Nordmand truet med retssag, da han lavede sin egen app til Hyundais elbil

Plus27. september 2020 kl. 10:0318
Nordmand truet med retssag, da han lavede sin egen app til Hyundais elbil
Stian Thoresen var utilfreds med appen til Hyundai Kona og udviklede sin egen. Så fik han bilproducenten på halsen. Illustration: Mathias Klingenberg.
Han blev så irriteret, at han droppede sin egen næsten nye Hyundai Kona og købte en Tesla.
Artiklen er ældre end 30 dage

Da Stian Thoresen købte sin første elbil, en Hyundai Kona, i vinters, opdagede han, at den app, som den koreanske bilproducent tilbyder, ikke var helt som han ønskede.

Thoresen tog derfor sagen i egne hænder og udviklede sin egen app. Han udviklede den på få uger og offentliggjorde den i Google Play-butikken et par måneder senere.

Hobbyprojektet blev populært blandt Hyundai-ejere. Omkring 300 personer tog appen til sig.

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
18 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
18
30. september 2020 kl. 00:13

Hvorfor spørger du mig om det. Det er ikke noget. jeg har udtalt mig om.

Det gør jeg heller ikke. Klikker du på citatet, ser du at det kommer fra Kjeld.

Jeg troede at det var mange der svarede mig, og det føltes fjollet at skrive en kommentar til hver. Nu ser jeg at de fleste af dem bare er dig, der af en eller anden grund har valgt at svare mig i tre separate indlæg.

Dine andre indvendinger giver jeg intet for - du vil jo bare være imod. Men dig om det - lad være med at købe en Huyndai, hvis du synes, det er så forfærdeligt. Andre finder det ret godt.

Intet kunne være længere fra sandheden. Jeg vil bare gerne kunne bruge min ejendom som det passer mig, og synes det burde være en basal ret alle er sikret. Jeg har intet imod Hyundai specifikt.

Har du nogen modargumenter til det jeg siger? Ad hominem angreb tæller altså ikke i min bog.

16
29. september 2020 kl. 21:52

Næ, men hvorfor så lave begge dele? I øvrigt vil jeg da nødig have en bil, der direkte kan tilgås fra en hackers telefon, når der findes en mere sikker løsning, som virker - undtagen måske for en nordmand, der er lidt speciel i den henseende, at han afskaffer bilen på grund af det - og som laver en kommerciel app, hvis navn til forveksling også er BlueLink, hvilket tyder på, at det er knap så idealistisk, som det fremføres.

Du misforstår. Det er absolut ikke mere sikkert, at man skal igennem deres server. Det er en nemmere måde for en producent at lave et sådant produkt nogenlunde sikkert på, men det ville være mindst lige så sikkert at lade kunden forbinde direkte. Det kan faktisk være langt mere sikkert, da hver kunde så kan have en unik digital nøgle til bilen, og man ikke risikerer at den centrale nøgle, som virksomheden må ligge ende med, bliver knækket eller lækket.

Alarm og positionsbestemmelse af bilen er også en del af BlueLink. Men diskussionen er ligegyldig . Huyndai lytter slet ikke til dine forchromede meninger om, hvad de kunne og burde gøre. De bestemmer sådan set selv - og tak for det.

Jeg forstår ikke helt, hvorfor du er så glad for at lade en virksomhed kunstigt begrænse dine muligheder for at bruge din bil som du gerne vil.

Ikke forstået - det er et frivilligt tilvalg, så hvis det er en unødig komplikation, så siger man bare nej tak!

En unødig komplikation af appen, ikke af bilen.

Tyyyndt argument.

Hvordan er det et tyndt argument?

Og hvis det skulle ske, så virker bilen jo fint alligevel. Man bestemmer selv, om man vil have BlueLink i sin bil eller ej - de leveres ikke standard med GSM.

Ja, men bilen vil så ikke længere kunne fjernbetjenes. Din bil kan altså mindre, fordi producenten har valgt en dårlig løsning, som gør at de aktivt skal supportere den.

I øvrigt, hvad så, når MS stopper opdatering af gamle windows-versioner? Eller gamle Iphones ikka kan køre smittesporingsappen? Eller, eller, eller? Den slags sker.

Ja, det gør det. Synes du at det er en god ting?

Der burde så være en mulighed for at ændre server indstillinger.

Det kræver jo lidt, at de frigiver deres server-software. Tror du selv på den?

15
29. september 2020 kl. 15:53

I øvrigt, hvad så, når MS stopper opdatering af gamle windows-versioner? Eller gamle Iphones ikka kan køre smittesporingsappen? Eller, eller, eller? Den slags sker.

Hvilket netop er et argument for at den slags skal minimeres.

Har selv et projekt på listen, hvor jeg vil lade en Pi erstatte Samsungs App til styring af en varmepumpe. Jeg har ingen fordele af at fjernstyringen er afhængig af Samsungs lyst til at understøtte Android-versioner, eller gamle varmepumper.

Ja, jeg undersøgte ikke sagen tilstrækkeligt inden købet. Så havde jeg nok valgt en anden, hvis de stadig findes.

13
29. september 2020 kl. 09:39

Hvad så når Hyundai ikke gider mere, og lukker deres API for de gamle biler? Så er det jo bare slut med at kunne bruge appen.

Tyyyndt argument.

Og hvis det skulle ske, så virker bilen jo fint alligevel. Man bestemmer selv, om man vil have BlueLink i sin bil eller ej - de leveres ikke standard med GSM.

I øvrigt, hvad så, når MS stopper opdatering af gamle windows-versioner? Eller gamle Iphones ikka kan køre smittesporingsappen? Eller, eller, eller? Den slags sker.

11
29. september 2020 kl. 09:33

Legitime grunde til at have en sevrer, bilen kan tale med. Ikke til at have en server, bilen skal tale igennem.

Næ, men hvorfor så lave begge dele? I øvrigt vil jeg da nødig have en bil, der direkte kan tilgås fra en hackers telefon, når der findes en mere sikker løsning, som virker - undtagen måske for en nordmand, der er lidt speciel i den henseende, at han afskaffer bilen på grund af det - og som laver en kommerciel app, hvis navn til forveksling også er BlueLink, hvilket tyder på, at det er knap så idealistisk, som det fremføres.

Alarm og positionsbestemmelse af bilen er også en del af BlueLink. Men diskussionen er ligegyldig . Huyndai lytter slet ikke til dine forchromede meninger om, hvad de kunne og burde gøre. De bestemmer sådan set selv - og tak for det.

10
29. september 2020 kl. 08:38

Det handler også om, at der bliver sendt live trafikopdateringer om fx kø på vejen til bilen - samt ruteplanlægning med alternative ruter i påkommende tilfælde, softwareopdatering, og andet, som nok kræver en server under alle omstændigheder.

Legitime grunde til at have en sevrer, bilen kan tale med. Ikke til at have en server, bilen skal tale igennem.

Samt sikkert også om, at Huyndai indsamler "sundheds- og brugsdata" (og hvad ved jeg ellers) om bilerne.

Det er jo nok den egentlige grund, men er den god? Set fra kundens synspunkt virker det som en unødig komplikation af produktet.

Hvad så når Hyundai ikke gider mere, og lukker deres API for de gamle biler? Så er det jo bare slut med at kunne bruge appen.

9
28. september 2020 kl. 18:36

Bevares, det er helt sikkert NEMMERE at lave et sikkert system hvor du kontrollerer serveren, men det er langt fra den eneste måde at gøre det på.

Det handler også om, at der bliver sendt live trafikopdateringer om fx kø på vejen til bilen - samt ruteplanlægning med alternative ruter i påkommende tilfælde, softwareopdatering, og andet, som nok kræver en server under alle omstændigheder. Samt sikkert også om, at Huyndai indsamler "sundheds- og brugsdata" (og hvad ved jeg ellers) om bilerne.

8
28. september 2020 kl. 17:04

Det er der mange gode grunde til. Specielt den, at det sikkert er bilen som kontakter serveren og ikke omvendt. Evt. via en push message.

Du kan da sagtens skrive et sikkert API, der tager imod requests fra en bruger, f.eks. sikret med asymmetrisk kryptering. Der er ikke mere sikkerhed i at det skal gå igennem en tredjepartsserver, hvis du bare sørger for at sanitere dit input ordentligt, og bruger en stærk nøgle.

Bevares, det er helt sikkert NEMMERE at lave et sikkert system hvor du kontrollerer serveren, men det er langt fra den eneste måde at gøre det på. Det kommer også med nogle konsekvenser for datasikkerheden, i og med at brugeren ingen anelse har om hvad der sker med deres data når det passerer den server.

7
28. september 2020 kl. 16:44

Jeg troede ellers det var kunderne der betalte - Altså i sidste ende!

Tja, måske især dem, der fravælger at bruge BlueLink. Enhver rabat bliver betalt af kunderne, men derfor kan den godt være en fordel for dem, der får den - sålænge det ikke er alle. På nogle markeder kan man i øvrigt slet ikke få BlueLink. På andre er der abonnement fra begyndelsen.

Det er by-the-way rart at kunne starte sin aircon i god tid på restauranten, så man kan komme ud i en veltempereret bil.

6
28. september 2020 kl. 15:56

Hvorfor skal der en Hyundai-server imellem?

Det er der mange gode grunde til. Specielt den, at det sikkert er bilen som kontakter serveren og ikke omvendt. Evt. via en push message.

Primært er det et spørgsmål om sikkerhed.

Jaguar gør det samme, og der er et API som man med rimelig lethed kan finde på nettet.

Og jeg har ikke hørt om advokat trusler!

5
28. september 2020 kl. 15:30

Eller også kan de bare ikke lide, at en app, som de ikke kender noget til, bruger Huyndais BlueLink server. Der kunne også være et sikkerhedsaspekt i det.</p>
<p>Der er ikke tale om at tilgå bilen direkte. Bilen kommunikerer med Huyndais server via GSM, som Huyndai betaler (i Danmark i fem år), og det gør app'en også. Så jeg forstår dem sådan set godt.

De kunne jo også bare "cappe" bilens dataforbrug, til det som de maksimalt forventer folk kan kome op på ved brug af deres egen app, og så i øvrigt lade folk forbinde direkte til bilen. Hvorfor skal der en Hyundai-server imellem?

Jaja, authentication skal der jo til, men der er masser af løsninger der ikke kræver en tredjepart imellem klient og server(bil).

3
28. september 2020 kl. 13:41

Der må være nogen hos Hyundai, som har fået en hjerneblødning.

Eller også kan de bare ikke lide, at en app, som de ikke kender noget til, bruger Huyndais BlueLink server. Der kunne også være et sikkerhedsaspekt i det.

Der er ikke tale om at tilgå bilen direkte. Bilen kommunikerer med Huyndais server via GSM, som Huyndai betaler (i Danmark i fem år), og det gør app'en også. Så jeg forstår dem sådan set godt.

2
28. september 2020 kl. 13:16

Der må være nogen hos Hyundai, som har fået en hjerneblødning.

Eller som skammer sig over et eller andet!

1
28. september 2020 kl. 12:57

Hvorfor ansatte Hyundai ikke nordmanden? De kunne have hyret ham ind for en uge og så forbedret deres app. Det havde været bedre for alle parte.