Nordmænd satser på eksportsucces med krydsermissil til F-35

Nordmænd satser på eksportsucces med krydsermissil til F-35

Kongsbergs visualisering af JSM affyret fra Lockheed Martins F-35. Foto: Kongsberg

Den norske våbenproducent Kongsberg har gennemført de første testaffyringer af missilet Joint Strike Missile til de norske F-35-kampfly. Kongsberg håber på at kunne sælge missiler til flere F-35-køberlande for 25 milliarder norske kroner.

I slutningen af oktober affyrede et amerikansk F-16 for første gang det norske stealth-krydsermissil Joint Strike Missile (JSM) 22.000 fod over et militært øvelsesterræn i den amerikanske delstat Utah.

Testaffyringen markerer den hidtil største milepæl i norske Kongsbergs udvikling af JSM, som den norske forsvarsminister Ine Eriksen Søreide har betegnet som en teknologisk spydspids i det norske forsvar. JSM er udviklet til de norske F-35 Joint Strike Fighters og har været under udvikling i snart 14 år.

»Denne første test var vigtig, blandt andet for at dokumentere sikker separation fra kampflyet og de ekstreme aerodynamiske egenskaber. Testperioden blev indledt med såkaldt ‘captive carry’, hvor missilet hænger på flyet, og testene fortsætter med tiltagende kompleksitet frem mod de endelige test og godkendelse af alle missilets egenskaber i 2017,« skriver Kongsbergs kommunikationsdirektør, Johannes Namstad Dobson, i en email til Ingeniøren.

Læs også: Aftale om super-missil afgjorde Norges valg af kampfly

JSM-missilet bliver specifikt udviklet til Lockheed Martins femtegenerations-kampfly F-35 i den kommende softwarekonfiguration Blok 4, som blandt andet er den konfiguration, som det norske forsvar modtager. Blok 4 er ikke klar til test før 2017, og derfor foregik efterårets testaffyring fra et F-16.

Potentiale i alle F-35-lande

Selv om Kongsberg indtil videre kun har kontrakt på at levere JSM til de norske F-35, bejler selskabet til et marked, der potentielt omfatter alle F-35-køberlande. Og med udbredelsen af F-35 øjner Kongsberg salgsmuligheder for over 25 milliarder norske kroner, svarende til næsten 20 milliarder danske kroner.

»JSM er særligt egnet til brugere af F-35, eftersom det i dag er det eneste passive langtrækkende præcisionsvåben, som passer til det indvendige våbenlastrum og dermed bibeholder flyets særlige egenskaber (lav radarsynlighed, red.). Det er endnu ikke solgt til andre nationer, men vil være leveringsklar fra 2018-2019,« skriver Johannes Namstad Dobson.

Kongsberg har nu allieret sig med den amerikanske forsvarsgigant Raytheon med henblik på at vinde kontrakt på at levere JSM og Kongsbergs søbaserede Naval Strike Missile (NSM) til US Navy. Det amerikanske søværn indleder næste år konkurrencen om at levere værnets nye sømålsmissil under det såkaldte Offensive Anti-Surface Warfare Increment 2-program. Og her kommer Kongsberg formentlig til at være i direkte konkurrence med F-35-producenten Lockheed Martin, som producerer sømålsmissilet AGM-158C LRASM. Hvis Raytheon og Kongsberg vinder kontrakten, skal Raytheon producere JSM til det amerikanske marked.

»USA har et stort søværn og udgør derfor naturligt nok et stort potentiale,« skriver Johannes Namstad Dobson.

Samarbejde med Australien

Den norske regering indgik i september en samarbejdsaftale med Australien om implementering af JSM, såfrem det australske forsvar som planlagt køber F-35. Kongsberg har ifølge forlydender også tilbudt missilet til Sydkorea og Japan, som begge er blandt F-35-køberlandene, hvilket selskabet dog ikke vil bekræfte.

»Kongsberg er i dialog om JSM med flere brugere af F-35, men kan ikke oplyse yderligere detaljer,« skriver Johannes Namstad Dobson.

Læs også: Australiens senat vil granske JSF-indkøb

JSM er en multirolleversion af NSM, som har været i brug i det norske søværn siden 2012, og som i dag også er solgt til USA, Polen og Malaysia. Kongsberg vurderer, at også JSM har gode chancer på det internationale marked.

»Både JSM og NSM er på flere områder unikke i forhold til konkurrerende løsninger: De er helt passive, baseret på en infrarød billeddannende sensor, som gør dem i stand til eksempelvis at identificere et skib og skelne mellem civile om militære fartøjer. Andre, radarbaserede missiler har vanskeligt ved at skelne mellem øer og skibe. Missilerne har også lav radarsignatur og kan flyve meget lavt i såkaldt ‘extreme sea skim’, hvilket betyder, at de bliver opdaget meget senere end et radarsøgende missil,« skriver Johannes Namstad Dobson.

»Derudover kan JSM også monteres udvendigt under vingene på andre kampfly, for eksempel F/A-18 Super Hornet, F-16 eller Gripen. Kongsberg har for eksempel samarbejdet med Boeing om mulighederne for anvendelse på Super Hornet,« skriver han med henvisning til, at Kongsberg og Boeing i 2013 afprøvede montering af JSM på et F/A-18 Super Hornet.

Kongsberg planlægger at gennemføre de afsluttende test med skarpe missiler i 2017.

Kommentarer (13)

Prøv lige at kigge rigtigt på salgsafdelingens photoshopgrafik ...

Er der nogen der seriøst tror på at vinduerne til navigationsoptikken er roteret 45° i forhold til vingeplanet ?

  • 4
  • 16