Ukendt

  • Ing.dk er under ombygning - vi er tilbage mandag med nyt udseende. Henover weekenden er alt vores indhold åbent, men man kan ikke logge ind og debattere.

Nordmænd hamstrede Teslaer til klokken slog 12 nytårsaften

PLUS.
12 procent af nye elbiler købt i Norge var af mærket Tesla, som derfor igen er årets bestseller. Illustration: Bigstock

»Importører og forhandlere har gjort alt, hvad de kunne, for at få biler indregistreret. Mange holdt åbent, indtil nytårsraketterne skulle sendes op.«

Sådan siger Øyvind Solberg Thorsen, der er direktør i den norske organisation Vejtrafikkens Oplysningsråd (OFV), i en pressemeddelelse.

Aldrig er så mange nye personbiler indregistreret i Norge som i december 2022.

Der blev købt 39.500 biler, hvilket svarer til en femtedel af alle biler købt det i det forløbne år - og langt størstedelen var elbiler.

December gav dermed et stort skub for Norges nye årsrekord for elbiler: 79,3 procent nye biler købt i hele 2022 var en elbil, og det er udover plugin-hybrid-biler, som udgør 8,5 procent.

Det slår rekorden fra sidste år, hvor 67,1 procent af solgte biler var en elbil, og 22,9 procent en plugin-hybrid.

Vinderen af elbils-ræset i Norge er Tesla, der solgte 21.300 biler - hovedsageligt den populære Tesla Model Y.

Slut med skattefordele på de dyreste elbiler

Årsagen til det store salg i december skal findes i de nye afgiftsregler, der trådte i kraft klokken 00.00 nytårsaften.

Regeringen indfører højere afgifter på de dyreste elbiler; der kommer vægtafgift og moms på elbiler for den del af prisen, der overstiger 500.000 kroner. Det står i kontrast til den skattefritagelse, elbils-ejere har nydt godt af i flere år, og som har sat turbo på nordmændenes køb af elbiler.

Fordelene har dog betydet et tab for staten, på hvad der svarer til 28 milliarder danske kroner, siger det norske finansministerium ifølge DW.

Udsigten til de nye afgifter har fået ekstra mange nordmænd til at bestille en elbil i tide, men på grund af forsinkelser har flere købere ventet i spænding på, om bilen nåede frem.

Derfor har bilforhandlere og leverandører haft ekstra travlt for at opfylde det ønske.

»En ny bølge med pandemi og krigen i Ukraine gav bilindustrien store produktions- og leveringsudfordringer i 2022. Oveni højere renter og en kraftig stigning i fødevare- og elpriserne, var det de færreste, der troede, at bilåret 2022 ville se så mange nye bilregistreringer.«

Alle bliver dog ikke så heldige, og må betale mere for deres bil end de regnede med, siger Øyvind Solberg Thorsen. I forvejen er bilerne blevet dyrere på grund af højere produktionsomkostninger.

»Selvom rekordmange fik ny bil i december, er det klart, at mange, der har bestilt bil for længe siden, først får bilen i 2023 – og så med nye afgifter oveni.«

På vej mod 100 procent

Med rekorden fortsætter Norge med at være det land i verden, der har flest elbiler per indbygger.

I oktober meddelte regeringen, at 18 procent af alle biler i Norge er elbiler, og det tal må forventes at stige.

Til sammenligning udgør elbiler kun 3,6 procent i Danmark ifølge data fra bilstatistik.dk.

Norge er derfor godt på vej mod målet om, at 100 procent af nye biler i 2025 skal køre enten på el eller brint.

Tiden vil vise, om tendensen fortsætter på trods af de nye forhøjede afgifter.

Danskerne hamstrede også

Også i Danmark blev der solgt flere elbiler i december end i resten af året. Tendensen er dog mindre markant end i Norge, da de fleste nye biler fortsat kører på fossilt brændstof.

9.092 nye elbiler blev solgt i december mod resten af årets gennemsnit på 4.379, altså over dobbelt så mange. Det meddeler Bilbranchen i Dansk Industri, som forklarer, at det også kan skyldes stigende afgifter herhjemme.

»Da rådhusklokkerne ringede det nye år ind, steg afgifterne på grønne biler samtidig. Mest på plugin-hybriderne, men også en del elbiler fik et nøk op, som følge af afgiftsaftalen fra 2020. Aftalen indeholder en trappemodel, der langsomt øger afgiften på bilerne,« skriver Bilbranchen i en pressemeddelelse.

Fra Danmark kigger flere med misundelse mod den norske model. I en rundspørge blandt ingeniører og STEM-uddannede fra oktober svarede over halvdelen ‘ja’ til spørgsmålet: »Mener du, at elbiler skal være afgifts- og momsfritaget, som det f.eks. er tilfældet i Norge?«

De kommende stigninger i afgifterne kan få salget til at gå den forkerte vej, frygter direktør for Bilbranchen i Dansk Industri Thomas Møller Sørensen, især fordi de falder oveni en tid med prisstigninger.

»Det glæder mig, at den nye regering har meldt ud, at de vil se på bilafgifterne med henblik på at løfte ambitionerne for antallet af solgte elbiler frem mod 2030,« siger han.

I regeringsgrundlaget meddeler den nye SMV-regering, at den ønsker at fremme både elbiler og nulemissionslastbiler.

Denne artikel er blevet redigeret 12:57 03.01.22 med tilføjelse kl 14:30

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hej Ketill, jeg har bestemt ikke intentioner om at vildlede nogen. Så nu har jeg rettet lidt i teksten, så man ikke er i tvivl om, at det netop kun omhandler de dyreste biler. Godt nytår.

  • 26
  • 0

Kære Ketil, du mener vel ‘slut på skattefordele’? Så du kan også fejle. En vis ydmyghed og plads til at vi alle ind imellem kunne være lidt skarpere, vil give dig et superdejligt 2023. Rigtig godt nytår.

  • 19
  • 0

Kære Ketil, du mener vel ‘slut på skattefordele’? Så du kan også fejle. En vis ydmyghed og plads til at vi alle ind imellem kunne være lidt skarpere, vil give dig et superdejligt 2023. Rigtig godt nytår.

Du har helt rett! Men ydmykhet passer ikke i en hard debatt! Biler opp til 500.000 er fortsatt skatt og avgiftfrie, med unntak av en vektavgift. Avgiften for bompassering har også gått opp og det er bra for en behøver ikke oppmuntre til unødvendig kjøring i storbyer!

  • 5
  • 7

Ha ha, nej i en hård debat må man gerne gå til den. Men nu tænkte jeg på tonen i hvilken du korreksede journalisten; her mener jeg nok man i stedet bør vejlede venligt, i respekt og ydmyghed for, at man en skønne dag måske selv har været lidt uskarp. Eller måske slet og ret for at være en rar person at debattere med. Jeg er helt enig i, at unødvendig kørsel i storbyerne skal begrænses. Nu arbejder vi jo ikke med bompenge her i Danmark, så det redskab (kæppen) har vi ikke til rådighed. Til gengæld kunne jeg ønske, at det blev faciliteret meget bedre (guleroden) at drage fra forstæderne ind til byens kultur-, mad- og shoppingtilbud via offentlig, lettiltængelig, lækker og meget ofte kørende offentlig transport. Når man her i decembers gaveræs så de uendelige køer af stillestående biler i tomgang foran fyldte p-huse helt inde i centrum, blev man glad for sin cykel og centrale bopæl, og tænkte, at det da umuligt kunne være særlig svært at komme op med et alternativt tilbud til dén ærgerlige bil-oplevelse!

  • 8
  • 0

Det er sjældent klogt at kloge sig på andres viden og motiver - tro på det bedste til andet er bevist; det vil gøre dig til et gladere menneske. Og helt ubetydeligt er indgrebet vel næppe når “Aldrig er så mange nye personbiler indregistreret i Norge som i december 2022.” Eller har alle de nordmænd også helt misforstået det hele?

  • 14
  • 0

Faktisk gik 2022 salget så vidt for sig at Tesla Model Y slog en 53 gammel rekord i Norges bilhistorie. I 1969 solgte VW 16,706 af VW Beetle til det norske folk. En rekord der nu er slået af Tesla Model Y med 17,572 stk. i 2022.

Flot Norge fører an, synes faktisk også at det er helt på sin plads at der begynder at komme nogle afgifter på, moms fra 500k NOK klarer i nok.

  • 12
  • 0

Kunne man forestille sig en 'fidus', hvor man køber en el-bil til under 500.000 med et meget lille batteri (og derved undgår afgifter) og derefter får eftermonteret et stort batteri? -Idet jeg antager, at batteriet er en af de dyreste komponenter i en elbil..

  • 0
  • 1

Ikke så dybt inde i reglerne, men mon ikke det svarer til hvis man i sin tid købte en Golf 1,1 og så eftermonterede mekanikken fra en skadet Golf GTI?

Bilen skulle i så fald afgiftsberigtiges fordi dens identitet var ændret til en dyrere model i serien, og ve den der blev stoppet af politiet i sådan en bil uden at have afregnet med toldvæsnet.

  • 3
  • 1

Ud over generel misundelse, er der så nogen rationel grund til at synes, det er på sin plads, at norske elbiler bliver dyrere?

Man må vel formode at billige elbiler er mindre forurenende at fremstille end dyre ditto.

I en ideel verden burde elbiler blive beskattet efter deres beregnede levetids CO2 udledning - gerne med et bundfradrag der fritog dem der var mest klimavenlige.

Jeg kender ikke tallende for Model Y, men en Polestar koster 24 tons CO2 at fremstille. https://www.polestar.com/dato-assets/11286...

24 tons CO2 svarer rundt regnet til afbrænding af 8 tons benzin eller ca 150000km kørt i en lille 3-cylindret diselhakker.

Elbiler er ikke miljøvenlige - de er bare mindre miljøskadelige end deres ICE-fætre. Jeg plejer at regne dem som ca 1/3 så miljøskadelige. Elbiler hjælper så bare ikke særlige meget, hvis man køber en bil i dobbelt størrelse fordi den er fritaget for afgift.

  • 13
  • 2

Elbiler er ikke miljøvenlige - de er bare mindre miljøskadelige end deres ICE-fætre.

Det giver ikke mening, i en diskusion om forskellige teknologier som el- og fossilbiler, at tage udgangspunkt i hvad situationen er lige nu.

CO2 emissionerne fra elbiler (både hvad angår CO2 emissioner fra fremstilling og kørsel) vil løbende blive lavere, i talt med den stigende elektrificering af vores samfund, og anvendelse af stigende mængder VE.

Det samme er ikke tilfældet for fossilbiler. CO2 emissonerne fra fremstillingen vil naturligvis blive lavere lige som for elbiler, men CO2 emissionerne knyttet til kørslen vil være uændrede.

Hertil kommer at selv de elbiler som allerede kører på gaden løbende bliver mere miljørigtige, i takt med at andelen af VE i vores energiforsyning stiger. Fossilbilers emissioner er derimod fastlagt i det øjeblik de køre af samlebåndet, stort set uanset den tekniske udviklinger derefter.

Samlet kan man sige at elbiler allerede i dag er mere miljøvenlige end fossilbiler, og forskellen vil kun blive større med tiden. Det kan ikke udelukkes at man med tiden kan nå ned på CO2 emissioner fra elbiler, som i praksis er uproblematiske. Der er derimod ikke muligt med fossilbiler.

  • 6
  • 1

Det samme er ikke tilfældet for fossilbiler. CO2 emissonerne fra fremstillingen vil naturligvis blive lavere lige som for elbiler, men CO2 emissionerne knyttet til kørslen vil være uændrede.

Det giver rigtig meget mening at se på her & nu udledning.

Hvis du udvider din argumentation til PtX bliver ICE'er med et trylleslag også emmisionsfrie. Med det ved vi godt ikke kommer til at ske - ikk? Jeg mener dog at have hørt om grønne PtX biler fra ICE'ernes grønvaskerfløj.

I bund og grund er vejtransport i store individuelle metalæsker bare ikke særlig godt for miljøet, ligegyldigt hvor grøn sæbe man vasker det med.

  • 8
  • 3

I bund og grund er vejtransport i store individuelle metalæsker bare ikke særlig godt for miljøet, ligegyldigt hvor grøn sæbe man vasker det med.

Det er vi ikke uenige i, men er der noget realistisk alternativ? For hvis ikke, så er jeg stadig af den mening at elbiler klart er et stort fremskridt i forhold til fossilbiler. Jeg håber endda at vi kan drive det lidt videre end bare reduceret fossilforbrug, emissioner og støj. Fx ville helt eller delvist nedgravede motor- og landeveje løse en del af de resterende problemer med biler, herunder ikke mindst arealforbrug, støj og trafikdræbte dyr. Og den form for løsninger er klart enklere at gennemføre hvis vi køre i emissionsfri køretøjer.

  • 1
  • 3

Jeg kender ikke tallende for Model Y, men en Polestar koster 24 tons CO2 at fremstille. https://www.polestar.com/dato-assets/11286...

24 tons CO2 svarer rundt regnet til afbrænding af 8 tons benzin eller ca 150000km kørt i en lille 3-cylindret diselhakker.

Her sammenligner du udledningerne ved fremstilling af en elbil samt udledningerne ved kørsel. Det sammenligner du med kun udledninger ved afbrændigerne af benzin i en fossilbil. Du mangler så udledninger ved fremstillingen af fossilbilen. Mit bud vil være at de udledninger ikke ligger ret langt fra de 24 tons Polestar har opgivet for deres elbil.

Min forudsætning er at folk køber biler under alle omstændigheder, så udledningen ved fremstillingen er der under alle omstændigheder. Ved at flytte købet over på elbiler opnår vi at udledningen ved driften minimeres. De seneste opgørelser fra bl.a. DTU opgør at allerede efter 15.000 km vil den samlede udledning fra en elbil være lavere end for en tilsvarende fossilbil - og elbilens energiforbrug bliver mere og mere "rent".

I øvrigt er jeg enig i betragtningen om at pengene er givet bedst ud hvis de investeres i udbygningen af kollektiv trafik. Mere og bedre tog. Se på Schweitz hvad der kan opnås med målrettede investeringer i kollektiv trafik

  • 2
  • 0

Min forudsætning er at folk køber biler under alle omstændigheder, så udledningen ved fremstillingen er der under alle omstændigheder. Ved at flytte købet over på elbiler opnår vi at udledningen ved driften minimeres.

Vi er ikke uenige. Hvad jeg argumenterede for er, at der er en god mening i at beskatte store elbiler og holde de små ditto frie, netop som Nordmændene tilsyneladende gør. Der må formodes en vis proportionalitet imellem bilen vægt, CO2 udledning (og pris).

  • 1
  • 0

i er ikke uenige. Hvad jeg argumenterede for er, at der er en god mening i at beskatte store elbiler og holde de små ditto frie, netop som Nordmændene tilsyneladende gør. Der må formodes en vis proportionalitet imellem bilen vægt, CO2 udledning (og pris).

Enig, og det er også hvad vi gør i DK. Her er grænsen omkring 400.000. Over 400.000 stiger afgiften gradvist. Under alle omstændigheder betaler vi også moms af alle elbiler i DK.

Vi mangler alene at få helt fjernet afgiftslettelserne på PHEV'er. Den afgiftsfritagelse er det rene ebberød bank. Her om vinteren kan jeg i praksis opleve en del PHEV'er der - på trods af at de har blokeret et 11 kW ladepunkt hele dagen - og derfor er ladet helt op, starter fossilmotoren så snart føreren starter bilen.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten