Nordmændene blæser på elbil-krisen - Nissan Leaf går som varmt brød

Eldrevne personkøretøjer er et hit i Norge, hvor bilkøberne lader hånt om den seneste tids mange skriverier om elbilernes globale salgsfiasko.

Med et salg på 3.718 elbiler i de 11 første måneder af 2012 (december-tallene er endnu ikke frigivet) har elbilerne vundet en markedsandel på lige knap 3 pct. af nybilsalget i Norge.

Det fremgår af den senest tilgængelige statistik fra OFV, Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Selv om det måske ikke synes prangende, står det i skarp kontrast til elbil-salget i alle andre lande, herunder Danmark, hvor Renault kun har solgt ca. 173 eksemplarer af sit flagskib Fluence. Det samlede salg af elbiler i hele 2012 ventes at komme til at ligge på ca. 200 eksemplarer herhjemme.

I Norge derimod udgør 2012-salget (minus december) indtil videre en fremgang på 110 pct., hvis man sammenligner med det tilsvarende salg af elbiler i de første 11 måneder af 2011. Der bliver solgt ca. 140.000 nye personbiler i Norge om året.

Det er først og fremmest elbilen Nissan Leaf, der har boostet salget af elbiler i Norge.

Med forbehold for, at salgstallene for hele 2012 endnu ikke er offentliggjort, ser det ud som om, at Nissan Leaf med et samlet 2012-salg på 2.400 biler havner på en 13. plads over årets bedst sælgende personbiler i Norge.

Nordmændenes entusiasme for elbiler kan også aflæses derved, at der indtil videre er kommet flere end 900 reservationer på den kommende luksus-elbil Tesla S.

Ser man specifikt på salget af hybridbiler, har disse opnået en markedsandel på 6,6 pct. og et totalsalg på 5.852 i de 11 første måneder af 2012. Toyota Prius og Toyota Auris er de bedst sælgende hybrid-modeller på det norske marked.

Den norske statistik viser i øvrigt, at salget af dieselbiler faldt med hele 20 procentpoint i november 2012. En nyindkøbt bil i Norge udleder i gennemsnit 129 gram CO2 pr. kørt kilometer.

Heller ikke i Norge vokser elbilerne dog ind i himlen. Salget af nye elbiler i november 2012 lå således 5 elbiler under salget i november 2011.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

ligger i pris- og afgiftsstrukturen - ikke mindst for hybridbilerne.

Hvis man skal købe 1 - og betale for 3 hybridbiler - køler det måske entusiasmen en kende, dér hvor de store mængder ligger.

At man fra regeringens side stædigt fastholder den høje afgiftsstruktur for hybridbiler kunne måske ligge i, at de udgør en en lidt for god løsning, som, hvis de fik succes, ville koste alt for store tab for statskassen - lige som solcellerne var meget tæt på at komme til...

Og det kan vist give enhver fiansminister myrekryb.

Kort sagt: Interessen på højere sted er ikke eksisterende, ikke mindst fordi man ellers igen skal ud i et politisk slagsmål om, hvem der så skal pelses for at dække kasseunderskuddet ind.

  • 0
  • 0

Hej.

Er Opel Ampera en hybridbil? Er det korrekt forstået at det eneste brændstof motoren laver er at oplade batterierne? Vil det betyde at den får en næsten ubegrænset rækkevidde på batterierne, eller vil de også skulle decideret lades op en gang imellem?

Jeg håber at priserne på hybridbilerne falder til et "normalt" bilprisniveau - eller endnu bedre kommer til at koste mindre end en tilsvarende bil med benzin eller diesel motor.

  • 0
  • 0

Ud fra tegningen er det egentligt skuffende, at Leaf'ens motorrum tilsyneladende fylder lige så meget som i en traditionel bil, hvor Tesla Model S kan gemme en langt kraftigere motor mellem hjulene ved bagakslen, og dermed frigøre pladsen under den traditionelle motorhjelm til baggage.

Man kan håbe der ikke går længe, inden de andre fabrikanter rent ud kopierer Model S' opbygning.

  • 0
  • 0

...den norske presse ikke ubetinget hopper på alle de fordomme der luftes, og dermed ikke på samme måde spreder negativitet som den danske presse (som jo LEVER af katastrofer - og lader ALLE dommedagsprofeter komme til orde).

  • 0
  • 0

Hvad med elprisen? Jeg kender ikke den norske, men da de har masse af vandkraft, kunne man tænke at det var MONSTER billigt at køre. I Sverige koster det i hvert fald under det halve af DK. Det har vel også en betydning, hvis man kan futte rundt stort set gratis. Jeg har dog ikke sat mig ind i, hvad det sådan koster at køre rundt på EL i DK.

  • 0
  • 0

Du kan regne med at en elbil kører 1 km på 0,2 kWh strøm. Det koster altså cirka 40 øre per km at køre elbil i strømudgifter. Deraf er 30 øre afgifter.

  • 0
  • 0

Og hvis vi så siger at en bil kører 15 km / l diesel, så er det ca. 73 øre pr. kilometer, med en pris på ca. 11 kr/l diesel. Så umiddelbart skulle det være billigere i forbrug med en el-bil.

Udover lavere priser på el-biler og hybridbiler, kunne man måske ønske sig rigtigt gode lånevilkår, såsom rentefrie lån og ingen eller lille udbetaling.

  • 0
  • 0

i oslo er det normalt at bruge 3,timer i kø hver dag . elbiler må kører der hvor busser kører. der sparer de køen. parkering 200-300,kr pr . elbil gratis. strøm danmark 2,kroner norge ,89,øre. skal man finde parkering i oslo tager normalt 30,minutter pr gang. samt koster elbiler ikke ret meget i norge

  • 0
  • 0

i oslo er det normalt at bruge 3,timer i kø hver dag . elbiler må kører der hvor busser kører. der sparer de køen.

Ja det må være skønt at suse gennem hovedstaden i busbanen, læg dertil betalingsringen, og så vidt jeg har forstået kommer der mere ind i bompenge rundt omkring end det offentlige yder til vejprojekter, bompenge er altså en væsentlig post for Norske biler, men el-biler kører gratis.

Det er en selvfølgelighed med gratis strøm på arbejdspladsen, og også udbredt ved supermarkeder, fra gammel tid var det bare til motorvarmeren, selv hjemme koster strømmen langt under halvdelen af hvad vi betaler her.

Der er ikke moms på el-biler, og da markedet fungerer er der heller ikke ublu avancer, hvis nogen prøver parallel importerer folk selv deres biler, altså endnu en fordel ved ikke at have det store afgift cirkus.

Med til billedet hører at de har rigtig mange af dem vi her kalder golfvogne, men det betyder ikke det store, for deres hastighedsgrænser og de fysiske hastigheder er tilstrækkelig lave til at også de tidlige el-biler klarer sig fint.

  • 0
  • 0

Og så er det tilmed gratis for samfundet at lade elbilerne køre i busbanerne. Ja faktisk er det gavnligt også for de andre billister. Vejen udnyttes bedre uden at der kommer så mange biler i busbanen, at bussernes fremkommelighed hindres. Samtidig fjernes der biler fra de andre baner, så alle andres fremkommelighed øges også.

Effekten er blevet undersøgt grundigt i Californien i forbindelse med deres "high occupancy lanes". Det er en bane på motorvejen hvor man kun må køre hvis man er mindst 2 i bilen. Så fandt man på at visse miljøbiler også skulle have lov til at køre i banen, selvom chaufføren var alene (Prius og elbiler). Det var alle andre naturligvis sure over, men forskning viser at det faktisk er en fordel for alle.

Tilbage er så at vi her i Danmark lader jantegenet styre og derfor kan vi ikke have nogle få elbiler til at køre i busbanerne. Det er prøvet før med Taxa'er med succes. Men også med Taxa'erne blev misundelsen for stor, det er vigtigere at ingen "snyder" end at vi alle kommer effektivt frem.

  • 0
  • 0

Det må bemærkes at tegningen viser onbord charger i bagagerummet, det var den gamle Leaf, styrebokse og tab er minimeret og der er blevet plads til det hele under frontklappen.

  • 0
  • 0

...den norske presse ikke ubetinget hopper på alle de fordomme der luftes, og dermed ikke på samme måde spreder negativitet som den danske presse...

Ikke så negativ her i det nye år Frank :)

Den eneste råvare vi har i Dannevang siges at være folks hjerner - egenarten, også benævnt dansk kultur. Og den gror under kyndig vejledning, lugning og vanding af ca. 1½ smagsdommer for hver 10'de person, incl. skatten skal trykke på hjernen med ~60%... barske arbejdsbetingelser.

Hvad hovedet er fuldt af, det løber munden over med.

  • 0
  • 0

i oslo er det normalt at bruge 3,timer i kø hver dag . elbiler må kører der hvor busser kører. der sparer de køen. parkering 200-300,kr pr . elbil gratis. strøm danmark 2,kroner norge ,89,øre. skal man finde parkering i oslo tager normalt 30,minutter pr gang. samt koster elbiler ikke ret meget i norge

Det er selvfølgeligt fint nok, med disse fordele. Men på et tidspunkt, så stopper det vel også. Men for at sparke brugen af miljøvenlige biler igang - også i Danmark - kunne sådanne lignende tiltag måske være en idé. Samt at give bedre lånevilkår på billån til el-biler / hybrid biler. F.eks. rentefri lån, ingen eller meget mindre udbetaling f.eks. 10.000,-. Hvis man skal købe en bil til 600.000 og skal betale en udbetaling på 21% dvs. 126.000,- så er det jo helt umuligt at købe bil for mange. Jeg har aldrig ejet bil - primært nok fordi det er så dyrt at købe bil. Men nu vil jeg prøve om jeg i 2013 kan spare op til udbetalingen - men det bliver ikke til en el-bil eller hybridbil, for bilen skal ikke koste mere end omkring 200.000,- (og også fordi jeg bor i lejlighed). Men jeg ville godt nok ønske at det var billigere at købe bil i Danmark. En Kia C'eed, som er en af de biler jeg godt kunne tænke mig kunne jo måske koste det halve eller 3/4 af hvad den koster idag og staten ville vel stadig få mange penge ind.

  • 0
  • 0

I Norge er elbiler ikke alene fritaget registrerings- og vægtafgift: De er også fritaget på moms. Plus fritagelse for bompenge i Oslo og vejafgifter på betalingsveje samt fri parkering i betalingszoner. Gaveboden finansieres af den norske statskasse. Naturligvis kan elbilen ikke konkurrere på lige vilkår.

  • 0
  • 0

Baldur:

Og så er det tilmed gratis for samfundet at lade elbilerne køre i busbanerne. Ja faktisk er det gavnligt også for de andre billister. Vejen udnyttes bedre uden at der kommer så mange biler i busbanen, at bussernes fremkommelighed hindres. Samtidig fjernes der biler fra de andre baner, så alle andres fremkommelighed øges også.

Effekten er blevet undersøgt grundigt i Californien i forbindelse med deres "high occupancy lanes". Det er en bane på motorvejen hvor man kun må køre hvis man er mindst 2 i bilen. Så fandt man på at visse miljøbiler også skulle have lov til at køre i banen, selvom chaufføren var alene (Prius og elbiler). Det var alle andre naturligvis sure over, men forskning viser at det faktisk er en fordel for alle.

Tilbage er så at vi her i Danmark lader jantegenet styre og derfor kan vi ikke have nogle få elbiler til at køre i busbanerne. Det er prøvet før med Taxa'er med succes. Men også med Taxa'erne blev misundelsen for stor, det er vigtigere at ingen "snyder" end at vi alle kommer effektivt frem.

Baldur - det er jo et argument der i den grad bider sig selv i halen. Du gør dig til fortaler alle mulige specialfordele for elbiler, der funktionelt kræver, at disse udgør et mindretal - for at få dem til at udgøre et flertal / større mindretal, hvorved disse fordele ikke længere er mulige ???

Elbiler i busbaner => mange elbiler => ikke plads til dem i busbaner Elbiler uden afgift (+ evt andre subsidier) => mange elbiler => samfundet har ikke råd til subsidier.

Fortsæt selv listen

mvh Flemming

  • 0
  • 0

Elbiler i busbaner => mange elbiler => ikke plads til dem i busbaner

Det siger sig selv at fordele i trafikken må udfases inden vi når 100.000 el-biler, eller det generer busdriften, men det kræver også et årelangt højt salg at komme dertil, det udelukker heller ikke en bimåler med management modul til afgiftsfri ladestrøm, sådan en ordning kunne køre i en længere årrække, eller fra start af introduceres som en permanent ordning.

samfundet har ikke råd til subsidier.

Har vi råd til at lade være?

Har du bedre og realistiske forslag til at nå de mål vi har sat, f.eks fossilfri inden 2050?

  • 0
  • 0

Har du bedre og realistiske forslag til at nå de mål vi har sat, f.eks fossilfri inden 2050?

Forget it! Vi bliver ikke fossilfrie i 2050. Vi vil måske have reduceret CO2 udslippet med 25-50% - i bedste fald!

  • 0
  • 0

[quote] Har du bedre og realistiske forslag til at nå de mål vi har sat, f.eks fossilfri inden 2050?

Forget it! Vi bliver ikke fossilfrie i 2050. Vi vil måske have reduceret CO2 udslippet med 25-50% - i bedste fald![/quote]

  • Tja - der er trods alt 38 år til år 2050. Meget kan nå at ske på den tid. Hvorfor ikke at vi bliver fossil fri.
  • 0
  • 0
  • Tja - der er trods alt 38 år til år 2050. Meget kan nå at ske på den tid. Hvorfor ikke at vi bliver fossil fri.

Fordi vi nægter at gøre det nødvendige for at blive fossilfrie: F.eks. ved at inddrage alle CO2 lette energiformer, som f.eks. kernekraft.

  • 0
  • 0

[quote] - Tja - der er trods alt 38 år til år 2050. Meget kan nå at ske på den tid. Hvorfor ikke at vi bliver fossil fri.

Fordi vi nægter at gøre det nødvendige for at blive fossilfrie: F.eks. ved at inddrage alle CO2 lette energiformer, som f.eks. kernekraft.[/quote]

Jeg tror ikke det er det største problem. Jeg tror det største problem er at dem der sidder på kul og nok især olie, gør hvad de kan for at bremse udviklingen af ting der kan køre uden olie. Men på et eller andet tidspunkt vil man jo ikke kunne få mere olie ud af jorden på rentabel vis.

  • 0
  • 0

I Norge er elbiler ikke alene fritaget registrerings- og vægtafgift: De er også fritaget på moms. Plus fritagelse for bompenge i Oslo og vejafgifter på betalingsveje samt fri parkering i betalingszoner. Gaveboden finansieres af den norske statskasse. Naturligvis kan elbilen ikke konkurrere på lige vilkår.

Det bliver meget svært at konkurerer på lige vilkår når man accepterer at den ene side udleder en masse partikler uden at betale for dette. Hvis en diesel/benzinbil skulle ned og udlede lige så få partikler som en elbil, så vil det ikke være muligt at betale for den. Hvis en benzin/dieselbil skulle støjdæmpes lige så meget som en elbil, så vil det ikke være muligt at købe den.

Vi accepterer derfor at der er forskel, de har forskellige forureningsmønstre, de har forskellige støjgener og der betales langt mindre i afgift på benzin/diesel fordi folk ellers tanker i udlandet...

Men hvis der er nogen der vil til at give elbilen en fordel for at få gang i salget, så kommer folk op på barikaderne :) Uha, de kan jo ikke konkurerer på lige vilkår :)

  • 0
  • 0

Det bliver meget svært at konkurerer på lige vilkår når man accepterer at den ene side udleder en masse partikler uden at betale for dette. Hvis en diesel/benzinbil skulle ned og udlede lige så få partikler som en elbil, så vil det ikke være muligt at betale for den. Hvis en benzin/dieselbil skulle støjdæmpes lige så meget som en elbil, så vil det ikke være muligt at købe den.

Vi accepterer derfor at der er forskel, de har forskellige forureningsmønstre, de har forskellige støjgener og der betales langt mindre i afgift på benzin/diesel fordi folk ellers tanker i udlandet...

Men hvis der er nogen der vil til at give elbilen en fordel for at få gang i salget, så kommer folk op på barikaderne :) Uha, de kan jo ikke konkurerer på lige vilkår :)

Dvs. du har ikke hørt om katalysatorer og partikelfiltre på biler, busser og lastbiler?

  • 0
  • 0

Jeg tror ikke det er det største problem. Jeg tror det største problem er at dem der sidder på kul og nok især olie, gør hvad de kan for at bremse udviklingen af ting der kan køre uden olie. Men på et eller andet tidspunkt vil man jo ikke kunne få mere olie ud af jorden på rentabel vis.

Konspirationsteorier er der nok af. Og det har intet med virkelighedens verden at gøre. Og da olie, kul og naturgas i stort omfang kan erstatte hinanden, så burde producenterne af nævte fossile brændsler også bekrige hinanden.

  • 0
  • 0

[quote] Jeg tror ikke det er det største problem. Jeg tror det største problem er at dem der sidder på kul og nok især olie, gør hvad de kan for at bremse udviklingen af ting der kan køre uden olie. Men på et eller andet tidspunkt vil man jo ikke kunne få mere olie ud af jorden på rentabel vis.

Konspirationsteorier er der nok af. Og det har intet med virkelighedens verden at gøre. Og da olie, kul og naturgas i stort omfang kan erstatte hinanden, så burde producenterne af nævte fossile brændsler også bekrige hinanden.[/quote]

Jeg indrømmer gerne at det kun er en teori. Men hvorfor er alternative drivmidler så ikke længere idag end de er? Vi har haft teknologien til det i årtier.

  • 0
  • 0

Jeg indrømmer gerne at det kun er en teori. Men hvorfor er alternative drivmidler så ikke længere idag end de er? Vi har haft teknologien til det i årtier.

Er der en lille nisse, der går rundt og sabotere elbilsbatterier, vindmøller, solceller mv. ? Eller har den store, grimme fossilindusti hyret industrispioner til at udføre sabotage? Og er de i ledtog med den anden riffelskytte fra JFK drabet og folk der bragte WTC7 til fald?

  • 0
  • 0

Dvs. du har ikke hørt om katalysatorer og partikelfiltre på biler, busser og lastbiler?

Har du en reference til et partikelfilter som fjerner 100% af alle partikler?

  • 0
  • 0

[quote]Jeg indrømmer gerne at det kun er en teori. Men hvorfor er alternative drivmidler så ikke længere idag end de er? Vi har haft teknologien til det i årtier.

Er der en lille nisse, der går rundt og sabotere elbilsbatterier, vindmøller, solceller mv. ? Eller har den store, grimme fossilindusti hyret industrispioner til at udføre sabotage? Og er de i ledtog med den anden riffelskytte fra JFK drabet og folk der bragte WTC7 til fald?[/quote]

Tja hvem ved? ;-) Nej - det der kunne være teorien er, at olieindustrien har opkøbt patenter der var lidt for lovende. Men det er klart at de (hvis de gør det) ikke kan blive ved med at bremse udviklingen. Kommer der først for alvor fart i udviklingen kan det ikke stoppes. Vi vil jo gerne have hybridbiler (jeg vil i hvert fald gerne) eller el-biler.

  • 0
  • 0

Har du en reference til et partikelfilter som fjerner 100% af alle partikler?

Har du en reference der viser at strøm til elbiler produceres uden der udledes partikler, SOx og NOx?

  • 0
  • 0

Baldur - det er jo et argument der i den grad bider sig selv i halen. Du gør dig til fortaler alle mulige specialfordele for elbiler, der funktionelt kræver, at disse udgør et mindretal - for at få dem til at udgøre et flertal / større mindretal, hvorved disse fordele ikke længere er mulige ???

Ja det er jo hele ideen. For 10 år siden kunne en Prius få lov til at køre i "high occupancy lane" i Californien. Det kan den ikke mere. Nu skal man have en plugin-hybrid eller elbil.

Når der er kommet nok biler af den ønskede type så flytter man målpælen. Det er alle indforstået med. Det er en belønning for at være early adopter og ham der køber bil nummer 100.000 er ikke early adopter.

Af samme årsag er elbiler ikke afgiftsfritaget for evigt. Indtil videre løber afgiftsfritagelsen til 2015 men det viste du jo nok godt.

I USA har de valgt en anden model: De har et bestemt antal støtte biletter - når der er solgt så mange biler, så udløber støtteordningen automatisk. På den måde ved de på forhånd hvad ordningen kommer til at koste. De ved bare ikke hvor længe den kommer til at løbe.

  • 0
  • 0

Ja det er jo hele ideen. For 10 år siden kunne en Prius få lov til at køre i "high occupancy lane" i Californien. Det kan den ikke mere. Nu skal man have en plugin-hybrid eller elbil.

Når der er kommet nok biler af den ønskede type så flytter man målpælen. Det er alle indforstået med. Det er en belønning for at være early adopter og ham der køber bil nummer 100.000 er ikke early adopter.

Af samme årsag er elbiler ikke afgiftsfritaget for evigt. Indtil videre løber afgiftsfritagelsen til 2015 men det viste du jo nok godt.

I USA har de valgt en anden model: De har et bestemt antal støtte biletter - når der er solgt så mange biler, så udløber støtteordningen automatisk. På den måde ved de på forhånd hvad ordningen kommer til at koste. De ved bare ikke hvor længe den kommer til at løbe.

Læste for noget tid siden om en pendler, der købte en gammel udtjent og stærkt forurenende bus for at kunne køre på arbejde hver dag i busbanen i LA. Ene mand, uden passagerer.

  • 0
  • 0

Læste for noget tid siden om en pendler, der købte en gammel udtjent og stærkt forurenende bus for at kunne køre på arbejde hver dag i busbanen i LA. Ene mand, uden passagerer.

I Danmark er det kun busser i rute der må køre i busbanerne. Når busserne skal tilbage til depot af aftenen må de pænt køre i de samme baner som os andre.

  • 0
  • 0

[quote] Har du en reference til et partikelfilter som fjerner 100% af alle partikler?

Har du en reference der viser at strøm til elbiler produceres uden der udledes partikler, SOx og NOx?[/quote]

Kan du se hvor svært/umuligt det er at lave ens konkurencevilkår? Benzin/diesel forurener lokalt, hvor mennesker færdes. Elbiler forurener centralt (hvis vi anvender forurenende kilder til at forsyne dem (hvor meget SOx og NOx udleder akraft, vindmøller, norsk vandkraft m.m.?)). Det er noget letter at rense røgen fra et stort kulkraftværk i forhold til at rense røgen fra en million enheder (biler, busser, lastbiler).

Men stadig vil du have "ens konkurencevilkår" på forskellige enheder der belaster vores samfund forskelligt?

  • 0
  • 0

Jesper er udmærket klar over at elbiler ikke forurener i nærmiljøet og at forureningen fra kraftværkerne kun er en brøkdel af det fra transporten per produceret energienhed. Det passer bare ikke helt i hans politiske agenda.

Derfor får vi igen og igen disse små latterlige to linjer beskeder på forumet.

  • 0
  • 0

[quote]Dvs. du har ikke hørt om katalysatorer og partikelfiltre på biler, busser og lastbiler?

Har du en reference til et partikelfilter som fjerner 100% af alle partikler?[/quote]

Har du tal for partikeludledning for en moderne dieselbol kontra en elbil der kører på kulbaseret strøm?

  • 0
  • 0

Har du tal for partikeludledning for en moderne dieselbil kontra en elbil der kører på kulbaseret strøm?

Hvem og hvor har de planer om massiv bestand af el-biler og samtidigt en elforsyning baseret på kul.

Danmark baserer på vind, Norge på vand, Sverige på kerne og vand og gas, Tyskland på vind/ sol og gas, altså hvor skal vi tage hen og måle eller regne på partikler?

  • 0
  • 0

Hvem og hvor har de planer om massiv bestand af el-biler og samtidigt en elforsyning baseret på kul.

Danmark baserer på vind, Norge på vand, Sverige på kerne og vand og gas, Tyskland på vind/ sol og gas, altså hvor skal vi tage hen og måle eller regne på partikler?

Det er da rent teoretisk for Danmark og Tysklands vedkommende og forudsætter at der kun lades på batterierne når der er stor produktion af vind eller solkraft.

  • 0
  • 0

[quote] Hvem og hvor har de planer om massiv bestand af el-biler og samtidigt en elforsyning baseret på kul.

Danmark baserer på vind, Norge på vand, Sverige på kerne og vand og gas, Tyskland på vind/ sol og gas, altså hvor skal vi tage hen og måle eller regne på partikler?

Det er da rent teoretisk for Danmark og Tysklands vedkommende og forudsætter at der kun lades på batterierne når der er stor produktion af vind eller solkraft.[/quote]

I det mindste så falder vores årlige forbrug af olie, kul og gas til el- og varmeproduktion så det går den rigtige vej :) Jeg ved så ikke hvor meget af de enkelte energikilder der skal medregnes til hver forbrugsenhed, jeg vil mene et gennemsnit... Det vil helt sikkert være forkert at regne med 100% kulbaseret el til elbiler...

http://energinet.dk/SiteCollectionDocument...

  • 0
  • 0

Det vil helt sikkert være forkert at regne med 100% kulbaseret el til elbiler...

Ja og den rapport er endda opgørelse af 2011, en prognose for situationen når elbilerne kommer, er mere relevant, der går jo nok et par år endnu.

  • 0
  • 0

Det er da rent teoretisk for Danmark og Tysklands vedkommende og forudsætter at der kun lades på batterierne når der er stor produktion af vind eller solkraft.

Prognosen for Danmark 2020 er at 78% af strømmen er produceret med vedvarende energi. En elbil købt idag er også på vejene i 2020.

Hvis man lader om natten vil der tilmed være tendens til at lade mere vedvarende energi end gennemsnittet. Så inden længe vil elbiler i Danmark i praksis køre næsten 100% på vedvarende energi.

  • 0
  • 0

Hvis man lader om natten vil der tilmed være tendens til at lade mere vedvarende energi end gennemsnittet. Så inden længe vil elbiler i Danmark i praksis køre næsten 100% på vedvarende energi.

Netop, og det var det jeg ville frem til, elbilen vil på den måde forurene mindre og mindre år for år, det gælder jo ikke dieselbilen.

  • 0
  • 0

Dette skal forstås således. Jeg tror ikke ny teknologi skal presses ind i den gamle kasse. Det er kun gamle nisser det tænker så firkantet læs (politikere og andre uden visioner). Hvis det skal være en reel Elbil i brug og erstatte den nuværende bil skal der ikke kun lades når den står stille..... Problemet med løbende ladning skal løses og dette skal indføres i en ny infrastruktur. dvs. jeg ser at man helst kan køre til fx. paris tur/retur uden at forlade bilen og uden at stoppe (wc er vel ok).

Dette er muligt med den nye teknologi og dette er en løsning, men at erstatte noget tilsvarende med noget endnu dårligere er ikke god ingeniør etik.

Dette sker nok aldrig så længe man har den politiske agenda som føres i DK og andre steder (læs: ingen vision ud over magten til at lede)

  • 0
  • 0

Fra artiklen:

Heller ikke i Norge vokser elbilerne dog ind i himlen. Salget af nye elbiler i november 2012 lå således 5 elbiler under salget i november 2011.

Det vil da undre hvis man kan sælge ret mange når vi ved at produktionsprisen er 30% lavere på Sunderland fabrikken, og produktionen bør starte i Februar 2013.

På USA fabrikken skulle de have startet i December 2012, men indtil videre er det kun batterifabrikken der er kommet i gang, de første forhandlere får først biler sidst i Februar, men de endelige specifikationer og vigtigst af alt priserne offentliggøres 15.Januar, altså på næste "Tirsdag".

http://livingleaf.info/2012/12/new-smyrna-...

Det vil undre mig meget om der bliver solgt ret mange Leaf før priserne for de Sunderland producerede Leaf er kendt.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten