Nordjysk kommune klar med selvkørende biler efter sommerferien
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nordjysk kommune klar med selvkørende biler efter sommerferien

På vejene i Vesthimmerlands Kommune bruges der årligt 55 årsværk på transport af alt fra pakker, skolebørn, ældre og handicappede. Og altid sidder der en chauffør bag rattet, som oftest i en leaset benzinbil.

Men med et nyt initiativ kaldet Autonomous vil kommunen sætte gang i omlægningen til selvkørende biler. Det forklarer Peter Thomsen, der er presseansvarlig for fonden Autonomous der er under stiftelse, og som skal stå bag projektet:

Da Vesthimmerlands Kommune ikke vil afsløre, hvilken selvkørende bil der nu er bestilt, kommer her et billede af Googles selvkørende version. Når bilen bliver testet i Californien, medbringer den altid en chauffør, som kan gribe ind. Illustration: Google Inc

»Her i kommunen er transport meget konkret. Men sådan som vi gør det i dag, er det hverken økonomisk eller miljømæssigt bæredygtigt. Med selvkørende elbiler vil vi kunne udnytte flåden af biler langt bedre, end vi gør i dag. For eksempel vil de kunne udføre mange forskellige opgaver i løbet af dagen,« fortæller Peter Thomsen, som dog ikke vil afsløre, hvor mange biler der ankommer til Vesthimmerland i første omgang.

Læs også: Sne og regn kan ikke længere stoppe selvkørende biler

Bag fonden står også Henrik Schärfe, der for tiden er på orlov fra sin stilling som professor på Aalborg Universitet, hvor han især har forsket i relationer mellem mennesker og robotter.

Selvkørende på niveau 5

Hvis kommunen virkelig skal kunne udnytte den nye teknologi, kræver det dog, at bilerne er selvkørende på niveau 5. Det betyder ifølge Peter Thomsen, at der hverken skal være rat eller pedaler i bilerne. De skal med andre ord være fuldstændig uafhængige af en chauffør.

Selv om Peter Thomsen understreger, at teknologien eksisterer i dag, så er der meget få biler af den slags i verden. Han vil da heller ikke afsløre, hvem der skal levere bilerne. Det bliver dog ikke en dansk producent.

Artiklen fortsætter efter grafikken

Illustration: Grafik: Lasse Gorm Jensen

Læs også: Aalborg får fransk førerløs elbus i 2018

For lige at vende tilbage til selvkørende biler på niveau 5, så vurderer Peter Thomsen, at de Google-biler, der i dag kører rundt i Silicon Valley, befinder sig på 3-4 stykker, mens Teslas Autopilot ligger på niveau 2 og er på vej mod 3:

»For os er det nødvendigt at komme op på niveau 5, hvis vi skal kunne løse opgaverne mere effektivt,« siger han og forklarer, at Vesthimmerlands Kommune på grund af kommunesammenlægningen i 2007 i dag består af fire mindre centre og en masse småbyer, hvor hovedparten af indbyggerne bor.

Når biler ankommer efter sommerferien, starter en proces, hvor opgaver skal defineres og testes i tæt samarbejde med kommunens medarbejdere.

Selvkørende biler kan også slå ihjel

Der skal også sættes sikkerhedsprocedurer op. For som Henrik Schärfe skriver i et indlæg på fondens hjemmeside, vil der naturligvis være risiko for, at selvkørende biler bliver involveret i uheld - også med dødsfald til følge.

Læs også: Førerløse biler er som skabt til verdens aldrende befolkning

Men som Peter Thomsen siger:

»Vores indgangsvinkel bliver, at kommunen har et konstant og stigende behov for at gøre driften mere effektiv. Derfor bliver vi nødt til at tage en offentlig debat om, hvad for eksempel selvkørende biler på niveau 5 kommer til at betyde for samfundet,« siger han.

På lidt længere sigt er det forventningen, at Autonomous-fonden også vil kaste sig over andre teknologier som droner og exoskeletter.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Der er meget taxakørsel i kommunalt regi, hvor folk af diverse hensyn (handicap, gangbesvær, sygdom o.a.) skal køres. Dette sker ofte med Taxa i dagens danmark.

Med selvkørende biler vil en stor del af denne branche blive ramt. Jo flere selvkørende biler, jo færre chauffører er der behov for, hvilket vil komme til at ramme både Taxa og Uber chauffører.

Bortset fra de teknologiske udfordringer med at skaffe en Niveau 5 selvkørende bil, så er det et utroligt spændende projekt og med lidt held vil der være Niveau 5 biler til rådighed, når først forslaget er kommet igennem møllen.

Er der nogen gisninger om, hvad tidshorisonten er på Niveau 5 biler og/eller hvor lang tid sådan et forslag typisk vil være om at gå fra ide til kontrakt?

  • 3
  • 0

Hvis nu bilen - på trods af alle "garantier" - alligevel kører en fodgænger ned på fortovet, fordi den prioriterede denne lavere end et frontalt sammenstød med en modkørende bil.

Er det så borgmesteren, der skal møde i retten??

  • 2
  • 2

Luksusmæssigt ser jeg frem til førerløse dele biler.

Tryk på en app. og din "taxa" kommer inden for få minutter.

UDFORDRINGER:
Samfundsmæssigt: Øget trafik mængde, noget som uværgeligt vil komme grundet tomme biler der fiser rundt og samler folk op.

Klimaudfordring: Det store, vandvittige og tåbelige energispild, der opstår grundet tomme km.

  • 0
  • 3

Er der nogen gisninger om, hvad tidshorisonten er på Niveau 5 biler og/eller hvor lang tid sådan et forslag typisk vil være om at gå fra ide til kontrakt?

Tilbage i 2014 foretog IEEE en undersøgelse (full disclosure: Jeg deltog) blandt forskere indenfor autonome biler. Den fælles konklusion blev at vi skal frem til 2035 før vi har de niveau 5 autonome biler der tales om i artiklen: http://tec.ieee.org/telematics/ieee-survey...

Det er ikke sikkert 2035 kommer til at holde, men jeg tvivler i hvert fald stærkt på at der kan være noget kørende "efter sommerferien."

Mange firmaer forsøger at udvikle autonome biler (de fleste her på siden har nok hørt om Googles arbejde), men fælles for dem alle er at de læner sig op ad meget detaljerede kort i form af 3D-scanninger af ruten der skal køres. Det betyder at de generelt ikke kan køre i "ukendt terræn." Derudover er der ikke rigtig nogen der har løst problemet med at køre i dårligt vejr. Ford er godt i gang, men mig bekendt slet ikke tæt på noget der kan bruges kommercielt.

  • 3
  • 0

Klimaudfordring: Det store, vandvittige og tåbelige energispild, der opstår grundet tomme km.


Det er slet ikke sikkert. Der er stadig økonomi bag. Du skal forestille dig trafikoptimering af disse førerløse køretøjer, som ikke bare kører tomme rundt.

Du skal også forestille dig, at man kan vælge at betale for at køre alene eller kunne optage medpassagerer og blive bragt til S-toget eller anden offentlig trafik, som klarer det længere stræk. En klar optimering og forbedring af tilbringer delen af kolletiv trafik

  • 1
  • 0

Måske kan Ingeniørens kyndige læsere oplyse mig om følgende vil blive et reelt problem med fremtidens førerløse biler:

Fodgængere véd at bilerne stopper for dem, hvis de kan. Ved de relativt lave hastigheder i byen, kan fodgængerne derfor krydse gaden som de vil. Dette vil påvirke fremkommeligheden, da bilerne skal stoppe brat op ofte. Tænk f.eks. på trafikken omkring Nørreport station i København.

Beklager jeg lige "lånte" denne tråd til dette generelle spørgsmål og efter min mening spøjse konsekvens af førerløse biler:-)

  • 3
  • 1

Har du aldrig hørt ordet "disruptive technology"?

Jo, det har jeg da, men at fylde nogle buzzwords på projektet mener jeg ikke gør det mere realistisk :-)

Så vidt jeg ved er der ingen som er i stand til at levere niveau 5 autonome biler i øjeblikket, og således heller ikke Vesthimmerlands kommune. Så det er sådan set bare "efter sommerferien" jeg stiller mig lidt skeptisk overfor.

Ingen tvivl at autonome biler er godt på vej, og formentlig dukker op før de fleste tror. Men der er et stadig et stykke tid til det er klar til brug.

Hvad forestillede du dig i 2010?? TESLA hos hver mand med SIL 2/3 assist? Nej - det gjorde du nok ikke.

Jeg skal ikke lige kunne sige hvad jeg forestillede mig i 2010, det var først lige deromkring jeg for alvor begyndte at arbejde med intelligente biler. Men jeg mener der er meget langt fra adaptiv fartpilot og lane-following til teknologi der kan køre hjemmehjælpere rundt på små veje i snevejr.

  • 3
  • 0

UDFORDRINGER:
Samfundsmæssigt: Øget trafik mængde, noget som uværgeligt vil komme grundet tomme biler der fiser rundt og samler folk op.

Klimaudfordring: Det store, vandvittige og tåbelige energispild, der opstår grundet tomme km.

En taxa er også tomme kilometer indtil den har samlet kunden op. En person bil transportere ofte en person, en stor bus nogen gange få personer, der masser af tomme kilometer i forvejen.
Selvkørende biler vil være elektriske, og kan gøres mindre hvis der kun er behov for at transportere en person.
MANGE privat ejede biler vil forsvinde fra gaderne=med mere plads. mange vil kunne dække store dele af deres transport behov på en elektriske cykler=mere plads, mindre støj og energi forbrug.

Det kommer til at gå meget hurtigere end nogen havde fantasi til at forestille sig, og købte man en fin ny bil i går skal man ikke regne med at der er nogen der gider eje den om 5 år.

  • 3
  • 1

Men der findes allerede 'biler' der kører selv men så langsomt som en handicap scooter.
Det er let nok at følge en fast rute ved lav hastighed hvis du med laser scanner blot stopper når der er noget i vejen. Det er ret trivielt og det findes. Men de eksisterende produkter er meget kedelige og nyttelløse fordi de er så langsomme.

En stærk aktiv sensorpakke gør autonomi ret let. Det er også derfor google har så robuste testbiler og Tesla slår dig ihjel på 2-3 minutter. Uden at overdrive. Visuelt er meget sværere og derudover er Teslas overraskende ringe. Selv i klart vejr og klare linier fejler den konsistent på en tæt kurve. Ligeledes en vej der bølger meget op og ned. Og det trods de har været meget aktive i en del måneder nu.
Hvis de fortsætter sådan så er jeg ret sikker på at de ikke har autonomi om 2 år.
Men skifter de til aktive sensorer så kan det gå hurtigt.

  • 1
  • 0

Re: Taxakørsel
Jeg ville da sætte pris på, at mine skattekroner ikke går til at fragte folk rundt i Taxi.

Det er hverdag idag i mange områder

Det er dyrt, men formentligt den billigste måde køre børn til skole, og ældre/syge til læge/behandling.

Det er nogengange nogle ganske lange taxa ture for at samle på undervejs og gøre turen så billig som mulig. Trak man chaufføren ud af ligningen kunne man måske tilbyde en bedre service for de samme penge.

  • 2
  • 0

Jeg ville da sætte pris på, at mine skattekroner ikke går til at fragte folk rundt i Taxi.

Men sådan fungerer det jo allerede i dag, og sådan har det fungeret i årevis. Dine skattekroner går defacto til transport i taxi eller mini-busser.

Herovre i det vestjyske er der f.eks. tele-taxier, som tager over, når busserne ikke kører - selv i de større byer i Jylland kører busserne ofte ikke om aftenen og/eller i weekenden efter klokken 15-16 stykker. Skal du som ældre medborger transporteres 3 km fra dit hjem til bymidten for at spille bingo lørdag aften, så foregår det med tele-taxi, som erstatning for den manglende busbetjening. Det går dine skattekroner til.

Der foregår også en masse transport indenfor det kommunale eller regionale regi, når folk f.eks. skal transporteres til behandling på "super-sygehuset" 140 kilometer væk.

  • 0
  • 0

Går ud fra, at disse køretøjer først bliver lovlige, når de har bestået en almindelig køreprøve som alle andre.
Det skal nok passe, at de er gode til ikke at køre ind i noget, men problemet bliver når de pludseligt stopper op, eller tøver uventet hvorved andre brager ind i dem. Og det nytter ikke noget at råbe eller vinke af dem. Jeg kan forestille mig utallige håbløse situationer, hvor der kræves menneskelig kognitiv forståelse af medtrafikanterne.
Det handler ikke om alt det, der går godt under almindelige omstændigheder, men om alt det der kan gå galt, og som vil gå galt.

  • 0
  • 1

Drop Letbanen og udbygning af jernbanen,og brug de milliarder på 25meter busser og udvikling af de førerløse biler,det må værer det mest fleksible på lang sigt,det andet er jo tilbage til østeuropæiske tilstande,letbanen er jo forældet inden den kommer igang og jernbanens priser blir jo bare dyrere og dyrere og kører lige så ustabilt som altid så der er færre og færre der bruger det.De fleste i oplandet har nemmere ved og komme til en motorvejsafkørsel end som til en banegård.

  • 3
  • 1

Hidr, hidr, hidr. Nu er jeg færdig med at grine og har tørret øjnene.

Silicon valley, go home. Eller kom til Vesthimmerland.

Uden at være nedladende overfor den jyske kommune er det jo himmelråbende naivt. Og siden hvornår er det blevet en kommunal opgave (hvis der er kommunale ressourcer i dette) at udvikle selvkørende eller sågar førerløse biler?

Naiviteten fortsætter desværre i Ingeniørens debattråd og til en vis grad i selve artiklen. Som en skriver "Bortset fra de teknologiske udfordringer med at skaffe en Niveau 5 selvkørende bil..." Nå ja, lige bortset fra det! En anden råber trylleordet "disruptive". Og Transportministeriet flikker da lige en godkendelse sammen til kommunen hen over sommerferien. Herre Jemini.

Altså: fuldstændig selvkørende biler findes ikke - ikke til noget der bare ligner dagligdagskørsel i blandet trafik med over syv km i timen i regnvejr. Og det kommer heller ikke til at findes de næste 15-20 år.

Jeg går i seng!

  • 4
  • 2

Transportministeriet flikker da lige en godkendelse sammen til kommunen hen over sommerferien. Herre Jemini.

Ministerier - og politikere generelt - er nu rigtig gode til at 'flikke sammen' når noget passer i deres kram. Kommunen behøver bare sige "Vi sparer <x> millioner!", så skal du se flikning!

Altså: fuldstændig selvkørende biler findes ikke - ikke til noget der bare ligner dagligdagskørsel i blandet trafik med over syv km i timen i regnvejr. Og det kommer heller ikke til at findes de næste 15-20 år.

Dén forudsigelse tvivler jeg på. Der er alt for mange penge i selvkørende transportmidler til at det her får lov til at ligge stille. Jeg ville ikke undre mig, hvis 100% selvkørende biler kommer på vejene om mindre end fem år. Godt nok til eksorbitante priser og kategoriseret som 'dyrt legetøj til rigmandsunger', men sådan var GPS også for 30 år siden. Og udviklingen går hurtigt, ser du.

Jeg går i seng!

God idé.

  • 3
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten