Efter at have undersøgt og overvejet både færger, broer og tunneller andre steder har den norske regering nu besluttet, at der skal bores en ny tunnel under Oslofjorden parallelt med den nuværende tunnel. Det skriver den norske avis, Aftenposten.
Spærres fire gange om ugen
Den nuværende tunnel plages nemlig af trafiksikkerhedsmæssige problemer - der har været to dødsulykker - og tunnellen afspærres ofte, fordi der er mindre uheld eller biler og lastbiler, der går i stå og skal bugseres opad tunnellen. Årsagen er blandt andet, at tunnellen er relativt stejl at komme ned og op ad.
Læs også: Populær vejtunnel er for risikabel for lastbiler
I hver ende af tunnellen er der cirka tre kilometer lange strækninger, der har en hældning på syv procent. Det betyder, at både motorer og bremser på især tunge køretøjer bliver meget varme, og det øger risikoen for køretøjsbrande. Dem har der siden 2011 været otte af, mens der er registreret røgudvikling i yderligere fire tilfælde. Ifølge det norske Vegvesens opgørelse har der mellem 2012 og 2016 været 1.034 spærringer - altså knap fire spærringer om ugen.
Fordi der kun er en evakueringsvej i tunnellen er myndighederne nødt til at afspærre tunnellen helt, når man skal ind og bugsere biler ud.
Fakta: Oslofjordtunnellen
Tunnellen er en undersøisk vejtunnel under Oslofjorden.
Tunnellen er en del af Riksveg23.
Vejbaner: 2 + krybespor på den del af tunnellen der hælder.
Længde: 7306 meter
Dypeste punkt: 134 meter under havet
Fartgrænse: 70 km/t
Årsdøgntrafik: 7.500 køretøjer.
Ca. 15 pct er tung trafik.
De norske myndigheder har undersøgt mange alternativer. I 2015 konkluderede Vegvesenet ifølge Aftenposten således, at den optimale løsning ville være at bygge en bro og spærre den kun 17 år gamle tunnel under fjorden. Men lokale protester mod de forskellige løsninger betyder ifølge Aftenposten, at den norske regering i morgen vil offenliggøre en national transportplan, som inkluderer en ny tunnel parallelt med den nuværende.
Bryder EUs sikkerhedskrav
Der er imidlertid den udfordring, at EU siden den eksisterende tunnel blev anlagt, har strammet kravene til vejtunneller.
Læs også: Brandteknisk ekspert: Uansvarligt, at Storebæltstunnel ikke er sikret mod brand
Selv om Norge ikke er medlem af EU, er unionens krav relevante, fordi Oslofjordtunnellen er en del af det fælleseuropæiske transportnetværk kaldet TEN-T. Og siden 2004 har unionen forbudt nye tunneller med en længdehældning på mere end fem procent. Medmindre der ikke er geografisk mulighed for en anden løsning. Derfor vil de norske planer kun kunne gennemføres, hvis EU giver dispensation til de norske ønsker.
Norge: Ny tunnel vil øge sikkerhed
De norske argumenter går dels på, at en parallel tunnel vil gøre det muligt at lave evakueringsrør mellem tunnellerne for hver 250 meter. Med en parallel tunnel vil eventuelle uheld heller ikke betyde, at forbindelsen lukkes helt.
Norge har sendt dispensationsansøgningen til EU, men regner tidligst med at få svar til sommer.
