Nordmænd forsøger sig med endnu en mini-elbil

Med en topfart på 90 km/h, en vægt på 705 kg og en ydeevne på 10 kW får nordmændene igen en elbil beregnet til bykørsel. Re-El, firmaet bag bilen, udtaler i en pressemeddelelse, at man regner med at have skabt årets helt store hit inden for elbiler.

Det er langtfra første gang, at man i Norge har forsøgt sig med at udvikle elbiler. Allerede i 1990 blev firmaet Pivco startet. Firmaet udviklede en prototypeserie af elbiler, PIV2, som kom på markedet i 1994. Senere gik Ford ind i firmaet med et milliardbeløb, og man ændrede navn fra Pivco til Think.

Ford trak sig igen efter blot fire år senere, men i 2007 lykkedes det firmaet at producere en ny model af bilen ThinkCity, som blev den første elbil, der blev godkendt til salg i hele EU. Alligevel kæmpede firmaet med problemer i produktionen, manglende betaling af leverandører og svigtende salg af biler. I 2011 gik firmaet konkurs for fjerde og sidste gang.

Læs også: Slut med norske elbiler

Erfaringen med Think skræmmer ikke Re-El, som mener at have skabt en elbil på niveau med almindelig benzin eller dieseldrevet bybil.

»Den føles som en almindelig, lille bybil. Den har en god rækkevidde, god acceleration og er brugervenlig,« fortæller daglig leder i firmaet Tommy Rasmussen til Teknisk Ukeblad.

Tellus er også billigere end ThinkCity. Bilen kan erhverves for knap 95.000 danske kroner, hvorimod Think-modellen kostede i omegnen af 200.000.

Tommy Rasmussen forventer derfor, at bilen vil kunne dække et hul i markedet, hvor andre elbiler er for dyre.

Grunden til den lave pris skal findes i den forholdsvis enkle teknologi, som blandt andet betyder at motoren drives med strøm fra et vedligeholdelsesfrit blybatteri frem for lithiumbatteri, der bl.a. på grund af højere energitæthed benyttes i dyrere elbiler.

Desuden foregår produktionen af bilen i Kina, mens den er designet og udviklet i Tyskland af firmaet Voltmobil, der samarbejder med Re-El.

Ifølge producenterne har bilen fået en god modtagelse i andre europæiske lande, men i første omgang introduceres den kun i Norge og Tyskland.

Især i Norge har det været fremgang i salget af elbiler til private de seneste år. Men statistikken skal ses i lyset af, at nordmændene kan opnå en række fordele ved at køre på el.

Den norske regering har valgt at lade elbilejere slippe for at betale moms og registreringsafgift. Samtidig tilbydes der i Oslo gratis strøm og parkeringspladser, mens man desuden får lov at benytte busbaner og undgår at skulle betale bompenge.

Derfor har 11.000 nordmænd indtil videre anskaffet sig en elbil. Ofte er det bil nummer tre, og mange anvender den til at køre på arbejde i byerne, hvor der kan spares på rejsetiden.

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Ifølge RE-ELs tyske partner Voltmobil skal Tellus ha en rekkevidde på 140 kilometer. Tellus ble nylig testet i Danmark der de greide hele 200 km på én lading. Nå er det litt mer kupert i Norge enn i Danmark, og Rasmussen oppgir et noe er beskjedent anslag - også på grunn av temperaturnivået i Norge

  • Vi regner med en reel rekkevidde på rundt 100 kilometer, uttaler Rasmussen.

Bilen registreres som en firehjuls motorsykkel. Den har ikke litium-batteri, men et vedlikeholdsfritt blybatteri. Ladetiden skal være på rundt åtte timer. Motoren yter 10 kW og toppfarten er på 85 km/t."

kilde: http://www.dagbladet.no/2013/08/01/tema/bi...

  • 0
  • 0

I suppose they only make a model for the wrong side of the road, to start off with? The twenty grand is attractive - our cities are a bit flatter than Norwegian ones, which just about could make up for the lack of subsidies.

  • 0
  • 0

Den ligner alle de andre små elbiler der har været forsøgt før og lider stadig af hvad man kan få af minibil til 100.000 kr!

  • 0
  • 0

Lithium er billigere i praksis for samme rækkevidde pga lavere vægt og levetid. Helt tåbeligt.

Det er da vist en sandhed med modifikationer.

Hvis man undgår at dybtaflade blybatterier kan de jo nærmest holde uendeligt, og ved fornuftig produktion kan de laves for omkring 2-3 kr per kWh - så hvis nu der benyttes ca. 15 kWh blybatterier (som så kun får lov til at aflade ned til ca. 40%) vil batteriprisen kunne holdes på omkring 4-5.000 kr. Det er vist nogle helt andre priser man taler om med litium batterier.

Og så har blybatterier ingen problemer med sjatladning.

Endvidere kan blyet genbruges uden de store problemer.

  • 0
  • 0

Ny?

Den ligner alle de andre små elbiler der har været forsøgt før og lider stadig af hvad man kan få af minibil til 100.000 kr!

Det der er det store problem med el-biler er hele one-size-fits-all tankegangen.

En sådan elbil skal benyttes til daglig pendling (som typisk er det der giver de mange kilometre om året) og tilrettes til det.

Men i et land som Danmark hvor Skat står højere end Gud - Dronning - Embedsmandsvældet - Regering - Folketing - Offerlammene (i den rækkefølge), så blokeres enhver form for intelligent brug af el-biler.

For hvis man nu kunne bibeholde sin gamle store bil til de få ture man kørte med hele familien eller på genbrugsstationen i weekenden, og så ellers omlægge 85% af kørselsbehovet til el-bilen, så ville det da være smart.

Men så er det lige at den hellige vægtafgift kommer ind i billedet, fordi ypperstepræsterne i centralmagten mener helt klart at en (stor) bil der holder passivt i indkørslen 85% af tiden absolut skal belastes med 5-6.000 kr om året i vægtafgift - og så falder modellen til jorden, og folk fortsætter med at køre med benzinbilen.

Og man må have en meget mærkelig tilgang til verden, hvis man seriøst vil påstå at en bil der holder i indkørslen bidrager til forureningen.

Læg hellere en ekstra afgift på benzin, og så fjern vægtafgiften helt for den gamle bil, hvis man også ejer en el-bil (hvis man kun kører få tusinde km om året kan forsikringen som regel forhandles pænt ned).

  • 0
  • 0

Er der fordi den bygges i lille antal? Teknikken er simplere end for en bil med forbrændingsmotor og gear, så hvis jeg sammenligner med andre mindre biler, så ville jeg forvente en pris omkring 40.000-50.000 kr max. . Hvorfor hele 90.000 kr? Hvordan er den udstyret? Aircon, navigtion, infosystem, airbags, antikollosion m.m.? At man ønsker en elbil betyder jo ikke nødvendigvis at man ønsker en dårligt udstyret bil.

  • 0
  • 0

Egentlig meget el-bil for pengene. MEN kan stadigvæk ikke konkurrere med en ny benzinbil til 70.000 kr. El-bilen taber på samtlige parametre - undtagen den grønne Glorie.

  • 0
  • 0

Alene dette ville få mig til at løbe skrigende bort, mon ikke der er mange andre end mig, der har købt billige akkumulatorer (det er ikke batterier) til sin bil, og har opdaget at "man får hvad men betaler for". Levetiden for blyakkumulatorer der belastes hårdt er imponerende kort. Derfor et godt råd til de der hopper på vognen: Få lang garanti på akkumulatorernes levetid og kapacitet, ellers kan det blive et dyrt bekendtskab. Når kørestrækningen for elbiler oplyses er det altid ved kørsel i dagslys og behagelig temperatur. Det kunne være interessant at få tilsvarende oplysninger ved kørsels i 20 grader frost og mørke, noget de fleste pendlere oplever.

  • 0
  • 0

Jeg vil hellere have en Renault Twizy http://www.renault-ze.com/da-dk/z.e.-serie...

Den koster 58.400 kroner: http://www.renault.dk/biler/elbiler/twizy/...

Hvis man tager i betragtning at den norske pris er uden moms, så er Twizy under halv pris. Og den kan også fragte to personer rundt i byen.

Twizy har lithium-ion batteri på 6,1 kWh, topfart på 80 km/t og en rækkevidde på 100 km. For rigtig mange vil den fungere fint til at pendle på arbejde eller til studiet.

  • 0
  • 0

Hvis den kostede de 35000kr som folk snakker om fra Kina så kunne den være ret interessant. Specielt i en lithium udgave istedet for det håbløse bly. Men til 100000kr er den lidt for ringe.

Det er mig også en gåde hvorfor elbiler skal være så dyre, selv om man ser bort fra batteripakken.

En elmotor er trods alt en relativ simpel sag, og styreelektronikken er ikke noget der bør koste ret meget.

Og når man så (RE-EL's hjemmeside er ret fsva specifikationer) påtænker at der sikkert hverken er servo, ABS, airbags osv. osv (RE-EL fremhæver den har bremsekraftforstærker, så det må være så som så med alt det andet), så burde prisen være langt lavere, især når man sammenligner med de minibiler man kan købe for omkring 70.000 kr, og som er langt, langt mere avancerede produkter.

OT - det undrer mig også at de der rædselsfulde trehjulede ladknallerter, der stinker, larmer og sløver trafikken, faktisk koster omkring 50.000.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten