Nordhavn får landets kraftigste oplader til elbiler
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Nordhavn får landets kraftigste oplader til elbiler

Illustration: Steen Larsen

Hvis elbilen har brug for ekstra energi på batteriet, så kan en tur rundt om P-hus Lüders, i bydelen Nordhavn i København være en smutvej til en omgang virkelig hurtig opladning.

Her har teknologivirksomheden CleanCharge Solutions sammen med By&Havn nemlig opsat en 150 kW hurtiglader, så elbiler med den stik-standard, der går under navnet CCS eller Combo2, kan få lagt 100 km ind på batteriet på bare 8 minutter.

Læs også: Dansk designet super-elbil klar: 640 kilometer på en opladning ... dobbelt så dyr som Tesla

Det forudsætter, at bilen er forberedt til at tage de mange kW og det er der ikke nogen biler i dag på det danske marked, der er. Tættest på kommer den nye Hyundai Ioniq, som er i stand til at modtage 70 kW.

Der er selvfølgelig Tesla, som kan lade med helt op til 120 kW på landets supercharger-stationer, men her bruges stik-standarden Type 2 eller Mennekes.

Læs også: Ny EU-aftale: Alle større bygninger skal have ladestandere

Selvom ingen biler i dag kan udnytte de 150 kW, så er opladeren blevet installeret for at være forberedt på fremtiden elbiler. Det forklarer Claus Bildsøe Astrup, der er administrerende direktør hos CleanCharge Solutions.

»Ja, vi er på forkant med udviklingen. Men som en del Energylab Nordhavn, er hensigten at udvikle ting, som vi forventer kommer i den nære fremtid. Vi kan se, at de europæiske bilproducenter inden for de næste par år vil komme på markedet med biler, som er i stand til at oplade med 150 kW og derover,« fortæller han.

Den nye 150 kW oplader i Nordhavn kan lade 100 km på 8 minutter. Men det forudsætter, at elbiler er forberedt til så heftig en ladning. Det er der endnu ikke nogen biler på det danske marked, der er. Illustration: Steen Larsen
I parkeringshuset er der ud over den nye 150 kW oplader, også installeret en oplader på 50 kW og to på 22 kW. Som det ses, er det også muligt at få opladet sin Tesla. Illustration: Steen Larsen

Hvad har kunderne brug for

Ved siden af den nye 150 kW-lader er der ligeledes installeret flere andre elbilsopladere og derfor er folkene bag systemet særligt interesserede i at se, hvordan kunderne vil bruge de forskellige opladere i fremtiden.

Læs også: Elbiler skal hjælpe små byer med at udglatte belastningen

Hvis folk foretrækker at sætte deres bil til opladning natten over i et “langsommere” stik, eller er der primært et behov for hurtig opladning lige før man skal ud og køre:

»Foruden selve opladningsfunktionen er el-tankstationen indrettet så vi får adgang til forbrugsdata og kendskab til det behov, der er for elopladning i en ny bydel. Det er særlig interessant i en bydel som Nordhavn, hvor kollektiv transport via delebilsordninger er en bærende del af infrastrukturen,« siger han og forestiller sig, at der måske engang i fremtiden vil kan komme en forskel i prisen på opladningsel alt efter om det sker med en hurtig- eller langsomlader.

Batteri som buffer

En mulig udvikling, som CleanCharge Solutions også kigger på, er opladning i forbindelse med batterilagre. Sådan et batteri er der også installeret i parkeringshuset i Nordhavn, som kan bruges som buffer for opladningen. På den måde kan der indkøbes energi i perioder med lave priser og leveres til kunderne, når der er behov. De erfaringer kan bruges andre steder:

»Vi ved, at der både i Norge og Sverige er efterspørgsel efter 150 kW-opladere og at der også er brug for batteriløsninger, derfor kan vi få værdifulde data ud af den nye oplader i Nordhavn,« siger Claus Bildsøe Astrup.

Læs også: Elbilaftale gør opladning på gaden markant dyrere

El-tankstationen er tilgængelig for alle enten via direkte betaling ved at scanne QR-koden ved ladeudtaget eller via et abonnement. Ladestanderne kan endvidere anvendes af udenlandske kunder via Roamingtjenesten intercharge fra Hubject.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Er spændt på at se hvad Nissan har tænkt sig at gøre med deres næste generation.

Hvis dette bliver standarden fremover i Europa (CCS/Combo-2) så bliver Nissan nødt til at gå væk fra Chademo med mindre de selv vil udrulle deres egne ladestanderer her.

Så mangler vi bare elbiler der kan lade på disse ekstra hurtige ladestandere, heldigvis er flere klar fra næste år med disse biler. Audi lancerer deres nye elektriske SUV senere i år, om den kommer til Danmark ved jeg ikke.

Håber Tesla har mulighed for en adapter til CCS standarden, nogen som har styr på det?

  • 1
  • 0

@Martin Hansen

Så mangler vi bare elbiler der kan lade på disse ekstra hurtige ladestandere, heldigvis er flere klar fra næste år med disse biler. Audi lancerer deres nye elektriske SUV senere i år, om den kommer til Danmark ved jeg ikke.


Den kommer snart. Audi i Østrig har allerede åbnet for for-bestilling (€ 1000) af E-tron Quattro. Lanceres i slutningen af i år.

I artiklen: "Tættest på kommer den nye Hyundai Ioniq, som er i stand til at modtage 70 kW."

På IAA 2017 udstillingen i Frankfurt am Main fortalte Hyundai at Ioniq kan lade hurtigere end dette. De test folk har lavet indtil nu tror jeg har været begrænset af max strøm fra lader. Denne CleanCharge lader kan formodentlig give op til 300 A ved op til 500 V DC = 150 kW.

Er der nogen der har mulighed for at prøve at lade deres Ioniq EV på denne CleanCharge lader og lave en video?

  • 5
  • 0

En 150 kW lader kan naturligvis også levere 50 kW, men ikke omvendt. Ser for meg en fremtid der alle laderne kan levere for eksempel opp til 350 kW. Kostnaden i en lader ligger i liten grad i ladekabelen (selv om den om en 350 kW kabel må ha væskebasert kjøling). Kostnaden ligger i en transformator(er) og likeretter(er), netttilkopling etc. En ladestasjon med ti ladere på 350 kW hver kan i første omgang dimensjoneres til et snitt på 50 kW per lader (lastbalansering) og gradvis bygges ut med større kapasitet etter som elbilparken krever det.

Dersom en lader leverer veldig stor effekt (> 350 kW) kan en ta betalt per kWh. Dersom den leverer lite må betaling baseres på minuttpris (i begge tilfeller for å få brukbar økonomi for ladestasjonen og hindre at ladestasjonen blir en parkeringsplass). For effekter mellom høy og lav bør en kanskje ha en kombinasjon av kWh-pris og minuttpris.

Fremtiden må være en ladestandard og at alle ladere i stor utstrekning kan brukes av alle elbiler. Nå er vi i en overgangsfase der en nærmer seg en optimal ladeinfrastruktur.

  • 8
  • 0

Er spændt på at se hvad Nissan har tænkt sig at gøre med deres næste generation.

Hvis dette bliver standarden fremover i Europa (CCS/Combo-2) så bliver Nissan nødt til at gå væk fra Chademo med mindre de selv vil udrulle deres egne ladestanderer her.

Nissan er tilsyneladende ret stædige med CHAdeMO - "Nissan baut CHAdeMO-Ladenetz in Europa weiter aus":

https://www.electrive.net/2018/02/01/nissa...

Men mener at have hørt, at type 1-stikket erstattes af type 2 herhjemme, når de nye Leaf-modeller lander.

  • 3
  • 0

Er der nogen der har mulighed for at prøve at lade deres Ioniq EV på denne CleanCharge lader og lave en video?

Dette er ikke på den pågældende lader, men "Tesla-Bjørns" forsøg på en 100kW ladestander i Norge. Et FDEL-medlem har ligeledes prøvet på en 100kW lader i Sverige, hvor resultatet blev 21,3 kWh på 20 minutter.

https://www.youtube.com/watch?time_continu...

Her opnås op mod 70kW - men man kan ikke lige se spænding/strøm, så hvis der maxes ud på strømmen, ku' tallet muligvis komme højere på en 150kW lader.

  • 2
  • 0

»Vi ved, at der både i Norge og Sverige er efterspørgsel efter 150 kW-opladere“
Hvilken elbiler har de i Norge og Sverige siden de efterspørger 150 kW?

  • 0
  • 0

Ville der mon være el vare- og lastbiler der med fordel kunne udnytte de 150 kW, mhp. at understøtte grøn city logistik i Nordhavn og omegn? Husets dimensioner forhindrer givetvis adgang for lastbiler så med mindre laderen kunne flyttes ned i grundniveau eller fik et langt udvendigt kabel... Var det noget at afprøve for Energylab?

  • 2
  • 0

Håber Tesla har mulighed for en adapter til CCS standarden, nogen som har styr på det?

CCS standarden forhindrer adaptere, så det er ikke sandsynligt at Tesla kommer med en CCS-adapter i stil med deres eksisterende CHAdeMO-adapter.
Tesla er en del af CharIN - Charging Interface Initiative - http://www.charinev.org, som støtter op om CCS, så man kunne håbe, at Model 3 kommer til Europa med CCS, hvor den øverste del af stikket (Type-2 delen) er kompatibel med Tesla Superchargerne, så vil den kan udnytte begge former for DC hurtigladning.
PS: at Ioniq udnytter CCS Combo-2 100kW standarden betyder blot at den kan trække mere end de 120A, som CCS Combo-1 50kW standarden er begrænset til. Ikke at den dermed kan lade 100kW. 70kW er ganske imponerende for et 28kW batteri. Det svarer til 2½C. Tesla lader kun med 1½C når den tager 120kW til sit ca 80kWh batteri.

  • 4
  • 0

Mads - Min Kia Soul EV har samme 28 kWh batteri som Ioniq'en.
Den er opgivet til at kunne modtage 100 kW - det er dog på CHADEMO.
Det er en 4 år gammel bil (design) så intet nyt i det.

  • 1
  • 0