Nordeuropas største skatepark tvinger Carl Bro til nytænkning
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nordeuropas største skatepark tvinger Carl Bro til nytænkning

»Der skal åbenbart være plads til at brække både arme og ben,« griner byggeleder Steen Gericke fra Københavns Kommune og kigger ud over byggepladsen fra det blå containerkontor.

I baggrunden kan man skimte den gamle vert rampe. Men der er ingen skatere i Fælledparken i dag. Den gamle skatepark er blevet revet ned og erstattet med en mudret byggeplads.

Det eneste der står tilbage, er den brune trærampe, der er overtegnet med graffiti. Byggepladsen skal nemlig udvikle sig til Nordeuropas største skatepark med 4.500 kvadratmeter støbt i beton.

Læs også: Se Carl Bro knokle med skaterpark på 4.500 kvadratmeter

Den nye skatepark er en del af fornyelsen af Fælledparken, der blev sat i gang i 2008. Der skal blandt andet bygges aktivitetsområde, motionspladser, legepladser og en danse- og festplads. Men skateparken er klart den største udfordring for Grontmij Carl Bro, der står for fornyelsen.

»Vert rampe, banks, bowl, flow course, lowspeed og highspeed. Vi skulle næsten alle sammen på sprogkursus. Det var simpelthen et helt nyt sprog, vi skulle lære, for at få det til at fungere,« siger Susanne Unn Weihe, der er byggeherrerådgiver hos Grontmij Carl Bro.

Inspiration fra Californien

Hverken hun eller de andre ingeniører på projektet er skatere. Faktisk har de aldrig stået på et skateboard. Derfor måtte de også indrømme over for Københavns Kommune, da de bød på projektet, at de ingen viden havde på området.

»I Danmark er der ingen entreprenører, der har lavet noget lignende,« fortæller Christian Lærke Pedersen, der er den yngste ingeniør på projektet.

Inspirationen kom i stedet fra Californien, hvor skaterkulturen er meget udbredt. Det gav dog også problemer. Klimaet er vidt forskelligt, og ikke alle californiske løsninger virker i kolde og våde Danmark.

Især frostskader vil ingeniørerne undgå, og derfor er det vigtigt med dræn. Specialfremstillet riste af stål med bittesmå huller i, så hjulene kan rulle over uden problemer, er en af løsningerne. Et 100 kubikmeter stort rør under skateparken skal opsamle regnvandet til vanding af Fælledparken, og resten løber ud i kloakkerne.

Som et dominospil

En amerikansk underentreprenør blev tilknyttet projektet, men så meldte sig endnu et problem: Hvordan prissætter man anlægget? Der var ikke nogen, der vidste, hvad det ville koste.

»Vi endte med at prissætte efter de enkelte dele. Vi sagde: "Noget er buet, det koster så og så meget. Noget er vandret, noget er dobbeltbuet" osv.,« fortæller Susanne Unn Weihe.

Også de små detaljer, der skulle på plads, drillede ingeniørerne og arkitekterne.

»Det er som et dominospil. Vælter en brik, vælter alt, og så skal man stille dem alle sammen op igen,« siger hun og forklarer, at alt skal hænge sammen i skateparken:

Der skal en vis mængde fart på, hvis skaterne skal klare deres tricks, og alle elementerne i parken skal hænge sammen. Ændrer man én ting, skal resten også ændres.

Klar til december

Regnen vælter ned over byggepladsen, og de fleste arbejdere er gået hjem. I den fjerneste ende arbejder en gruppe amerikanere stadig på noget af flow course-banen, som består af flere meter høje buede flader.

»Når først det er støbt, er der ingen vej tilbage,« fortæller Susanne Unn Weihe og forklarer, at de amerikanske håndværkere, der er fløjet til Danmark for at arbejde på skateparken, alle skater i fritiden og derfor er eksperter i, hvordan en skatepark skal udføres.

Hele den 4.500 kvadratmeter store skatepark skal støbes i beton. Der bliver brugt sprøjtebeton, for nogle steder går ramperne fire meter op i vejret. Når beton er sprøjtet ud over jernstængerne og småstenene, der skal virke som dræn, glatter amerikanerne betonen ud.

Med små plader smører de betonen helt ud, og der arbejdes ned til mindste detalje. Overfladen skal være helt glat for at sikre den bedst mulige rulleevne, når skateboards og rulleskøjter ruller hen over forhindringerne i december, hvor parken skal stå færdig.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten