Nødhjælpsdroner og flyvende selfiestænger: Dronenyt fylder gadgetmesse

Nødhjælpsdroner og flyvende selfiestænger: Dronenyt fylder gadgetmesse

Fords samarbejde med droneproducenten DJI skal munde ud i en drone, der automatisk kan lette og lande fra ladet af en Ford F150 og hjælpe FN-medarbejdere i områder ramt af eksempelvis naturkatastrofer. Foto: Ford

En drone, der kan flyve 80 km/t, droner, der lander på kørende biler, og droner, der selv følger efter deres ejermand. Stribevis af mere intelligente droner bliver lanceret på årets CES-messe i Las Vegas.

Dronerne har fundet deres naturlige plads i forbrugerelektronikkens verden mellem fjernsyn, computere, kameraer og andre dimser. Den udvikling har taget særlig fart gennem det seneste år, hvilket blandt andet giver udslag i dronernes intelligens og i antallet af virksomheder, der forsøger sig med droner.

Det ses blandt andet på forbrugerelektronikmessen CES i Las Vegas, som løber af stablen i denne uge. Mens der kun var tre tilmeldte dronevirksomheder ved sidste års messe, er hele 33 af slagsen tilmeldt i år, viser en optælling, som The Guardian har lavet.

Nødhjælpsdroner fra Ford og DJI

Ud over de deciderede dronevirksomheder er etablerede virksomheder også begyndt at bevæge sig ind på droneområdet. Mest opsigtsvækkende har Ford netop afsløret et samarbejde med dronegiganten DJI om en nødhjælpsdrone, der skal udsendes fra ladet af en Ford F150. Det skriver Ford i en pressemeddelelse.

Dronen skal løbende kunne kommunikere med bilen og styres gennem bilens touchskærm for til sidst at kunne finde bilen og lande automatisk på ladet, mens bilen er i fart.

Læs også: Elbil med et enkelt sæde og 1.000 hk afsløret på CES 2016

Samarbejdet skal munde ud i en drone, som kan assistere nødhjælpsarbejdere udsendt af FN. Her skal de fortsætte ind i ufremkommelige område, hvor bilen ikke rækker længere. I luften skal dronen ud over at optage video kunne genkende overlevende og væsentlige objekter på jorden.

I realiteten er der dog et stykke vej til realisering af ideen fra Ford og DJI. Ideen er nu gjort til en udviklerudfordring i DJI’s Developer Challenge-system. Her opfordres interesserede til at løse tre centrale opgaver i den samlede mission: at få en drone til at lande automatisk på en bil i bevægelse, at navigere ved hjælp af visuelle data frem for GPS-data, og at genkende objekter på jorden.

Som belønning til dem, der bedst løser opgaven for de to virksomheder inden slutningen af august, er der 100.000 dollars på spil.

Læs også: Rygter svirrer om Google og Ford i samarbejde om selvkørende biler

Blandt de nye lanceringer på CES 2016 er denne fastvingedrone fra Parrot, som kan holde sig i luften i 45 minutter og flyve med en tophastighed på 80 km/t. Foto: Parrot

Fastvingedrone med 80 km/t

I den lettere ende af drone-anvendelser finder man den seneste drone fra den store droneproducent Parrot, som tidligere har været kendt for sine små farverige quadcoptere til forbrugere. Parrot har allerede inden CES’ officielle åbning løftet sløret for en fastvingedrone, der modsat andre lignende droner, er målrettet almindelige forbrugere.

Disco, som dronen er blevet døbt, vejer 700 gram og er i stand til at flyve med en tophastighed på hele 80 km/t, den kan starte og lande automatisk, navigerer selv efter waypoints og er ifølge Parrot i stand til at holde sig i luften i imponerende 45 minutter på en enkelt opladning, oplyser Parrot.

Læs også: Amazon lancerer hybrid-drone til pakkelevering

Den lange flyvetid skyldes netop, at Disco er en fastvingedrone, der til dels kan svæve og dermed spare langt hovedparten af den energi, en quadcopter bruger på at holde sig i luften.

Demonstrationsvideoen fra Parrot viser, hvordan dronen kan kastes op i luften, hvorefter den automatisk kan overtage starten og komme på vingerne og vente på instruktioner i en højde af 50 m. Det skriver Mashable.

Videoen viser derudover, hvordan dronen automatisk kan mavelande på jorden. Både start og landing ser dog ud til at kræve en del plads. Parrot selv kalder Disco-dronen for den første flyveklare fastvingedrone til forbrugerne, hvilket er en tilsnigelse, da der findes flere forholdsvis ukendte fastvingedroner på markedet.

Se Parrots egen præsentation af dronen, som kommer på markedet senere i år, i videoen herunder.

Flyvende selfiestænger

Mens Parrot-dronen føjer en ny produktkategori til forbrugernes valgmuligheder, når der skal shoppes droner, har flere andre virksomheder fokuseret på at forbedre de klassiske quadcopter-droner, primært med mere intelligent styring.

Intelligent styring dækker over en hel stribe droner, der er i stand til automatisk at følge og filme deres ejermand, en funktion, der har eksisteret på blandt andet selvbygger-dronestyresystemet ArduPilot gennem længere tid og som blev introduceret til nogle af DJI’s droner i forbindelse med forbrugerelektronikken IFA i Berlin i september.

Læs også: Autonome droner udfordrer dansk lovgivning

Funktionen er blandt andet bærende for dronen Hexo+, der kan følge ejeren fra forskellige vinkler via styring i en mobil-app. The Guardian fremhæver derudover dronerne Mota og Fleye, der kommer med lignende flyve-selfie-funktioner.

Til at imødegå konkurrencen fra de mange nylanceringer på CES har også DJI nyheder i ærmet, selv om de er af væsentligt mindre kaliber end konkurrenterne. DJI’s topmodel Inspire 1 udkommer i en sort version, der ikke teknisk adskiller sig fra sin forgænger. Det gør til gengæld efterfølgeren til Phantom 3-dronen, Phantom 3 4K, der i forhold til sin forgænger optager video i højere kvalitet, men til gengæld har kortere rækkevidde.