænder og udviklede sin egen app. Han udviklede den på få uger og offentliggjorde den i Google Play-butikken et par måneder senere.
Hobbyprojektet blev populært blandt Hyundai-ejere. Omkring 300 personer tog appen til sig.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Det gør jeg heller ikke. Klikker du på citatet, ser du at det kommer fra Kjeld.Hvorfor spørger du mig om det. Det er ikke noget. jeg har udtalt mig om.
Jeg troede at det var mange der svarede mig, og det føltes fjollet at skrive en kommentar til hver. Nu ser jeg at de fleste af dem bare er dig, der af en eller anden grund har valgt at svare mig i tre separate indlæg.
Intet kunne være længere fra sandheden. Jeg vil bare gerne kunne bruge min ejendom som det passer mig, og synes det burde være en basal ret alle er sikret. Jeg har intet imod Hyundai specifikt.Dine andre indvendinger giver jeg intet for - du vil jo bare være imod. Men dig om det - lad være med at købe en Huyndai, hvis du synes, det er så forfærdeligt. Andre finder det ret godt.
Har du nogen modargumenter til det jeg siger? Ad hominem angreb tæller altså ikke i min bog.
Hvorfor spørger du mig om det. Det er ikke noget. jeg har udtalt mig om.Der burde så være en mulighed for at ændre server indstillinger.</p>
<p>Det kræver jo lidt, at de frigiver deres server-software. Tror du selv på den?
Dine andre indvendinger giver jeg intet for - du vil jo bare være imod. Men dig om det - lad være med at købe en Huyndai, hvis du synes, det er så forfærdeligt. Andre finder det ret godt.
Du misforstår. Det er absolut ikke mere sikkert, at man skal igennem deres server. Det er en nemmere måde for en producent at lave et sådant produkt nogenlunde sikkert på, men det ville være mindst lige så sikkert at lade kunden forbinde direkte. Det kan faktisk være langt mere sikkert, da hver kunde så kan have en unik digital nøgle til bilen, og man ikke risikerer at den centrale nøgle, som virksomheden må ligge ende med, bliver knækket eller lækket.Næ, men hvorfor så lave begge dele? I øvrigt vil jeg da nødig have en bil, der direkte kan tilgås fra en hackers telefon, når der findes en mere sikker løsning, som virker - undtagen måske for en nordmand, der er lidt speciel i den henseende, at han afskaffer bilen på grund af det - og som laver en kommerciel app, hvis navn til forveksling også er BlueLink, hvilket tyder på, at det er knap så idealistisk, som det fremføres.
Jeg forstår ikke helt, hvorfor du er så glad for at lade en virksomhed kunstigt begrænse dine muligheder for at bruge din bil som du gerne vil.Alarm og positionsbestemmelse af bilen er også en del af BlueLink. Men diskussionen er ligegyldig . Huyndai lytter slet ikke til dine forchromede meninger om, hvad de kunne og burde gøre. De bestemmer sådan set selv - og tak for det.
En unødig komplikation af appen, ikke af bilen.Ikke forstået - det er et frivilligt tilvalg, så hvis det er en unødig komplikation, så siger man bare nej tak!
Hvordan er det et tyndt argument?Tyyyndt argument.
Ja, men bilen vil så ikke længere kunne fjernbetjenes. Din bil kan altså mindre, fordi producenten har valgt en dårlig løsning, som gør at de aktivt skal supportere den.Og hvis det skulle ske, så virker bilen jo fint alligevel. Man bestemmer selv, om man vil have BlueLink i sin bil eller ej - de leveres ikke standard med GSM.
Ja, det gør det. Synes du at det er en god ting?I øvrigt, hvad så, når MS stopper opdatering af gamle windows-versioner? Eller gamle Iphones ikka kan køre smittesporingsappen? Eller, eller, eller? Den slags sker.
Det kræver jo lidt, at de frigiver deres server-software. Tror du selv på den?Der burde så være en mulighed for at ændre server indstillinger.
I øvrigt, hvad så, når MS stopper opdatering af gamle windows-versioner? Eller gamle Iphones ikka kan køre smittesporingsappen? Eller, eller, eller? Den slags sker.
Hvilket netop er et argument for at den slags skal minimeres.
Har selv et projekt på listen, hvor jeg vil lade en Pi erstatte Samsungs App til styring af en varmepumpe. Jeg har ingen fordele af at fjernstyringen er afhængig af Samsungs lyst til at understøtte Android-versioner, eller gamle varmepumper.
Ja, jeg undersøgte ikke sagen tilstrækkeligt inden købet. Så havde jeg nok valgt en anden, hvis de stadig findes.
Ikke forstået - det er et frivilligt tilvalg, så hvis det er en unødig komplikation, så siger man bare nej tak!Set fra kundens synspunkt virker det som en unødig komplikation af produktet.
Tyyyndt argument.Hvad så når Hyundai ikke gider mere, og lukker deres API for de gamle biler? Så er det jo bare slut med at kunne bruge appen.
Og hvis det skulle ske, så virker bilen jo fint alligevel. Man bestemmer selv, om man vil have BlueLink i sin bil eller ej - de leveres ikke standard med GSM.
I øvrigt, hvad så, når MS stopper opdatering af gamle windows-versioner? Eller gamle Iphones ikka kan køre smittesporingsappen? Eller, eller, eller? Den slags sker.
Jeg ved ikke hvad Hyundai har på tracking siden, men jeg kunne forestille mig at tyverisikringen og trackingen bruger den samme server.
Der burde så være en mulighed for at ændre server indstillinger.Hvad så når Hyundai ikke gider mere, og lukker deres API for de gamle biler? Så er det jo bare slut med at kunne bruge appen.
Næ, men hvorfor så lave begge dele? I øvrigt vil jeg da nødig have en bil, der direkte kan tilgås fra en hackers telefon, når der findes en mere sikker løsning, som virker - undtagen måske for en nordmand, der er lidt speciel i den henseende, at han afskaffer bilen på grund af det - og som laver en kommerciel app, hvis navn til forveksling også er BlueLink, hvilket tyder på, at det er knap så idealistisk, som det fremføres.Legitime grunde til at have en sevrer, bilen kan tale med. Ikke til at have en server, bilen skal tale igennem.
Alarm og positionsbestemmelse af bilen er også en del af BlueLink. Men diskussionen er ligegyldig . Huyndai lytter slet ikke til dine forchromede meninger om, hvad de kunne og burde gøre. De bestemmer sådan set selv - og tak for det.
Legitime grunde til at have en sevrer, bilen kan tale med. Ikke til at have en server, bilen skal tale igennem.Det handler også om, at der bliver sendt live trafikopdateringer om fx kø på vejen til bilen - samt ruteplanlægning med alternative ruter i påkommende tilfælde, softwareopdatering, og andet, som nok kræver en server under alle omstændigheder.
Det er jo nok den egentlige grund, men er den god? Set fra kundens synspunkt virker det som en unødig komplikation af produktet.Samt sikkert også om, at Huyndai indsamler "sundheds- og brugsdata" (og hvad ved jeg ellers) om bilerne.
Hvad så når Hyundai ikke gider mere, og lukker deres API for de gamle biler? Så er det jo bare slut med at kunne bruge appen.
Det handler også om, at der bliver sendt live trafikopdateringer om fx kø på vejen til bilen - samt ruteplanlægning med alternative ruter i påkommende tilfælde, softwareopdatering, og andet, som nok kræver en server under alle omstændigheder. Samt sikkert også om, at Huyndai indsamler "sundheds- og brugsdata" (og hvad ved jeg ellers) om bilerne.Bevares, det er helt sikkert NEMMERE at lave et sikkert system hvor du kontrollerer serveren, men det er langt fra den eneste måde at gøre det på.
Du kan da sagtens skrive et sikkert API, der tager imod requests fra en bruger, f.eks. sikret med asymmetrisk kryptering. Der er ikke mere sikkerhed i at det skal gå igennem en tredjepartsserver, hvis du bare sørger for at sanitere dit input ordentligt, og bruger en stærk nøgle.Det er der mange gode grunde til. Specielt den, at det sikkert er bilen som kontakter serveren og ikke omvendt. Evt. via en push message.
Bevares, det er helt sikkert NEMMERE at lave et sikkert system hvor du kontrollerer serveren, men det er langt fra den eneste måde at gøre det på. Det kommer også med nogle konsekvenser for datasikkerheden, i og med at brugeren ingen anelse har om hvad der sker med deres data når det passerer den server.
Tja, måske især dem, der fravælger at bruge BlueLink. Enhver rabat bliver betalt af kunderne, men derfor kan den godt være en fordel for dem, der får den - sålænge det ikke er alle. På nogle markeder kan man i øvrigt slet ikke få BlueLink. På andre er der abonnement fra begyndelsen.Jeg troede ellers det var kunderne der betalte - Altså i sidste ende!
Det er by-the-way rart at kunne starte sin aircon i god tid på restauranten, så man kan komme ud i en veltempereret bil.
Det er der mange gode grunde til. Specielt den, at det sikkert er bilen som kontakter serveren og ikke omvendt. Evt. via en push message.Hvorfor skal der en Hyundai-server imellem?
Primært er det et spørgsmål om sikkerhed.
Jaguar gør det samme, og der er et API som man med rimelig lethed kan finde på nettet.
Og jeg har ikke hørt om advokat trusler!
De kunne jo også bare "cappe" bilens dataforbrug, til det som de maksimalt forventer folk kan kome op på ved brug af deres egen app, og så i øvrigt lade folk forbinde direkte til bilen. Hvorfor skal der en Hyundai-server imellem?Eller også kan de bare ikke lide, at en app, som de ikke kender noget til, bruger Huyndais BlueLink server. Der kunne også være et sikkerhedsaspekt i det.</p>
<p>Der er ikke tale om at tilgå bilen direkte. Bilen kommunikerer med Huyndais server via GSM, som Huyndai betaler (i Danmark i fem år), og det gør app'en også. Så jeg forstår dem sådan set godt.
Jaja, authentication skal der jo til, men der er masser af løsninger der ikke kræver en tredjepart imellem klient og server(bil).
Jeg troede ellers det var kunderne der betalte - Altså i sidste ende!som Huyndai betaler
Eller også kan de bare ikke lide, at en app, som de ikke kender noget til, bruger Huyndais BlueLink server. Der kunne også være et sikkerhedsaspekt i det.Der må være nogen hos Hyundai, som har fået en hjerneblødning.
Der er ikke tale om at tilgå bilen direkte. Bilen kommunikerer med Huyndais server via GSM, som Huyndai betaler (i Danmark i fem år), og det gør app'en også. Så jeg forstår dem sådan set godt.
Der må være nogen hos Hyundai, som har fået en hjerneblødning.
Eller som skammer sig over et eller andet!
Hvorfor ansatte Hyundai ikke nordmanden? De kunne have hyret ham ind for en uge og så forbedret deres app. Det havde været bedre for alle parte.