Hvis elbilen har brug for ekstra energi på batteriet, så kan en tur rundt om P-hus Lüders, i bydelen Nordhavn i København være en smutvej til en omgang virkelig hurtig opladning.
Her har teknologivirksomheden CleanCharge Solutions sammen med By&Havn nemlig opsat en 150 kW hurtiglader, så elbiler med den stik-standard, der går under navnet CCS eller Combo2, kan få lagt 100 km ind på batteriet på bare 8 minutter.
Læs også: Dansk designet super-elbil klar: 640 kilometer på en opladning ... dobbelt så dyr som Tesla
Det forudsætter, at bilen er forberedt til at tage de mange kW og det er der ikke nogen biler i dag på det danske marked, der er. Tættest på kommer den nye Hyundai Ioniq, som er i stand til at modtage 70 kW.
Der er selvfølgelig Tesla, som kan lade med helt op til 120 kW på landets supercharger-stationer, men her bruges stik-standarden Type 2 eller Mennekes.
Læs også: Ny EU-aftale: Alle større bygninger skal have ladestandere
Selvom ingen biler i dag kan udnytte de 150 kW, så er opladeren blevet installeret for at være forberedt på fremtiden elbiler. Det forklarer Claus Bildsøe Astrup, der er administrerende direktør hos CleanCharge Solutions.
»Ja, vi er på forkant med udviklingen. Men som en del Energylab Nordhavn, er hensigten at udvikle ting, som vi forventer kommer i den nære fremtid. Vi kan se, at de europæiske bilproducenter inden for de næste par år vil komme på markedet med biler, som er i stand til at oplade med 150 kW og derover,« fortæller han.
Hvad har kunderne brug for
Ved siden af den nye 150 kW-lader er der ligeledes installeret flere andre elbilsopladere og derfor er folkene bag systemet særligt interesserede i at se, hvordan kunderne vil bruge de forskellige opladere i fremtiden.
Læs også: Elbiler skal hjælpe små byer med at udglatte belastningen
Hvis folk foretrækker at sætte deres bil til opladning natten over i et “langsommere” stik, eller er der primært et behov for hurtig opladning lige før man skal ud og køre:
»Foruden selve opladningsfunktionen er el-tankstationen indrettet så vi får adgang til forbrugsdata og kendskab til det behov, der er for elopladning i en ny bydel. Det er særlig interessant i en bydel som Nordhavn, hvor kollektiv transport via delebilsordninger er en bærende del af infrastrukturen,« siger han og forestiller sig, at der måske engang i fremtiden vil kan komme en forskel i prisen på opladningsel alt efter om det sker med en hurtig- eller langsomlader.
Batteri som buffer
En mulig udvikling, som CleanCharge Solutions også kigger på, er opladning i forbindelse med batterilagre. Sådan et batteri er der også installeret i parkeringshuset i Nordhavn, som kan bruges som buffer for opladningen. På den måde kan der indkøbes energi i perioder med lave priser og leveres til kunderne, når der er behov. De erfaringer kan bruges andre steder:
»Vi ved, at der både i Norge og Sverige er efterspørgsel efter 150 kW-opladere og at der også er brug for batteriløsninger, derfor kan vi få værdifulde data ud af den nye oplader i Nordhavn,« siger Claus Bildsøe Astrup.
Læs også: Elbilaftale gør opladning på gaden markant dyrere
El-tankstationen er tilgængelig for alle enten via direkte betaling ved at scanne QR-koden ved ladeudtaget eller via et abonnement. Ladestanderne kan endvidere anvendes af udenlandske kunder via Roamingtjenesten intercharge fra Hubject.
