Nordens elbilkonge Think er på randen af konkurs
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nordens elbilkonge Think er på randen af konkurs

Norske Think, som af mange elbilsentusiasterne er udset til at bane vejen for de eldrevne bilers indtog, risikerer at dreje nøglen om.
Firmaet er i bekneb for en kapitalindsprøjtning på cirka 240 millioner kroner, ellers kan firmaet ikke fortsætte produktionen af Think City. Regeringen er blevet bedt om hjælp, men har tidligere vendt det døve øre til.

»Situationen er kritisk, så meget kan jeg sige. Hvis vi skal vente til at regeringens krisepakke kommer i januar-februar, kan det være for sent,« siger administrerende direktør Richard Canny i Think Global til den norske avis Dagens Næringsliv.

Udtalelsen er givet forud for et pressemøde senere mandag eftermiddag. Mødet hænger muligvis sammen med, at Thinks ledelse i den seneste tid har arbejdet på døgntryk for at overbevise Norges regering om at bevillige støtte ved at slå på garantier, bedre initiativer for elbilsbrug eller tilbud om medejerskab af firmaet.

Sune Grøntved er medstifter af virksomheden Drivegreen og har på konsulentbasis arbejdet for introduktionen af den norske elbil til det danske marked med en forventet import af de første eksemplarer i begyndelsen af 2009.

Han kender ikke mere til den nuværende kritiske situation end det, som de norske medier beskriver og har derfor ingen kommentarer i øjeblikket.

Et falleret regnskab er dog ikke noget nyt for Think. Selskabet gik konkurs i 2006, og boet blev købt for cirka 11 millioner kroner, hvorefter der fulgte et nyt økonomisk indskud på over 700 millioner kroner.

Denne gang er det altså nødvendigt med 240 millioner kroner.
»En eller anden redningspakke fra de norske myndigheder skal komme på plads for at sikre en forpligtelse fra vores eksisterende investorer,« siger Richard Canny til Dagens Næringsliv.

Kommer redningspakken i stand har den nye Think-model kostet over en milliard kroner. I tilgift kommer beløbene fra tidligere investorer, så der i alt er tale om et beløb på langt over tre milliarder kroner.
Hidtil er produktionen af Think City på omkring 300 biler.

Dagsproduktionen er på 7-8 biler, hvilket er langt mindre end Thinks ambitioner. Alene i år var målet at være klar med 1200 Think City.

Dokumentation

DN: Kritisk for Think

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

7-8 biler om dagen i 200 dage om året burde da sagtens kunne opfylde ambitionen om at lave 1200 biler om året.

Eller havde de håbet på at kunne levere 1200 biler alene i 4. kvartal?

  • 0
  • 0

I Bagklogskabens Krystalklare lys.

Siden hvornår er det lykkedes gemme elektricitet, her forstået som gemme uden enorme T A B ?

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten