Nordjysk kommune klar med selvkørende biler efter sommerferien
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nordjysk kommune klar med selvkørende biler efter sommerferien

På vejene i Vesthimmerlands Kommune bruges der årligt 55 årsværk på transport af alt fra pakker, skolebørn, ældre og handicappede. Og altid sidder der en chauffør bag rattet, som oftest i en leaset benzinbil.

Men med et nyt initiativ kaldet Autonomous vil kommunen sætte gang i omlægningen til selvkørende biler. Det forklarer Peter Thomsen, der er presseansvarlig for fonden Autonomous der er under stiftelse, og som skal stå bag projektet:

Da Vesthimmerlands Kommune ikke vil afsløre, hvilken selvkørende bil der nu er bestilt, kommer her et billede af Googles selvkørende version. Når bilen bliver testet i Californien, medbringer den altid en chauffør, som kan gribe ind.

»Her i kommunen er transport meget konkret. Men sådan som vi gør det i dag, er det hverken økonomisk eller miljømæssigt bæredygtigt. Med selvkørende elbiler vil vi kunne udnytte flåden af biler langt bedre, end vi gør i dag. For eksempel vil de kunne udføre mange forskellige opgaver i løbet af dagen,« fortæller Peter Thomsen, som dog ikke vil afsløre, hvor mange biler der ankommer til Vesthimmerland i første omgang.

Læs også: Sne og regn kan ikke længere stoppe selvkørende biler

Bag fonden står også Henrik Schärfe, der for tiden er på orlov fra sin stilling som professor på Aalborg Universitet, hvor han især har forsket i relationer mellem mennesker og robotter.

Selvkørende på niveau 5

Hvis kommunen virkelig skal kunne udnytte den nye teknologi, kræver det dog, at bilerne er selvkørende på niveau 5. Det betyder ifølge Peter Thomsen, at der hverken skal være rat eller pedaler i bilerne. De skal med andre ord være fuldstændig uafhængige af en chauffør.

Selv om Peter Thomsen understreger, at teknologien eksisterer i dag, så er der meget få biler af den slags i verden. Han vil da heller ikke afsløre, hvem der skal levere bilerne. Det bliver dog ikke en dansk producent.

Artiklen fortsætter efter grafikken

Læs også: Aalborg får fransk førerløs elbus i 2018

For lige at vende tilbage til selvkørende biler på niveau 5, så vurderer Peter Thomsen, at de Google-biler, der i dag kører rundt i Silicon Valley, befinder sig på 3-4 stykker, mens Teslas Autopilot ligger på niveau 2 og er på vej mod 3:

»For os er det nødvendigt at komme op på niveau 5, hvis vi skal kunne løse opgaverne mere effektivt,« siger han og forklarer, at Vesthimmerlands Kommune på grund af kommunesammenlægningen i 2007 i dag består af fire mindre centre og en masse småbyer, hvor hovedparten af indbyggerne bor.

Når biler ankommer efter sommerferien, starter en proces, hvor opgaver skal defineres og testes i tæt samarbejde med kommunens medarbejdere.

Selvkørende biler kan også slå ihjel

Der skal også sættes sikkerhedsprocedurer op. For som Henrik Schärfe skriver i et indlæg på fondens hjemmeside, vil der naturligvis være risiko for, at selvkørende biler bliver involveret i uheld - også med dødsfald til følge.

Læs også: Førerløse biler er som skabt til verdens aldrende befolkning

Men som Peter Thomsen siger:

»Vores indgangsvinkel bliver, at kommunen har et konstant og stigende behov for at gøre driften mere effektiv. Derfor bliver vi nødt til at tage en offentlig debat om, hvad for eksempel selvkørende biler på niveau 5 kommer til at betyde for samfundet,« siger han.

På lidt længere sigt er det forventningen, at Autonomous-fonden også vil kaste sig over andre teknologier som droner og exoskeletter.

Kommentarer (20)

Der er meget taxakørsel i kommunalt regi, hvor folk af diverse hensyn (handicap, gangbesvær, sygdom o.a.) skal køres. Dette sker ofte med Taxa i dagens danmark.

Med selvkørende biler vil en stor del af denne branche blive ramt. Jo flere selvkørende biler, jo færre chauffører er der behov for, hvilket vil komme til at ramme både Taxa og Uber chauffører.

Bortset fra de teknologiske udfordringer med at skaffe en Niveau 5 selvkørende bil, så er det et utroligt spændende projekt og med lidt held vil der være Niveau 5 biler til rådighed, når først forslaget er kommet igennem møllen.

Er der nogen gisninger om, hvad tidshorisonten er på Niveau 5 biler og/eller hvor lang tid sådan et forslag typisk vil være om at gå fra ide til kontrakt?

  • 3
  • 0

Hvis nu bilen - på trods af alle "garantier" - alligevel kører en fodgænger ned på fortovet, fordi den prioriterede denne lavere end et frontalt sammenstød med en modkørende bil.

Er det så borgmesteren, der skal møde i retten??

  • 2
  • 2

Luksusmæssigt ser jeg frem til førerløse dele biler.

Tryk på en app. og din "taxa" kommer inden for få minutter.

UDFORDRINGER:
Samfundsmæssigt: Øget trafik mængde, noget som uværgeligt vil komme grundet tomme biler der fiser rundt og samler folk op.

Klimaudfordring: Det store, vandvittige og tåbelige energispild, der opstår grundet tomme km.

  • 0
  • 3