Nødhjælp til Fluence-ejere: Bedstemorkabel eller lånebil med benzinmotor
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Nødhjælp til Fluence-ejere: Bedstemorkabel eller lånebil med benzinmotor

Med en feberredning forsøger Renault at holde hånden under nødstedte elbilejere, der først mistede adgangen til Better Places batteriskiftestationer og nu heller ikke kan tanke strøm hjemme i garagen.

I går meddelte kurator i Better Place-konkursboet, at der er blevet slukket for de op mod 700 ladestandere, som enten er placeret i elbilejernes garager eller på udvalgte steder i de største byer.

Læs også: Kurator slukker ladestanderne: Better Place-biler uden strøm

Derfor tilbyder Renault nu Fluence-ejerne at låne et såkaldt ’bedstemorkabel’, der giver mulighed for at oplade elbilen direkte fra husets stikkontakt. Og hvis den løsning ikke rækker, kan de nødstedte bilejere leje en benzin- eller dieselbil af sammenlignelig størrelse for 760 kr. om måneden plus moms.

»De hårdest ramte er de Fluence-ejere, som bor i en lejlighed i byen, og som hidtil har fået elbilen opladet via den lokale ladestander nede på hjørnet. Disse mennesker har i øjeblikket ingen reel mulighed for at oplade deres Fluence, og vi tilbyder dem derfor at leje en konventionel bil meget billigt, indtil der er fundet en holdbar løsning,« siger Renaults pressechef, Søren Hyltoft Thomsen.

Et ’bedstemorkabel’ giver mulighed for at forbinde Fluence-bilen med en helt almindelig standard-stikkontakt. En sådan opladning tager 11 timer, hvor den med en Better Place-ladestander typisk tager 7 timer.

Kablet går også under betegnelsen EVSE-kabel og koster typisk 5.000 kr. i anskaffelse. Det har fået sit øgenavn, fordi det typisk er blevet brugt, når elbilejeren havde brug for at tanke strøm langt væk fra nærmeste ladestander. Ladekablet er forbundet med en boks, som konverterer strømstyrken til det niveau, som er nødvendigt for at oplade bilens batteri.

Læs også: 219 Fluence-ejere vinker farvel til batteriskifte - nu har de en almindelig elbil

På lidt længere sigt vil den oplagte løsning for Fluence-ejerne være at skifte over til en ny elbil-leverandør på det danske marked, og via et nyoprettet abonnement hos f.eks. elbil-operatøren Clever få installeret en ny ladestander i garagen.

Umiddelbart efter Better Place-kollapset var det håbet, at der hurtigt ville blive indgået en aftale, der gav Fluence-ejernes lokale elselskab mulighed for at sende strøm ud gennem Better Place-ladestanderen i garagen.

Dette er dog indtil videre gået i vasken, da den software, der får ladestanderen til at fungere, kræver en licens, som der skal betales for. De rettigheder har boet efter Better Place ikke råd til at betale selv, og derfor har man nu besluttet at lukke standerne helt.

Renault har på baggrund Better Place-kollapset indstillet salget af Renault Fluence-biler i Danmark.

Ifølge Søren Hyltoft Thomsen er det ’meget usandsynligt’, at Renault på egen hånd vil gå ind at købe Better Places batteriskiftestationer for at kunne tilbyde ejerne af Fluence-biler med 'uskifteligt' batteri en fortsat mulighed for at drage nytte af den ekstra rækkevidde som batteriskiftestationerne åbner op for.

Sagen om batteriskiftestationerne kompliceres af, at en eventuel overtagelse af batteriskiftestationerne både omfatter Better Places batteriskiftestationer i Danmark og i Israel.

»Der er et antal Fluence-ejere, som har været afhængige af batteriskiftestationerne i forbindelse med deres daglige kørselsbehov. Disse bilejere befinder sig naturligvis i en frygtelig situation, og det eneste vi kan tilbyde dem er en erstatningsbil på lejebasis, mens vi venter på en permanent løsning,« siger Søren Hyltoft Thomsen.

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det kan du også finansierer en mikrobil for - og så vil jeg nok ikke vælge en Reanult. Så er den din!

Måske Hr. Lidegaard vil overtage den?
Eller Fru. Hedegaard, hun mangler elbiler til 5000 ladestationer!

  • 3
  • 0

Mon ikke elektronikboksen indeholder en fejlstrømsafbryder? Hvis det tilmed er typen, der kan detektere DC-fejlstrømme er de ret pebrede (stadigvæk, se fx priserne på http://www.wattoo.dk/catalogsearch/result?... ).

Det lyder som en misforståelse at boksen "konverterer strømstyrken", for al lade-regulering sidder jo i laderen, der sidder inde i selve bilen. Derimod sidder der nok en lille micro-controller, der fortæller bilens lader hvor meget strøm den kan tillade sig at trække. Altså ren signallering uden effekt-elektronik indblandet.

  • 5
  • 0

Renault har kun haft bøvl og underskud på Better Place eventyret.
Men alligevel yder Renault en god service til de ramte Renault Fluence ejere.

  • 1
  • 0

Det viste stik til huset er mig bekendt ikke et man finder i de fleste danske hjem, det er af typen IEC 60309-2 i varianten 2P+E. Disse stik, som også kaldes CEE eller campingstik, skal mig bekendt være forsikret med 16 Ampere, da dette er deres mærkestrøm. Principielt kunne man enten anskaffe et overgangskabel fra alm. dansk stik til stikket på "bedstemorkablet", eller hvis man selv vælger at anskaffe et kabel, skifte stikket ud. Uanset hvad vil det formentlig betyde forlænget ladetid, i og med at der kun kan trækkes enten 10 eller 13 Ampere ved 230 V i de fleste danske huse.
Min nabo, som godt nok ikke har en elbil, fik sidste år brug for adgang til et af disse CEE-stik udendørs, og i stedet for at anvende en adapter eller andet, og kontaktede elektrikeren. Og hvad gjorde denne? Tjoh, i køkkenet bag komfuret var der udtag til 400 V / 16 Ampere, så herfra tog han en fase, nul og jord og trak et nyt kabel til det ønskede stik. Præcis hvad det kostede ved jeg ikke, men det var vist ikke så mange "hunde".

  • 1
  • 0

Der er ikke noget til hinder for at du forsikrer en 16 A stikkontakt med mindre end 16 A.
Til gengæld må du selvfølgelig ikke gå den anden vej, oo forsikre med mere end 16 A....
Hvis du går en tur rundt i en lidt ældre installation, vil du højst sandsynligt se at mange "husmoder-stikkontakter" er forsikret med 10 A selvom de egentlig har en højere mærkestrøm.
Noget helt andet er, at jeg ikke fatter hvorfor ladetiden bliver så meget længere, især ikke hvis man kan føde bilen med lige så meget strøm som det "originale" udstyr.

  • 0
  • 0

Der udveksles megen uvidenhed.
Der skal være en sammenhæng i komponenter og kabler fra hovedtavle til forbrugssted.
Denne sammenhæng sløres af "plejer" og af "uvidenhed".
F.eks. er LK's enkeltfase stik (grisetryne) godkendt til 16A, og må derfor installeres med op til en 16A forsikring - har min elektriker belært mig om.
Men almindelige stikkontakter med afbryder er kun tilladt med 13A forsikring (10A mærkestrøm).

Brug af IEC / CEE stik er et forsøg på europæisk standardicering - væk fra LK defacto monopolets dage. Enhver båd- eller campingvogn ejer har mellemstik mellem dansk og CEE stik.

Forskellige forlængerkabler, med tilhørende stik, har også forskellige mærkninger. Og husk lige el-bilen som startede en brand på DFDS-færgen - vist forkert (ikke udrullet) forlængerkabel.

Så det er ikke ligegyldigt hvor i huset man sætter stikket i kontakten (10 / 13 / 16A). Og ikke ligegyldigt hvilken forlængerledning man vælger OG om den er rullet ud eller ej.

Iøvrigt undrer det mig, hvis der kun findes 1-fasede EVSE-kabler. Læs selv på wikipedia. Et 3-faset kabel kan klare 10 kW.

  • 0
  • 0

Hvis den gamle installation(better place) kunne lade på X antal minutter, så kan man vel rive den ned, og sætte et CEE stik op istedet som en godkendt til 16A? Strømmen må jo nødvendigvis være trukket helt frem til laderen...

Er sikringen størrer end de 16, kan man jo sætte en mindre på...

  • 0
  • 0

Hvis man har haft blot grundlæggende ellære og kender Ohms lov (dette havde undertegnede i fysik/kemi i slut 90erne) kan man hurtigt beregne hvorfor strømstyrken har indflydelse på ladetiden, og hvorfor det vil være en fordel med et 16 A stik hvis muligt.
Et af grundprincipperne i Ohms lover drejer sig om forholdet mellem strømstyrke, spænding og forbrug. Har man spænding og strømstyrke kan maks. muligt forbrug beregnes med et simpelt gangestykke: Spænding x strømstyrke = strømforbrug => 230 x A=
10 A: 2300 Watt
13 A: 2990 Watt
16 A: 3680 Watt

Alt afhængig af batteriet kapacitet/størrelse kan der formentlig være et par timers forskel i ladetid afhængig af tilgængelig strømstyrke

  • 0
  • 1

Better place laderne er alle normalt udstyret som 3x16A. Dog bruger Fluencen kun en fase, ergo den lader med 16A. EVSE boksen som Renault tilbyder er kun 10A, fordi den er til almindelig "husbehov".

Selve elektronikken i boksen er ikke det store, der er bl.a. noget HpFI agtigt som skal forhindre død og ødelæggelse også der selve styringen. Den fortæller bilen at den kun må lade med / forbruge en vis mængde ampere.

Ergo, Renault's EVSE (som et eller andet sted bør være standard i en elbil) lader kun med 10A i forhold til de ´normale´ 16A, altså fra 6-8timer(16A) og 10-12 timer (10A).

En ægte el billist har allerede købt sin egen transportable lader der kan vælge imellem 6-10-16A og et hav af adaptorer til at imødekomme alting.. :)

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten